Zonvakanties CURACAO
36 SPORT
Anthony Lurling,
36 jaar, speelde al
250 duels in dienst
van NAC, maar wil
zich nog iedere dag
bewijzen.
Ajax moet
rekening houden
met zware loting
KRAS NL
BOEK ONLINE of bel 0900-9697
BREDA - Twintig jaar betaald voet
bal heeft Anthony Lurling in de
benen. Tijd om te stoppen wel
licht? Nee joh, ben je gek. Dat is
het laatste wat in de gedachten
van de kwieke dertiger opkomt.
Voetbal is zijn lust en zijn leven.
Het vuur in hem lijkt eeuwig te
branden. Op 'oudere' leeftijd kan
hij zich heerlijk druk maken over
dingen die anderen schouderopha
lend langs zich heen laten gaan.
Die ongekende drive en bevlogen
heid is de makke en tevens de
charme van 'de Messi van Breda'.
250 duels voor NAC in nog geen acht
jaar tijd. Een gemiddelde van 31 wed
strijden per seizoen. Tot op een pen-
sioensgerechtigde leeftijd nota bene.
Waar haal je de kracht vandaan
„Ik verzorg mijn lichaam goed.
Vanaf woensdag leef ik naar de
wedstrijd toe. Ik let op mijn voe
ding en eet vooral groente. Geen
friet of pizza's. Als voetballer heb
je maar een beperkte houdbaar
heid. Meestal lig ik tussen half elf
en elf uur in bed."
Geen polonaise aan jouw lijf, vlak
voor een wedstrijd?
„Alleen als het kan. Een paar jaar
geleden waren mijn vader en moe
der 25 jaar getrouwd. De dag erop
speelden we tegen Heerenveen,
dus ben ik netjes om elf uur naar
huis gegaan. In die wedstrijd
maakte ik een mooie goal na een
steekbal van Robbert Schilder.
Dan denk ik dat ik met een paar
biertjes op de bal van Schilder
niet had gehaald. Ik wil mezelf
niks kunnen verwijten.
Ook op 36-jarige leeftijd nog
„Waarom niet. Eigenlijk is dat
een rare vraag. Ik heb ooit een
loodgieterdiploma gehaald, maar
het is niet verstandig om mij een
geiser te laten zetten. Geef mij de
bal. Voetbal is mijn leven."
Jouw drive en honger naar de bal op
zo'n leeftijd zijn ongeëvenaard.
„Ik wil altijd spelen. Met minder
neem ik geen genoegen. Als ik
weet dat ik reserve sta, ben ik niet
te genieten. Zeker als ik vind dat
ik beter ben. De dag voor Ajax,
toen ik nog niet wist dat ik zou
spelen en rekende eigenlijk op
een reserverol, fantaseerde ik in
bed dat ik als invaller de winnen
de zou maken."
Jouw bevlogenheid en passie voor
het spel werken soms in je nadeel.
Als je reserve staat, ben je een tikken
de tijdbom. 'Je kunt er dan vergif op
innemen dat hij de pers zoekt om
zijn verhaal te doen', wordt gezegd.
„Dat is niet zo. Meestal zoekt de
pers mij op. Ik ben een gevoels
mens en trek me dingen heel snel
aan. Ook wat anderen van me vin
den. Ik kan lang ergens mee zit
ten. Dat is de emotie die in mij
zit. Dat haal je er niet uit. 'Maak je
niet druk', wordt vaak gezegd.
Daar kan ik niks mee. Ik wil spe
len en daarom maak ik me druk."
Je bent een piekeraar.
„Misschien wel ja. Tot drie weken
terug voelde ik me belangrijk. Nu
behoor ik tot de wissels. Dat is
niet leuk, daar zit ik mee. Ik ga
dingen bedenken die er mis
schien niet zijn."
Zoals?
Nee, daar ga ik niks over zeg
gen."
Je ontkomt er toch niet aan om op
een dag bankzitter te worden?
„Ja en nee. Deze situatie is nieuw
voor mij. Op vier duels na bij FC
Köln en een periode bij Feye-
noord ben ik in mijn carrière al
tijd een vaste waarde geweest. Al
moet het uit mijn kleine teen ko
men, ik zal laten zien dat ik erin
hoor."
Iets anders. In de winterstop laat je
wederom het trainingskamp van
NAC aan je voorbij gaan vanwege
vliegangst. Dat is geen nieuws meer.
Minder bekend is waar de vrees voor
het vliegen vandaan komt.
„Dat stamt uit 2004 toen ik met
Ik krijg drie, vier
gele kaarten per
jaar, maar ben
geen vervelende of
irritante gozer
NAC op trainingskamp ging naar
Portugal. Mijn vrouw Floor was
acht maanden zwanger. Van tevo
ren had ik gedroomd dat er iets
met het vliegtuig zou gebeuren.
'Jezus, ik wil helemaal niet weg.
Waarom doe ik dit?', vroeg ik me
zelf af. Eenmaal in dat ding ging
het wel. Met een potje kaarten
doodde ik de tijd. Terug op de
grond dacht ik weer: 'Shit, over-
vijf dagen moet ik weer terug.'
