Voltooid verleden tijd Petkova overbrugt tijdsperioden 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw Het Ledeltheater in Oostburg brengt volgens traditie in het nieuwe jaar een sprookjesmusical. Dit keer: Assepoester. Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. Ansichtkaarten met een stads- of dorpsge zicht dat lang geleden radicaal is gewijzigd roepen begrijpelijker wijs vaak weinig herkenning op. Niettemin wist Bruno Bogaert uit Oostburg de raadkaart thuis te brengen. „Afgebeeld is de Zuid- zandsestraat te Oostburg rond 1902." Bogaert heeft het bij het rechte eind. Diverse andere inzenders kwamen op een dwaalspoor te recht. Zij hielden het op de Kapel- Ie, Kats, Oostburg of Westkapelle. Geen wonder. Oostburg is, evenals Breskens en Schoondijke volledig verwoest tijdens de Slag om de Schelde. Ook Sluis en IJzendijke liepen tijdens de Tweede Wereld oorlog zeer zware schade op. R.L. van.Pamelen stuurde een uit gebreide beschrijving: „De raad kaart toont de ingang van de Zuid- zandsestraat, gezien in de richting van de Oude Haven, in het voor oorlogse Oostburg. Het hoge ge- bouw, rechts achteraan is de mare chausseekazerne, hier gebouwd in 1892 omdat de oude locatie aan het eind van de Breedestraat plaats moest maken voor de bouw van de eerste watertoren. Het mid delste gebouw rechts op de foto, met de leilinden, is herberg 'Het Ploegje' van J. v. d.Ameele. Later zou dit logement overgaan in een winkel van huishoudelijke artike len die gerund werd door de Wed.v. d.Ameele. De toegang tot de zaak was bereikbaar via een ver hoogd terras met een gemetselde opstap. Het geheel was omheind met een afgesloten hekwerk. Het later aangelegde spoor liep zo dicht langs dit terras dat menige achteloos geparkeerde fiets er bij een trampassage niet zonder scha de afkwam. Tussen het eerste en tweede pand was de ingang van het 'Baayens- wegje', dat liep naar de boerderij van Baayens-Bonte. Deze weg zou later de naam Walstraat krijgen. Juist voorbij de herberg van Van de Ameele en de marechausseeka zerne lag de ingang van het 'Blom- meswegje'. Dat liep naar de boer derij van Blomme. Deze weg kreeg later de naam Weststraat. Met de intrede van de tram werd juist voorbij de marechausseekazer ne een wisselterrein aangelegd. Op de plaats van het eerste gebouw links verrees later de villa van bur gemeester P. Erasmus. Het daar naast gelegen pand werd later café De Windt, op de foto nog zonder aangebouwde paardenstal", zo be sluit Van Pamelen zijn verhaal. Winnaars: R. L. van Pamelen, Bres kens; M. Boidin, Eindhoven en Bruno Bogaert, Oostburg. OOSTBURC - Een echt sprookje be gint natuurlijk met 'Er was eens...'. Assepoester is een echt sprookje. Dus: 'Er was eens een mooi meisje. Ze heette Assepoes ter'. Maar om een sprookje span nend te maken moet er natuurlijk wel iets of iemand zijn om drei ging in het verhaal te brengen. In dit geval is dat uiteraard de geme ne stiefmoeder die Assepoester al het werk in huis laat doen en die nooit aardig is tegen het meisje. De rol van de gemene stiefmoe der in deze familievoorstelling van Van Hoorne Entertainment wordt vertolkt door Esther van Santen. Zij smult van die rol. „Ik houd van stevige wijven die iets willen bereiken", lacht Van San ten. Haar liefde voor het theater ontvlamde al toen zij op de mid delbare school in de musical Oli ver de rol speelde van Nancy, het liefje van de brute boef Bill Sikes. Ook zo'n stevige tante. In Doornroosje, de sprookjespro ductie van vorig jaar bij Van Hoor ne, speelde zij zowel de boze fee als de rol van Fien, een kenau van een vrouw die haar man Titus (ge speeld door Michael van Hoorne) voortdurend op de huid zat. „Er is wel een duidelijk verschil met mijn huidige rol. Bij Fien draaide het allemaal om haarzelf. Als stief moeder in Assepoester ben