ui mm REIZEN 19 I inr Die legt eerst vol trots uit dat we helemaal klaar zijn om te vertrek ken en dat zelfs nog mooi op tijd ook. Om na een dramatische pau ze het woord 'echter' te laten val len. De ervaren reiziger weet dan al dat er stront aan de knikker is. De gezagvoerder meldt cryptisch dat hij een 'indicatie' heeft op bei de motoren. Geen idee wat het betekent, maar zeker is dat we te ruggeduwd zullen worden naar de gate om de technische dienst een kijkje te laten nemen. Ik zie op mijn horloge dat er nog voldoende tijd is als de klacht meevalt. Even later banjeren twee grote kerels in gele vestjes door het gangpad. De technici. Ze blijven niet lang, rapporteren iets aan de captain en vertrekken per trap uit de cabine. Een paar minuten later verschijnt de ge zagvoerder in vol ornaat voor in het toestel met de microfoon van het intercomsysteem aan de mond. Foute boel, denk ik. En in derdaad, hij heeft geen goed nieuws. Het is zeer te prijzen dat de vliegmeneer het bericht per soonlijk komt melden en zich niet verschuilt in zijn cockpit. Maar slecht nieuws blijft het. Er is een computer stuk. Het reser veapparaat kan elk moment aan komen. Helaas zal inbouwen daarvan een uur duren en het in regelen daarna nog eens twee uur. Daar gaat mijn zo moeizaam tot stand gekomen afspraak in Pa rijs. Via de internetverbinding van mijn telefoon zoek ik een an dere vlucht. Er blijkt er vrij snel nog een te vertrekken. Dat toe stel staat geparkeerd naast het on ze. Er zijn plaatsen en ik boek die vlug. Als alles goed gaat, zullen we het toch gaan halen. Ik meld mij voorin de machine bij de pur ser. Of we snel mogen uitstap pen, zodra dat kan. In de cockpit is de captain luidkeels in overleg met het grondpersoneel. Ik hoor dat het gaat om het aansluiten Licht geïrriteerd vraag ik hoe het komt dat op een vliegveld niemand een vliegtuigtrap kan regelen van de gate. Uit de opwinding kan ik ook concluderen dat niet alleen ons toestel de geest heeft gegeven, maar ook die vermale dijde gate. Er is geen beweging in te krijgen. Intussen tikt de tijd door. Het verlossende toestel naast ons zal daar niet eeuwig blijven staan. Een beetje zenuw achtig vraag ik wat nu de plan nen zijn. Er wordt gewacht op een trap, zo verzekert de beman ning. Een vliegtuigtrap die ons zal bevrijden. Maar die komt niet. Het duurt maar en het duurt maar. Licht geïrriteerd vraag ik na een halfuurtje hoe het toch komt dat er uitgerekend op een vliegveld niemand voor een vliegtuigtrap kan zorgen. De stoom komt inmiddels uit mijn oren. Een verstandige ste wardess moedigt me aan het er allemaal eens lekker uit te gooien, met als gevolg dat ik met een stil ben. Vijf minuten later blijkt de slurf gelukkig gemaakt en kunnen we eindelijk de ramp- kist verlaten. In gestrekte draf ra cen we naar de gate van de bu ren. Langzaam gaat het hart weer rustiger kloppen. Precies op tijd, om kwart over vier, in het afgesproken café in Parijs, word ik gebeld. Onze man gaat het vandaag niet halen. Hij heeft de trein gemist! Al ons ge haast is dus voor niets geweest. Zuchtend druk ik mijn voor hoofd tegen de koele koperen .rand van de bar. Doet u mij maar een glaasje pastis. We zijn ten slotte in Parijs. Het kan altijd er ger. -llllll MÊÊ k w Bangkok Phuket ZATERDAG 14 DECEMBER 2013 Croto foto: Het landschap rond Chiang Mai. foto iStockphoto Kleine foto links: Samen eten vanaf bananenbladeren. Kleine foto rechts: De jagers berei den hun vangst op het kampvuur, foto's Lisette Wouters LAOS Chiang Mai CAMBODJA Golf van Thailand VIETNAM WAAR EN WAT Thailand ligt in Zuidoost-Azië. Een directe vlucht van Amster dam naar hoofdstad Bangkok duurt ruim elf uur. Met trein of bus reis je voor een paar tientjes naar Chiang Mai in het noorden. In het hostel Chiang Mai Inn boek je voor zo'n 165 euro deze drie daagse trekking. Zie ook www.mr-whiskytrek.com. Een visum heb je bij een verblijf van minder dan dertig dagen niet nodig. Inentingen zijn niet ver plicht. Hepatitis A en dtp worden wel aanbevolen. Meer weten? Zie ook www.tourismthailand.org.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 71