MEDIA 27 Jeroen Pauw is eigenlijk nooit weg. Nu Pauw Witteman met winterstop is, start een nieuwe reeks 5 jaar later. Tijd voor een '5 jaar later' met Pauw zelf. „Momenten dat ik weg kan, wil ik weg." Toen je vijf jaar geleden werd gevraagd ofje nü nog 'Pauw Witteman' zou doen, zei je: 'je moet voorkomen dat ze zeggen: daar heb je ze weer'. „Tja. Dat was 2008, toen zaten we dus in ons derde seizoen. Nu in ons achtste. En als alles goed gaat, moet je dat goede vast houden; zorgen dat het nóg beter gaat. Voorkomen dat jij de enige bent die het nog leuk vindt. Maar ik hoop én zie ook dat de waardering van het programma nog niet is opgebruikt." In een ander interview beweerde je vijf jaar geleden dat 'vrouwen gewoon minder interes sant zijn dan mannen Diepe zucht. „Het is een ietwat langer ver haal. Toen ik het teruglas, dacht ik: dat is niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde dat het moeilijk is interessante vrouwelijke gasten te vinden voor het programma. Of het nou om sporters gaat of politici. Vrouwelijke burgemeesters, vrouwelijke fractievoorzit ters - daar zijn er gewoon minder van. Er is één vrouwelijke fractievoorzitter. Zij is, dat bedoel ik niet denigrerend, van de Par tij voor de dieren; een kleine partij. Vrou wen zijn gewoon slechter vertegenwoor digd in kringen waar wij onze gasten scan nen. Toch zitten in het programma meer vrouwen dan je op grond van hun afspiege ling in de samenleving mag verwachten. We zoeken ze op. Economen. Duiders. Bij gelijke geschiktheid kiezen we een vrouw." Je hebt niets met de multiculturele samenle ving, las ik in 2008. „Het zit iets anders. Je kunt in ieder geval niet ontkennen dat die multiculturele sa menleving er is. Tenminste, ik niet. Ik woon in Amsterdam. Waar het mij om gaat, is dat sommige politici de multicultu rele samenleving als een soort hemels ge recht opdienen, waarin allerlei culturen op een heel prettige manier samenleven. Ter wijl al die culturen in de praktijk op aparte eilanden leven. Ook in Amsterdam. Voor mij geldt: ik kan eigenlijk alleen maar ge nieten van die multiculturele samenleving. Omdat het leidt tot geweldige discussie. Brandstof voor ons programma." De afgelopen vijf jaar leerden we een andere kant van je kennen. Je ging na de aardbeving naar Haïti, bekeek Japan na de tsunami, zat in Syrië. „Daar is, denk ik, wel iets veranderd de af gelopen vijfjaar. Ik ben ook in Afghanistan geweest. Volgend jaar ga ik naar Bangla desh, waar de kledingindustrie letterlijk is ingestort. Het gaat me er niet om mijn emo ties te uiten; ik doe dat om dieper in te gaan op de verhalen. Ik ben zo vrij als die tafel waaraan we zitten. Dus: momenten dat ik weg kan, wil ik weg. Er zijn zo veel verhalen te vertellen." Wie doet de latenight talkshow op de publie ke omroep over vijf jaar? Tv-recensent Hans Beerekamp suggereerde onlangs de combina tie Eva Jinek en Humberto Tan. „Ik denk niet dat dat gebeurt. Het program ma van Humberto gaat nu best goed. Over vijf jaar? Dan begint Humberto aan zijn laatste jaar Late night bij RTL. Eva Jinek zit 'laat' bij de publieke omroep. Maar met wie? Daar zou ik eigenlijk niet zo snel ie mand bij kunnen bedenken." Maar wel in plaats van jullie? „Nou, niet in plaats van ons. Het wordt ge woon een heel ander programma. Maar ik denk dat er sowieso meer omroepen zijn die iemand op die plek willen neerzetten. Net zoals je dat nu al een bepaalde periode van het jaar hebt, zijn er dan telkens wisse lende presentatieduo's. Drie keer vier maanden; vier keer drie maanden. Steeds andere mensen die steeds andere verhalen vertellen. En dat zullen Pauw en Witte man in ieder geval niet zijn." Waf doe jij over vijf jaar? „Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik ben wel aan het nadenken. Ja, dat reizen natuur lijk. Maar ik heb me ook voorgenomen te zeggen: dat zien we dan wel. Het is raar om, op het moment dat je iets