Afscheid in tranen Enlhousiastc vertolking Messiah I Effectvol optreden nieuw 18 ZEELAND zeeland in de vorige eeuw De Zeeuwse Kunstkring houdt rond de kerstdagen in de Vleeshal haar winter tentoonstelling. Nico Out keek er rond. EF Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen? We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of verhalen over deze plek. Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van goede antwoorden ontvangen een waardebon. MIDDELBURG - Er is weer veel te zien op de wintertentoonstelling van de Zeeuwse Kunstkring. 24 van de 32 leden tonen ruim zeven tig werken, nog los van een wand met tientallen kleinere die voor cadeauprijzen worden aangebo den. Binnen thema's zoals als schoonheid, de natuur, de mens, geschiedenis en de kunst zelf di verse benaderingen zijn te vin den. Ook is er een ruime variatie aan disciplines is vertegenwoor digd. Naast keramiek tref ik schil derijen aan, tekeningen, aquarel len, grafiek, sculpturen in allerlei materialen en materiaalcombina ties én fotografisch werk. Er zijn de laatste jaren leden weg- of afgevallen en nieuwe bijgeko men. Het huidige palet is even wichtig en het getoonde werk van prima kwaliteit. Hemelbe stormende ambities tref ik niet aan. Het gaat om werk dat zich be weegt binnen de lijnen van de moderne traditie, aangenaam ogend en qua formaat goed pas send in het gangbare interieyr. Is dit dan een saaie expositie? Nee, helemaal niet: Binnen de genoem de kaders is er echt wat te bele ven, wordt mijn kijken, denken en voelen geprikkeld en zijn er - hoewel ik vertrouwd ben met de aanpak van de meeste leden - wer ken die mij bijblijven. Van de eigenzinnige, kleurige gra fiek van Paula Mosmans is het moeilijk niet vrolijk te worden. Speels combineert zij abstracte en expressief gestileerde figuratieve vormen in collageachtige hoog drukken. Henc Smit brengt mij ook in een opgewekte stemming met zijn heerlijke illustratieve schilderijen. Op een persoonlijke, licht ironische manier etaleert hij Onder de mensen die de raadkaart van vorige week wisten thuis te brengen waren er nog al wat met een Arnemuidse achter naam. Geen wonder, Veere was immers lang de beroepsmatige thuisbasis van inwoners uit het vis sersdorp. „In deze haven kwamen mijn va der en oom dagelijks met verse vis en garnalen binnen. Zij vonden het jammer toen deze vissersha ven dicht ging en ze naar Colijns- plaat moesten verhuizen", schrijft C. Schroevers uit Goes. „Dit is de haveningang van Veere omstreeks 1913. Het voorste vissers schip is de ARM 35 van J. Blaasse. Deze hoogaars is in 1914 verkocht naar Vlissingen. De schepen had den geen stuurhuis (stuurkot), geen motor en ook geen vislier. Al le netten werden met de hand bin nengehaald. Als de schepen de ha ven in voeren, viel achter de be bouwing de wind weg en moesten ze al roeiend naar binnen, wat te zien is op de foto. Dat was een enorm zwaar werk", schrijft K, van Belzen'(adres niet vermeld). Kootje Burger uit Goes: „We zien de garnalenvissers de haven bin nenzeilen. Na 7 april 1961 was dit schouwspel definitief voorbij! Op die dag stonden de oude schippers en vrouwen met tranen in de ogen aan de kade en wuifden hun vissersschepen vaarwel, die met de vlag halfstok Veere voorgoed de achtersteven toekeerden. Het Veer- se Gat (onderdeel van de Deltawer ken) werd afgesloten en de vissers moesten hun heil zoeken in Co- lijnsplaat. Zo uitzichtloos als het toen leek is het gelukkig niet geble ven: de vissersschepen maakten plaats voor de pleziervaart en Veere begon aan zijn tweede jeugd: de eeuw van de recreatie was aangebroken! Met dit afsluiten kwam ook een eind aan Veere als zeehaven." Hans Scherp stuurde ons hierover de volgende limerick: „Een oude vissersman uit Veere kon op school niet zo goed leren Hij begreep niks van het Deltaplan en koerste nog elke dag op de Noord zee an Maar moest dan telkens bij de Veer- se Gatdam weer keren!" J. W. P. Cornelissen uit Yerseke blikt terug op de veerverbinding van weleer: „Bij de Campveerse To ren legde de veerboot naar Kam perland aan. Ik heb heel wat keren de overtocht gemaakt. De veer dienst was alleen voor voetgangers en fietsers! Op auto's was de veer boot niet berekend." De