'Dat was best een eng telefoontje'
Na elke beurt met de stofzuiger door de auto
WERKEN 3
-Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op
een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be
drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag:
Cynthia Swaanen van verkeersschool Dek in Goes.
Waaruit bestaat je werk?
„Vooral uit telefoneren en mailtjes be
antwoorden en af en toe mensen ont
vangen. Normaal gesproken zitten we
hier met drie telefonistes. Ieder heeft
een eigen categorie. Ik houd me vooral
bezig met telefoontjes en mailtjes die
gaan over personenauto's."
Hoe vaak rinkelt bij jou de telefoon?
„Dat zou ik echt niet weten. Het meren
deel van de dag ben ik aan het telefone
ren."
Welke vraag komt het meeste voor?
„Van alle telefoontjes die we krijgen,
gaat het merendeel denk ik over het in
plannen of verzetten van rijlessen."
Wat is je gekste telefoontje ooit?
„Toen ik hier een halfjaartje werkte,
belde er een keer een hijger. Die man
wist ook mijn naam. Dat was best wel
eng. Ik heb toen mijn collega erbij ge
haald, maar toen zij erbij kwam staan
hing hij op. Het eerstvolgende telefoon
tje zat de schrik er nog goed in, maar
nu ben ik daar wel overheen."
Wanneer sta je met een mond vol tanden?
„Soms heb ik niet direct een antwoord
klaar liggen voor de klanten. Bijvoor
beeld als ze bellen over de voortgang
van een leerling. Ik heb dan eerst be
paalde gegevens nodig van de instruc
teur. Als ik het antwoord heb, bel ik de
klant wel weer netjes terug."
Ben jij het visitekaartje van de organisatie?
„Voor veel mensen zijn wij het eerste
contact met Dek. Ik vind het daarom be
langrijk om, hoe druk het ook kan zijn,
zo vrolijk mogelijk te blijven en ieder
een met een vriendelijke lach te ontvan
gen."
Technisch specialist voor Audi bij Auto Poppe
in Goes, Eelco Blacquiere, laat ons een dag
meekijken op zijn werkplek: de garage.
8.oo uur
Bij binnenkomst wordt de dag doorgelopen. De
chef verdeelt het werk. Dat kan dus van alles zijn.
Een lampje vervangen, een bandenwissel, noem
maar op. Als de kosten vooraf niet duidelijk zijn
doen we eerst een diagnose. We geven aan de re
ceptionist door wat er aan de hand is en wat er
moet gebeuren om het op te lossen. Die bespreekt
met de klant of het mag gebeuren. Voor de klant
is inzicht in de kosten belangrijk.
Per opdracht klokken we elektronisch in en weer
uit. Ook het gebruik van materialen en onderde
len wordt zo bijgehouden. We gaan zorgvuldig
met de auto's om en brengen beschermhoezen
aan voordat we beginnen met het werk. Na elke
beurt gaan we met de stofzuiger door de auto en
ik poets de voorruit. Dat hoort bij de customer de
light beleving van Audi. Dat is de puntjes op de i
zetten, de verwachtingen van de klant overtref
fen. Op het moment dat de klus klaar is, leveren
we het in bij de chef voor een eindcontrole.
Het einde van de werkdag. We zorgen dat de
werkbank schoon en opgeruimd is, olievlekken
en dergelijke halen we meteen weg.
rp ZATERDAG 28 DECEMBER 2013
Eelco Blacquiere is
technisch specialist:
een zelfstandig auto
monteur die zijn uitda
ging in de lastigere
problemen vindt,
foto Mechteld Jansen
17.00 uur