T@©S
Brand op
ferry, 23
mensen
gewond
KLM mag piloten Martinair van
rechter niet in dienst nemen
PZC
2 IN HET NIEUWS
KING SEAWAYS
COLOFON
Raimond Bos was
aan boord van de
King Seaways
en beleefde
een aantal
spannende uren.
Maak iemand
abonnee!
PAUL KUSTERS
VAN JANUARI WEER BESINNEN
HET ROKEN.
NEWCASTLE - Ruim 350 Nederlan
ders hebben de zondag onver
wacht doorgebracht in Newcastle,
omdat er brand was uitgebroken
op hun ferry. Twee Nederlanders
en vier bemanningsleden beland
den in het ziekenhuis. Twee Brit
ten zijn opgepakt, zo lieten de
Britse politie en de rederij DFDS
Seaways gisteren weten.
De twee gewonde Nederlanders,
een man en een vrouw, moesten
met een helikopter van de Britse
luchtmacht van boord worden ge
haald na de brand in een hut van
de King Seaways.
De brand brak zaterdagavond uit,
enkele uren nadat het schip was
vertrokken voor de overtocht van
het Britse Newcastle naar IJmui-
den.
Een 26-jarige Brit is opgepakt op
verdenking van brandstichting.
Een 28-jarige Brit zou een opstoot
je hebben veroorzaakt en werd
ook opgepakt.
Het duo maakte deel uit van een
groep van twintig mannen, van
wie er vier verbleven in de in
brand gevlogen hut. De brand
was relatief snel geblust. Desal
niettemin raakten 23 mensen ge
wond. Het schip maakte na de
brand rechtsomkeert en kwam
gisterochtend weer in Newcastle
aan ,met zo'n duizend passagiers
en bemanningsleden.
De Nederlandse opvarenden die
hun auto mee hadden op de King
Seaways, moesten 560 kilometer
naar Dover rijden en daar insche
pen voor een overtocht met een
andere ferry. Wie geen auto bij
zich had, moest een nachtje lan
ger op de boot blijven en vaart
vandaag over vanaf het ruim 150
kilometer zuidelijker gelegen
Huil naar Rotterdam.
De King Seaways zou vanaf IJmui-
den weer met 800 mensen terug
varen. Een deel van hen was al
aan boord.
De andere 623 passagiers zijn gis
teren gebeld door medewerkers
van de rederij om te bespreken
welk alternatief er te regelen is.
IJMUIDEN - De ontruiming van fer
ry King Seaways verliep perfect
na de brand, maar daarna kregen
de opvarenden maar weinig infor
matie. Dat vertelt ooggetuige Rai
mond Bos uit Beverwijk.
Bos zat zaterdagavond met zijn
vriendin in de bioscoop aan
boord. De film was net tien minu
ten bezig toen rond 22.45 uur het
alarm ging. „Aan het begin van de
reis hadden ze ons het ontrui
mingssignaal laten horen. We ke
ken elkaar aan en wisten dat het
dat alarm was. Buiten de bio
scoop stond een medewerker die
ons naar het zesde dek begeleid
de. Daar was een verzamelplaats.
De ontruiming ging volgens het
boekje. Er was ook geen paniek."
Nadat de opvarenden op de verza
melplaats even hadden gewacht,
werden ze riaar buiten'gebracht.
Binnen mocht niemand meer zijn
vanwege eventuele rookontwikke
ling.
„Wij hebben trouwens geen rook
gezien. Wat later mochten we 4
Het enige wat we
hoorden, was dat
de brand uit was
en we niet bang
hoefden te zijn
weer naar binnen, naar de bar",
zegt Bos.
Daar kregen de passagiers volgens
hem maar weinig informatie.
„Het enige wat we hoorden, was
dat de brand uit was en we niet
bang hoefden te zijn. En ze vertel
den dat we terug zouden varen
naar Newcastle. Dat snapte nie
mand, watit we zaten al op volle
zee. Waarom konden we niet ge
woon doorvaren?"