Als ik later een tv-documentaire
zag met de meest verschrikkelijke
vliegrampen werd ik bevestigd in
mijn gedachten. 'Zie je wel, het is
vast een fout van de piloot of het
is toestel is niet goed nagekeken.'
Niet veilig dus."
Desondanks duurde het vijf jaar tot
dat je in 2009 definitief besloot om
nooit meer te vliegen.
„Hou op man. Het was een dra
ma. Een week voordat ik moest
vliegen, kwam die gedachte weer:
'Oh jongens, wat kan ik nu weer
bedenken om niet te vliegen?' Ik
deed de gekste dingen. Toen ik in
Duitsland speelde en van Köln te
rug naar Den Bosch reed, zette ik
alle ramen in de auto open in de
hoop ziek te worden."
Gekkenwerk.
„Jazeker. Bij de thuiswedstrijd
met NAC tegen Villarreal pakte ik
bewust een gele kaart zodat ik de
return in Spanje miste. Ook al om
dat me we met 1-3 achterstonden.
Voor het vliegen ging ik stan
daard met de kinderen in bad of
met mijn zoontje voetballen. Het
kon immers de laatste keer ge
weest zijn dat ik ze zou zien. En
ander heeft last van claustrofobie,
ik niet. Zet mij in een grot en ik
heb een topdag. Datzelfde geldt
voor spinnen. Daar ben ik niet
bang voor. Wel voor vliegen,
soms droom ik daar nog over."
In Breda en omstreken ben je 'de
Messi van Breda'. Daarbuiten roep
je minder warme reacties op.
„Dat zal ongetwijfeld met akkefie
tjes uit het verleden te maken heb
ben. Daar kan ik niets tegen doen.
Johan Derksen noemt me op tele
visie een matennaaier en in een
enquête werd ik vorig seizoen na
Ola Toivonen en Mark van Bom
mel uitgeroepen tot meest irritan
te speler. Ik snap dat niet. De laat
ste tien jaar heb ik één rode kaart
gepakt. Ik krijg drie tot vier gele
kaarten per jaar, maar een verve
lende of irritante gozer ben ik
niet."
Je hebt aangegeven nog een jaar
door te willen gaan. De supporters
die jou zo adoreren, denken dat het
beter is dat je met pensioen gaat.
„Dat is toch raar? Niet zo lang ge
leden was ik de held, nu zou ik er
geen hout meer van kunnen? Het
is zo krom in het voetbal. De ene
week ben je alles, de week erop
niks. Daar heb ik moeite mee."
Zo gaat het toch altijd?
„Voor mij onbegrijpelijk. Dan
denk ik: 'Het is nog niet over hé.'
Als ik niet zou willen inzien dat
ik verleden tijd ben, kan ik me
het voorstellen. Dat is echter niet
het geval. Ik ga het tegendeel be
wijzen."
AMSTERDAM - Ondanks de goede
prestaties in de Champions Lea
gue krijgt Ajax maandag bij de lo
ting voor de Europa League in
Nyon geen vrijgeleide. De kam
pioen gaat in de bak met onge
plaatste ploegen. Hierdoor bestaat
de kans, dat een relatief zware te
genstander uit de bus komt. In
elk geval wordt AZ ontlopen. De
regels schrijven voor dat clubs uit
hetzelfde land elkaar ontlopen.
Van de afvallers van de Cham
pions League kan Ajax worden ge
koppeld aan Benfica, Napoli, FC
Basel en Shakhtar Donetsk. Behal
ve deze teams kunnen ontmoetin
gen met Fiorentina, Eintracht
Frankfurt, RC Genk, Valencia,
Olympique Lyon, Rubin Kazan,
Sevilla, Red Bull Salzburg, Totten-
ham Hotspur, Trabzonspor en
PFC Ludogorets in Zwitserland
naar voren komen.
De directie zal vooral hopen op
een tegenstander met enige allu
re. Ploegen als Tottenham, Benfi
ca, Napoli en Sevilla doen de ver
koop van tickets goed.
profiteer van een actiekorting tot 526 p.p.
op diverse vertrekdata t/m maart!
ontdek de witte stranden, helderblauwe baaien, prachtige
landhuizen en de kleurrijke en levendige hoofdstad Willemstad
Populaire accommodaties!
ST. MARIE
WILLEMSTAD
WILLEMSTAD
Piekeraar met geldingsdrang
HCK
Anthony Lurling baalt ervan dat -zijn leeftijd er vaak wordt bijgehaald.
„Kwaliteit is leidend, niet je geboortedatum." foto Marco de Swart/ANP
door Yadran Blanco
Anthony Lurling
Ga voor het volledige aanbod naar:
www.kras.nl/zon-quracao-arkefly
waarom zou je meer betalen
Flamingo Park Diving*
Trupial Inn Hotel Casino***
Avila Hotel*****
Kleinschalig, ecologisch resort in een Modern hotel in een rustige woonwijk, met Luxe hotel direct aan een prachtig privé-
rustige en groene omgeving met gratis WiFi. gratis shuttlebus naar centrum en strand, strand met uitgebreide spa-faciliteiten.
Zie www.kras.nl/25330
Zie www.kras.nl/25313
Zie www.kras.nl/25303
Prijzen zijn p.p.. exclusief reservermgskosten en Calamiteitenlonds. Voorde meest actuele prijzen, zie www.kras.nl xL