AUTO 17
BMW ging jaren terug de strijd
aan tegen brandstofverbruik,
met Efficient Dynamics als
term. Toch zit er in de nieuwe
4-serie een lekkere zescilinder.
De machtig klinkende zesci
linders gaan ver terug in de
geschiedenis van BMW.
Maar ook deze producent
van premiummodellen ge
looft in kleinere motoren
met minder cilinders. De
nadruk bij de nieuwe 3-serie ligt daarom
op viercilinders die met turbo minimaal de
zelfde prestaties neerzetten. Het argument
voor een zescilinder blijft nog alleen het
prachtige geluid.
BMW herpositioneert haar coupé- en cab-
riomodellen. Die krijgen met directe in
gang een even getal. Dat betekent dat de op-,
volger van de 3-serie coupé voortaan als
4-serie door het leven gaat. Wat onderstel
en techniek betreft, blijft de verwantschap
met de 3-serie sedan en Touring bestaan.
Ook qua uitstraling past de nieuwe coupé
volledig in de bestaande lijn. De zescilin
der onder de relatief lange neus is de bin
nen het complete BMW-programma breed
ingezette 3.0 liter in lijn, met twee turbo's.
Die heeft een fors vermogen van 306 pk en
een koppel van 400 Nm. De prestaties zijn
bijna te veel van het goede, het geluid
klinkt fraai als stevig gas wordt gegeven.
Maar onder normale omstandigheden be
weegt de 435i zich, in dit geval zelfs nog
met xDrive-vierwielaandrijving, met een
normaal gangetje door het verkeer. In zo'n
geval gebruikt de bestuurder bij lange na
niet het volledige potentieel. De motor
draait weinig toeren en laat daardoor vrij
wel niet van zich horen. Daarmee komt de
conclusie bovendrijven dat zo'n zescilinder
weliswaar een prachtig geluid maakt, maar
dat alleen doet onder omstandigheden die
in het dagelijkse Nederlandse verkeer nau
welijks voorkomen. Wat dat betreft vol
doet de 2.0 liter turbo van 245 pk al meer
dan voldoende. Dat BMW ook haar zescilin
ders wel degelijk ontwikkelt, blijkt uit een
praktijkverbruik van 1 op 10,5.
Hoewel de daklijn van de 4-serie wat lager
loopt in vergelijking met de 3-serie, biedt
de coupé behoorlijk wat binnenruimte.
Voorin staan prima stoelen die uitgebreid
verstelbaar zijn en goed ondersteunen. Op
de achterbank passen twee volwassenen,
die moeten klauteren om op hun plek te ko
men. De bagageruimte is met 445 liter van
volwassen formaat, terwijl de rugleuning
van de bank keurig op afstand platklapt.
Bovenal is de 435i een geweldig rij-ijzer,
met een verbluffende wegligging en nauw
gezette communicatie tussen bestuurder
en wegdek. De 4-serie start bij 40.950 euro,
de 435i xDrive kost minimaal 64.604 euro.
VRIJDAG 27 DECEMBER 2013
KORTE RIJ-IMPRESSIES
Zakelijk Nederland profiteert van
Audi A3 op aardgas
Nederland krijgt de wereldprimeur
van de Audi A3 Sportback g-tron.
Wie nog dit jaar zo'n A3 op aardgas
bestelt, kan als zakelijk rijder profite
ren van investeringsregelingen. De fis
cale bijtelling bedraagt in 2014 ook
14 procent door de C02-uitstoot
van 88 gram per kilometer. Het mi
lieu is het meest gediend met groen-
gas, dat aan ons aardgasnetwerk
wordt toegevoegd. Er is op dit mo
ment genoeg om jaarlijks 160.000
voertuigen te laten rijden. Opschalen
tot 10 procent lijkt mogelijk. De 1.4
TSI-motor in de A3 g-tron heeft een
kleinere turbo en levert 110 pk en
200 Nm. Door het flexibele MQB-
platform waarop de A3 staat, kan Au
di de speciaal ontworpen lichtge
wicht gastanks (54 kilo lichter dan
conventionele) zonder veel verlies
aan bagageruimte inbouwen. Ander
pluspunt is: maximum trekgewicht
van 1.300 kilo. Al snel blijkt dat de
A3 Sportback g-tron zich niet hoeft
te schamen voor zijn prestaties en
comfort. De 0-100-sprint verloopt in
10,8 seconden. Audi geeft een gemid
deld verbruik van 3,6 kilogram per
100 kilometer op. Na een vlotte rit
zien we een gemiddelde van 4,2 in
de display. De actieradius op gas be
draagt Jo'n 400 kilometer, op benzi
ne komt daar 1.000 kilometer bij. In
maart wordt het model bij de dealer
verwacht. Vanafprijs: 28.900 euro.
