Bij opvoeden draait niet alles om het kind Ouders doen vaak vooral hun best hun kinderen gelukkig te maken. Ze kunnen hun beter leren goed om te gaan met teleurstellingen. SPECTRUM 15 sentativiteit van deze cruciale groep onder grote druk te staan. 1\iren in gortdroge rapporten als de kinderen in bed liggen, is een weinig rozig voor uitzicht. De toch al kleine vijver waar uit gevist moet worden voor politiek talent, droogt zo verder op. Straks wa gen alleen nog maar jonge vrijgezel len en gepensioneerden de gok van een raadslidmaatschap. Maken we de balans op, dan wordt duidelijk dat er een nijpend probleem is ontstaan. Met een gecompliceerde en exploderende werklast door de aan staande decentralisaties, een groeien de wederzijdse afhankelijkheid tus sen burger en gemeente en een ver minderde interesse in het raadslid maatschap, is de conclusie onvermij delijk dat een flinke versterking van de lokale democratie dringend ge wenst is. Nu wordt bij kritiek op het democrati sche gehalte van de Nederlandse poli tiek doorgaans verwezen naar de kari ge staat van het actieve kiesrecht. Het democratisch tekort wordt gelegd bij de beperkte mogelijkheden tot het kie zen van vertegenwoordigers. Maar we hebben nu gezien dat óók bij de verte genwoordigers zelf een probleem zit. We moeten de blik verbreden en de rol van de burger erbij betrekken. Vreemd genoeg hoor je weinig klach ten over het 'passieve' aspect van kie zen, namelijk het recht om gekozen te worden. De problemen op gemeente lijke schaal - beleidsdrukte in het licht van een afkalvend raadslidmaat schap - laten zien dat dit niet gerecht vaardigd is. Nu ligt het oordeel over lo kaal beleid in handen van een kleine groep wier representativiteit en con trolemacht onder vuur ligt. De steeds smallere basis van de gemeenteraad zal ondersteund moeten worden. En een oplossing van dit democratische tekort kan niet meer gevonden wor den in een pleidooi om lid te worden van een politieke partij. Mensen wil len zich niet meer binden aan een po litieke bloedgroep, want denken meer en meer partijoverstijgend. In plaats van het partijlidmaatschap zouden burgers de mogelijkheid gebo den moeten worden om periodiek plaats te nemen in burgerraden. Zoals burgerjury's in rechtbanken, zouden via loting burgerraden voor gemeente lijk beleid gevormd kunnen worden. Via een dergelijk roulatiesysteem oefe nen burgers zich in het oordelen over de vele dilemma's die er aan zitten te komen in de nieuwe werkelijkheid van de gedecentraliseerde participatie samenleving. Een pleidooi voor meer politieke bur gerparticipatie is geen luxevoorstel, maar een noodzakelijke hervorming van de lokale democratie. Met de grootschalige semiprivatisering van de verzorgingsstaat, zal een groeiende eigen verantwoordelijkheid gepaard moeten gaan met een serieuze verster king van burgerschap. Een variant op de klassieke leuze: no taxation without representationgeen participatiesamen leving zonder participatiepolitiek. Opvoeden is voor veel ouders een hele klus. Uit onderzoek blijkt dat een aanzienlijk aan tal ouders bepaald niet gelukkiger is geworden na het krijgen van een kind. Terwijl dat nou juist wel de bedoeling was: een kind is de kroon op je ontwikkeling en je relatie. En voor je het weet, is je kind bedoeld ter meerdere glorie van jezelf. Opvoeden moet niet gaan over hoe een ouder bezig is zijn kind koste wat het kost gelukkig te maken, tot een in dividu dat er vooral op gericht is dat het leven gaat zoals het zelf wil, en dat van het ene behaaglijke moment naar het andere glijdt. Nee, het gaat er om een kind op te voeden tot een so ciaal wezen, iemand die voor zijn om geving van waarde is, en zich gewaar deerd voelt. Iemand die zich in een an der kan verplaatsen en iemand die probeert zo min mogelijk een ander te kwetsen en die daarom zijn impul sen beheerst. Die twee speerpunten zijn erop ge richt dat niet