■S»=" -r 28 ZEELAND DAGBOEK Elly Bouman is dominee van de Protestantse Gemeenten van Nieuw- en Sint Joosland en Ritthem. Zij hield in de laatste dagen van advent en tijdens de kerstdagen een dagboek bij. Wat komt er rond een kerkelijk hoogfeest allemaal af op een predikant? Het licht dat door de ramen binnenvalt, concentreert zich in het Woord dat mens werd, net zo kwetsbaar als wij. Vrijdag 20 december Vandaag een dag vol bezoeken. Met mensen in gesprek zijn over allerlei aspecten van het leven ervaar ik als een bijzondere kant van mijn werk als predikant. Als vanzelf groeit er in gesprekken vertrouwen. Waar vertrouwen is, ontstaat ruimte om de echte vragen van het leven onder ogen te zien. Vaak lichten dan Bijbelwoorden op. Soms helpt dat om nieuwe kracht of nieuw inzicht te ontvangen. Soms ook geeft het houvast om het uit te houden in een moeilijke situatie en de vragen te laten staan. Vandaag bestaat mijn werk vooral uit het nabij zijn van gemeenteleden die kampen met ziekte. Ik ga eerst naar het verpleeghuis, kom vervolgens in het hospice en bij iemand thuis en tenslotte bezoek ik 's middags ie mand in een psychiatrische instelling. De psy chiatrie heeft altijd al mijn belangstelling ge had. Deze keer ontmoet ik Bets (vanwege pri vacy een gefingeerde naam). Na een verblijf van twintig jaar op verschillende afdelingen in de psychiatrie, woont ze nu zelfstandig. Het gaat goed, vertelt ze. Ze kookt zelf, doet boodschappen en elke ochtend ontmoet ze mensen in de gemeenschappelijke ruimte ver bonden aan het huis waar ze woont. Bets klaagt nooit. Waar ze kan ondersteunt ze ande ren en ze is dankbaar voor iedereen die haar helpt bij dingen die ze moeilijk vindt. Niet zonder trots vertelt ze dat ze met de regiotaxi naar het winkelcentrum gaat. Omdat dit extra spanning meebrengt kost het veel energie. Ei genlijk ziet ze er als een berg tegen op. De taxi komt pas om half tien maar Bets zit al om half zeven klaar. Terwijl ik naar huis rijd denk ik nog aan Bets. Ik vind het bijzonder hoe zij zich er doorheen slaat. Ze moet ervoor knok ken, zoals ze zelf zegt. Maar telkens weer pres teert ze het om over haar eigen schaduw heen te springen. Ja, zo gelooft ze, dankzij God en dankzij mensen. Zaterdag Vandaag is er nog het één en ander voor te be reiden voor de diensten van morgen. Ik wil bo- vendien een gemeentelid bezoeken dat een be handeling onderging in het ziekenhuis. En dan is er ook nog een oudere meneer van wie gisteren plotseling een zoon overleed. Tegen de avond komt de organist, Tim Bouws- ma langs. Hij heeft nog wat informatie over het stuk dat hij morgenavond zal spelen tij dens de kerstzangdienst in de kerk van Nieuw- en Sint Joosland. Hij zal de pastorale spelen uit de 2de orgelsymfonie van de Franse organist en componist Charles Marie Widor. Het stuk dat Tim gaat spelen werd door Widor uitgevoerd op het majestueuze Cavail- lé Coll orgel in de Saint Sulpice in Parijs. Daar kan het Van Vulpen orgel van de kerk in Nieuw- en Sint Joosland natuurlijk niet aan tippen. Echter, onze organist zal het stuk onge twijfeld weten te vertalen naar de mogelijk en onmogelijkheden van het Nieuwlandse or gel. Zondag Vandaag de vierde zondag van advent, dus de laatste zondag voor kerst. In de eigen gemeen ten, Ritthem en Nieuw- en Sint Joosland gaat vanmorgen ds. H. van Oostende voor. Zelf leid ik de dienst in de Protestantse gemeente van Grijpskerke. De eredienst ervaar ik als de kern van het kerk-zijn. Daar vindt ontmoeting plaats, daar wordt de lofzang tot God gaande gehouden. In lied, gebed en preek ontstaat een dialoog tussen God en mens. Vanmorgen groeit die dialoog vanuit de profeet Micha, hoofdstuk 6. Een gedeelte waarin Gods sterke verlangen klinkt om met zijn volk en met de ze wereld in vertrouwen om te gaan. 's Middags word ik geraakt door een artikel dat ik lees in Woord Dienst, opiniërend ma gazine voor Protestants Nederland. Een artikel van dr. Jan Hendriks, emeritus hoofddocent praktische theologie en adviseur van kerkop bouw. Hij laat zien dat de heersende gedach ten over individualisering niet kloppen. We zouden als Nederlanders steeds meer verschil lend denken maar in werkelijkheid denken we steeds meer gelijk. Er groeit, zegt Hen driks, een dominant cultuurpatroon waarin Wetenschap, Techniek en Economie het voor het zeggen hebben. Het WTE-complex. Die dominante cultuur bepaalt wat normaal is, hoe je je moet gedragen, hoe je moet denken en wat je moet vinden als je wilt meedoen. Hij haalt een citaat aan van James Kennedy. Die zegt: „We moeten ons aanpassen aan de mores van de huidige seculiere samenleving." „En", zegt Hendriks, „de druk wordt nog ver groot doordat de dragers van de dominante cultuur zich superieur voelen en anderen be schouwen als mensen die nog niet zo ver zijn." Chronologisch snobisme, concludeer ik. Dit heeft natuurlijk ook consequenties voor het kerk-zijn in deze tijd. Hendriks stelt de vraag: welke vormgeving van kerk-zijn past bij het leven in onze eenvormige seculiere sa menleving?' Jammer, op die vraag geeft hij pas in het volgende nummer van Woord Dienst antwoord. Maar hij zegt wel alvast dat hij dan met Herman Milikowsky 'de lof der onaange pastheid' zingt. Ik glimlach: zou die onaange pastheid niet de ware vrijheid zijn, die we door het Kind van Kerst ontvangen?! Dan heeft die lof in ieder geval vanavond geklon ken uit vele monden in een volle kerk in Nieuw- en Sint Joosland tijdens de kerstzang- dienst waaraan het koor Clarity uit Sint Maar- 2 Kerstkind geeft echte vrijheid staat: hobby's" Pia

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 28