Mensen werden er volgens hem
chagrijnig van. „En op het dek bo-
ten. De pilotenbond zegde het ak
koord onlangs echter op, omdat
het de belangen van KLM-vliegers
zou ondergraven. Volgens VNV-
woordvoerder Klaas-Jeroen Terwal
verloopt een carrière bij KLM op
basis van ervaringsjaren. Als de
groep Martinairpiloten plotseling
toegevoegd wordt, moeten KL.M'
ers soms jaren langer wachten op
Piloten Martinair eisen
uitvoering van verdrag
dat hen naar gunstiger
KLM-dienstverband leidt
een hogere functie. De VNV be
vindt zich in een lastige positie
omdat de bond de belangen van
beide groepen piloten moet verde
digen. Volgens Terwal mogen de
piloten van Martinair niet klagen,
omdat ze na de overname wél hun
baan hebben behouden. De bond
zegt te vechten voor een betere
cao voor Martinair-piloten, maar
wil dat niet ten koste laten gaan
van KLM-vliegers. In de nieuws
brief zegt de bond tevreden te zijn
met de uitspraak. De kwestie is
nog niet voorbij. In januari wordt
een uitspraak verwacht in een
soortgelijke zaak die is aangespan
nen door vliegers van Martinair.
Martinairpiloten eisten dat ze van
af 2014 bij KLM op de loonlijst zou
den komen en zodoende onder
gunstigere arbeidsvoorwaarden
konden werken. Ze baseerden hun
claim op een akkoord dat enkele ja
ren na de overname van Martinair
door KLM met de VNV was geslo-
-4 1
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
www.pzc.nl
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nf
Arie Leen Kroon (adj.) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118-43 4050
E-mail: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E-mail: bevelanden@pzc.nl
tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E-mail: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
.T: 0111-45 4650
E-mail: schouwen-duiveland@pzc.nl
Commercieel directeur
Ivo van der Velde
Advertenties
ff088n-01D39995SaleS
E-mail:
adverteren.zeeland@wegenermedia.nl
Personeelsadvertenties:055-5388000
Familieberichten: 088-0139 999
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Onze excuses. Meld het via
www.pzc.nl/service.
De krant wordt niet nabezorgd. U ont
vangt restitutie. Abonnees hebben
gratis toegang tot de e-paper via
pzc.nl/epaper (eenmalig aanmelden).
Vragen? Bel: 088-0139910
Abonneren, wijziging van uw adresge
gevens? Gebruikmaken van de
vakantieservice? Abonnement opzeg
gen?
Informatie kunt u vinden op onze site
www.pzc.nl/service of bel:
088-0139910.
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 u)
Toets 2: informatie over uw abonnement of
abonneevoordeel
Toets 3: informatie over onze digitale pro
ducten
Maandag-vrijdag: 07.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 07.30 -12.00 uur
PZC Lezersservice
Antwoordnr 10008, 5680 VB Best
Abonnementstarieven
Deze vindt u op www.pzc.nl/tarieven
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeve
rij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel
van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht
beeldende kunst via Beeldrecht. Voor meer in
formatie: copyright@wegener.nl
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener
legt van abonnees gegevens vast voor de uit
voering van de abonnementsovereenkomst.
Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u
op de hoogte te houden van interessante
producten en diensten van andere onderdelen
van Wegener en zorgvuldig geselecteerde
partners. Indien u geen prijs stelt op informa
tie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt in
trekken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken
bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy sta
tement op www.pzc.nl
'Aan boord 1
door Dagmar Aarts
Passagier Raimond Bos
i-
En u als trouwe abonnee ontvangt
een VVV-cadeaubon t.w.v. 50,-*
■4' www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
door Paul Bots
De nieuwe abonnee leest dê krant
24/7 digitaai nieuws 2 maanden
gratis en betaalt vervolgens normaal
tarief.
Maak iemand abonnee op:
www.pzc.nl/abonneewerftabonnee
AMSTERDAM - De KLM mag de pilo
ten van Martinair niet per 1 januari
in dienst nemen. De rechter heeft
daar vrijdag in kort geding een
stokjë voor gestoken, zo blijkt uit
een nieuwsbrief van pilotenbond
VNV.