'Dat was best een eng telefoontje' Na elke beurt met de stofzuiger door de auto WERKEN 3 -Elke week richten we op deze plek de schijnwerper op een telefoniste: vaak de eerste schakel tussen een be drijf of organisatie en de buitenwereld. Vandaag: Cynthia Swaanen van verkeersschool Dek in Goes. Waaruit bestaat je werk? „Vooral uit telefoneren en mailtjes be antwoorden en af en toe mensen ont vangen. Normaal gesproken zitten we hier met drie telefonistes. Ieder heeft een eigen categorie. Ik houd me vooral bezig met telefoontjes en mailtjes die gaan over personenauto's." Hoe vaak rinkelt bij jou de telefoon? „Dat zou ik echt niet weten. Het meren deel van de dag ben ik aan het telefone ren." Welke vraag komt het meeste voor? „Van alle telefoontjes die we krijgen, gaat het merendeel denk ik over het in plannen of verzetten van rijlessen." Wat is je gekste telefoontje ooit? „Toen ik hier een halfjaartje werkte, belde er een keer een hijger. Die man wist ook mijn naam. Dat was best wel eng. Ik heb toen mijn collega erbij ge haald, maar toen zij erbij kwam staan hing hij op. Het eerstvolgende telefoon tje zat de schrik er nog goed in, maar nu ben ik daar wel overheen." Wanneer sta je met een mond vol tanden? „Soms heb ik niet direct een antwoord klaar liggen voor de klanten. Bijvoor beeld als ze bellen over de voortgang van een leerling. Ik heb dan eerst be paalde gegevens nodig van de instruc teur. Als ik het antwoord heb, bel ik de klant wel weer netjes terug." Ben jij het visitekaartje van de organisatie? „Voor veel mensen zijn wij het eerste contact met Dek. Ik vind het daarom be langrijk om, hoe druk het ook kan zijn, zo vrolijk mogelijk te blijven en ieder een met een vriendelijke lach te ontvan gen." Technisch specialist voor Audi bij Auto Poppe in Goes, Eelco Blacquiere, laat ons een dag meekijken op zijn werkplek: de garage. 8.oo uur Bij binnenkomst wordt de dag doorgelopen. De chef verdeelt het werk. Dat kan dus van alles zijn. Een lampje vervangen, een bandenwissel, noem maar op. Als de kosten vooraf niet duidelijk zijn doen we eerst een diagnose. We geven aan de re ceptionist door wat er aan de hand is en wat er moet gebeuren om het op te lossen. Die bespreekt met de klant of het mag gebeuren. Voor de klant is inzicht in de kosten belangrijk. Per opdracht klokken we elektronisch in en weer uit. Ook het gebruik van materialen en onderde len wordt zo bijgehouden. We gaan zorgvuldig met de auto's om en brengen beschermhoezen aan voordat we beginnen met het werk. Na elke beurt gaan we met de stofzuiger door de auto en ik poets de voorruit. Dat hoort bij de customer de light beleving van Audi. Dat is de puntjes op de i zetten, de verwachtingen van de klant overtref fen. Op het moment dat de klus klaar is, leveren we het in bij de chef voor een eindcontrole. Het einde van de werkdag. We zorgen dat de werkbank schoon en opgeruimd is, olievlekken en dergelijke halen we meteen weg. rp ZATERDAG 28 DECEMBER 2013 Eelco Blacquiere is technisch specialist: een zelfstandig auto monteur die zijn uitda ging in de lastigere problemen vindt, foto Mechteld Jansen 17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 59