4 f De PW wil dat Nederland eenzijdig het Vluch telingenverdrag opzegt. Een voorstel dat niet is onderbouwd en is gespeend van de meest basale kennis. 14 SPECTRUM 66 Het merendeel van de ontheemden zoekt zijn heil in de regio, precies zoals Fritsma wenst opinie Sietse Fritsma, lid van de Tweede Kamer voor de PW, stelde vorige maand voor om het VN- vluchtelingenverdrag van 1951 eenzijdig op te zeggen. Het Vluchtelin genverdrag was oorspronkelijk be doeld om de vluchtelingenstroom van na de Tweede Wereldoorlog in Euro pa in goede banen te leiden. In een la ter stadium zijn die territoriale en his torische beperkingen eruit gehaald. Het verdrag geeft iedereen het recht asielbescherming te vragen. Het ver biedt aangesloten landen een vluchte ling terug te sturen naar zijn land van herkomst als hij daar te vrezen heeft voor zijn leven of vrijheid: wegens ras, geloof, nationaliteit, politieke over tuiging of het behoren tot een sociale groep. Tegenwoordig zijn zo'n 150 landen partij bij het verdrag. Dat verplicht overigens niet om iedereen die zich daarop beroept binnen te laten, zoals Fritsma lijkt te denken. Wel is een ver dragspartij verplicht om voor het te rugsturen eerst onderzoek te doen. Pas als blijkt dat iemand een geloof waardig verhaal heeft en uit het land komt waar hij zegt vandaan te komen, kan hem toegang tot Nederland wor den verleend. Artikel 44 voorziet in de mogelijk heid om het verdrag op te zeggen, juri disch en feitelijk zal dat niet of nauwe lijks gevolgen hebben. Nederland is in middels aan veel internationale rege lingen gebonden die de verplichtin gen van het Vluchtelingenverdrag be vestigen, aanvullen én uitbreiden. Het verdrag verbiedt vooral het terugstu ren van vluchtelingen, maar het ge meenschappelijke asielsysteem van de Europese Unie regelt veel preciezer wie onder welke omstandigheden be scherming nodig heeft. De beschermingsgronden zijn uitge breider dan in het Vluchtelingenver drag. Europese en nationale regelge ving verplichten om degene die be scherming nodig heeft een verblijfs vergunning te verlenen en als volwaar dig lid aan de Nederlandse samenle ving deel te laten nemen. Er zijn ten minste nog drie andere, voor Nederland bindende, verdragen die kunnen verplichten om vluchtelin gen op te nemen. Die bepalen dat nie mand zal worden onderworpen aan onmenselijke en onterende behande ling. Op de naleving van één ervan - artikel 3 EVRM - ziet het Europese Hof in Straatsburg toe. Niet gehinderd door enig historisch besef, zegt Fritsma dat Nederland zich moet distantiëren van de sinds de Tweede Wereldoorlog opgebouw de internationale rechtsorde. Bescher ming van personen die vrezen voor hun vrijheid of leven is volgens hem geen taak voor Nederland. Die bescherming kunnen ze ook wel el ders krijgen. In hun buurlanden bij voorbeeld. Daarmee gaat hij voorbij aan de feiten. De realiteit is dat slechts een heel klein deel van de mensen die op drift zijn geraakt in Eu ropa terechtkomt. Het merendeel zoekt zijn heil in de re gio, precies zoals Fritsma wenst. Zij wonen jarenlang, soms zelf hun hele leven, vaak onder erbarmelijke om standigheden in een tentenkamp. Op z'n best ondersteund door internatio nale hulporganisaties en met hulp van financiering die de PW evenzeer wil korten. Opvang in de regio lukt lang niet al tijd. Vijftien jaar geleden stelde Neder land zich weinig gastvrij op in het ver volg op de gewelddadigheden in voor malig Joegoslavië. De vreemdelingen die hier toen bescherming vroegen, konden niet bepaald rekenen op een ruimhartige behandeling. Opvang in de regio? Tijd voor de feiten. Het aantal vluchte lingen wereldwijd? 45 miljoen. Het jaarlijkse aantal vluchtelingen dat om asiel vraagt in Nederland? Rond de 10.000, van wie een derde een beroep doet op het Vluchtelingenverdrag. Grofweg mag de helft - na verloop Opzeggen van verdrag verandert niets voor vluchteling Heinrich Winter en jan Brouwer (bo ven) zijn beiden als hoogleraar verbonden aan de Juridische Fa culteit van de Rijksuniversi teit Gronin gen. Winter do ceert onder meer vreemde lingenrecht. Hij is directeur van onderzoeksbu reau Pro Facto. Brouwer is di recteur van het Centrum voor openbare orde en veiligheid. door Jan Brouwer en Heinrich Winter Illustratie Censuur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 66