SPECTRUM 7 Vlaanderen stelt de tarieven voor het loodsen van schepen naar Antwerpen en Gent te laag vast. Nederlandse loodsen zijn het slachtoffer. reportage Ze zullen zichzelf al vaak de vraag gesteld hebben. 'Zijn we misschien te vriende lijk?' Nederlandse loodsen zijn betrouwbare partners voor de havens van Ant werpen en Gent. In tegen stelling tot hun Vlaamse loodsen leggen ze het werk uit onvrede nooit neer. „We zullen dat zelfs in deze situatie niet doen", toont Fred Kuipers, voorzitter van de Regionale Loodsencorporatie Schelde- monden in Vlissingen, zich een heer. Toch begint het ook bij hem en zijn colle ga's zo langzamerhand wel erg te kriebe len. De Nederlandse Scheldeloodsen heb ben tot nu toe de koninklijke weg bewan deld. Al sinds 2009 krijgen ze te weinig betaald voor de loodsreizen die ze voor de Vlaamse overheid op de Westerschelde doen. De loodstarieven die.de Vlaamse overheid eenzijdig vaststelt, zijn niet kos tendekkend. Voor de Vlaamse loodsen is dat geen probleem. Zij zijn in overheids dienst en krijgen hun loon toch wel. Voor de Nederlandse loodsen ligt dat an ders. Zij zijn sinds de privatisering van het Nederlands loodswezen in 1988 zelf standige ondernemers. Ze moeten hun ei gen broek ophouden. Het wrange is dat er tegen die privatisering met name in Vlis singen veel weerstand was. Een aantal Ne derlandse loodsen vertrouwde toen al de Vlaamse overheid niet, in het besef dat zij voor hun inkomsten voor een niet onbe langrijk deel afhankelijk zijn van de Vla mingen. Toenmalig minister van Verkeer en Waterstaat Neelie Kroes kwam in ei gen persoon naar Vlissingen om de man nen te overtuigen. Ze slaagde. Dat is geschiedenis, maar helemaal verle den tijd is het nog altijd niet, gezien de si tuatie waarin de Nederlandse loodsen nu weer verkeren. Ze hebben miljoenen eu ro's tegoed van de Vlaamse overheid, maar die weigert te betalen. Een uitspraak van een Nederlands-Vlaams arbitragecom missie is door Vlaams minister van mobi liteit Hilde Crevits zelfs naast zich neerge legd. De Nederlandse loodsencorporatie scha kelde de commissie in en die oordeelde dat de Vlaamse overheid tweederde van de financiële claim van de Nederlanders over de jaren 2009 tot en met 2011 moet betalen: 7,9 miljoen euro. De uitspraak is bindend. Toch probeert de Vlaamse over.- heid eronder uit te komen, omdat er 'vormfouten' zouden zijn gemaakt. „Te zot voor woorden", oordeelt loodsen- voorzitter Kuipers getergd. Hij kan er met zijn pet niet bij dat een overheid zoiets kan doen. Afspraak is toch afspraak. Vlaan deren houdt Nederland toch ook aan ont- poldering van de Hedwigepolder. Kuipers reageert direct: „Wij willen ons zeker niet in die discussie laten meeslepen. Het gaat ons om onze zaak, dat wij eerlijk worden behandeld." In de kern is het probleem terug te bren gen tot één simpel feit: de concurrentiepo sitie van de Vlaamse havens Antwerpen en Gent. De Vlaamse overheid wil ervoor Het gaat ons om onze zaak, dat wij eerlijk worden behandeld zorgen dat die concurrentiepositie gewaar borgd blijft, met name ten opzichte van Rotterdam. De loodsgelden maken deel uit van de aanloopkosten van havens en die probeert Vlaanderen laag te houden. „De Vlaamse loodstarieven zijn te laag", oordeelt Kuipers. „Om die kostendek kend te maken, moeten ze in dubbele pro- centcijfers omhoog. Antwerpen is daar niet bij gebaat, dus doet de Vlaamse over heid dat niet." Tot 2009 leidde dit niet tot conflicten, om dat de loodstarieven tussen