Vlissingse Orato rium Vereniging (VOV) heeft een pres tatie neergezet. Een groot werk eenmalig uitvoeren vengt uiterste concentratie. VOV bracht dit op, mede dankzij diri gent Overduin die blijk gaf van een intelligente benadering van de partituur. Hij hield alles strak en kort, zodat er weinig ontsporin gen plaatsvonden. De tekst van de Messiah is geba seerd op de Bijbel en het werk heeft een profetisch en meditatief karakter. In drie delen worden de geboorte van Christus, zijn lijden, dood en verrijzenis en de Hemel vaart en de onsterfelijkheid van de christelijke ziel, bezongen. De rol van het koor is belangrijk. Het werk heeft met de karakteris tieke recitatieven, dramatische en lyrische aria's, twee korte instru mentale delen en de machtige ko ren het karakter van een opera. De Franse sinfonia werd stijlvol en transparant gebracht. In het eerste deel moest zowel bij solis ten, als koor de motor nog wat op gang komen. Er waren enkele klei ne onevenwichtigheden en de ho ge tonen klonken niet altijd echt zuiver. Opvallend was het sterk ondersteunende spel van BC spe ler Jos Vogel. Ook het orkest speel de dienend en correct en daar door kwamen solisten en koor be ter uit. Het plaatsen van de trom petten op het koor in de kruis kerk tijdens het Glory to God was een verrassende vondst. De koor balans was goed en dat kwam vooral goed uit in deel twee met het uitgelaten Hallelujakoor. In het korte derde deel, dat met een jubelende sopraanaria begint, pro fileerde het koor zich ten volle. De overwinning op het Kwaad en het geloof in het eeuwige leven werden enthousiast gebracht. De solisten kweten zich goed van hun taak. De bas zong dramatisch sterke aria's. De tenor overtuigde met een blanke stem. De sopraan zong, vooral in de hoge regionen, puur, maar klonk iets metalliek in de lage tonen. De alt steunde op een jarenlange ervaring. Zij zong de recitatieven vrij langzaam en de aria He was despised (kleine tessituur) vol emotie. De uitver kochte kerk beloonde de uitvoe renden met een klinkend applaus. Het eerste optreden in Zeeland van de Phil- harmonie Zuidneder land (fusie van het Bra bants en het Limburgs orkest) was onderdeel van de reeks Virtu oos vuurwerk, Kerstconcert. Met werken als De Winter van Gla- zoenov en het Zwanenmeer van Tsjaikovsky was het eerder een winterconcert. Het vuurwerk kwam van violiste Simone Lams- ma in de virtuoze repertoirestuk ken van Saint Saens. Philharmonie Zuidnederland is absoluut een goed orkest, maar het bezondigde zich wel aan te fors en te hard musiceren. De Winter, uit de Jaargetijden van Alexander Glazoenov, is een inte ressant werk waarin alle vormen van winterse neerslag (vorst, ijzel, hagel en sneeuw) muzikaal ver taald worden. De introductie klonk stormachtig en de snerpen de hoge tonen van de piccolo wa ren ijzig goed. Vloeiende passages werden afgewisseld met dansante motieven maar de vertolking kwam toch over als een winter met wat uitglijers. Simone Lamsma is een geweldige violiste en daarom begrijp ik niet echt waarom ze de Havanaise en Introduction et Rondo capriccio- so van Saint Saens speelde. Om zich te profileren zijn er zoveel mooie vioolconcerten. Het smarte lijke thema van de Havanaise, ge schreven voor Diaz Albertini in 1887, in de vorm van een habane ra komt steeds terug en de virtuo ze passages leveren vuurwerk op. Toch was de vertolking niet oor- strelend en klonken de hoge to nen scherp. De melancholieke se renade is een mooie intro voor het Rondo. Dit werk werd spran kelend vertolkt. Heerlijke varia ties op het thema en een flitsende EP Kunstkring maakt pretenties waar door Nico Out Winnaars van deze week: C. D. de Knij per, Middelburg, Ellen Scherpenisse, Mid delburg en D. J. van de Velde uit Tholen. RECENSIE door Jeanette Vergouwen Messiah van Handel Door Vlissingse Oratorium Vereniging o.l.v. Pim Overduin. M.m.v. Nienke Oostenrijk (sopraan), Margareth Beun- ders (alt), Jean-Léon Klostermann (te nor) en Julian Hartman (bas/bariton), Jos Vogel (klavecimbel/orgel) en Het Holland Symfonie Orkest. Gehoord za terdag 21 december in St. Jacobskerk in Vlissingen. RECENSIE door Jeanette Vergouwen Simone Lamsma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 58