leuk vindt om te doen, na te denken over wat later moet gebeuren. Dat is net zo iets als alvast nadenken over een andere vrouw terwijl je het leuk hebt met de vrouw met wie je nu bent." ZATERDAG 21 DECEMBER 2013 Ben ik nou zo slim of zijn die filmcritici zo dom? Denk er een vuurrood hoofd, een overslaande stem en in het rond spattend kwijl bij en het kan zomaar een tirade zijn van Louis van Gaal tegen het vaderlandse journaille. Maar het is echt een vraag - kalm en zonder enige vorm van overspannenheid - van en aan mijzelf. Want The Da Vinci code, zo vonden de dames en heren critici toen die film in 2006 in de bioscopen kwam, was te gehaast, te ingewikkeld. En: moeilijk te begrijpen voor mensen die het boek van Dan Brown niet lazen. Ik be hoor tot die laatste categorie - kwam er simpelweg nooit aan toe - maar: ik begreep de film volgens mij prima! Natuurlijk, er komen in bijna 150 mi nuten tijd nogal veel geschiedkundige en theologische feiten - en fabels - voorbij. Sommigen ken je wel, bij an deren móet je het hoofd er even heel goed bij houden om het te begrijpen. En ja, wellicht mis je er ook wel eens eentje. Of twee, of drie- Maar aan de rode draad in het verhaal doet dat niets af. Net zomin als aan de fraaie beelden. Zo is menig scène die zich in het boek in het Louvre af speelde, ook daadwerkelijk geschoten in dat Parijse museum, waar ik decen nia geleden als scholier verliefd op werd. In diezelfde middelbareschool- periode vergaapte ik mij aan Westmin ster Abbey, maar in de gotische kerk in Londen mocht helaas niet gefilmd worden. Winchester Cathedral en Lincoln Cathedral bleken waardige alternatieven en de spanning in de film lijdt er allerminst onder. The Da Vinci code, geregisseerd door Ron Howard, staat te boek als Audrey Tautou en Tom Hanks in de thriller The Da Vinei code. samenzweringsthriller en dat is een juiste benaming. Museumbewaarder Saunière wordt vermoord in het Louvre en voor hij zijn laatste adem uitblaast, takelt hij zichzelf toe met symbolen die een schets van Leonar do Da Vinei vormen. Het is voor pro fessor Robert Langdon (Tom Hanks) en Sophie Neveu (Audrey Tautou), kleindochter van Saunière, het vertrek punt en de eerste aanwijzing voor de jacht op de dader. En vooral naar de achterliggende motieven voor het lu gubere einde van de man. Ze ontdek ken al snel dat ze, behalve elkaar, nie mand kunnen vertrouwen. De film - wereldwijd goed voor een bioscoopopbrengst van 186 miljoen euro en met 55 miljoen euro in de eerste drie dagen in de VS en Canada tweede op de eeuwige ranglijst van best openende films - ontvouwt zich vervolgens tot een educatieve en spannende puzzeltocht, waarbij de inzet, volgens mij, vrij duidelijk is. Waar de ene partij al eeuwen Jezus aanbidt, is er al bijna evenlang een stroming die de 2.000 jaar geleden geboren Heiland wél als inspirerend persoon ziet, maar niét als ■heilige. Jezus was volgens hen getrouwd met Maria Magdalena, die na zijn dood naar Frankrijk vluchtte. Het Vaticaan is er alles aan gelegen het bewijs voor die theorie, dat de bodem onder het christendom zal wegvagen, te vernieti gen. Als een van de laatste bescher mers ervan, moet Saunière sneuvelen. Zonder alle geschiedkundige en theo logische verhandelingen te uit en te na te kennen, begreep ik dat prima. Ligt het dan toch aan die filmcritici? Bauke Boersma TERUGGESPOELD: THE DA VINCI CODE door Jeroen Dirks Leven met de dag 5 jaar later. Vanaf 23 december op Nederland 1, 22.50 uur. De gasten van dit seizoen zijn onder anderen PW-Kamerlid Fleur Agema, wielrenner Thomas Dekker, zanger Marco Borsato en caba retier Youp van 't Hek. reageren? W media@depersdienst.nl Jeroen Pauw start maandag op televisie met een nieuwe reeks van 5 jaar later. „Wat ik zelf doe over vijf jaar? Ik heb me voorgenomen te zeggen: dat zien we dan wel." foto William Rutten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 79