de Wester schelde en onder meer Rijnmond (Rotter dam) nog gekoppeld waren. Nederland wilde daar vanaf. Het beloodsen van sche pen van en naar Rotterdam was meer dan kostendekkend. Met het geld dat daar werd verdiend, werden de verliesgevende loodsreizen van en naar Antwerpen en Gent afgedekt. Kruissubsidiëring heette dat in jargon. Dat moest dus afgelopen zijn. De loodstarieven zijn officieel losgekop peld, maar in de praktijk is de kruissubsi diëring gebleven, erkent Kuipers. Alle 460 Nederlandse loodsen - van wie er 160 actief zijn in de Scheldemonden - boeken deze tekorten namelijk af als een verlies post. Dat ligt natuurlijk gevoelig. Vandaar ook dat de loodsen een beroep hebben ge daan op de Vlaams-Nederlandse arbitrage commissie. En dan komt het des te harder aan als een uitspraak van die commissie terzijde wordt geschoven. Een woordvoerster van het ministerie van Hilde Crevits in Brussel weigert een reac tie te geven, 'zolang de procedure loopt'. „Overleg is in deze belangrijk en dat wil len we alle kans geven." Crevits wil een 'minnelijke regeling', maar heeft tegelij kertijd de rechtbank gevraagd de uit spraak van de arbitragecommissie te ver nietigen. Het Nederlands ministerie van Infrastruc tuur en Milieu stelt zich formeel op. „Wij zijn geen partij en hebben dan ook geen rol in dit conflict", laat woordvoerster Yvonne Doorduijn desgevraagd weten. Zij voegt toe dat 'het ministerie wil dat het conflict snel wordt opgelost en dat aan de bindende arbitrage-uitspraak ge volg wordt gegeven'. Verder geeft zij aan dat Nederland en Vlaanderen samen ver antwoordelijk zijn voor een (veilig) nau tisch beheer van de Westerschelde. Van uit die rol zal het ministerie de kwestie be spreken, aldus Doorduijn, en 'indien no dig zal de minister (Schultz van Haegen) contact opnemen met haar Vlaamse colle ga'- In politiek Den Haag is nog nauwelijks aandacht voor de kwestie. In een overleg met Schultz van Haegen is er onlangs even over gesproken. En daar is het bij ge bleven. Middelburgs PvdA-Kamerlid Al bert de Vries hield ook zijn kruit droog. Hij is wel op de hoogte van de kwestie en vindt dat Schultz van Haegen zeker aan de bel moet trekken in Brussel. „Onze mi nister moet er aandacht voor vragen", al dus De Vries, die de discussie over de loodstarieven in een breder kader plaatst. „Er moet meer openheid komen over hoe overheden havens ondersteunen. Zo blijft het vreemd dat het goedkoper is een schip naar Gent te loodsen dan naar Ter- neuzen." Hij richt zijn hoop op een Euro pese Havenverordening die bij de Europe se Unie in de maak is. „Dan moeten alle landen meer inzicht verschaffen in hoe ze met hun havens omspringen." De Nederlandse Scheldeloodsen hebben daar voorlopig niet veel aan. Hoe hoog het conflict met Vlaanderen ook is opgelo pen, zij blijven hun aandeel in de reizen op Gent en Antwerpen (27,5 procent, de rest is voor hun Vlaamse collega's) doen. De inkomsten blijven welkom, ook al zijn die niet kostendekkend. En er zit ook een historisch kantje aan. Nederlandse lood sen hebben hun aandeel in het verleden zwaar moeten bevechten. Kuipers: „Trek ken we ons terug, dan verliest Nederland invloed op eigen vaarwater en heeft Bel gië min of meer vrij spel." Vreemd dat het goedkoper is een schip naar Gent te loodsen dan naar Terneuzen ZATERDAG 14 DECEMBER 2013 Vlaanderen dolt met Nederlandse loodsen door Harmen van der Werf Fred Kuipers Albert de Vries

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 59