Weinigen staan te trappelen om raads lid te worden. Daardoor zijn gemeente raden nauwelijks representatief; een groot probleem, nu gemeenten steeds meer taken krijgen. 14 SPECTRUM opinie 6i Elk nieuw lid van een' partij maakt direct een grote kans om op kieslijst te komen Van alle aandacht voor het democrati sche gehalte van Europa, kan de loka le democratie wel wat gebruiken. Want terwijl het ta kenpakket van gemeenten de pan uit rijst, daalt het animo voor een plek in de gemeenteraad gestaag. Met als ge volg een democratisch tekort dat het experimenteren met nieuwe vormen van burgerparticipatie onvermijdelijk maakt. Op 19 maart zijn er gemeenteraadsver kiezingen in Nederland. Qua opkomst leggen zij het af tegen de landelijke verkiezingen (54 procent tegen 74 pro cent), maar gezien het groeiende poli tieke belang van gemeenten behoort deze discrepantie volgend jaar hope lijk tot het verleden. Stemmen in maart wordt belangrijk vanwege de groeiende macht van gemeenten. Een groot gedeelte van het sociale domein komt onder hun verantwoordelijk heid. Gemeenten krijgen zaken onder hun hoede als jeugdwerkloosheid, ar beidsparticipatie, de zorg voor oude ren en passend onderwijs. Een enor me decentralisatie van beleid dat de cennia lang nationaal werd geregeld. Het gevolg is dat de invloed van de ge meente op het dagelijkse leven van de burger zal toenemen. Conform het motto van de participatiesamenleving zal de burger zijn beste beentje moe ten voorzetten. Er zal (veel) meer ei gen verantwoordelijkheid van hem of haar verlangd worden. Deze verwach tingen zullen evenzovele vragen op roepen: wat is er geregeld, bij wie moet ik zijn, wat moet ik zelf doen, waar heb ik recht op en wat wordt ver goed, enzovoort, enzovoort? Hoe verhoudt dat groeiende gemeen telijke beleidswaterhoofd zich tot de actuele toestand van het democrati sche systeem? Is het fit genoeg om conflicten en precaire kwesties effec tief en legitiem te regelen? De decen tralisatieoperatie geeft gemeenten meer macht en stelt hogere eisen aan de burger, maar aan de andere kant blijft de lokale democratie statisch. De sociaaleconomische verantwoorde lijkheid van de burger stijgt zonder dat hij of zij meer politieke invloed krijgt. Hier komt bij dat de gemeenteraad zelf ook onder grote druk staat. Sloeg de Vereniging van Nederlandse Ge meenten (VNG) reeds in 2009 alarm over een tekort aan beschikbare raads leden, nu, vier jaar later, is het op nieuw raak. Lokale politieke partijen zitten met de handen in het haar waar zij de nieuwe aanwas van ge meenteraadsleden vandaan moeten halen. Dat ongeveer 40 procent van den zich dit jaar kandidaat. Dat steeds minder mensen gechar meerd zijn van een leven als raadslid, is weinig verrassend. Het vak betaalt slecht, maakt je kwetsbaar voor de (soms gewelddadige) frustratie van vreemden en is gewoon droog en com plex. Het grootste probleem is dan nog niet eens genoemd, dat betreft eenvoudig weg de tijd. Het is niet eenvoudig naast een baan nog eens twintig uur per week te vinden. Voor leden van de middenklasse met een gezin is het raadslidmaatschap nauwelijks nog op te brengen. Hierdoor komt de repre- de raadsleden na één raadsperiode ver trekt, maakt het probleem van het da lende animo voor een raadszetel al leen maar nijpender. Hoop uit le denaantallen van politieke partijen kan evenmin gehaald worden, want hoewel die cijfers weliswaar stabiel blijven, zijn zij gewoon heel laag. Slechts 2 procent van de Nederlandse bevolking is lid van een politieke par tij. Deze armoede heeft de vreemde bijkomstigheid dat elk nieuw lid van een politieke partij direct een grote kans maakt om op een gemeentelijke kieslijst te komen. In de PvdA bijvoor beeld stellen 8.000 van de 55.000 le- Raadslid behoeft steuntje in de rug door Gerard Drosterij Gerard Droste rij is politico loog. Tevens is hij docent maat schappijleer en publicist voor diverse media. Eerder was hij onder meer on derzoeker aan de Universiteit van Tilburg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 66