Voltooid verleden tijd
Petkova overbrugt tijdsperioden
18 ZEELAND
zeeland
in de
vorige
eeuw
Het Ledeltheater in
Oostburg brengt
volgens traditie in
het nieuwe jaar een
sprookjesmusical.
Dit keer: Assepoester.
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans
Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of
verhalen over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief
naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van
goede antwoorden ontvangën een waardebon.
Ansichtkaarten met
een stads- of dorpsge
zicht dat lang geleden
radicaal is gewijzigd
roepen begrijpelijker
wijs vaak weinig herkenning op.
Niettemin wist Bruno Bogaert uit
Oostburg de raadkaart thuis te
brengen. „Afgebeeld is de Zuid-
zandsestraat te Oostburg rond
1902."
Bogaert heeft het bij het rechte
eind. Diverse andere inzenders
kwamen op een dwaalspoor te
recht. Zij hielden het op de Kapel-
Ie, Kats, Oostburg of Westkapelle.
Geen wonder. Oostburg is, evenals
Breskens en Schoondijke volledig
verwoest tijdens de Slag om de
Schelde. Ook Sluis en IJzendijke
liepen tijdens de Tweede Wereld
oorlog zeer zware schade op.
R.L. van. Pa melen stuurde een uit
gebreide beschrijving: „De raad
kaart toont de ingang van de Zuid-
zandsestraat, gezien in de richting
van de Oude Haven, in het voor
oorlogse Oostburg. Het hoge ge
bouw, rechts achteraan is de mare
chausseekazerne, hier gebouwd in
1892 omdat de oude locatie aan
het eind van de Breedestraat
plaats moest maken voor de bouw
van de eerste watertoren. Het mid
delste gebouw rechts op de foto,
met de leilinden, is herberg 'Het
Ploegje' van J. v. d.Ameele. Later
zou dit logement overgaan in een
winkel van huishoudelijke artike
len die gerund werd door de
Wed.v. d.Ameele. De toegang tot
de zaak was bereikbaar via een ver
hoogd terras met een gemetselde
opstap. Het geheel was omheind
met een afgesloten hekwerk. Het
later aangelegde spoor liep zo
dicht langs dit terras dat menige
achteloos geparkeerde fiets er bij
een trampassage niet zonder scha
de afkwam.
Tussen het eerste en tweede pand
was de ingang van het 'Baayens-
wegje', dat liep naar de boerderij
van Baayens-Bonte. Deze weg zou
later de naam Walstraat krijgen.
Juist voorbij de herberg van Van
de Ameele en de marechausseeka
zerne lag de ingang van het 'Blom-
meswegje'. Dat liep naar de boer
derij van Blomme. Deze weg
kreeg later de naam Weststraat.
Met de intrede van de tram werd
juist voorbij de marechausseekazer
ne een wisselterrein aangelegd. Op
de plaats van het eerste gebouw
links verrees later de villa van bur
gemeester P. Erasmus. Het daar
naast gelegen pand werd later café
De Windt, op de foto nog zonder
aangebouwde paardenstal", zo be
sluit Van Pamelen zijn verhaal.
Winnaars: R. L. van Pamelen, Bres
kens; M. Boidin, Eindhoven en
Bruno Bogaert, Oostburg.
oostburg - Een echt sprookje be
gint natuurlijk met 'Er was
eens...'. Assepoester is een echt
sprookje. Dus: 'Er was eens een
mooi meisje. Ze heette Assepoes
ter'. Maar om een sprookje span
nend te maken moet er natuurlijk
wel iets of iemand zijn om drei
ging in het verhaal te brengen. In
dit geval is dat uiteraard de geme
ne stiefmoeder die Assepoester al
het werk in huis laat doen en die
nooit aardig is tegen het meisje.
De rol van de gemene stiefmoe
der in deze familievoorstelling
van Van Hoorne Entertainment
wordt vertolkt door Esther van
Santen. Zij smult van die rol. „Ik
houd van stevige wijven die iets
willen bereiken", lacht Van San
ten. Haar liefde voor het theater
ontvlamde al toen zij op de mid
delbare school in de musical Oli
ver de rol speelde van Nancy, het
liefje van de brute boef Bill Sikes.
Ook zo'n stevige tante.
In Doornroosje, de sprookjespro
ductie van vorig jaar bij Van Hoor
ne, speelde zij zowel de boze fee
als de rol van Fien, een kenau van
een vrouw die haar man Titus (ge
speeld door Michael van Hoorne)
voortdurend op de huid zat. „Er is
wel een duidelijk verschil met
mijn huidige rol. Bij Fien draaide
het allemaal om haarzelf. Als stief
moeder in Assepoester ben ik
vooral bezig met het belang van
mijn dochter en wil ik dat zij als
vrouw voor de prins wordt geko
zen", zegt Van Santen.