ik vooral bezig met het belang van mijn dochter en wil ik dat zij als vrouw voor de prins wordt geko zen", zegt Van Santen. In afwijking van de oorspronkelij- ke versie van de Gebroeders Grimm heeft de stiefmoeder in deze musicalversie overigens geen twee eigen dochters, maar een dochter en een zoon. „Die zoon heet Govert. Hij is een beetje dommig, snapt niet zo goed waar zijn moeder op uit is. Hij doet wel net of hij haar be grijpt en volgt, maar in feite vindt hij Assepoester heel leuk en gaat hij juist vriendelijk met haar om." Volgens Van Santen worden de scherpe kantjes van het sprookje daarmee iets verzacht ten behoe ve van het zeer jeugdig publiek. Van Hoorne Entertainement te kende enkele jaren geleden ook voor 1953, de Musicalmaar legt zich nu volledig toe op de produc tie van familievoorstellingen. „Dat is een bewuste keus. Over vrijwel de hele linie loopt het theaterbezoek terug in de huidige tijd, maar bestaat er nog wel steeds grote belangstelling voor fa milievoorstellingen", constateert Van Santen. Naast Assepoester staan ook pro ducties voor een heel jong pu bliek - kinderen vanaf twee jaar - op het repertoire. Dat zijn onder meer de familieshow Bob de Bou wer en Woezel en Pip, een voor stelling met een poppenverteller. Het jeugdig publiek bij de sprook jesmusicals wordt aangemoedigd passend verkleed naar de voorstel ling te komen. 'Meld je vóór de voorstelling aan bij de sprookjes balie en voor de verkleedwed- strijd. De winnaar krijgt op het to neel een fantastisch sprookjespak ket overhandigd', luidt de bood- De nieuwe cd uit de serie Concert Documents, En Face gespeeld door pianis te Marietta Petkova, is uit. Petko va vertolkt de Partita nr. 1 in Bes van J.S. Bach en de Sonata nr. 23 in (Appassionato) van Ludwig van Beethoven. Petkova (Bulgarije, 1968) bouwde een internationale carrière op en trad al enkele keren met een solo recital op in Zeeland. Na cd's met werken van Rachmaninov en Lis zt is de nieuwe cd verrassend. Pet kova speelt Bach op een moderne vleugelpiano en doet dit op mees terlijke wijze. Haar interpretatie zal ook de liefhebbers van de au thentieke speelwijze overtuigen. Bach spelen is een oefening in het genieten, volgens de pianiste. In de partita van Bach bezit elke dans een eigen karakter en door de vlotte speelwijze en de fabel achtige techniek van Petkova wor den de passages als het ware in een gevlochten en door de veder lichte interpretatie blijft de struc tuur transparant. De meer statige sarabande wordt overtuigend en ook liefdevol gebracht. De polyfo nie komt prachtig over. Het is zeldzaam dat Bach op een mo dern instrument zo doordringend overkomt. Petkova overbrugt met haar interpretatie de tijdsperio den. De vertolking van de Beethoven sonate vormt een groot contrast met de Bachcompositie. Petkova's interpretatie is zeer persoonlijk, romantisch en hartstochtelijk. Hier is haar toucher stevig en de inbreng van de linkerhand sterk. Zij maakt gebruik van duidelijke accenten, die de kenners van deze sonate aangenaam zullen verras sen. Het eerste deel komt over rompelend over. Het Andante, met vier variaties, krijgt een knap pe invulling met een prettige af wisseling van ongelijke ritmes. Het slotdeel met de wild ritmi sche patronen wordt met een vuri ge onstuimigheid, en met een ver bluffende technische vaardigheid, gespeeld. Een verkwikkende ver tolking, want alles blijft helder tot en met het wervelende slot toe. Boze stiefmoeder door Ali Pankow L I. I Michael van Hoorne als Govert en Esther van Santen als stiefmoeder. SMdauukahtwag. 008TBUBO. CD-RECENSIE door Jeanette Vergouwen 'En Face' (BS 13-093) is verkrijgbaar in de muziekhandels en via www.bloom- line.net. Marietta Petkova speelt op 9 maart in Porgy en Bess in Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 40