Een eigen onderneming,
4 BINNENLAND
PARTICIPATIESAMENLEVING
Mensen met een beperking kunnen
vaak meer dan verwacht. Een eigen
bedrijfje runnen bijvoorbeeld.
Veel vragen over
Jeugdwet in senaat
Veel fracties in de Eerste Ka
mer willen meer duidelijk
heid over de nieuwe Jeugd
wet die januari 2015 zou
moeten gaan gelden. Ze heb
ben tientallen vragen ge
stuurd naar staatssecretaris
sen Van Rijn van VWS en
Teeven van Justitie. Eerder
spraken jeugdrechters zich
uit tegen de wet, omdat die
op bepaalde vlakken te inge
wikkeld zou zijn.
Grolsch gaat
waarschuwen
Grolsch zegt vanaf 1 januari
als eerste Nederlandse bier
brouwer op al zijn bierver
pakkingen drie groepen te
waarschuwen voor het ge
bruik van alcohol. De zoge
noemde 'educatieve logo's'
zijn: geen alcohol voor min
derjarigen, geen alcohol tij
dens zwangerschap en geen
alcohol in het verkeer. Ze ko
men ook op andere biermer
ken van het concern.
15 mensen zoeken
nieuw huis na brand
Vijftien mensen uit Deven
ter, van wie het huis werd
getroffen door een grote
brand vrijdag, moeten op
zoek naar een nieuw huis.
Drie panden zijn onbewoon
baar. De brand brak vrijdag
uit in een shoarmazaak en
sloeg over naar de naastgele
gen panden. Bewoners van
veertig huizen moesten tij
delijk hun huis uit.
Al 6 miljoen voor
Serious Request
Met nog een dag te gaan had
Serious Request in Leeuwar
den gisteravond 6.232.307 eu
ro ingezameld voor het Ro
de Kruis. Vorig jaar was dat
op dezelfde dag 6.147.180 eu
ro. Toen bracht de 3FM-ac-
tie, waarbij drie dj's zich een
week zonder eten opsluiten
in een glazen huis, in totaal
12 miljoen op. Inmiddels
heeft het glazen huis
250.000 bezoekers gehad.
NIJMEGEN - „Het moet maar eens
over zijn met het pamperen van
mensen die niet alles zelf kun
nen. In een echte participatiesa
menleving probeert iedereen ten
volle deel te nemen aan het maat
schappelijk leven. Liefst zo zelf
standig mogelijk."
Manager maatschappelijke partici
patie Henk van den Broek van
zorginstelling Pluryn is klip en
klaar: te lang hebben we 'mensen
met een vlekje' uit de wind ge
houden. Dat is niet goed voor de
maatschappij, maar ook niet voor
de betrokken mensen met een be
perking.
In het jaar waarin koning Wil
lem-Alexander het woord 'partici
patiesamenleving' lanceerde, is er
werk aan de winkel voor Van den
Broek, die dat begrip bijna letter
lijk in zijn taakomschrijving heeft
staan: „In het verleden is door de
uitgebreide voorzieningen en in
grote instellingen te weinig geïn
vesteerd in het ontwikkelen van
zelfredzaamheid van mensen met
een beperking. Als je ze aan
spreekt op hun mogelijkheden,
blijken ze nog heel veel te kun
nen."
Miljarden gaan er om in chroni
sche zorg, die voor sommigen tot
aan de dood lijkt geregeld. Van
den Broek: „Te vaak is zorg toege
wezen voor veel te lange periodes.
Zes uur begeleiding per dag voor
iemand die niet zelfstandig kon
functioneren. Maar dan wel tot
2026. Is dat logisch? Het inzicht
dat je moet investeren in de moge
lijkheden begint nu langzamer
hand door te dringen."
Hij geeft een voorbeeld. „In het
hele land brengen duizenden bus
jes mensen naar aangepast werk,
dagbesteding of het speciaal on
derwijs. Is dat altijd nodig? We le
ren mensen nu om zelfstandig te
reizen. Natuurlijk lukt dat niet bij
iedereen. Maar ik weet zeker dat
het voor de meesten goed is, niet
alleen uit kostenoogpunt, maar
vooral voor hun eigenwaarde. Ze
ontdekken dan opeens dat ze din
gen wél zelf kunnen."
Waar de inspanningen van 'socia
le werkplaatsen' of grootschalige
'projecten voor mindervaliden' in
het verleden beperkt bleven tot
het bieden van dagbesteding, gaat
Pluryn een stap verder. Van den
Broek: „We leiden deze mensen
naar de status van zzp'er. Zo heb
ben we drie mensen afgeleverd
die een koeriersbedrijf hebben,
met transportmiddelen, vaste
klanten en een eigen boekhou
ding. Dat heeft veel training ge
vergd - hoe stuur je een fac
tuur? - en het vraagt om
coaching, want het risico op uit
val vraagt extra aandacht. Die
coaching laten we niet doen door
zorgbegeleiders, maar door vrij
willigers uit het reguliere bedrijfs
leven."
En zo is er een fietsenwinkel met
reparatiewerkplaats, een bakkerij
met restaurant, zijn mensen met
een handicap als drukkersgezel
.aan de slag en begint iemand bin
nenkort als webdesigner.
