PZC Usedom is een begrip Oudjaarstraditie 14 15 DUITSLAND 21 CONFERENCE tijden in de Oriënt Express. En in een schuddende, muf ruikende lift daal ik af naar een Engels mijndorpje uit 1800. Daar leidt Nederlands eerste machinist John Middelmiss me rond en laat me kennisma ken met de Arend, de eerste stoomlocomo tief van Nederland en een van de pronk stukken van het museum. Op mijn koptele- foontje hoor ik het gejuich dat klonk tij dens de feestelijke eerste rit. Maar in De Vuurproef worden de zintui gen pas echt aan het werk gezet. Deze si mulatie-attractie, door het museum zelfbe dacht en tot in detail uitgevoerd, voert treinpassagiers op spectaculaire wijze door twee eeuwen spoorweggeschiedenis. De in zet, de gedrevenheid en de details zijn niet onopgemerkt gebleven. Het Spoorwegmu seum werd onlangs voor De Vuurproef on derscheiden met een Thea Award, ook wel de Oscar van de attractie-industrie ge noemd. Deze prestigieuze internationale prijs, die eerder werd gewonnen door de Ef- teling, de Heineken Experience en het Openluchtmuseum, werd toegekend in de categorie 4D Simulator Limited Budget. 'Het museum slaagt erin met De Vuur proef het publiek te betrekken bij het on derwerp op een manier die je niet vaak te rugziet in musea. De spanning en opwin ding die bezoekers ervaren, is verwant aan pretparken, maar versterkt tegelijkertijd de boodschap van het Spoorwegmuseum', al dus het juryrapport. Over enkele maanden reist een trotse delegatie van het museum af naar Anaheim in de Verenigde Staten om de prijs in ontvangst te nemen. Wat mijn medepassagiers en mij betreft, is die prijs terecht. Maar als ik dan toch een heel klein puntje van kritiek mag leveren: de rit in De Vuurproef was naar mijn zin veel te snel voorbij. Wie in het Spoorwegmuseum in Utrecht alleen modeltreintjes, oude locomotieven en vitrines met stoffige spoorwegspulletjes verwacht, heeft het goed mis. Er is namelijk letterlijk heel veel te beleven in dit museum, met als hoogtepunt de 'hartstikke vette', prijswinnende attractie De Vuurproef. zwarte rook vandaan komt. Een enorme ex plosie heeft de brug over het ravijn en daar mee de rails weggevaagd. Als de locomo tief in de diepte stort, klinkt achter me ang stig gegil. Niet alle passagiers zitten nu even lekker in hun stoel. Ik snap wel waar om. Mijn maag zit in mijn keel. En een bre de lach zit op mijn gezicht gebeiteld. Twee jonge medepassagiers zijn het er hart grondig over eens: de attractie De Vuur proef in het Spoorwegmuseum in Utrecht is hartstikke vet. Op een holletje gaan ze naar buiten, snel weer naar de ingang voor nog een rondje. Het is niet druk vandaag, dus ze doen een paar ritjes achter elkaar. Zonder te hoeven wachten. Als je denkt dat je bij een bezoek aan het Spoorwegmuseum in Utrecht alleen maar kunt kijken naar modeltreintjes, oude loco motieven en vitrines met allerlei stoffige spoorwegparafernalia, dan ben je verkeerd geïnformeerd. Dit museum is allesbehalve stoffig. Het is juist een plek om te beleven, om mee te maken hoe het er vroeger aan toe ging in de trein en op de rails. De mensen van het Spoorwegmuseum heb ben dat beleven tot kunst verheven in de verschillende zogenoemde werelden. In een soort mijnwagentje (ook op rails) maak ik een ritje in het halfdonker langs grote locomotieven. In een theater met ne- gentiende-eeuwse Franse allure neemt An nabel, een 'rebelse' dame van stand, ons mee op een droomreis door lang vervlogen WAAR EN WAT r j r Terwijl in de verte een dikke, zwarte rookwolk dreigend op stijgt vanachter de rode rotsen, maakt de trein alsmaar meer vaart. Met denderend geraas tsjoeke-tsjoekt de locomotief over de rails. De stoker voert de druk op de ketel weer een beetje op, de passagiers grijpen de armleuningen van de stoelen nog iets steviger vast. Als we de bocht om draaien, wordt duidelijk waar die De drie 'treinen' in de simulatie-attractie De Vuurproef. In De Vuurpijl, Vuurdraak of Vuurbol maak je een reis door twee eeuwen treinhistorie. foto's Spoorwegmuseum Reizen Media De Vuurproef doorstaan reageren? reizen@depersdienst.nl Het Spoorwegmuseum is gehuisvest in het prachtig gerenoveerde Maliebaan station in Utrecht. Het mu seum is geopend van dins dag tot en met zondag van 10 tot 17 uur. Entree be draagt 16 euro, kinderen tot 3 jaar mogen gratis naar binnen. Er is beperkt parkeerruim te voor bezoekers. Het is aan te raden tijdens vakan ties met de trein te komen. Elk uur rijdt er een trein van Utrecht Centraal naar het Spoorwegmuseum (sta tion Utrecht Maliebaan). Kijk voor meer informatie op www.spoorwegmu- seum.nl. Tot en met 5 januari 2014 is het Spoorwegmuseum gehuld in winterse sferen. Treinen in De Werkplaats hebben plaatsgemaakt voor een echte ijsbaan. Op schaatsen (gratis te leen) kun je er heerlijk rondjes draaien om een glanzende, groene locomotief. Wil je al een voorproefje op de prijswinnende attrac tie Vuurproef? Kijk op http://youtu.be/enqk_fQ5 MFA voor een impressie. Utrecht Nog tot 5 januari kun je tijdens het evene ment Winter Station rondjes schaatsen rond een glanzend groene locomotief (zie kader). door Marcha van Schijndel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 65