Komend jaar schrijft Maan Leo wekelijks een column in de PZC. Ze maakt haar debuut in de krant van vrijdag. 28 ZEELAND MAAN LEO, COLUMNISTE Wijzigingen in de PZC Goed. Toch maar even duidelijk ma ken wie voortaan elke vrijdag het populaire hoekje linksboven op de tweede pagina van het Zeelandka tern gaat vullen. Maan (voornaam) Leo (achternaam) dus. Ze stond af gelopen zomer al eens kleurig en sprankelend in de Geniet, het magazine van deze krant. Geboortejaar 1986, in Utrecht. Ze studeerde kunstgeschiedenis, theaterwetenschappen en religie studies aan het University College Roosevelt (UCR) in Middelburg. Na haar master te hebben behaald met vrouwenstudies in Utrecht en Huil, kwam ze in 2010 op de afdeling voorlichting werken van het UCR. Momenteel is ze daar hoofd communicatie. In 2012 won ze de Zeeuwse Boekenprijs met haar de buutroman Ik ben Maan. Ook landelijk kreeg ze lo vende kritieken en was ze in de race voor prijzen met haar 'shock novel', waarin ze onder meer schreef over haar stotterprobleem, haar voorliefde voor rijpe mannen en haar 'ongelooflijk grote borsten'. Haar tweede roman wordt komend najaar gepubliceerd. En nu dus: columniste. Maan Leo: „Ik heb voor mijn master twee jaar gestu deerd op hoe vrouwen in de kunst worden afge beeld. Ze komen, voorzichtig gezegd, niet altijd even zelfstandig naar voren. Ik heb een zekere gevoelig heid ontwikkeld voor hoe er over vrouwen wordt ge praat. Ja, dat ga je een beetje in mijn columns terug zien. Laatst hoorde ik de hoofdredacteur van NOS-nieuws uitleggen, waarom er met de kwestie van de Maastrichtse burgemeester Onno Hoes was geopend, en niet met belangrijk nieuws over de Cen trale Bank van Amerika, de Fed. Hij zei toen: 'Het is niet zo dat onze kijkers zeggen: Vrouw, kom eens uit de keuken, want de Fed is op de tv.' Dat lees ik dan. Ik ben niet meer zo radicaal als een paar jaar geleden, maar ik ben wel feministe. Dat de NOS-hoofdredac- teur zoiets zegt, wijst op iets groters. De man zelf zal er misschien niet bij nadenken. Maar hij bevestigt het beeld dat een vrouw toch geen nieuws hoeft te zien. Of er valt hem helemaal niets op aan wat hij zegt - dan is het nog veel erger. Natuurlijk is er veel verbeterd in de positie van vrouwen. Toch is de ge lijkheid ten opzichte van mannen oppervlakkig. Vrouwen verdienen nog steeds minder, ze zijn nog altijd kwetsbaar op straat. Ik kan met mijn column in de PZC niet de wereld veranderen. Maar ik kan wel zaadjes planten en lichtjes tegen schenen schop pen." Ze weet wat het is om naar buiten te treden. Door haar roman Ik ben Maan, bijvoorbeeld. Behalve veel lof oogstte ze ook negatieve recensies. Ze is niet bang voor boze reacties of afwijzingen. Dat merkte ze toen haar man en schrijver Peter Drehmans in de Volkskrant een verhaal publiceerde, waarin hij be weerde dat er vaak meer aandacht voor de persoon, de schrijver is dan voor het geschrevene. Hij noemde zijn vrouw Maan Leo als voorbeeld. Bij dat verhaal werd een foto van de schrijfster geplaatst. Maan Leo: „Alle Powneds en aanverwante zenders vielen over me heen. Vreselijk. .Mijn schrijftalent zou omgekeerd evenredig zijn aan de omvang van mijn borsten... dat soort opmerkingen. Daar laat ik me niet door uit het veld slaan. Mijn ouders zijn allebei leraar. Zij blijven praten en redeneren als ze worden aangevallen. Dat heb ik van hen geleerd." De columniste zegt heel erg in de kracht van taal te geloven. Daarom vindt ze de manier waarop geschre ven wordt van belang. Van groot belang. „Want", zegt ze, „vorm en taal moeten wel samenvallen. Dat is mijn ideaal. Je wilt toch niet dat het iets wordt als het laatste Nationaal Dictee van Kees van Kooten. Toen ik meedeed had ik geen idee waarover het ging, en na afloop eigenlijk ook niet." Bij de meeste columnisten