PZC
Usedom is een begrip
Oudjaarstraditie
14 15 DUITSLAND
21 CONFERENCE
tijden in de Oriënt Express. En in een
schuddende, muf ruikende lift daal ik af
naar een Engels mijndorpje uit 1800. Daar
leidt Nederlands eerste machinist John
Middelmiss me rond en laat me kennisma
ken met de Arend, de eerste stoomlocomo
tief van Nederland en een van de pronk
stukken van het museum. Op mijn koptele-
foontje hoor ik het gejuich dat klonk tij
dens de feestelijke eerste rit.
Maar in De Vuurproef worden de zintui
gen pas echt aan het werk gezet. Deze si
mulatie-attractie, door het museum zelfbe
dacht en tot in detail uitgevoerd, voert
treinpassagiers op spectaculaire wijze door
twee eeuwen spoorweggeschiedenis. De in
zet, de gedrevenheid en de details zijn niet
onopgemerkt gebleven. Het Spoorwegmu
seum werd onlangs voor De Vuurproef on
derscheiden met een Thea Award, ook wel
de Oscar van de attractie-industrie ge
noemd. Deze prestigieuze internationale
prijs, die eerder werd gewonnen door de Ef-
teling, de Heineken Experience en het
Openluchtmuseum, werd toegekend in de
categorie 4D Simulator Limited Budget.
'Het museum slaagt erin met De Vuur
proef het publiek te betrekken bij het on
derwerp op een manier die je niet vaak te
rugziet in musea. De spanning en opwin
ding die bezoekers ervaren, is verwant aan
pretparken, maar versterkt tegelijkertijd de
boodschap van het Spoorwegmuseum', al
dus het juryrapport. Over enkele maanden
reist een trotse delegatie van het museum
af naar Anaheim in de Verenigde Staten
om de prijs in ontvangst te nemen.
Wat mijn medepassagiers en mij betreft, is
die prijs terecht. Maar als ik dan toch een
heel klein puntje van kritiek mag leveren:
de rit in De Vuurproef was naar mijn zin
veel te snel voorbij.
Wie in het Spoorwegmuseum in Utrecht alleen modeltreintjes,
oude locomotieven en vitrines met stoffige spoorwegspulletjes
verwacht, heeft het goed mis. Er is namelijk letterlijk heel veel te
beleven in dit museum, met als hoogtepunt de 'hartstikke vette',
prijswinnende attractie De Vuurproef.
zwarte rook vandaan komt. Een enorme ex
plosie heeft de brug over het ravijn en daar
mee de rails weggevaagd. Als de locomo
tief in de diepte stort, klinkt achter me ang
stig gegil. Niet alle passagiers zitten nu
even lekker in hun stoel. Ik snap wel waar
om. Mijn maag zit in mijn keel. En een bre
de lach zit op mijn gezicht gebeiteld.
Twee jonge medepassagiers zijn het er hart
grondig over eens: de attractie De Vuur
proef in het Spoorwegmuseum in Utrecht
is hartstikke vet. Op een holletje gaan ze
naar buiten, snel weer naar de ingang voor
nog een rondje. Het is niet druk vandaag,
dus ze doen een paar ritjes achter elkaar.
Zonder te hoeven wachten.
Als je denkt dat je bij een bezoek aan het
Spoorwegmuseum in Utrecht alleen maar
kunt kijken naar modeltreintjes, oude loco
motieven en vitrines met allerlei stoffige
spoorwegparafernalia, dan ben je verkeerd
geïnformeerd. Dit museum is allesbehalve
stoffig. Het is juist een plek om te beleven,
om mee te maken hoe het er vroeger aan
toe ging in de trein en op de rails.
De mensen van het Spoorwegmuseum heb
ben dat beleven tot kunst verheven in de
verschillende zogenoemde werelden. In
een soort mijnwagentje (ook op rails)
maak ik een ritje in het halfdonker langs
grote locomotieven. In een theater met ne-
gentiende-eeuwse Franse allure neemt An
nabel, een 'rebelse' dame van stand, ons
mee op een droomreis door lang vervlogen
WAAR EN WAT
r j r
Terwijl in de verte een dikke,
zwarte rookwolk dreigend op
stijgt vanachter de rode rotsen,
maakt de trein alsmaar meer
vaart. Met denderend geraas
tsjoeke-tsjoekt de locomotief
over de rails. De stoker voert
de druk op de ketel weer een beetje op, de
passagiers grijpen de armleuningen van de
stoelen nog iets steviger vast. Als we de
bocht om draaien, wordt duidelijk waar die
De drie 'treinen' in de simulatie-attractie De Vuurproef. In De Vuurpijl, Vuurdraak of Vuurbol maak je een reis door twee eeuwen treinhistorie. foto's Spoorwegmuseum
Reizen
Media
De Vuurproef doorstaan
reageren?
reizen@depersdienst.nl
Het Spoorwegmuseum is
gehuisvest in het prachtig
gerenoveerde Maliebaan
station in Utrecht. Het mu
seum is geopend van dins
dag tot en met zondag van
10 tot 17 uur. Entree be
draagt 16 euro, kinderen
tot 3 jaar mogen gratis
naar binnen.
Er is beperkt parkeerruim
te voor bezoekers. Het is
aan te raden tijdens vakan
ties met de trein te komen.
Elk uur rijdt er een trein
van Utrecht Centraal naar
het Spoorwegmuseum (sta
tion Utrecht Maliebaan).
Kijk voor meer informatie
op www.spoorwegmu-
seum.nl.
Tot en met 5 januari 2014
is het Spoorwegmuseum
gehuld in winterse sferen.
Treinen in De Werkplaats
hebben plaatsgemaakt
voor een echte ijsbaan. Op
schaatsen (gratis te leen)
kun je er heerlijk rondjes
draaien om een glanzende,
groene locomotief.
Wil je al een voorproefje
op de prijswinnende attrac
tie Vuurproef? Kijk op
http://youtu.be/enqk_fQ5
MFA voor een impressie.
Utrecht
Nog tot 5 januari kun je tijdens het evene
ment Winter Station rondjes schaatsen rond
een glanzend groene locomotief (zie kader).
door Marcha van Schijndel