REHiiKHQRü
I
Afscheid in tranen Hmhousiaste vertolking Messiah
I
Effectvol optreden nieuw
I
18 ZEELAND
zeeland
in de
vorige
eeuw
De Zeeuwse Kunstkring houdt rond de
kerstdagen in de Vleeshal haar winter
tentoonstelling. Nico Out keek er rond.
EF
rp
Een nieuwe opgave uit de collectie kaarten en foto's van Hans
Lindenbergh. Onze vraag: waar is deze foto genomen?
We zijn nieuwsgierig naar de locatie en lezen graag anekdotes of
verhalen over deze plek.
Stuur uw oplossingen naar: redactie@pzc.nl of stuur een brief
naar de PZC, postbus 91, 4330 AB Middelburg. Drie inzenders van
goede antwoorden ontvangen een waardebon.
MIDDELBURG - Er is weer veel te
zien op de wintertentoonstelling
van de Zeeuwse Kunstkring. 24
van de 32 leden tonen ruim zeven
tig werken, nog los van een wand
met tientallen kleinere die voor
cadeauprijzen worden aangebo
den. Binnen thema's zoals als
schoonheid, de natuur, de mens,
geschiedenis en de kunst zelf di
verse benaderingen zijn te vin
den. Ook is er een ruime variatie
aan disciplines is vertegenwoor
digd. Naast keramiek tref ik schil
derijen aan, tekeningen, aquarel
len, grafiek, sculpturen in allerlei
materialen en materiaalcombina
ties én fotografisch werk.
Er zijn de laatste jaren leden weg-
of afgevallen én nieuwe bijgeko
men. Het huidige palet is even
wichtig en het getoonde werk
van prima kwaliteit. Hemelbe
stormende ambities tref ik niet
aan. Het gaat om werk dat zich be
weegt binnen de lijnen van de
moderne traditie, aangenaam
ogend en qua formaat goed pas
send in het gangbare interieur. Is
dit dan een saaie expositie? Nee,
helemaal niet. Binnen de genoem
de kaders is er echt wat te bele
ven, wordt mijn kijken, denken
en voelen geprikkeld en zijn er -
hoewel ik vertrouwd ben met de
aanpak van de meeste leden - wer
ken die mij bijblijven.
Van de eigenzinnige, kleurige gra
fiek van Paula Mosmans is het
moeilijk niet vrolijk te worden.
Speels combineert zij abstracte en
expressief gestileerde figuratieve
vormen in collageachtige hoog
drukken. Henc Smit brengt mij
ook in een opgewekte stemming
met zijn heerlijke illustratieve
schilderijen. Op een persoonlijke,
licht ironische manier etaleert hij
Onder de mensen die de
raadkaart van vorige
week wisten thuis te
brengen waren er nog
al wat met een Arnemuidse achter
naam. Geen wonder, Veere was
immers lang de beroepsmatige
thuisbasis van inwoners uit het vis
sersdorp.
„In deze haven kwamen mijn va
der en oom dagelijks met verse vis
en garnalen binnen. Zij vonden
het jammer toen deze vissersha
ven dicht ging en ze naar Colijns-
plaat moesten verhuizen", schrijft
C. Schroevers uit Goes.
„Dit is de haveningang van Veere
omstreeks 1913. Het voorste vissers
schip is de ARM 35 van J. Blaasse.
Deze hoogaars is in 1914 verkocht
naar Vlissingen. De schepen had
den geen stuurhuis (stuurkot),
geen motor en ook geen vislier. Al
le netten werden met de hand bin
nengehaald. Als de schepen de ha
ven in voeren, viel achter de be
bouwing de wind weg en moesten
ze al roeiend naar binnen, wat te
zien is op de foto. Dat was een
enorm zwaar werk", schrijft K,
van Belzen (adres niet vermeld).
Kootje Burger uit Goes: „We zien
de garnalenvissers de haven bin
nenzeilen. Na 7 april 1961 was dit
schouwspel definitief voorbij! Op
die dag stonden de oude schippers
en vrouwen met tranen in de
ogen aan de kade en wuifden hun
vissersschepen vaarwel, die met
de vlag halfstok Veere voorgoed de
achtersteven toekeerden. Het Veer-
se Gat (onderdeel van de Deltawer
ken) werd afgesloten en de vissers
moesten hun heil zoeken in Co-
lijnsplaat. Zo uitzichtloos als het
toen leek is het gelukkig niet geble
ven: de vissersschepen maakten
plaats voor de pleziervaart en
Veere begon aan zijn tweede
jeugd: de eeuw van de recreatie
was aangebroken! Met dit afsluiten
kwam ook een eind aan Veere als
zeehaven."
Hans Scherp stuurde ons hierover
de volgende limerick:
„Een oude vissersman uit Veere
kon op school niet zo goed leren
Hij begreep niks van het Deltaplan
en koerste nog elke dag op de Noord
zee an
Maar moest dan telkens bij de Veer-
se Gatdam weer keren!"
