AUTO 17 BMW ging jaren terug de strijd aan tegen brandstofverbruik, met Efficient Dynamics als term. Toch zit er in de nieuwe 4-serie een lekkere zescilinder. De machtig klinkende zesci linders gaan ver terug in de geschiedenis van BMW. Maar ook deze producent van premiummodellen ge looft in kleinere motoren met minder cilinders. De nadruk bij de nieuwe 3-serie ligt daarom op viercilinders die met turbo minimaal de zelfde prestaties neerzetten. Het argument voor een zescilinder blijft nog alleen het prachtige geluid. BMW herpositioneert haar coupé- en cab- riomodellen. Die krijgen met directe in gang een even getal. Dat betekent dat de op-, volger van de 3-serie coupé voortaan als 4-serie door het leven gaat. Wat onderstel en techniek betreft, blijft de verwantschap met de 3-serie sedan en Touring bestaan. Ook qua uitstraling past de nieuwe coupé volledig in de bestaande lijn. De zescilin der onder de relatief lange neus is de bin nen het complete BMW-programma breed ingezette 3.0 liter in lijn, met twee turbo's. Die heeft een fors vermogen van 306 pk en een koppel van 400 Nm. De prestaties zijn bijna te veel van het goede, het geluid klinkt fraai als stevig gas wordt gegeven. Maar onder normale omstandigheden be weegt de 435i zich, in dit geval zelfs nog met xDrive-vierwielaandrijving, met een normaal gangetje door het verkeer. In zo'n geval gebruikt de bestuurder bij lange na niet het volledige potentieel. De motor draait weinig toeren en laat daardoor vrij wel niet van zich horen. Daarmee komt de conclusie bovendrijven dat zo'n zescilinder weliswaar een prachtig geluid maakt, maar dat alleen doet onder omstandigheden die in het dagelijkse Nederlandse verkeer nau welijks voorkomen. Wat dat betreft vol doet de 2.0 liter turbo van 245 pk al meer dan voldoende. Dat BMW ook haar zescilin ders wel degelijk ontwikkelt, blijkt uit een praktijkverbruik van 1 op 10,5. Hoewel de daklijn van de 4-serie wat lager loopt in vergelijking met de 3-serie, biedt de coupé behoorlijk wat binnenruimte. Voorin staan prima stoelen die uitgebreid verstelbaar zijn en goed ondersteunen. Op de achterbank passen twee volwassenen, die moeten klauteren om op hun plek te ko men. De bagageruimte is met 445 liter van volwassen formaat, terwijl de rugleuning van de bank keurig op afstand platklapt. Bovenal is de 435i een geweldig rij-ijzer, met een verbluffende wegligging en nauw gezette communicatie tussen bestuurder en wegdek. De 4-serie start bij 40.950 euro, de 435i xDrive kost minimaal 64.604 euro. VRIJDAG 27 DECEMBER 2013 KORTE RIJ-IMPRESSIES Zakelijk Nederland profiteert van Audi A3 op aardgas Nederland krijgt de wereldprimeur van de Audi A3 Sportback g-tron. Wie nog dit jaar zo'n A3 op aardgas bestelt, kan als zakelijk rijder profite ren van investeringsregelingen. De fis cale bijtelling bedraagt in 2014 ook 14 procent door de C02-uitstoot van 88 gram per kilometer. Het mi lieu is het meest gediend met groen- gas, dat aan ons aardgasnetwerk wordt toegevoegd. Er is op dit mo ment genoeg om jaarlijks 160.000 voertuigen te laten rijden. Opschalen tot 10 procent lijkt mogelijk. De 1.4 TSI-motor in de A3 g-tron heeft een kleinere turbo en levert 110 pk en 200 Nm. Door het flexibele MQB- platform waarop de A3 staat, kan Au di de speciaal ontworpen lichtge wicht gastanks (54 kilo lichter dan conventionele) zonder veel verlies aan bagageruimte inbouwen. Ander pluspunt is: maximum trekgewicht van 1.300 kilo. Al snel blijkt dat de A3 Sportback g-tron zich niet hoeft te schamen voor zijn prestaties en comfort. De 0-100-sprint verloopt in 10,8 seconden. Audi geeft een gemid deld verbruik van 3,6 kilogram per 100 kilometer op. Na een vlotte rit zien we een gemiddelde van 4,2 in de display. De actieradius op gas be draagt Jo'n 400 kilometer, op benzi ne komt daar 1.000 kilometer bij. In maart wordt het model bij de dealer