MEDIA 27
Jeroen Pauw is eigenlijk nooit weg.
Nu Pauw Witteman met winterstop
is, start een nieuwe reeks 5 jaar later.
Tijd voor een '5 jaar later' met Pauw zelf.
„Momenten dat ik weg kan, wil ik weg."
Toen je vijf jaar geleden werd gevraagd ofje
nü nog 'Pauw Witteman' zou doen, zei je:
'je moet voorkomen dat ze zeggen: daar heb
je ze weer'.
„Tja. Dat was 2008, toen zaten we dus in
ons derde seizoen. Nu in ons achtste. En
als alles goed gaat, moet je dat goede vast
houden; zorgen dat het nóg beter gaat.
Voorkomen dat jij de enige bent die het
nog leuk vindt. Maar ik hoop én zie ook
dat de waardering van het programma nog
niet is opgebruikt."
In een ander interview beweerde je vijf jaar
geleden dat 'vrouwen gewoon minder interes
sant zijn dan mannen
Diepe zucht. „Het is een ietwat langer ver
haal. Toen ik het teruglas, dacht ik: dat is
niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat het
moeilijk is interessante vrouwelijke gasten
te vinden voor het programma. Of het nou
om sporters gaat of politici. Vrouwelijke
burgemeesters, vrouwelijke fractievoorzit
ters - daar zijn er gewoon minder van. Er
is één vrouwelijke fractievoorzitter. Zij is,
dat bedoel ik niet denigrerend, van de Par
tij voor de dieren; een kleine partij. Vrou
wen zijn gewoon slechter vertegenwoor
digd in kringen waar wij onze gasten scan
nen. Toch zitten in het programma meer
vrouwen dan je op grond van hun afspiege
ling in de samenleving mag verwachten.
We zoeken ze op. Economen. Duiders. Bij
gelijke geschiktheid kiezen we een vrouw."
Je hebt niets met de multiculturele samenle
ving, las ik in 2008.
„Het zit iets anders. Je kunt in ieder geval
niet ontkennen dat die multiculturele sa
menleving er is. Tenminste, ik niet. Ik
woon in Amsterdam. Waar het mij om
gaat, is dat sommige politici de multicultu
rele samenleving als een soort hemels ge
recht opdienen, waarin allerlei culturen op
een heel prettige manier samenleven. Ter
wijl al die culturen in de praktijk op aparte
eilanden leven. Ook in Amsterdam. Voor
mij geldt: ik kan eigenlijk alleen maar ge
nieten van die multiculturele samenleving.
Omdat het leidt tot geweldige discussie.
Brandstof voor ons programma."
De afgelopen vijf jaar leerden we een andere
kant van je kennen. Je ging na de aardbeving
naar Haïti, bekeek Japan na de tsunami, zat
in Syrië.
„Daar is, denk ik, wel iets veranderd de af
gelopen vijfjaar. Ik ben ook in Afghanistan
geweest. Volgend jaar ga ik naar Bangla
desh, waar de kledingindustrie letterlijk is
ingestort. Het gaat me er niet om mijn emo
ties te uiten; ik doe dat om dieper in te
gaan op de verhalen. Ik ben zo vrij als die
tafel waaraan we zitten. Dus: momenten
dat ik weg kan, wil ik weg. Er zijn zo veel
verhalen te vertellen."
Wie doet de latenight talkshow op de publie
ke omroep over vijf jaar? Tv-recensent Hans
Beerekamp suggereerde onlangs de combina
tie Eva Jinek en Humberto Tan.
„Ik denk niet dat dat gebeurt. Het program
ma van Humberto gaat nu best goed. Over
vijf jaar? Dan begint Humberto aan zijn
laatste jaar Late night bij RTL. Eva Jinek zit
'laat' bij de publieke omroep. Maar met
wie? Daar zou ik eigenlijk niet zo snel ie
mand bij kunnen bedenken."
Maar wel in plaats van jullie?
„Nou, niet in plaats van ons. Het wordt ge
woon een heel ander programma. Maar ik
denk dat er sowieso meer omroepen zijn
die iemand op die plek willen neerzetten.
Net zoals je dat nu al een bepaalde periode
van het jaar hebt, zijn er dan telkens wisse
lende presentatieduo's. Drie keer vier
maanden; vier keer drie maanden. Steeds
andere mensen die steeds andere verhalen
vertellen. En dat zullen Pauw en Witte
man in ieder geval niet zijn."
Waf doe jij over vijf jaar?
„Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik ben
wel aan het nadenken. Ja, dat reizen natuur
lijk. Maar ik heb me ook voorgenomen te
zeggen: dat zien we dan wel. Het is raar
om, op het moment dat je iets leuk vindt
om te doen, na te denken over wat later
moet gebeuren. Dat is net zo iets als alvast
nadenken over een andere vrouw terwijl je
het leuk hebt met de vrouw met wie je nu
bent."
ZATERDAG 21 DECEMBER 2013
Ben ik nou zo slim of zijn die
filmcritici zo dom? Denk er
een vuurrood hoofd, een
overslaande stem en in het
rond spattend kwijl bij en
het kan zomaar een tirade zijn van
Louis van Gaal tegen het vaderlandse
journaille. Maar het is echt een vraag
- kalm en zonder enige vorm van
overspannenheid - van en aan mijzelf.
Want The Da Vinci code, zo vonden de
dames en heren critici toen die film in
2006 in de bioscopen kwam, was te
gehaast, te ingewikkeld. En: moeilijk
te begrijpen voor mensen die het
boek van Dan Brown niet lazen. Ik be
hoor tot die laatste categorie - kwam
er simpelweg nooit aan toe - maar: ik
begreep de film volgens mij prima!
Natuurlijk, er komen in bijna 150 mi
nuten tijd nogal veel geschiedkundige
en theologische feiten - en fabels -
voorbij. Sommigen ken je wel, bij an
deren móet je het hoofd er even heel
goed bij houden om het te begrijpen.
En ja, wellicht mis je er ook wel eens
eentje. Of twee, of drie-
Maar aan de rode draad in het verhaal
doet dat niets af. Net zomin als aan
de fraaie beelden. Zo is menig scène
die zich in het boek in het Louvre af
speelde, ook daadwerkelijk geschoten
in dat Parijse museum, waar ik decen
nia geleden als scholier verliefd op
werd. In diezelfde middelbareschool-
periode vergaapte ik mij aan Westmin
ster Abbey, maar in de gotische kerk
in Londen mocht helaas niet gefilmd
worden. Winchester Cathedral en
Lincoln Cathedral bleken waardige
alternatieven en de spanning in de
film lijdt er allerminst onder.
The Da Vinci code, geregisseerd door
Ron Howard, staat te boek als
Audrey Tautou en Tom Hanks
in de thriller The Da Vinei code.
samenzweringsthriller en dat is een
juiste benaming. Museumbewaarder
Saunière wordt vermoord in het
Louvre en voor hij zijn laatste adem
uitblaast, takelt hij zichzelf toe met
symbolen die een schets van Leonar
do Da Vinei vormen. Het is voor pro
fessor Robert Langdon (Tom Hanks)
en Sophie Neveu (Audrey Tautou),
kleindochter van Saunière, het vertrek
punt en de eerste aanwijzing voor de
jacht op de dader. En vooral naar de
achterliggende motieven voor het lu
gubere einde van de man. Ze ontdek
ken al snel dat ze, behalve elkaar, nie
mand kunnen vertrouwen.
De film - wereldwijd goed voor een
bioscoopopbrengst van 186 miljoen
euro en met 55 miljoen euro in de
eerste drie dagen in de VS en Canada
tweede op de eeuwige ranglijst van
best openende films - ontvouwt zich
vervolgens tot een educatieve en
spannende puzzeltocht, waarbij de
inzet, volgens mij, vrij duidelijk is.
Waar de ene partij al eeuwen Jezus
aanbidt, is er al bijna evenlang een
stroming die de 2.000 jaar geleden
geboren Heiland wél als inspirerend
persoon ziet, maar niét als ■heilige.
Jezus was volgens hen getrouwd met
Maria Magdalena, die na zijn dood
naar Frankrijk vluchtte. Het Vaticaan is
er alles aan gelegen het bewijs voor
die theorie, dat de bodem onder het
christendom zal wegvagen, te vernieti
gen. Als een van de laatste bescher
mers ervan, moet Saunière sneuvelen.
Zonder alle geschiedkundige en theo
logische verhandelingen te uit en te
na te kennen, begreep ik dat prima.
Ligt het dan toch aan die filmcritici?
Bauke Boersma
TERUGGESPOELD: THE DA VINCI CODE
door Jeroen Dirks
Leven
met de
dag
5 jaar later. Vanaf 23 december op Nederland 1,
22.50 uur. De gasten van dit seizoen zijn onder
anderen PW-Kamerlid Fleur Agema, wielrenner
Thomas Dekker, zanger Marco Borsato en caba
retier Youp van 't Hek.
reageren?
W media@depersdienst.nl
Jeroen Pauw start maandag op televisie met een nieuwe reeks van 5 jaar later. „Wat ik zelf doe
over vijf jaar? Ik heb me voorgenomen te zeggen: dat zien we dan wel." foto William Rutten