In afwijking van de oorspronkelij-
ke versie van de Gebroeders
Grimm heeft de stiefmoeder in
deze musicalversie overigens
geen twee eigen dochters, maar
een dochter en een zoon.
„Die zoon heet Govert. Hij is een
beetje dommig, snapt niet zo
goed waar zijn moeder op uit is.
Hij doet wel net of hij haar be
grijpt en volgt, maar in feite vindt
hij Assepoester heel leuk en gaat
hij juist vriendelijk met haar om."
Volgens Van Santen worden de
scherpe kantjes van het sprookje
daarmee iets verzacht ten behoe
ve van het zeer jeugdig publiek.
Van Hoorne Entertainement te
kende enkele jaren geleden ook
voor 1953, de Musicalmaar legt
zich nu volledig toe op de produc
tie van familievoorstellingen.
„Dat is een bewuste keus. Over
vrijwel de hele linie loopt het
theaterbezoek terug in de huidige
tijd, maar bestaat er nog wel
steeds grote belangstelling voor fa
milievoorstellingen", constateert
Van Santen.
Naast Assepoester staan ook pro
ducties voor een heel jong pu
bliek - kinderen vanaf twee jaar -
op het repertoire. Dat zijn onder
meer de familieshow Bob de Bou
wer en Woezel en Pip, een voor
stelling met een poppenverteller.
Het jeugdig publiek bij de sprook
jesmusicals wordt aangemoedigd
passend verkleed naar de voorstel
ling te komen. 'Meld je vóór de
voorstelling aan bij de sprookjes
balie en voor de verkleedwed-
strijd. De winnaar krijgt op het to
neel een fantastisch sprookjespak
ket overhandigd', luidt de bood-
De nieuwe cd uit de serie
Concert Documents, En
Face gespeeld door pianis
te Marietta Petkova, is uit. Petko
va vertolkt de Partita nr. 1 in Bes
van J.S. Bach en de Sonata nr. 23 in
f (Appassionato) van Ludwig van
Beethoven.
Petkova (Bulgarije, 1968) bouwde
een internationale carrière op en
trad al enkele keren met een solo
recital op in Zeeland. Na cd's met
werken van Rachmaninov en Lis
zt is de nieuwe cd verrassend. Pet
kova speelt Bach op een moderne
vleugelpiano en doet dit op mees
terlijke wijze. Haar interpretatie
zal ook de liefhebbers van de au
thentieke speelwijze overtuigen.
Bach spelen is een oefening in het
genieten, volgens de pianiste. In
de partita van Bach bezit elke
dans een eigen karakter en door
de vlotte speelwijze en de fabel
achtige techniek van Petkova wor
den de passages als het ware in
een gevlochten en door de veder
lichte interpretatie blijft de struc
tuur transparant. De meer statige
sarabande wordt overtuigend en
ook liefdevol gebracht. De polyfo
nie komt prachtig over. Het is
zeldzaam dat Bach op een mo
dern instrument zo doordringend
overkomt. Petkova overbrugt met
haar interpretatie de tijdsperio
den.
De vertolking van de Beethoven
sonate vormt een groot contrast
met de Bachcompositie. Petkova's
interpretatie is zeer persoonlijk,
romantisch en hartstochtelijk.
Hier is haar toucher stevig en de
inbreng van de linkerhand sterk.
Zij maakt gebruik van duidelijke
accenten, die de kenners van deze
sonate aangenaam zullen verras
sen. Het eerste deel komt over
rompelend over. Het Andante,
met vier variaties, krijgt een knap
pe invulling met een prettige af
wisseling van ongelijke ritmes.
Het slotdeel met de wild ritmi
sche patronen wordt met een vuri
ge onstuimigheid, en met een ver
bluffende technische vaardigheid,
gespeeld. Een verkwikkende ver
tolking, want alles blijft helder
tot en met het wervelende slot
toe.
RH0üK0HR
Boze stiefmoeder
door Ali Pankow
IM. Mi 1,01.1* AmV I»
I Michael van Hoorne als Govert en Esther van Santen als stiefmoeder.
ZuiiixaiidHeliewftg.
OOSTBCRO.
CD-RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
'En Face' (BS 13-093) is verkrijgbaar in
de muziekhandels en via www.bloom-
line.net. Marietta Petkova speelt op 9
maart in Porgy en Bess in Terneuzen.