alles om het kind draait. Individuen zijn er immers meer dan genoeg; het egocentrisme viert al de cennia hoogtij. Op een sociale manier met elkaar kunnen omgaan, dat is het nieuwe geluk voor kinderen en hun ouders. En daarmee kun je vrienden maken. Kun je daarom zeggen dat het respect loos is als ouders hun kinderen te veel verwennen op zoek naar het 'als ze maar gelukkig zijn'? Dat is een nogal boude uitspraak en kort door de bocht. Het is logisch dat je het beste voor kinderen wilt. Dat je je kind wilt geven wat je vroeger wellicht zelf niet had. En uiteraard bescherm je jonge kinderen zo veel je kunt. Maar doe je dat tot in lengte van da gen tegen elke prijs? Bereid je ze voor op de realiteit van het leven als 'alles maar moet kunnen' en er geen 'nee' wordt gezegd? Kan het zijn, dat je je kind belemmert in z'n sociale ontwik keling als je het niet voorbereidt op te leurstellingen, die later ongetwijfeld komen? Getuigt het van respect voor je kind als je het wat dit betreft niet voldoende voorbereidt op de toe komst? Zit er dan toch een kern van waarheid in die boude uitspraak? Hoe ontwikkel je nu het 'nieuwe ge luk' voor je kinderen? Volgen we de sociale ontwikkeling van baby tot einde basisschool, dan zijn er verschillende belangrijke mo menten. Een baby is vooral toegerust om zich te kunnen hechten, en de jon ge ouders doen er alles aan om ie mand te zijn aan wie het zich kan hechten. Ouders die betrouwbaar zijn, op wie het kind kan rekenen; daar hecht een kind zich graag aan, als baby al. Peuters zijn al veel meer in je gezel schap. Een peuter wil bewondering en aandacht. Zo wordt bijvoorbeeld onbekommerd telefoneren moeilijker, want je kind vraagt aandacht en moet nog leren te wachten totdat je klaar bent. Maar dat valt in de praktijk niet mee, een peuter is kampioen aan- dacht afdwingen. Werk aan de winkel dus, want het gaat niet vanzelf over. Sterker, het is van groot belang je peu ter te leren zich te beheersen, op aller lei terrein. Zindelijk worden is een voorbeeld van leren je te beheersen, je speelgenootje niet met de schep slaan is er ook een, en niet krijsen in de su permarkt als je je zin niet krijgt. Kleuters gaan zich meer richten op an dere kinderen, en vanaf groep drie y- gaat er bijna geen dag voorbij of je kind trekt ook in zijn vrije tijd met an dere kinderen op. Ruzies, conflicten, winnen en verliezen, niet ingedeeld worden in het team bij je vriendjes: te genslagen dienen zich op tal van ter reinen aan. Ermee kunnen omgaan, le ren kinderen thuis van hun ouders. Die zeggen af en toe 'nee' omdat ze van het kind houden, hebben even geen aandacht, kiezen geen partij als het ruzie heeft met een vriendje, maar leren hoe het kind iets eerlijk kan oplossen. Tegen je verlies kunnen is een belangrijke sociale kwaliteit. Op de basisschool zet dit leren zich in een razend tempo voort. Ouders kun nen dan steeds meer van hun kind verwachten dat het zich socialer ont wikkelt. Dat kan, maar het vraagt energie, tijd, en vooral het goede voor beeld van de ouders. Dus: ophouden met je best te doen je kind 'gelukkig te maken'. Ga voor het 'nieuwe geluk'. Daar krijg je voor terug dat mensen zeggen: 'Wat heb jij leuke kinderen!' en jij kunt over jezelf denken 'Wat ben ik eigenlijk een leuke ouder'. 66lndividuen zijn er meer dan genoeg; het egocentrisme viert al decennia hoogtij ZATERDAG 21 DECEMBER 2013 5 illustratie Censuur reageren? opinie@depersdienst.nl Kinderpsycho loog Marga Ak kerman (foto boven) is gespe cialiseerd in kin deren en jeugdi gen met com plexe proble men. Magda Berman (foto onder) is eti- quettedeskundi- ge en geeft al 25 jaar trainin gen op dat ge bied. Zij zijn de auteurs van het boek Wat heb jij leuke kinde ren!, over het bijbrengen van sociale manie ren aan jonge kinderen (tot 12 jaar) door ouders. door Marga Akkerman en Magda Berman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 67