verwacht. Vanafprijs: 28.900 euro. Fiat 500L lust ook aardgas Fiat levert de Fiat 500L en de 500L Li ving met tweecilinder turbomotor, die loopt op aardgas. Dat levert eco logisch en economisch voordeel op, maar rijplezier lijkt op de achter grond te raken. De motor heeft 105 pk, meer dan zijn voorganger, de viercilinder 1.4 Fire CNG. Op gas brengt de TwinAir Turbo niet meer dan 80 pk voort. Wordt op benzine gereden, dan is er 5 pk meer. Het koppel bedraagt afhankelijk van de door Willem de Volder brandstof 140 en 145 Nm. De auto draagt twee gastanks in de bodem, die het gewicht met liefst 160 kilo verhogen. Om vlot te rijden, moet het gaspedaal stevig worden inge drukt en veelvuldig worden gescha keld. Dan nog overtuigt de auto niet. Vanzelfsprekend staan zuinig en schoon centraal bij de 500L (Living) met TwinAir Turbo CNG. De C02-uit- stoot ligt bij aardgas 23 procent lager dan bij reguliere fossiele brandstof fen. Fiat spreekt over een consump tie van 4 kilogram (1,17 euro) per 100 kilometer, maar in de praktijk blijkt zo'n 5 kilogram per 100 kilome ter haalbaar (de actieradius is minder dan 300 kilometer). De Fiat 500L (Li- 5r ving) is er vanaf 19.395 euro. De fis cale bijtelling bij zakelijk gebruik is 20 procent. Audi A3 op aardgas, foto Audi Fiat 500L op aardgas, foto Fiat 4351 XDRIVE EN CONCURRENTEN BMW 4-serie Audi A5 Bagageruimte 445 liter, ge- Bagageruimte 455 liter, ge wicht 1.565 kg. Benzine, 3.0 li- wicht 1.625 kg. Benzine, 3.0 li ter, 306 pk. Vanaf 40.950 euro, ter, 272 pk. Vanaf 39.760 euro, 435i xDrive 64.604 euro. 3.0 TFSI quattro 62.130 euro. Mercedes E-klasse coupé Volkswagen CC Bagageruimte 450 liter, ge- Bagageruimte 532 liter, ge wicht 1.635 kg. Benzine, 3.5 li- wicht 1.604 kg. Benzine, 3.6 li ter, 306 pk. Vanaf 45.900 euro, ter, 300 pk. Vanaf 40.990 euro, E350 4Matic 68.600 euro. 3.6 V6 63.890 euro. Kia komt met 2+2 sportwagenconcept Kia Motors toont op de autoshow in Detroit, die van 13 tot en met 26 ja nuari wordt gehouden, een 2+2 sportwagenconcept. Het ontwerp komt rechtstreeks van de tekentafels in het Kia-designcentrum in Califor- nië. Een 'werknaam' geeft het Kore aanse automerk niet prijs. Volgens Kia is de nieuwkomer zowel de open bare weg als het circuit waardig. Dat laatste staat misschien wel borg voor een debuut in de racerij. BMW voorziet M-modellen van een pittige zescilinder BMW geeft de nieuwe M3 sedan en M4 coupé een 431 pk sterke zescilin der M Power-motor met twee tur bo's. Ten opzichte van de vorige ver- sie met een V8 is het gewicht van de vijfde generatie met 80 kilogram afge nomen. Het merk heeft de brandstof consumptie met een kwart terugge bracht. De M3 sprint in 4,1 seconden naar 100 kilometer per uur. Medio 2014 staan de nieuwe topsporters bij de Nederlandse dealer. BMW M3 Sedan, foto BMW Citroen laat de DS 5LS los op de Chinese markt Citroën zet met de DS 5LS een luxueuze sedan op de Chinese markt. De auto is 4,70 meter lang, 1,84 me ter breed en 1,50 meter hoog. Er zijn lijnen in te herkennen van de con cept cars DS Wild Rubis en Numéro 9. Citroën zet de DS in China als een zelfstandig merk neer. De komst van de sedan naar Europa staat - voorals nog - niet in de planning van de Fran--* se fabrikant. Skoda maakt prijs bekend van de vernieuwde Yeti Skoda levert de vernieuwde SUV Yeti als Active (1.2 TSI, 105 pk) vanaf 22.890 euro. Aan de versie met ze- ventraps DSG-automaat hangt een prijs vanaf 25.890 euro. De stoere looks van de Yeti Outdoor kosten 250 euro extra. Die opgetuigde ver sie wordt met benzine- en dieselmo tor leverbaar. Met optioneel vierwiel- aandrijving kost de handgeschakelde x 1.8 TSI (180 pk) 33.390 euro. BMW 4351 XDRIVE De opvolger van de BMW 3-serie coupé heet voortaan 4-serie, maar blijft technisch gelijk aan de sedan, foto Automedia Geweldige wegligging door Tony Vos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17