T@©S Brand op ferry, 23 mensen gewond KLM mag piloten Martinair van rechter niet in dienst nemen PZC 2 IN HET NIEUWS KING SEAWAYS COLOFON Raimond Bos was aan boord van de King Seaways en beleefde een aantal spannende uren. Maak iemand abonnee! PAUL KUSTERS VAN JANUARI WEER BESINNEN HET ROKEN. NEWCASTLE - Ruim 350 Nederlan ders hebben de zondag onver wacht doorgebracht in Newcastle, omdat er brand was uitgebroken op hun ferry. Twee Nederlanders en vier bemanningsleden beland den in het ziekenhuis. Twee Brit ten zijn opgepakt, zo lieten de Britse politie en de rederij DFDS Seaways gisteren weten. De twee gewonde Nederlanders, een man en een vrouw, moesten met een helikopter van de Britse luchtmacht van boord worden ge haald na de brand in een hut van de King Seaways. De brand brak zaterdagavond uit, enkele uren nadat het schip was vertrokken voor de overtocht van het Britse Newcastle naar IJmui- den. Een 26-jarige Brit is opgepakt op verdenking van brandstichting. Een 28-jarige Brit zou een opstoot je hebben veroorzaakt en werd ook opgepakt. Het duo maakte deel uit van een groep van twintig mannen, van wie er vier verbleven in de in brand gevlogen hut. De brand was relatief snel geblust. Desal niettemin raakten 23 mensen ge wond. Het schip maakte na de brand rechtsomkeert en kwam gisterochtend weer in Newcastle aan ,met zo'n duizend passagiers en bemanningsleden. De Nederlandse opvarenden die hun auto mee hadden op de King Seaways, moesten 560 kilometer naar Dover rijden en daar insche pen voor een overtocht met een andere ferry. Wie geen auto bij zich had, moest een nachtje lan ger op de boot blijven en vaart vandaag over vanaf het ruim 150 kilometer zuidelijker gelegen Huil naar Rotterdam. De King Seaways zou vanaf IJmui- den weer met 800 mensen terug varen. Een deel van hen was al aan boord. De andere 623 passagiers zijn gis teren gebeld door medewerkers van de rederij om te bespreken welk alternatief er te regelen is. IJMUIDEN - De ontruiming van fer ry King Seaways verliep perfect na de brand, maar daarna kregen de opvarenden maar weinig infor matie. Dat vertelt ooggetuige Rai mond Bos uit Beverwijk. Bos zat zaterdagavond met zijn vriendin in de bioscoop aan boord. De film was net tien minu ten bezig toen rond 22.45 uur het alarm ging. „Aan het begin van de reis hadden ze ons het ontrui mingssignaal laten horen. We ke ken elkaar aan en wisten dat het dat alarm was. Buiten de bio scoop stond een medewerker die ons naar het zesde dek begeleid de. Daar was een verzamelplaats. De ontruiming ging volgens het boekje. Er was ook geen paniek." Nadat de opvarenden op de verza melplaats even hadden gewacht, werden ze riaar buiten'gebracht. Binnen mocht niemand meer zijn vanwege eventuele rookontwikke ling. „Wij hebben trouwens geen rook gezien. Wat later mochten we 4 Het enige wat we hoorden, was dat de brand uit was en we niet bang hoefden te zijn weer naar binnen, naar de bar", zegt Bos. Daar kregen de passagiers volgens hem maar weinig informatie. „Het enige wat we hoorden, was dat de brand uit was en we niet bang hoefden te zijn. En ze vertel den dat we terug zouden varen naar Newcastle. Dat snapte nie mand, watit we zaten al op volle zee. Waarom konden we niet ge woon doorvaren?" Mensen werden er volgens hem chagrijnig van. „En op het dek bo- ten. De pilotenbond zegde het ak koord onlangs echter op, omdat het de belangen van KLM-vliegers zou ondergraven. Volgens VNV- woordvoerder Klaas-Jeroen Terwal verloopt een carrière bij KLM op basis van ervaringsjaren. Als de groep Martinairpiloten plotseling toegevoegd wordt, moeten KL.M' ers soms jaren langer wachten op Piloten Martinair eisen uitvoering van verdrag dat hen naar gunstiger KLM-dienstverband leidt een hogere functie. De VNV be vindt zich in een lastige positie omdat de bond de belangen van beide groepen piloten moet verde digen. Volgens Terwal mogen de piloten van Martinair niet klagen, omdat ze na de overname wél hun baan hebben behouden. De bond zegt te vechten voor een betere cao voor Martinair-piloten, maar wil dat niet ten koste laten gaan van KLM-vliegers. In de nieuws brief zegt de bond tevreden te zijn met de uitspraak. De kwestie is nog niet voorbij. In januari wordt een uitspraak verwacht in een soortgelijke zaak die is aangespan nen door vliegers van Martinair. Martinairpiloten eisten dat ze van af 2014 bij KLM op de loonlijst zou den komen en zodoende onder gunstigere arbeidsvoorwaarden konden werken. Ze baseerden hun claim op een akkoord dat enkele ja ren na de overname van Martinair door KLM met de VNV was geslo- -4 1 Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 www.pzc.nl Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nf Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118-43 4050 E-mail: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E-mail: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee .T: 0111-45 4650 E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl Commercieel directeur Ivo van der Velde Advertenties ff088n-01D39995SaleS E-mail: adverteren.zeeland@wegenermedia.nl Personeelsadvertenties:055-5388000 Familieberichten: 088-0139 999 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Onze excuses. Meld het via www.pzc.nl/service. De krant wordt niet nabezorgd. U ont vangt restitutie. Abonnees hebben gratis toegang tot de e-paper via pzc.nl/epaper (eenmalig aanmelden). Vragen? Bel: 088-0139910 Abonneren, wijziging van uw adresge gevens? Gebruikmaken van de vakantieservice? Abonnement opzeg gen? Informatie kunt u vinden op onze site www.pzc.nl/service of bel: 088-0139910. Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 u) Toets 2: informatie over uw abonnement of abonneevoordeel Toets 3: informatie over onze digitale pro ducten Maandag-vrijdag: 07.00 - 17.00 uur Zaterdag: 07.30 -12.00 uur PZC Lezersservice Antwoordnr 10008, 5680 VB Best Abonnementstarieven Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in formatie: copyright@wegener.nl Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uit voering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informa tie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta tement op www.pzc.nl 'Aan boord 1 door Dagmar Aarts Passagier Raimond Bos i- En u als trouwe abonnee ontvangt een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-* ■4' www.pzc.nl/abonneewerftabonnee door Paul Bots De nieuwe abonnee leest dê krant 24/7 digitaai nieuws 2 maanden gratis en betaalt vervolgens normaal tarief. Maak iemand abonnee op: www.pzc.nl/abonneewerftabonnee AMSTERDAM - De KLM mag de pilo ten van Martinair niet per 1 januari in dienst nemen. De rechter heeft daar vrijdag in kort geding een stokjë voor gestoken, zo blijkt uit een nieuwsbrief van pilotenbond VNV.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 2