SPECTRUM 13 leverde hem flinke druk op, maar het kon niet anders. Het échte contact met gelovigen moet er blijven, beseft Zemann. „Je moet oppassen dat je geen 'sacramenten-boer' wordt die al leen maar heen en weer rijdt voor plechtige handelingen." Zijn opvolger Paul Daggenvoorde moet in zijn eerste weken vooral tijd steken in de emotionele processen rond kerksluitingen en het 'ombou wen' van de parochie. Hij voelt dat daarbij een generatie dreigt achter te blijven. „Dat is lastig. Niet alleen om die oudere gelovigen te vertellen dat we moeten snoeien, maar ook omdat ik er geen tijd voor heb om er langer met hen over te praten. Het is boven dien moeilijk dat je in die vorm van pastoraat vooral terugkijkt, terwijl we als kerk verder móeten." De individuele zielzorg is in het hele land een steeds groter knelpunt, ziet cultuurtheoloog Bosman. „Vroeger kwam een of twee keer per jaar de ka pelaan langs om te vragen hoe het er mee was. Was er een kindje geboren of iemand overleden, dan kwam de kerk. Dat gebeurt nauwelijks meer." Die taak is niet over te nemen door vrijwilligers, in elk geval niet voor het gevoel van oudere generaties. Hoe goed bedoeld ook. „Als je fan bent van Ajax, maakt het ook nogal ver schil of de trainer bij je thuis komt, of iemand namens de fanclub." Tiny de Groes (84) herkent dat. De in woonster van Epe zou heel graag nog eens persoonlijk met een geestelijke praten. „Maar ik zou niet weten hoe hij dat klaar moet spelen." In haar jeugd had haar Friese woonplaats Workum een eigen pastoor en kape laan. Die legden huisbezoeken af. „Mijn moeder was vaak ziek. Dan kwam de kapelaan thuis de commu nie brengen. De pastoor bleef tot zijn dood in dezelfde plaats." Toen ze vijf tig jaar geleden in Epe kwam wonen, maakte ze nog mee dat door groei van de bevolking de kerk te klein werd. Toch ging hier de pastoor 'absoluut' eens per jaar bij alle katholieken langs. In 2014 zal de katholieke kerk van Epe 'aan de eredienst worden onttrokken'. De pastores werken vanuit Apeldoorn en Twello. In zorgcentrum De Klaar- beek krijgt De Groes al een tijd geen persoonlijk bezoek meer 'van de kerk'. „Ik zou willen praten over het geloof, maar ook over hoe het verder gaat met de kerk. Maar dat weten ze zelf waarschijnlijk ook niet helemaal." Bosman: „Priesters en diakens die ik spreek, willen dat soort zielzorg zelf heel graag bieden, maar er is nauwe lijks nog tijd voor. Ze hebben vijf of zes parochies maal tweehonderd ge zinnen onder hun hoede. Ga maar na." Het is aan de bezieling en het plichtsbesef van veel pastores te dan ken dat het nog lukt. Een troost voor de oudste gelovigen, voor wie het te hopen is dat ze de kerkelijke sanering niet al te veel hoeven mee te maken, beaamt Bosman. „Hoewel je bij som migen ook wel een soort positieve ge latenheid ziet: We hebben al zoveel meegemaakt - dit redden we ook nog wel." Kerstmis is nog altijd goed voor prima vulling van kerkbanken. Dit jaar heeft dat nog meer dan voorheen iets dub bels. Katholiek Nederland is in hoog tempo aan het afslanken. In aantallen kerkgangers, pastores en kerkgebou wen. Rationeel te verklaren, maar een hard gelag voor diepgelovigen en met name ouderen. „Ik heb de meeste hoop op een soort huiskamerkerken", zegt cultuurtheoloog Bosman. „Ie ziet overal in het land dat groepjes gelovi gen zeggen: 'Wij willen met vrien den, bekenden, opnieuw het kerk-zijn uitvinden'. Dat gebeurt ook gewoon bij mensen thuis, bij wijze van spre ken aan de keukentafel." Daarbij is het volgens Bosman wel cruciaal dat er een band blijft met de wereldkerk. „Anders is dat voor beide partijen een slechte zaak. Want eerlijk is eerlijk, voor de kerk geldt: hoe meer gelovigen, des te fijner. Dat is nodig voor de slagkracht. Maar het is ook voor de gelovigen van belang. Dat heeft niet te maken met supervisie door de kerk, het gaat om continuï teit. Als je vijftig van dit soort groep jes een paar jaar met rust laat, heb je na die tijd vijftig totaal verschillende groepen met een eigen theologie en ei gen gebruiken. Dat is problematisch omdat eenheid essentieel is. Dat is niet alleen een sociologisch of institu tioneel, maar ook een theologisch be grip. Je bent samen de gemeenschap waarin Christus aanwezig is. Zo'n groep heeft dus een priester nodig om af en toe ook een eucharistieviering te kunnen houden. Die zal altijd wel te vinden zijn. Natuurlijk, een priester is druk. Maar als hij kan kiezen tussen 's avonds vergaderen of voorgaan bij een groep mensen die graag wil vieren, doet hij natuurlijk liever dat laatste." Misschien is dat ook een oplossing voor het tekort aan priesters. „Nu zijn alle vieringen vooral op zondagoch tend. Dan zit de priester in kazuifel in zijn auto om van de ene kerk naar de andere te racen. Of dat spiritueel zo gezond is, kun je je afvragen." ZATERDAG 21 DECEMBER 2013 V*,. v. >f illustratie Nourdin Kouch ^5^ reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 65