Een eigen onderneming, 4 BINNENLAND PARTICIPATIESAMENLEVING Mensen met een beperking kunnen vaak meer dan verwacht. Een eigen bedrijfje runnen bijvoorbeeld. Veel vragen over Jeugdwet in senaat Veel fracties in de Eerste Ka mer willen meer duidelijk heid over de nieuwe Jeugd wet die januari 2015 zou moeten gaan gelden. Ze heb ben tientallen vragen ge stuurd naar staatssecretaris sen Van Rijn van VWS en Teeven van Justitie. Eerder spraken jeugdrechters zich uit tegen de wet, omdat die op bepaalde vlakken te inge wikkeld zou zijn. Grolsch gaat waarschuwen Grolsch zegt vanaf 1 januari als eerste Nederlandse bier brouwer op al zijn bierver pakkingen drie groepen te waarschuwen voor het ge bruik van alcohol. De zoge noemde 'educatieve logo's' zijn: geen alcohol voor min derjarigen, geen alcohol tij dens zwangerschap en geen alcohol in het verkeer. Ze ko men ook op andere biermer ken van het concern. 15 mensen zoeken nieuw huis na brand Vijftien mensen uit Deven ter, van wie het huis werd getroffen door een grote brand vrijdag, moeten op zoek naar een nieuw huis. Drie panden zijn onbewoon baar. De brand brak vrijdag uit in een shoarmazaak en sloeg over naar de naastgele gen panden. Bewoners van veertig huizen moesten tij delijk hun huis uit. Al 6 miljoen voor Serious Request Met nog een dag te gaan had Serious Request in Leeuwar den gisteravond 6.232.307 eu ro ingezameld voor het Ro de Kruis. Vorig jaar was dat op dezelfde dag 6.147.180 eu ro. Toen bracht de 3FM-ac- tie, waarbij drie dj's zich een week zonder eten opsluiten in een glazen huis, in totaal 12 miljoen op. Inmiddels heeft het glazen huis 250.000 bezoekers gehad. NIJMEGEN - „Het moet maar eens over zijn met het pamperen van mensen die niet alles zelf kun nen. In een echte participatiesa menleving probeert iedereen ten volle deel te nemen aan het maat schappelijk leven. Liefst zo zelf standig mogelijk." Manager maatschappelijke partici patie Henk van den Broek van zorginstelling Pluryn is klip en klaar: te lang hebben we 'mensen met een vlekje' uit de wind ge houden. Dat is niet goed voor de maatschappij, maar ook niet voor de betrokken mensen met een be perking. In het jaar waarin koning Wil lem-Alexander het woord 'partici patiesamenleving' lanceerde, is er werk aan de winkel voor Van den Broek, die dat begrip bijna letter lijk in zijn taakomschrijving heeft staan: „In het verleden is door de uitgebreide voorzieningen en in grote instellingen te weinig geïn vesteerd in het ontwikkelen van zelfredzaamheid van mensen met een beperking. Als je ze aan spreekt op hun mogelijkheden, blijken ze nog heel veel te kun nen." Miljarden gaan er om in chroni sche zorg, die voor sommigen tot aan de dood lijkt geregeld. Van den Broek: „Te vaak is zorg toege wezen voor veel te lange periodes. Zes uur begeleiding per dag voor iemand die niet zelfstandig kon functioneren. Maar dan wel tot 2026. Is dat logisch? Het inzicht dat je moet investeren in de moge lijkheden begint nu langzamer hand door te dringen." Hij geeft een voorbeeld. „In het hele land brengen duizenden bus jes mensen naar aangepast werk, dagbesteding of het speciaal on derwijs. Is dat altijd nodig? We le ren mensen nu om zelfstandig te reizen. Natuurlijk lukt dat niet bij iedereen. Maar ik weet zeker dat het voor de meesten goed is, niet alleen uit kostenoogpunt, maar vooral voor hun eigenwaarde. Ze ontdekken dan opeens dat ze din gen wél zelf kunnen." Waar de inspanningen van 'socia le werkplaatsen' of grootschalige 'projecten voor mindervaliden' in het verleden beperkt bleven tot het bieden van dagbesteding, gaat Pluryn een stap verder. Van den Broek: „We leiden deze mensen naar de status van zzp'er. Zo heb ben we drie mensen afgeleverd die een koeriersbedrijf hebben, met transportmiddelen, vaste klanten en een eigen boekhou ding. Dat heeft veel training ge vergd - hoe stuur je een fac tuur? - en het vraagt om coaching, want het risico op uit val vraagt extra aandacht. Die coaching laten we niet doen door zorgbegeleiders, maar door vrij willigers uit het reguliere bedrijfs leven." En zo is er een fietsenwinkel met reparatiewerkplaats, een bakkerij met restaurant, zijn mensen met een handicap als drukkersgezel .aan de slag en begint iemand bin nenkort als webdesigner. Henk van den Broek beseft dat er nog beren op de weg zijn: „Het