s, vendien lekker ruzie maken. Dat is dan slechts voor hooguit drie minuten. Daarna gaan we verder met waar we gebleven wa ren." Met De passievrucht (1999) verwierf de in 2005 overleden schrijver Karei Glastra van Loon zijn grootste faam. De roman groeide niet alleen uit tot een superbestseller, maar ook tot een klassieker op de leeslijsten van middelbare scholieren. Volgens de acteurs heeft regisseur Ignace Cornelissen in zijn toneelbewerking het boek teruggebracht tot de essentie: een verhaal over de liefde, waarin een onvruchtbare man, Armin, op zoek gaat naar de biologische vader van zijn puberzoon. Oda Spelbos: „De centrale vraag is: hoe goed ken je je geliefde?" De passievrucht is tegelijk een boek over ouderschap en overspel. „Er zijn mensen die bij overspel wegkijken, daar niets van willen weten. Je hebt ook mensen die open heid willen over alles", zegt Oda Spelbos. „Deze zoektocht leidt ook tot veel ver driet", vult Victor Reinier aan. „Je kunt er voor kiezen om de situatie te nemen zoals ze is en met oogkleppen te blijven rondlo pen om de lieve vrede te bewaren. Hier wordt gekozen voor de waarheid." Oda Spelbos: „Maar het stuk gaat over zo veel meer. Zoals over de liefde van Armin voor zijn zoon." Victor Reinier: „Die man heeft veertien jaar van dat kind gehouden. Als hij erachter komt dat het zijn kind niet is, geeft dat een enorme knak. Tegelijk reali seert hij zich dat er niks veranderd is. Het is nog steeds diezelfde jongen met wie hij is opgetrokken als zijn meest dierbare. Je kunt wel zeggen: het is allemaal één grote leugen geweest, maar de leugen is dat het niet zijn eigen kind is. De leugen is niet dat hij nooit oprecht van hem gehouden heeft." De passievrucht behandelt zware thema's, maar de toneelbewerking heeft volgens de acteurs een lichte toets. „Je wordt in de voorstelling meteen geconfronteerd met donkere donderwolken die boven deze groep hangen", aldus Victor Reinier. „De dreiging voel je voortdurend. Daardoor voel je mee met die mensen. Je gaat, als het goed is, echt van die mensen houden." Hun bekendheid heeft zo zijn voordelen. Oda Spelbos: „Sinds ik Flikken doe, komen er ook andere mensen naar mijn toneel voorstellingen. Zo zaten er laatst ook meis jes met piercings in hun gezicht in de zaal. Bij De kleine zielen kwam een aantal van hen wel acht keer kijken. Je kunt ervan den ken wat je wilt, maar ze komen wél naar het toneel. Nu het theater het zwaar heeft, kan dat zeker geen kwaad." oor Victor Reinier is Flikken Maastricht meer dan alleen zijn rol als inspecteur Floris Wolfs. Hij draait ook volledig mee als scriptschrijver en re gisseur. Oda Spelbos, in de tv-serie agente Marion Dree- sen, staat daarnaast vrijwel jaarlijks in een (grote) toneelproductie, zoals vorig seizoen in de mooie bewerking van Couperus' ro man De kleine zielen. „Voor Oda is toneel echt haar winkel. Voor mij is dat veel min der het geval omdat ik dat om de zoveel tijd doe." Inmiddels is De passievrucht - volgende week te zien in Middelburg - hun gezamen lijke winkeltje geworden. „Toen ik hier mee begon, was ik blij dat Oda zo thuis is in deze materie. Dat schiet lekker op, om dat je elkaar zo goed kent. Het is loodzwaar als je dat vergelijkt met televisie maken, maar het is geweldig. Ik kan met Oda bo- Eerst was er het boek, toen de film en nu is er de toneelvoor stelling van De passievrucht Oda Spelbos en Victor Reinier, allebei bekend van Flikken Maastricht, staan daarin voor het eerst samen op het toneel. Donderdag 2 januari tot en met woensdag 8 januari 2014 UitGids Theatertour Iris Kroes begint in Ovezande PAGINA 3 'Fragile movements' bij CBK Middelburg PAGINA 8 'De passievrucht' (naar het boek van Karei Glas tra van Loon) is donderdag 9 januari te zien in Stadsschouwburg Middelburg. Aanvang: 20.00 uur. door Nico de Boer Oda Spelbos en Victor Reinier in de toneelvoorstelling De passievrucht, foto Ben van Duin Kiezen voor waarheid

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2014 | | pagina 41