draait het volgens haar meer om het verhaaltje dan om de mooie taal. Hoe ze dat zelf gaat doen, moet ze nog even uitproberen. Ter illustratie geeft ze een fragment van haar co lumn, die vrijdag in de krant staat: „Bij de receptie op mijn werk zijn ze er inmiddels aan gewend om te lefoontjes 'voor meneer Leo Maan' toch maar naar mijn toestel door te schakelen. Waarom gaan men sen er altijd vanuit'dat iemand in een leidinggeven de functie een man zal zijn, die ook nog eens zijn ei gen naam niet in de juiste volgorde kan schrijven? Afijn, ik sta ze dan toch maar te woord, maar niet zonder eerst met groot leedvermaak de schrik aan de andere kant van de lijn te horen wanneer ik met on vervalste damesstem mijzelf introduceer: 'Met Maan'." Ze heeft een telefoon vol met opzetjes, noti ties en herinneringen. Zo viel het haar op dat Middel burg veel kleine winkels heeft. Ze herinnert zich ook een museumbezoek op een donderdagochtend: „Er waren alleen maar mannen in hun eentje. Wat doen ze daar. Hebben ze een geheim kunstclubje?" En oh ja, het wordt het jaar van het hoedje: „Ik ga elke dag, behalve op zondag, een ander hoedje dragen. Nu ben ik aan het sparen. Ik kan beschrijven hoe ik op zoek ben in een winkel waar alleen streng gereformeerd publiek komt. En hoe ik in een tweedehands winkel een hoed uit Japan in de jaren vijftig vond. Toen bleek dat die van een Zeeuws echtpaar was geweest, dat naar Japan was geëmigreerd en weer was terugge komen." Ook de schapen op de spoordijk achter het station in Middelburg heeft ze geregistreerd. „Elke twee, drie maanden worden er verplaatsbare hekken gezet en lopen ze daar. Zo dichtbij, dat geeft me een landelijk, pastoraal gevoel. Hebben die schapen het niet koud? Met zo'n vraag verraadt het stadsmeisje zich. Het gaat om de manier van kijken. Schaapjes op de spoor dijk, aha schaapjes, natuur en de stad, stadsmensen en natuur. Zo maak ik kleine snapshots. 'Omdenken' is een nieuwe term. Zo zou ik het niet willen noe men. Wat ik doe is langer bij iets stilstaan, even op de pauzeknop drukken." Een jonge vrouw, een import-Zeeuwse, die vanuit een ander perspectief met een verbaasde, verwonder de blik om zich heen kan kijken. En die toch bij de belevingswereld van de Zeeuwen kan aansluiten. Maan Leo: „Zolang je je lezers maar serieus neemt, kan er veel. Als mensen maar kunnen meevoelen. Ja, ik denk dat ik iets kan toevoegen aan de krant." Met ingang van het nieuwe jaar krijgt de PZC een aantal nieuwe columns en rubrieken, en verschuiven enkele oude getrouwen naar andere dagen. Wim Hofman verhuist van de maandag naar de zaterdag. Zijn column krijgt een andere in vulling, waarbij hij zowel met tekst als met beeld uit de voeten kan. De column van Ernst Jan Rozendaal verhuist van de vrijdag naar de maandag. De vrijdagse column wordt voortaan geschreven door Maan Leo. Marjan Berk stopt met haar column in de zaterdagkrant. Ferry Mingelen gaat komend jaar een wekelijkse column verzorgen voor de PZC. Hij werkte bijna dertig jaar voor de NOS als parlementair verslaggever. Zijn eerste column verschijnt na het kerstreces van de Tweede Kamer. In het katern Buiten verschijnen met ingang van volgende week woensdag twee nieuwe ru brieken, waarin aandacht uitgaat naar duurzame initiatieven in Zeeuwse dorpen en steden. Met ingang van zaterdag 4 januari verschijnt er elke zaterdag in het Zeeuwse katern een ruim interview met een Zeeuwse 'smaakmaker': een Zeeuwse vrouw of man, die sporen na laat in het deltagebied. Kent u iemand van wie u denkt: die heeft wel een boeiend verhaal te vertellen, of van haar of hem zou ik wel meer willen weten - mail ons: redactie@pzc.nl 'Ik druk even op de pauzeknop' door Jan van Damme I Wim Hofman Ferry Mingelen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 84