Bisschoppen op achterstand De paus wil dat bisschoppen meedoen aan het publieke debat. Ze hebben dan nog een lange weg te gaan. SPECTRUM 11 vast. „Een succes om trots op te zijn." Dit bewijst dat een Ombudsman effec tiefkan zijn zonder politieke opschud ding te veroorzaken. Zo heeft de Ombudsman de afgelo pen jaren gepleit voor het inzetten van meer mediation bij het oplossen van problemen, in plaats van het voe ren van juridische procedures. Die ontwikkeling zie ik graag voortgezet bij de toekomstige Ombudsman. Ook zijn constatering dat 'de overheid veel te ingewikkeld is geworden voor de meeste burgers', is een welkom sig naal. Ik hoop dat de Ombudsman de overheid daar de komende jaren scherp op zal houden; allemaal in het belang van een betere dienstverlening aan burgers en bedrijven. ort geleden rapporteer den de Nederlandse bis schoppen nederig aan de paus hoe het er onder hun leiding in de Neder landse kerkprovincie aan toeging: be roerd. Blijkens persberichten kregen zij de raad mee om zich vooral regel matig te melden in het publieke de bat. Ze moeten zich meer uitspreken over kwesties 'waarbij het om de mens gaat', zoals huwelijk, gezin en het levenseinde. Die raad was afkomstig.van iemand die niet alleen voor de plaatsbekleder van Christus op aarde gehouden wordt, maar ook voor de Man van het Jaar. Dat schept dubbele verplichtin gen, zou je denken, maar op de websi te van het aartsbisdom Utrecht is de pauselijke raad door bisschop Eijk te ruggebracht tot een aansporing die je bij Italiaans voetbal ook wel hoort. 'Voorwaarts', inderdaad. Dat is voor velerlei uitleg vatbaar. Om duidelijk te maken dat ze de juis te richting te pakken hadden, hebben de bisschoppen er, aldus Eijk, te Ro me een gezamenlijk weesgegroetje te genaan gegooid. De paus moet het ge zelschap hoofdschuddend hebben uit gezwaaid. Als het gaat om deelname aan het publieke debat moeten de bis schoppen dan ook van ver komen. Tlis- sen de enormiteit van Simonis uit 2010 ('Wir haben es nichtgewusst') en de amper bezworen kerstliedjesrel van 2013 zit, om precies te zijn, niets. Ik las er wat nieuwsarchieven op na: behalve het nostra culpa over seksueel misbruik, vooral veel geruzie over pa rochiefusies, kerksluitingen, liturgi sche scherpslijperij en kwalijke behan deling van werknemers. Dat mag alle maal erg belangrijk zijn voor wie met de RK Kerk te maken heeft, bijdragen aan het publieke debat zijn het niet. Toegegeven, het is verre van duidelijk waar en met welke middelen het pu bliek debat wordt gevoerd. In opinie bladen en talkshows? Met petities en demonstraties? Met lobby's en netwer ken? Wél is echter duidelijk aan welke voorwaarden de deelnemers in begin sel moeten voldoen. In de eerste plaats dient men 'spre kerskrediet' opgebouwd te hebben: an dere deelnemers moeten geloven dat jouw bijdrage in beginsel een beter zicht kan opleveren op het belang van ons allemaal. Alleen al op dit punt staan de Nederlandse bisschoppen op achterstand. Enkele individuele uit zonderingen daargelaten, hebben zij gezamenlijk nagenoeg elk moreel kre diet verspeeld. Dat komt niet alleen door de misbruik-kwestie en hoe daar aanvankelijk mee omgegaan werd. Het komt ook doordat ze al decennia morele opvattingen verkondigen die zelfs voor trouwe gelovigen in hun persoonlijk leven onhanteerbaar zijn. Een tweede voorwaarde is dat men vrijuit kan spreken. Uitgerekend de bisschop die 'Kerk en Samenleving' in zijn portefeuille heeft, De Korte, werd in 2010 in een conflict onder curatele gesteld. Niet alleen hijzelf is sinds dien met ontslag bedreigd, ook zijn collega's voelen de druk om toch voor al niet vrijmoedig het woord te voe ren. Dat komt hun geloofwaardigheid in het debat niet ten goede. Ten derde, het publiek debat gaat niet over de beste manier van leven. Het gaat over hoe onze samenleving van rechtswege geordend moet worden, i gegeven onze uiteenlopende ideeën over de beste manier van leven. Na tuurlijk, om daarover te debatteren, dienen die ideeën naar voren ge bracht te worden, liefst met verve. Maar dat ieder zijn eigen lied zingt ten aanhore van anderen - daar kan het niet bij blijven. Het publiek debat is niet het Songfestival. Wie mee wil doen, moet zich ook uitspreken over de overbrugging van de verschillen. Respect voor wat je eigenlijk afwijst, jezelf niet bij voorbaat verheven voe len, bereidheid tot compromissen, pragmatisme inzake verkieslijke en handhaafbare rechtsnormen - dat be hoort allemaal tot de houding van ie mand die aan het publiek debat deel neemt. Dus als de bisschoppen vooral de rechte leer verkondigen, nemen ze daar dus nog altijd niet aan deel. Tenslotte. Het publiek debat gaat niet over algemene principes maar over concrete zaken waarover een besluit t moet vallen. Voor Prinsjesdag lazen wij een aanbeveling van bisschop De Korte om de last van de crisis 'recht vaardig te verdelen' in 'onderlinge soli dariteit' en met eerbiediging van 'de menselijke waardigheid'. Daar kan nie mand op tegen zijn. Maar daar gaat het debat niet over, nu niet en nooit. Het gaat altijd over solidariteit met be rooide Griekse burgers, menselijke waardigheid van illegalen, rechtvaardi ge verdeling van pensioenrechten tus sen generaties, bespoediging van het levenseinde uit eerbied voor het te ven. Allemaal kwesties waarbij het 'om de mens gaat'. Allemaal kwesties waarin niet alleen gepraat, maar ook gehandeld moet worden, meestal on der tijdsdruk. Paus Franciscus werd in korte tijd Man van het Jaar 2013 omdat hij er blijk van gaf deze vier voorwaarden te begrijpen. Meer heeft hij eigenlijk (nog) niet gedaan. Hoe moeilijk kan het zijn, mannen van Eijk? ZATERDAG 28 DECEMBER 2013- - Prof. dr. Bert van Roermund is emeritus hoogleraar rechtsfilosofie en politieke filosofie aan de Universiteit van Tilburg. Hij heeft tal van boeken en arti kelen geschre ven over de grondslagen van recht en staat. Eerder was hij ook hoogleraar aan meerdere buitenlandse universiteiten. illustratie Censuur reageren? opinie@depersdienst.nl door Bert van Roermund

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 55