ui
mm
REIZEN 19
I
inr
Die legt eerst vol trots uit dat we
helemaal klaar zijn om te vertrek
ken en dat zelfs nog mooi op tijd
ook. Om na een dramatische pau
ze het woord 'echter' te laten val
len. De ervaren reiziger weet dan
al dat er stront aan de knikker is.
De gezagvoerder meldt cryptisch
dat hij een 'indicatie' heeft op bei
de motoren. Geen idee wat het
betekent, maar zeker is dat we te
ruggeduwd zullen worden naar
de gate om de technische dienst
een kijkje te laten nemen.
Ik zie op mijn horloge dat er nog
voldoende tijd is als de klacht
meevalt. Even later banjeren
twee grote kerels in gele vestjes
door het gangpad. De technici.
Ze blijven niet lang, rapporteren
iets aan de captain en vertrekken
per trap uit de cabine. Een paar
minuten later verschijnt de ge
zagvoerder in vol ornaat voor in
het toestel met de microfoon van
het intercomsysteem aan de
mond. Foute boel, denk ik. En in
derdaad, hij heeft geen goed
nieuws. Het is zeer te prijzen dat
de vliegmeneer het bericht per
soonlijk komt melden en zich
niet verschuilt in zijn cockpit.
Maar slecht nieuws blijft het. Er
is een computer stuk. Het reser
veapparaat kan elk moment aan
komen. Helaas zal inbouwen
daarvan een uur duren en het in
regelen daarna nog eens twee
uur. Daar gaat mijn zo moeizaam
tot stand gekomen afspraak in Pa
rijs. Via de internetverbinding
van mijn telefoon zoek ik een an
dere vlucht. Er blijkt er vrij snel
nog een te vertrekken. Dat toe
stel staat geparkeerd naast het on
ze. Er zijn plaatsen en ik boek die
vlug. Als alles goed gaat, zullen
we het toch gaan halen. Ik meld
mij voorin de machine bij de pur
ser. Of we snel mogen uitstap
pen, zodra dat kan. In de cockpit
is de captain luidkeels in overleg
met het grondpersoneel. Ik hoor
dat het gaat om het aansluiten
Licht geïrriteerd
vraag ik hoe het
komt dat op een
vliegveld niemand
een vliegtuigtrap
kan regelen
van de gate. Uit de opwinding
kan ik ook concluderen dat niet
alleen ons toestel de geest heeft
gegeven, maar ook die vermale
dijde gate. Er is geen beweging in
te krijgen. Intussen tikt de tijd
door. Het verlossende toestel
naast ons zal daar niet eeuwig
blijven staan. Een beetje zenuw
achtig vraag ik wat nu de plan
nen zijn. Er wordt gewacht op
een trap, zo verzekert de beman
ning. Een vliegtuigtrap die ons
zal bevrijden. Maar die komt
niet. Het duurt maar en het
duurt maar. Licht geïrriteerd
vraag ik na een halfuurtje hoe
het toch komt dat er uitgerekend
op een vliegveld niemand voor
een vliegtuigtrap kan zorgen.
De stoom komt inmiddels uit
mijn oren. Een verstandige ste
wardess moedigt me aan het er
allemaal eens lekker uit te
gooien, met als gevolg dat ik met
een stil ben. Vijf minuten later
blijkt de slurf gelukkig gemaakt
en kunnen we eindelijk de ramp-
kist verlaten. In gestrekte draf ra
cen we naar de gate van de bu
ren. Langzaam gaat het hart weer
rustiger kloppen.
Precies op tijd, om kwart over
vier, in het afgesproken café in
Parijs, word ik gebeld. Onze man
gaat het vandaag niet halen. Hij
heeft de trein gemist! Al ons ge
haast is dus voor niets geweest.
Zuchtend druk ik mijn voor
hoofd tegen de koele koperen
.rand van de bar. Doet u mij maar
een glaasje pastis. We zijn ten
slotte in Parijs. Het kan altijd er
ger.
-llllll MÊÊ
k w
Bangkok
Phuket
ZATERDAG 14 DECEMBER 2013
Croto foto: Het landschap rond
Chiang Mai. foto iStockphoto
Kleine foto links: Samen eten
vanaf bananenbladeren.
Kleine foto rechts: De jagers berei
den hun vangst op het kampvuur,
foto's Lisette Wouters
LAOS
Chiang Mai
CAMBODJA
Golf van
Thailand
VIETNAM
WAAR EN WAT
Thailand ligt in Zuidoost-Azië.
Een directe vlucht van Amster
dam naar hoofdstad Bangkok
duurt ruim elf uur. Met trein of
bus reis je voor een paar tientjes
naar Chiang Mai in het noorden.
In het hostel Chiang Mai Inn boek
je voor zo'n 165 euro deze drie
daagse trekking. Zie ook
www.mr-whiskytrek.com.
Een visum heb je bij een verblijf
van minder dan dertig dagen niet
nodig. Inentingen zijn niet ver
plicht. Hepatitis A en dtp worden
wel aanbevolen. Meer weten? Zie
ook www.tourismthailand.org.