PZC Nog even en het is de eerste werkweek van 2014. Daar horen nieuwjaarswensen op kantoor bij, maar op zoenen van collega's zit niet iedereen te wachten. „Vooral vrouwen vinden het vrese lijk begin januari al die zoenen te moeten doorstaan." De NationaleVacaturebank.nl deed ooit onderzoek naar (on)wenselijkheid van nieuwjaarszoenen op het werk. Ruim de helft van de ondervraagden zit niet te wachten op een kleffe pak- kerd van collega's. „Vooral vrouwen heb ben er moeite mee", weet etiquettedeskun- dige Lilian Woltering. „Tenminste, zij be ginnen er bij mij over als we het over om gangsvormen op de werkvloer hebben. Nogal wat vrouwen vinden het vreselijk be gin januari al die zoenen te moeten door staan. Mannen hoor ik er nooit over, maar dat zegt niet alles." Is het nodig, dat gekus, die intimiteit, het gedoe? Woltering: „Toch wel. Vanuit de ge dachte dat de welgemeendheid en de op rechte hartelijkheid die je toont iets heel moois zijn. Als het als verplichting voelt, zijn er manieren het gezoen te voorkomen. Scheelt veel tijd, vooral bij grotere bedrij nen. Tachtig collega's op drie zoenen trakte ren, daarmee ben je wel even zoet. Maar ik vind dat de nieuwjaarszoen er bij hoort. Om relaties te onderstrepen, ze goed te houden. Misschien is het dus beter je eraan over te geven. Gewoon doen, verstand op nul, het is zo weer voorbij." Kun je het weigeren? „Je kunt je hand uit steken, ferm en daadkrachtig. Daarmee creëer je afstand, begrijpt de ander dat een kus niet hoeft. Je linkerhand op zijn of haar schouder leggen helpt ook. De aanraking straalt hartelijkheid uit, tegelijk duw je ie mand ongemerkt een stukje van je af. Je kunt ook vrolijk vooraf luid roepen: 'geen zoenen voor mij'. Als je dat hartelijk en charmant doet, wordt het waarschijnlijk niet als vervelend of arrogant opgepakt." Wordt er gezoend, dan zijn er variaties op de uitvoering. Op een frontale of natte, kleffe zit niemand te wachten. Een lucht- zoen waarbij de wangen elkaar niet eens ra ken is het andere uiterste. „Daar tussenin zit wel de ideale nieuwjaarszoen voor op het werk", denkt Woltering. „Wangen die elkaar licht raken, de mond die de kusbeweging maakt, misschien het kusgeluid. Belangrijker is welgemeend heid. Kijk iemand aan als je hem of haar ge luk wenst. Dan krijgt de nieuwjaarswens zin, ongeïnteresseerd kussen uitdelen kun je beter laten." Volgens Woltering is het zoenen van colle ga's onderdeel van informelere omgangs vormen binnen bedrijven. „Een trend die zich in Nederland vooral de laatste tien jaar voltrok. Zelfs bij de meest formele be drijven gaat op vrijdagmiddag de das af, wordt bijna niemand meer met u aange sproken. Dat is in Duitsland wel anders, daar is men aanzienlijk minder zoenerig, spreken collega's elkaar langer met u aan. En daar hoort een hand bij, geen zoen." Drie ferme kussen, ja gezellig, zo doen wij dat! Maar niet lang meer, het tij keert. „Drie zoenen is te veel", zegt Woltering. „Twee is subtieler, intiemer. Het zegt meer over de band die je met elkaar hebt. In be paalde kringen is het geven van één zoen het teken van ultieme vriendschap en gene genheid. Vage bekenden krijgen er geen drie, maar voortaan twee en echte vrien den slechts één. En dat klopt met het zoen- gedrag tussen geliefden. Als je man thuis komt krijgt hij toch ook geen drieklapper of dubbele zoen?" zaterdag 28 december 2013 Monteur Is gek op lastige klussen PAGINA 2 EN 3 De beroepen van de toekomst PAGINA 4 EN 5 Geld .Werk Terreur van de nieuwjaarszoen TIPS TEGEN ZOENEN Bij binnenkomst keihard roepen: Gelukkig Nieuwjaar allemaal! Verkoudheid of koortslip veinzen. Enkele dagen vrij nemen (heeft niet altijd zin, collega's weten je bij terugkomst alsnog te vinden). Naar Duitsland verhuizen. Daar is de etiquetteclub, die oproept tot een algeheel verbod op zoenende collega's. Een kus wordt als vorm van kantoorterreur gezien, omdat veel werknemers al zenuwachtig worden als een collega te dichtbij komt. Een stevige handdruk vol staat, vindt de etiquetteclub. ZAKELIJKE ETIQUETTE Mr. Lilian Woltering is gespeciali seerd in zakelijke etiquette. Zij zet haar deskundigheid op dat gebied in om klanten te motiveren meer uit hun werk te halen met juist gebruik van etiquette. In economisch minder florissante tijden kunnen toegepaste etiquette en goede manieren het ver schil betekenen tussen succes of een sof. Dat geldt voor contacten tussen bedrijven en (toekomstige) klanten, maar ook tussen collega's. door Sandra van Maanen beeld Getty Images reageren? geld@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 57