Henk van den Broek beseft dat er
nog beren op de weg zijn: „Het is
moeilijk een echt verdienmodel
voor deze groep te ontwikkelen.
Want als ze eenmaal redelijk gaan
verdienen, raken ze het recht op
begeleiding kwijt, en dat is een
onlosmakelijk onderdeel van hun
functioneren. Daarover zijn we
nu in gesprek met gemeenten en
het zorgkantoor. In de toekomst
zouden kosten bespaard kunnen
worden, doordat de uitkeringen
omlaag kunnen van cliënten die
met hun bedrijf daadwerkelijk in
komsten verwerven. Alleen al in
de regio Nijmegen gaat het om
duizend mensen."
GROESBEEK - Wilco Boot (24) uit
Groesbeek stapt uit zijn wagen en
levert een pakket af bij de buurt
super. Van deze zelfstandige on
dernemer was twee jaar geleden
niet te voorspellen hoe zijn leven
zou gaan lopen. Van jongs af zat
hij al in allerlei trajecten. Op
school te druk, moeilijk lerend,
een instabiele thuissituatie. Zo
kwam hij als 14-jarige bij zorgor
ganisatie Pluryn terecht, waar hij
in een speciale woonvorm onder
dak kreeg en speciaal onderwijs
ging volgen. Hij behaalde deelcer
tificaten op een detailhandelsop
leiding en vond via de stichting
BAAS (Begeleide Arbeid en Activi
teiten in de Samenleving) een
baan als conciërge en als mede
werker postkamer. Begin dit jaar
zette hij bewust in op het starten
Omdat ik dyslectisch ben,
is het bijhouden van een
agenda een probleem
MEDEDELING
vragen over
de kentekencard
Het pasje op creditcard-formaat is
moeilijker na te maken dan de
huidige papieren. Ook is het mak
kelijker mee te nemen, denkt het
ministerie. Dat argument gaat op
langere termijn overigens niet
meer op. Het is de bedoeling dat
het over een paar jaar niet meer
verplicht is de autopapieren of de
kentekencard bij u te hebben. De
politie heeft dan toch alle gege
vens in de computer zitten.
Nee. Alleen de RDW kan de pas
jes maken. Wie vanaf 1 januari
een auto koopt, krijgt alleen een
uitgeprint bewijs van de aankoop
en een deel van een code. De ken
tekencard wordt thuisbezorgd, sa
men met het tweede deel van de
code. Wilt u de auto later weer
verkopen, dan moet u de comple
te code bij de hand hebben. De
nieuwe eigenaar krijgt een nieuw
pasje en een nieuwe code. Het
oude pasje kunt u in de prullen
bak gooien.
Een eventuele postdief kan niets
met de kaart, omdat hij maar een
deel van de bijbehorende code
heeft. Wie na een week de pas
nog niet binnen heeft, meldt zich
bij de RDW en krijgt een nieuw
exemplaar toegestuurd. Het ver
dwenen pasje wordt ongeldig ge
maakt. De garagehouder of verko
per speelt daar geen rol meer bij.
Volgens de RDW worden pasjes
die voor 16.00 uur zijn aange
vraagd nog de volgende dag be
zorgd. Een nieuwe wet voorkomt
dat u een boete krijgt als u intus
sen zonder autopapieren rijdt. U
mag echter niet met de auto naar
het buitenland, omdat de politie
DEN HAAG
ENSCHEDE
DEVENTER
LEEUWARDEN
Ontdekken wat je wel
door Paulus Smits
Wilco Boot, ondernemer
Fout in het Allerhande-recept geflambeerde crêpes Suzette.
In het recept voor geflambeerde crêpes Suzette in het kerstnummer
van het Allerhande-magazine moet geen héle fles Grand Marnier
worden gebruikt, maar slechts 75 ml.
In het kerstnummer van het Allerhande-magazine staat op pagina 69 een
recept voor geflambeerde crêpes Suzette. Daarin staat dat er een hele fles
Grand Marnier moet worden gebruikt. Dit is onjuist, waarvoor onze excuses.
Voor dit recept is slechts 75 ml Grand Marnier nodig.
Het is belangrijk om niet de gehele fles Grand Marnier te gebruiken in
verband met mogelijk brandgevaar bij het inkoken van de alcohol bij gebruik
van een gasfornuis.
Op ah.nl/allerhande staat het juiste recept. Dit is te vinden door In het
zoekveld "Crêpes Suzette" in te tikken. Ook staat er op de website een
instructievideo over flamberen:
www.ah.nl/allerhande/#/vldeo/flamberen.
Zaandam, 24 december 2013
ALBERT HEIJN BV
Albert Heljn
7
Wie na 1 januari een auto koopt,
krijgt niet meer meteen de auto
papieren mee. De papieren wor
den vervangen door een pasje dat
met de post wordt thuisbezorgd.
door Paul Bots
*1 Waarom een pasje? Wat is er mis
met de bekende groene papieren?
Mijn garagehouder kon altijd zelf
de autopapieren maken. Maakt
hij het pasje ook zelf?
3 Wat gebeurt er als het pasje
kwijtraakt in de post?
4 Dat betekent dat ik een of meer
dagen zonder geldige autopapie
ren rij. Wat gebeurt er als de politie
me aanhoudt?