I I Kerstmis is dé tijd voor een volle kerk. Maar in tussen is katholiek Nederland in hoog tempo aan het afslanken. Het gebeurt steeds vaker dat de enige kerk in een dorp dichtgaat. Voor gelovi gen kan dat een reden zijn definitief af te haken. 12 SPECTRUM actueel 66 De oudste generatie moet afscheid nemen, echt rouwen z ■r* Ironischer kan het niet. Er moeten in Apeldoorn dit jaar, voor het eerst, toegangs kaarten aan te pas komen om de verwachte grote belang stelling voor katholieke kerst vieringen te reguleren. De toeloop zou best eens niet kunnen passen in de Onze Lieve Vrouwekerk. De verklaring: het is de enige katholie ke kerk in Apeldoorn die nog in ge bruik is. Het parochiebestuur zag zich door teruglopend kerkbezoek gedwon gen om in enkele jaren tijd uit de an dere zes te vertrekken. Het verhaal van Apeldoorn is niet uniek. Het gaat hard met de verande ring van het landschap van katholiek Nederland. Op tal van plekken gaan overzichtelijke geloofsgemeenschap pen op in enorme parochieverbanden en worden kerkgebouwen 'aan de ere dienst onttrokken'. Leken - gewone kerkgangers - gaan voor in uitvaart diensten. De auto is een onmisbaar vervoermiddel geworden voor de pas tor als die alle hoeken van zijn werkge bied wil bezoeken. Voor veel gelovigen zijn een vertrouw de kerk en een 'eigen' priester niet meer vanzelfsprekend. Zo ontstaat een verloren generatie van oudere ge lovigen. „De laatste volkskerkelijke ge neratie", zo omschrijft Ton Bernts, on derzoeker van de Nijmeegse Radboud Universiteit, die groep. De ouderen verliezen een van de belangrijkste an kers in hun leven. Het geloof bepaal de hun opvoeding, vrijetijdsbesteding en weekritme, het kleurde levensmo menten als huwelijk, het krijgen van kinderen en sterfgevallen. En het be paalde ook voor een groot deel de vrienden- en kennissenkring. Met het wegvallen van de kerk verliezen zij dus een stuk zekerheid en eigenheid. „Als daar heel abrupt een eind aan komt, is dat natuurlijk tragisch. Net als voor de kloosterlingen die zien dat er na hun niemand meer komt." De meeste jongeren zijn niet, zoals hun opa's en oma's, opgegroeid met een kerk die vanzelfsprekend en alom aanwezig is. De maatschappij heeft zich in de afgelopen veertig jaar volle dig anders georganiseerd. Niet langer is de parochie of kerkelijke gemeente, samen met de buurt, hét aangewezen sociale netwerk. Ernaast of vaak zelfs in plaats daarvan zijn nieuwe verban den ontstaan. Die zijn mede mogelijk dankzij een scala aan communicatie middelen en grote mobiliteit. Dat helpt de meeste jongeren de verande ringen rond die kerk beter te accepte ren. Die acceptatie mag je van de oudste generatie eigenlijk niet verlan gen, zegt Bernts. „Zij moeten afscheid nemen, echt rouwen." Cultuurtheo loog Frank Bosman legt uit hoe dat komt: „Die generatie heeft twee enor me veranderingen moeten verwerken in hun kerkelijke leven. Eerst het Tweede Vaticaans Concilie waarin op eens alles los ging in 'hun' kerk. Wat daarna deels weer snel teniet is ge daan. En nu worden ze geconfron- teerd met een enorme leegloop." De ontkerkelijking bleef lang wat ver bloemd, bewust of onbewust. Ze was weliswaar zichtbaar in cijfers, maar had nauwelijks gevolgen voor de infra structuur. De verwarming in de kerk werd gewoon aangezet, vieringen gin gen door. Ook al halveerde het kerkbe zoek onder katholieken sinds 2000 (toen nog zo'n 440.000 mensen) in grote, jaarlijkse stappen. „Het is voor de betrokkenen heel moeilijk om dat onder ogen te zien en er consequen ties aan te verbinden. Zo lang je niet door de ondergrens zakt, denk je: het valt wel mee. Ie went er ook aan." Een breekpunt is echter dat het finan cieel is gaan knellen. „We bemerken nu ook berusting bij sommige paro chiebesturen", vertelt Joris Kregting, net als Bernts verbonden aan Kaski, onderzoekscentrum voor religie en sa menleving. „Op een gegeven moment zit je met tachtig man in een kerk die is gebouwd voor achthonderd men sen. Dan komt het punt dat je denkt: wat doen we hier?" Inmiddels spreken kerkbesturen en zelfs de bisschoppen de problemen uit. En ze handelen naar de nieuwe werkelijkheid. Die ingrepen leiden hier en daar tot verzet. Maar een klei nere infrastructuur voor katholiek Ne derland, door kerksluitingen en her verdeling van de schaarse pastorale ca paciteit, is onvermijdelijk. Daar zijn cultuurtheoloog Bosman en de Kas- ki-onderzoekers het over eens. Belang rijk is wel, betogen zij, dat parochiebe sturen en bisschoppen die pijnlijke be slissingen zoveel mogelijk met de kerkgangers voorbereiden, en niet van bovenaf opleggen. Dat klinkt ook door in de kritiek van parochianen. Naar goede katholieke traditie richt die kritiek zich vooral op de beleidsbepalers. En komt er geen kwaad woord over de pastores uit de mond van de ouderen. Want, zien de gelovigen, die doen wat ze kunnen. Harrold Zemann is daar een voorbeeld van. De priester die per 1 ja nuari aan een nieuwe klus begint op de Utrechtse Heuvelrug, was dit jaar een tijdje de enige priester voor heel Apeldoorn (156.000 inwoners, onder wie 20.000 katholieken). Naast één diaken. Toch heeft hij zijn tijd zo ge bruikt dat hij alom wordt geprezen als een nabije herder. Dat vergde strak ke agenda-voering, met meedenkende secretaresses en slim plannen. En het Je moet niet als 'sacramenten-boer' heen en weer rijden le la m Zi g« le Pl Zi m st rc w di bl di w ik m di P' al D la et k\ P' m of ke D g« g< Pijn rond kleinere, andere kerk door Johannes Rutgers Ton Bernts Harrold Zemann VI Vc

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 64