6 SPECTRUM
Z/
LOODSWEZEN
f
foto Xander Janssen
Loodsen begeleiden zeesche
pen van en naar alle havens
aan de Westerschelde.
Zij doen dat vanuit de havens
naar zee en andersom.
Voor de Vlaamse kust, bij de
Wandelaar, liggen Vlaamse
loodsschepen die loodsen van
en naar schepen halen en
brengen.
Ten noordwesten van Westka-
pelle, bij de Steenbank, is de
Nederlandse loodspost waar
loodsen van en aan boord van
schepen worden gehaald en ge
bracht.
Nederlandse loodsen begelei
den alle zeeschepen van en
naar Nederlandse havens aan
de Westerschelde.
Voor de kust van Vlissingen
wisselen loodsen elkaar af, dat
gebeurt met de bekende rede-
boten.
Vlaamse en Nederlandse lood
sen maken gebruik van eikaars
voorzieningen op het water.
Nederlandse en Vlaamse lood
sen doen samen de zeescheep
vaart op Antwerpen en Gent.
Op basis van een historische
afspraak, overeengekomen na
een hevige concurrentiestrijd,
is het aandeel van de Nederlan
ders 27,5 procent van de zoge
naamde Scheldevaarders en
het aandeel van de Vlamingen
72,5 procent
De opbrengsten uit loodsgel
den van de Scheldevaart, dus
op Antwerpen en Gent, bedra
gen volgens begroting jaarlijks
plusminus 26 miljoen euro
voor het Nederlands loodswe
zen en plusminus 72 miljoen
euro voor het Belgische.
Het begrote bedrag voor de
Nederlanders is exclusief het
bedrag dat de Nederlandse
loodsen volgens de Vlaams-Ne
derlands arbitragecommissie
te weinig hebben gekregen
over de jaren 2009- 2011, te
weten 7,9 miljoen euro.
De inkomsten uit de loodsgel
den voor Nederlandse Schelde-
havens zijn iets meer dan 20
miljoen euro.
Alle operationele kosten van
het loodswezen, dus inclusief
onder meer schepen, beman
ning en overig personeel, moe
ten in principe uit de loodsgel
den worden bekostigd.