J. W. P. Cornelissen uit Yerseke
blikt terug op de veerverbinding
van weleer: „Bij de Campveerse To
ren legde de veerboot naar Kam
perland aan. Ik heb heel wat keren
de overtocht gemaakt. De veer
dienst was alleen voor voetgangers
en fietsers! Op auto's was de veer
boot niet berekend."
De Vlissingse Orato
rium Vereniging
(VOV) heeft een pres
tatie neergezet. Een
groot werk eenmalig uitvoeren
vergt uiterste concentratie. VOV
bracht dit op, mede dankzij diri
gent Overduin die blijk gaf van
een intelligente benadering van
de partituur. Hij hield alles strak
en kort, zodat er weinig ontsporin
gen plaatsvonden.
De tekst van de Messiah is geba
seerd op de Bijbel en het werk
heeft een profetisch en meditatief
karakter. In drie delen worden de
geboorte van Christus, zijn lijden,
dood en verrijzenis en de Hemel
vaart en de onsterfelijkheid van
de christelijke ziel, bezongen.
De rol van het koor is belangrijk.
Het werk heeft met de karakteris
tieke recitatieven, dramatische en
lyrische aria's, twee korte instru
mentale delen en de machtige ko
ren het karakter van een opera.
De Franse sinfonia werd stijlvol
en transparant gebracht. In het
eerste deel moest zowel bij solis
ten, als koor de motor nog wat op
gang komen. Er waren enkele klei
ne onevenwichtigheden en de ho
ge tonen klonken niet altijd echt
zuiver. Opvallend was het sterk
ondersteunende spel van BC spe
ler Jos Vogel. Ook het orkest speel
de dienend en correct en daar
door kwamen solisten en koor be
ter uit. Het plaatsen van de trom
petten op het koor in de kruis
kerk tijdens het Glory to God was
een verrassende vondst. De koor
balans was goed en dat kwam
vooral goed uit in deel twee met
het uitgelaten Hallelujakoor. In
het korte derde deel, dat met een
jubelende sopraanaria begint, pro
fileerde het koor zich ten volle.
De overwinning op het Kwaad en
het geloof in het eeuwige leven
werden enthousiast gebracht.
De solisten kweten zich goed van
hun taak. De bas zong dramatisch
sterke aria's. De tenor overtuigde
met een blanke stem. De sopraan
zong, vooral in de hoge regionen,
puur, maar klonk iets metalliek in
de lage tonen. De alt steunde op
een jarenlange ervaring. Zij zong
de recitatieven vrij langzaam en
de aria He was despised (kleine
tessituur) vol emotie. De uitver
kochte kerk beloonde de uitvoe
renden met een klinkend applaus.
Het eerste optreden in
Zeeland van de Phil-
harmonie Zuidneder
land (fusie van het Bra
bants en het Limburgs orkest)
was onderdeel van de reeks Virtu
oos vuurwerk, Kerstconcert. Met
werken als De Winter van Gla-
zoenov en het Zwanenmeer van
Tsjaikovsky was het eerder een
winterconcert. Het vuurwerk
kwam van violiste Simone Lams-
ma in de virtuoze repertoirestuk
ken van Saint Saens.
Philharmonie Zuidnederland is
absoluut een goed orkest, maar
het bezondigde zich wel aan te
fors en te hard musiceren. De
Winter, uit de Jaargetijden van
Alexander Glazoenov, is een inte
ressant werk waarin alle vormen
van winterse neerslag (vorst, ijzel,
hagel en sneeuw) muzikaal ver
taald worden. De introductie
klonk stormachtig en de snerpen
de hoge tonen van de piccolo wa
ren ijzig goed. Vloeiende passages
werden afgewisseld met dansante
motieven maar de vertolking
kwam toch over als een winter
met wat uitglijers.
Simone Lamsma is een geweldige
violiste en daarom begrijp ik niet
echt waarom ze de Havanaise en
Introduction et Rondo capriccio-
so van Saint Saens speelde. Om
zich te profileren zijn er zoveel
mooie vioolconcerten. Het smarte
lijke thema van de Havanaise, ge
schreven voor Diaz Albertini in
1887, ip de vorm van een habane
ra komt steeds terug en de virtuo
ze passages leveren vuurwerk op.
Toch was de vertolking niet oor-
strelend en klonken de hoge to
nen scherp. De melancholieke se
renade is een mooie intro voor
het Rondo. Dit werk werd spran
kelend vertolkt. Heerlijke varia
ties op het thema en een flitsende
Kunstkring maakt
pretenties waar
door Nico Out
Winnaars van deze week: C. D. de Kuij-
per, Middelburg, Ellen Scherpenisse, Mid
delburg en D. J. van de Velde uit Tholen.
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
Messiah van Handel
Door Vlissingse Oratorium Vereniging
o.l.v. Pim Overduin. M.m.v. Nienke
Oostenrijk (sopraan), Margareth Beun-
ders (alt), Jean-Léon Klostermann (te
nor) en Julian Hartman (bas/bariton),
Jos Vogel (klavecimbel/orgel) en Het
Holland Symfonie Orkest. Gehoord za
terdag 21 december in St. Jacobskerk
in Vlissingen.
RECENSIE
door Jeanette Vergouwen
Simone Lamsma