is moeilijk een echt verdienmodel voor deze groep te ontwikkelen. Want als ze eenmaal redelijk gaan verdienen, raken ze het recht op begeleiding kwijt, en dat is een onlosmakelijk onderdeel van hun functioneren. Daarover zijn we nu in gesprek met gemeenten en het zorgkantoor. In de toekomst zouden kosten bespaard kunnen worden, doordat de uitkeringen omlaag kunnen van cliënten die met hun bedrijf daadwerkelijk in komsten verwerven. Alleen al in de regio Nijmegen gaat het om duizend mensen." GROESBEEK - Wilco Boot (24) uit Groesbeek stapt uit zijn wagen en levert een pakket af bij de buurt super. Van deze zelfstandige on dernemer was twee jaar geleden niet te voorspellen hoe zijn leven zou gaan lopen. Van jongs af zat hij al in allerlei trajecten. Op school te druk, moeilijk lerend, een instabiele thuissituatie. Zo kwam hij als 14-jarige bij zorgor ganisatie Pluryn terecht, waar hij in een speciale woonvorm onder dak kreeg en speciaal onderwijs ging volgen. Hij behaalde deelcer tificaten op een detailhandelsop leiding en vond via de stichting BAAS (Begeleide Arbeid en Activi teiten in de Samenleving) een baan als conciërge en als mede werker postkamer. Begin dit jaar zette hij bewust in op het starten Omdat ik dyslectisch ben, is het bijhouden van een agenda een probleem MEDEDELING vragen over de kentekencard Het pasje op creditcard-formaat is moeilijker na te maken dan de huidige papieren. Ook is het mak kelijker mee te nemen, denkt het ministerie. Dat argument gaat op langere termijn overigens niet meer op. Het is de bedoeling dat het over een paar jaar niet meer verplicht is de autopapieren of de kentekencard bij u te hebben. De politie heeft dan toch alle gege vens in de computer zitten. Nee. Alleen de RDW kan de pas jes maken. Wie vanaf 1 januari een auto koopt, krijgt alleen een uitgeprint bewijs van de aankoop en een deel van een code. De ken tekencard wordt thuisbezorgd, sa men met het tweede deel van de code. Wilt u de auto later weer verkopen, dan moet u de comple te code bij de hand hebben. De nieuwe eigenaar krijgt een nieuw pasje en een nieuwe code. Het oude pasje kunt u in de prullen bak gooien. Een eventuele postdief kan niets met de kaart, omdat hij maar een deel van de bijbehorende code heeft. Wie na een week de pas nog niet binnen heeft, meldt zich bij de RDW en krijgt een nieuw exemplaar toegestuurd. Het ver dwenen pasje wordt ongeldig ge maakt. De garagehouder of verko per speelt daar geen rol meer bij. Volgens de RDW worden pasjes die voor 16.00 uur zijn aange vraagd nog de volgende dag be zorgd. Een nieuwe wet voorkomt dat u een boete krijgt als u intus sen zonder autopapieren rijdt. U mag echter niet met de auto naar het buitenland, omdat de politie DEN HAAG ENSCHEDE DEVENTER LEEUWARDEN Ontdekken wat je wel door Paulus Smits Wilco Boot, ondernemer Fout in het Allerhande-recept geflambeerde crêpes Suzette. In het recept voor geflambeerde crêpes Suzette in het kerstnummer van het Allerhande-magazine moet geen héle fles Grand Marnier worden gebruikt, maar slechts 75 ml. In het kerstnummer van het Allerhande-magazine staat op pagina 69 een recept voor geflambeerde crêpes Suzette. Daarin staat dat er een hele fles Grand Marnier moet worden gebruikt. Dit is onjuist, waarvoor onze excuses. Voor dit recept is slechts 75 ml Grand Marnier nodig. Het is belangrijk om niet de gehele fles Grand Marnier te gebruiken in verband met mogelijk brandgevaar bij het inkoken van de alcohol bij gebruik van een gasfornuis. Op ah.nl/allerhande staat het juiste recept. Dit is te vinden door In het zoekveld "Crêpes Suzette" in te tikken. Ook staat er op de website een instructievideo over flamberen: www.ah.nl/allerhande/#/vldeo/flamberen. Zaandam, 24 december 2013 ALBERT HEIJN BV Albert Heljn 7 Wie na 1 januari een auto koopt, krijgt niet meer meteen de auto papieren mee. De papieren wor den vervangen door een pasje dat met de post wordt thuisbezorgd. door Paul Bots *1 Waarom een pasje? Wat is er mis met de bekende groene papieren? Mijn garagehouder kon altijd zelf de autopapieren maken. Maakt hij het pasje ook zelf? 3 Wat gebeurt er als het pasje kwijtraakt in de post? 4 Dat betekent dat ik een of meer dagen zonder geldige autopapie ren rij. Wat gebeurt er als de politie me aanhoudt?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 4