s,
vendien lekker ruzie maken. Dat is dan
slechts voor hooguit drie minuten. Daarna
gaan we verder met waar we gebleven wa
ren."
Met De passievrucht (1999) verwierf de in
2005 overleden schrijver Karei Glastra van
Loon zijn grootste faam. De roman groeide
niet alleen uit tot een superbestseller, maar
ook tot een klassieker op de leeslijsten van
middelbare scholieren. Volgens de acteurs
heeft regisseur Ignace Cornelissen in zijn
toneelbewerking het boek teruggebracht
tot de essentie: een verhaal over de liefde,
waarin een onvruchtbare man, Armin, op
zoek gaat naar de biologische vader van
zijn puberzoon. Oda Spelbos: „De centrale
vraag is: hoe goed ken je je geliefde?"
De passievrucht is tegelijk een boek over
ouderschap en overspel. „Er zijn mensen
die bij overspel wegkijken, daar niets van
willen weten. Je hebt ook mensen die open
heid willen over alles", zegt Oda Spelbos.
„Deze zoektocht leidt ook tot veel ver
driet", vult Victor Reinier aan. „Je kunt er
voor kiezen om de situatie te nemen zoals
ze is en met oogkleppen te blijven rondlo
pen om de lieve vrede te bewaren. Hier
wordt gekozen voor de waarheid."
Oda Spelbos: „Maar het stuk gaat over zo
veel meer. Zoals over de liefde van Armin
voor zijn zoon." Victor Reinier: „Die man
heeft veertien jaar van dat kind gehouden.
Als hij erachter komt dat het zijn kind niet
is, geeft dat een enorme knak. Tegelijk reali
seert hij zich dat er niks veranderd is. Het
is nog steeds diezelfde jongen met wie hij
is opgetrokken als zijn meest dierbare. Je
kunt wel zeggen: het is allemaal één grote
leugen geweest, maar de leugen is dat het
niet zijn eigen kind is. De leugen is niet
dat hij nooit oprecht van hem gehouden
heeft."
De passievrucht behandelt zware thema's,
maar de toneelbewerking heeft volgens de
acteurs een lichte toets. „Je wordt in de
voorstelling meteen geconfronteerd met
donkere donderwolken die boven deze
groep hangen", aldus Victor Reinier. „De
dreiging voel je voortdurend. Daardoor
voel je mee met die mensen. Je gaat, als het
goed is, echt van die mensen houden."
Hun bekendheid heeft zo zijn voordelen.
Oda Spelbos: „Sinds ik Flikken doe, komen
er ook andere mensen naar mijn toneel
voorstellingen. Zo zaten er laatst ook meis
jes met piercings in hun gezicht in de zaal.
Bij De kleine zielen kwam een aantal van
hen wel acht keer kijken. Je kunt ervan den
ken wat je wilt, maar ze komen wél naar
het toneel. Nu het theater het zwaar heeft,
kan dat zeker geen kwaad."
oor Victor Reinier is Flikken
Maastricht meer dan alleen
zijn rol als inspecteur Floris
Wolfs. Hij draait ook volledig
mee als scriptschrijver en re
gisseur. Oda Spelbos, in de
tv-serie agente Marion Dree-
sen, staat daarnaast vrijwel jaarlijks in een
(grote) toneelproductie, zoals vorig seizoen
in de mooie bewerking van Couperus' ro
man De kleine zielen. „Voor Oda is toneel
echt haar winkel. Voor mij is dat veel min
der het geval omdat ik dat om de zoveel
tijd doe."
Inmiddels is De passievrucht - volgende
week te zien in Middelburg - hun gezamen
lijke winkeltje geworden. „Toen ik hier
mee begon, was ik blij dat Oda zo thuis is
in deze materie. Dat schiet lekker op, om
dat je elkaar zo goed kent. Het is loodzwaar
als je dat vergelijkt met televisie maken,
maar het is geweldig. Ik kan met Oda bo-
Eerst was er het boek, toen de
film en nu is er de toneelvoor
stelling van De passievrucht
Oda Spelbos en Victor Reinier,
allebei bekend van Flikken
Maastricht, staan daarin voor
het eerst samen op het toneel.
Donderdag 2 januari tot en met woensdag 8 januari 2014
UitGids
Theatertour Iris Kroes
begint in Ovezande
PAGINA 3
'Fragile movements'
bij CBK Middelburg
PAGINA 8
'De passievrucht' (naar het boek van Karei Glas
tra van Loon) is donderdag 9 januari te zien in
Stadsschouwburg Middelburg.
Aanvang: 20.00 uur.
door Nico de Boer
Oda Spelbos en Victor Reinier in de toneelvoorstelling De passievrucht, foto Ben van Duin
Kiezen voor waarheid