Fiat 500L lust ook aardgas
Fiat levert de Fiat 500L en de 500L Li
ving met tweecilinder turbomotor,
die loopt op aardgas. Dat levert eco
logisch en economisch voordeel op,
maar rijplezier lijkt op de achter
grond te raken. De motor heeft
105 pk, meer dan zijn voorganger, de
viercilinder 1.4 Fire CNG. Op gas
brengt de TwinAir Turbo niet meer
dan 80 pk voort. Wordt op benzine
gereden, dan is er 5 pk meer. Het
koppel bedraagt afhankelijk van de
door Willem de Volder
brandstof 140 en 145 Nm. De auto
draagt twee gastanks in de bodem,
die het gewicht met liefst 160 kilo
verhogen. Om vlot te rijden, moet
het gaspedaal stevig worden inge
drukt en veelvuldig worden gescha
keld. Dan nog overtuigt de auto niet.
Vanzelfsprekend staan zuinig en
schoon centraal bij de 500L (Living)
met TwinAir Turbo CNG. De C02-uit-
stoot ligt bij aardgas 23 procent lager
dan bij reguliere fossiele brandstof
fen. Fiat spreekt over een consump
tie van 4 kilogram (1,17 euro) per
100 kilometer, maar in de praktijk
blijkt zo'n 5 kilogram per 100 kilome
ter haalbaar (de actieradius is minder
dan 300 kilometer). De Fiat 500L (Li- 5r
ving) is er vanaf 19.395 euro. De fis
cale bijtelling bij zakelijk gebruik is
20 procent.
Audi A3 op aardgas, foto Audi
Fiat 500L op aardgas, foto Fiat
4351 XDRIVE EN CONCURRENTEN
BMW 4-serie Audi A5
Bagageruimte 445 liter, ge- Bagageruimte 455 liter, ge
wicht 1.565 kg. Benzine, 3.0 li- wicht 1.625 kg. Benzine, 3.0 li
ter, 306 pk. Vanaf 40.950 euro, ter, 272 pk. Vanaf 39.760 euro,
435i xDrive 64.604 euro. 3.0 TFSI quattro 62.130 euro.
Mercedes E-klasse coupé Volkswagen CC
Bagageruimte 450 liter, ge- Bagageruimte 532 liter, ge
wicht 1.635 kg. Benzine, 3.5 li- wicht 1.604 kg. Benzine, 3.6 li
ter, 306 pk. Vanaf 45.900 euro, ter, 300 pk. Vanaf 40.990 euro,
E350 4Matic 68.600 euro. 3.6 V6 63.890 euro.
Kia komt met 2+2
sportwagenconcept
Kia Motors toont op de autoshow in
Detroit, die van 13 tot en met 26 ja
nuari wordt gehouden, een 2+2
sportwagenconcept. Het ontwerp
komt rechtstreeks van de tekentafels
in het Kia-designcentrum in Califor-
nië. Een 'werknaam' geeft het Kore
aanse automerk niet prijs. Volgens
Kia is de nieuwkomer zowel de open
bare weg als het circuit waardig. Dat
laatste staat misschien wel borg voor
een debuut in de racerij.
BMW voorziet M-modellen
van een pittige zescilinder
BMW geeft de nieuwe M3 sedan en
M4 coupé een 431 pk sterke zescilin
der M Power-motor met twee tur
bo's. Ten opzichte van de vorige ver-
sie met een V8 is het gewicht van de
vijfde generatie met 80 kilogram afge
nomen. Het merk heeft de brandstof
consumptie met een kwart terugge
bracht. De M3 sprint in 4,1 seconden
naar 100 kilometer per uur. Medio
2014 staan de nieuwe topsporters
bij de Nederlandse dealer.
BMW M3 Sedan, foto BMW
Citroen laat de DS 5LS
los op de Chinese markt
Citroën zet met de DS 5LS een
luxueuze sedan op de Chinese markt.
De auto is 4,70 meter lang, 1,84 me
ter breed en 1,50 meter hoog. Er zijn
lijnen in te herkennen van de con
cept cars DS Wild Rubis en Numéro
9. Citroën zet de DS in China als een
zelfstandig merk neer. De komst van
de sedan naar Europa staat - voorals
nog - niet in de planning van de Fran--*
se fabrikant.
Skoda maakt prijs bekend
van de vernieuwde Yeti
Skoda levert de vernieuwde SUV Yeti
als Active (1.2 TSI, 105 pk) vanaf
22.890 euro. Aan de versie met ze-
ventraps DSG-automaat hangt een
prijs vanaf 25.890 euro. De stoere
looks van de Yeti Outdoor kosten
250 euro extra. Die opgetuigde ver
sie wordt met benzine- en dieselmo
tor leverbaar. Met optioneel vierwiel-
aandrijving kost de handgeschakelde x
1.8 TSI (180 pk) 33.390 euro.
BMW 4351 XDRIVE
De opvolger van de BMW 3-serie coupé heet voortaan 4-serie, maar blijft technisch gelijk aan de sedan, foto Automedia
Geweldige wegligging
door Tony Vos