10 De volgende Nationale Ombudsman zal het meest effectief zijn, als hij zich houdt aan zijn taak zoals die in de Grondwet staat. SPECTRUM 66 De Ombudsman bemoeit zich niet met de politiek en met de markt opinie et aanstaande ver trek van de huidi ge Ombudsman Alex Brennink- meijer naar de Eu ropese Rekenka mer noopt de Tweede Kamer tot het starten van een benoemingsprocedure voor een nieu we Ombudsman. De - retorische - vraag, die mij daarbij regelmatig wordt gesteld, is of we een Ombuds man willen die kritisch is of een Om budsman die monddood wordt ge maakt. Een Ombudsman is van groot belang. Het is goed om een kritisch volger van de uitvoering van het overheids beleid te hebben. Dat dat soms tot spanning kan leiden, hoort erbij. Kri tiek is namelijk niet altijd leuk, ook niet als deze constructief bedoeld is. Kritiek legt namelijk onvolkomenhe den bloot. Het is echter aan ons politi ci om ervoor te zorgen dat we ons die kritiek aantrekken. Bij de oprichting in 1982, was de Na tionale Ombudsman nog vooral ge richt op individuele klachtenafhande ling. In de jaren daarna, met name aan het begin van de 21e eeuw, ver schoof de focus meer naar het doen van onderzoek naar structurele proble men bij de overheid. Toenmalig Om budsman Roel Fernhout zag er een duidelijke meerwaarde in: „De om budsman gaat die zaken aanzwenge len, politiek onder de aandacht breng en. Dat houdt een verschuiving van ta ken in. De ombudsman is er niet lan ger alleen voor klachten, maar nu ook voor good government", aldus Fern hout in 2001 in dagblad Trouw. Die meerwaarde verdwijnt echter snel als de politieke discussie over de rapporten van de Ombudsman niet meer over de inhoud gaat, maar over de toon. En dat risico wordt groter naarmate de uitspraken van de Om budsman 'politieker' getint zijn. Daar mee ontberen ze namelijk de politie ke neutraliteit, die voor deze onafhan kelijke en onpartijdige instantie essen tieel is. Kort voor het aangehaalde artikel was de Ombudsman in aanvaring geko men met de Tweede Kamer. Een rap- port over de leefomstandigheden in aanmeldcentra voor asielzoekers leid de tot forse kritiek, vooral van toenma lig WD-Kamerlid Niederer: „Emotio neel getoonzet en daardoor niet objec tief', luidde zijn oordeel. „Waarmee moeten we de opvang vergelijken? Met het Amstel Hotel soms? Deze kwalificaties passen niet bij de status van het instituut Nationale Ombuds man, wel bij de persoon Fernhout." Een meerderheid van de Tweede Ka mer distantieerde zich van de opstel ling van de WD, maar er was duide lijk irritatie over het woordgebruik van de Ombudsman. 'Te politiek', werd geoordeeld. Ook de huidige Ombudsman kreeg kritiek te verwerken van de Tweede Kamer, na uitspraken over 'symbool wetgeving' van het Kabinet Rutte I. Het werd de Ombudsman met name aangerekend dat hij motieven van de regering over de inhoud van wetge ving in twijfel trok. Dat is namelijk geen taak van een Ombudsman, maar een taak van de Tweede Kamer. Waar moet een Ombudsman zich dan aan houden? Beperkt hij zich louter tot het uitspreken van het oordeel 'be hoorlijk' of'onbehoorlijk' over de uit voering van overheidsbeleid? Of gaat het verder? De huidige Om budsman is daar duidelijk in: „De wet geeft hem tot taak het oordeel '(onbe hoorlijk' uit te spreken. Daarmee dreig je een 'boekhouder van de be hoorlijkheid' te worden. Dat wil ik niet." Deze visie van de Ombudsman op zijn taak is jammer. Een goede boekhouder is namelijk van onschat bare waarde. Artikel 78a van de Grondwet kent de volgende taak toe aan de Ombuds man: „De Nationale Ombudsman ver richt op verzoek of uit eigen bewe ging onderzoek naar gedragingen van bestuursorganen van het Rijk en van andere bij of krachtens de wet aange wezen bestuursorganen." Voor mij zitten hier twee wezenlijke elementen in: De Ombudsman be moeit zich niet met de politiek. 'Ge dragingen van bestuursorganen' be perkt zich tot de uitvoering, niet tot de inhoud van beleid. De inhoud van beleid en wetgeving is het resultaat van een politieke afweging en die wordt gemaakt in het parlement. Ten tweede is essentieel dat de Om budsman zich niet bemoeit met de markt, maar slechts met de publieke sector. De laatste passage uit het arti kel in de Grondwet laat daar geen mis verstand over bestaan. Ook pogingen om artikel 78a, vierde lid te misbrui ken om aan te geven dat de reikwijdte van de Ombudsman zich - als de wet gever dat wil - zou kunnen uitstrek ken tot de private sector, gaan niet op. Wordt de Ombudsman daarmee een tandeloze tijger? Allerminst. Bij zijn vertrek als Ombudsman in 2005 gaf Fernhout aan dat de Ombudsman in zijn periode 25 tot 30 grote rapporten had uitgebracht. „En met succes", al dus Fernhout in een afscheidsinter- view in Trouw dat jaar. „Alle aanbeve lingen zijn opgevolgd", stelde Fern hout met een ingehouden glimlach Boekhouder van behoorlijkheid door Pieter Litjens w-' H Politicoloog Pieter Litjens is Tweede Kamer lid voor de WD. Hij heeft onder meer het openbaar be stuur, bestuurlij ke vernieuwing en de Nationale Ombudsman in zijn portefeuil le. Eerder was hij wethouder van Amster dam-Zuidoost en burgemees ter van Aalsmeer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 54