ZEELAND 25 ii Een e-mail van de familie die het werk van Hofker liet veilen. 'Jullie hebben de concurrentie versteld doen staan!' ren erg in trek als ze uit de goede tijd zijn. Voor het telefonisch bieden hebben we deze middag hulp van Danyan en Liaqing. Ze pra ten Chinees met de bieders. Die klanten zijn soms niet te houden. Zo komt het regelmatig voor dat de veilingmeester, Jeroen de Kuyper, bijvoorbeeld bij 500 euro is en dat de bieders ineens 1000 euro roepen of nog hoger. Vooral de collectie Yixing brengt veel geld op. Topstuk is een theepot in bamboevorm die voor 36.000 euro wordt afgehamerd. Woensdag Dit is de dag waar we maanden naar uit heb ben gekeken, 's Middags veilen we schilde rijen. We zijn al jaren gespecialiseerd in schil derijen uit voormalig Nederlands-Indië en dat is in het aanbod te zien: meer dan honderd schilderijen! Op het allerlaatste moment mel den zich nog veel belangrijke bieders uit Azië. Jeroen de Kuyper zei al maanden geleden dat ik Indonesische kleren aan moest doen en een satékraam op de parkeerplaats moest zetten. De satékraam is er niet van gekomen, maar een batikshirt heb ik wel aan. Als ik me later op Omroep Zeeland terugzie, denk ik van me zelf: 'Wat een mafkees!' De eerste nummers van de veiling verlopen re latief rustig. Veel wordt verkocht, maar geen uitschieters. Dan komt na twintig nummers het eerste topstuk aan bod: Femmes au parasol van Le Mayeur de Merprès. Na lang bieden wordt het afgeslagen op 470.000 euro! Een kwartier later zindert er echt een span ning door de zaal. Het bieden op het schilderij van Willem Gerard Hofker komt langzaam op gang. We beginnen bij 250.000 euro. Ik heb een steenrijke Indonesiër aan de telefoon. Hij zit in de auto en is op weg naar het vliegveld. De lijn kraakt en veel windgeruis. Soms denk ik dat hij biedt, maar dan zegt hij 'No, I am tal king to my driver'. Boven 400.000 euro gaat hij zich ineens roeren. Hij biedt stevig door. Als de tegenbieder uit Singapore 600.000 eu ro biedt, stopt hij. Luid applaus in de zaal! Dit is een enorme prijs voor dit schilderij, het we reldrecord is op een haar na gemist! Vijftig kavels verder val ik echt bijna van mijn stoel van verbazing. Balinese danseres van Wil lem Dooyewaard had ik getaxeerd op 15.000 a 20.000 euro. Ik wist dat dat wat conservatief was, maar te hoog inzetten bij een veiling is doorgaans niet slim. Het bod van 29.000 euro dat ik zaterdag kreeg, vond ik een mooi be drag. De veilingmeester begint bij 15.000 euro en ik denk: 'Die man maakt een goede kans'. Het loopt echter anders. De koper van de Hof ker gaat door. Ze was een paar weken geleden overgevlogen en toen ik de Dooyewaard liet zien, zei ze: 'Such a funny artist'. Ik denk ech ter dat ze dacht: 'Die moet ik hebben!'. Een man met paardenstaart die ik uit Jakarta ken (we noemen hem hier de Indiaan) zit in de zaal en denkt hetzelfde. Uiteindelijk wordt het afgehamerd op het extreme bedrag van 220.000 euro! Dit heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt op een veiling! 's Avonds veilen we nog zilver en sieraden. Donderdag Mede door de ervaring met de Dooyewaard kan ik slecht slapen. Lex de Meester van de PZC zou langskomen voor een foto voor dit dagboek, maar ik zeg dat hij beter maar niet kan komen. Ik heb het gevoel er zo afgedraaid uit te zien, dat dat niet slim is. Hopelijk mor gen beter. Zoals ik al schreef: de dagen rond veilingen zijn slopend. In een ander beroep moet je op een dag misschien tien, twintig mensen tevre den stellen. Op veilingdagen zijn dat er bij ons honderden en in een veilingweek zelfs duizen den. Nu is een groot deel vriendelijk en be leefd, maar er is ook een deel dat echt alleen aan zichzelf denkt. We krijgen ook een hoop verzoeken die op zich niet kwaad bedoeld zijn, maar toch lastig zijn. 's Middags belt de vrouw die het schilderij van Dooyewaard heeft ingebracht. Het schilde rij stond bij haar al jaren zonder lijst in een kast. Ze had op onze website gekeken en be dankte me voor de mooie opbrengst. Omdat er volgens haar een nul te veel bij de uitslag stond, belde ze maar even, want dan kon ik het nog corrigeren. Ik zeg: 'Inderdaad, mooie uitslag. Maar die 220.000 euro, die klopt!'. Daar moest ze even van bijkomen. 'Ik kom u persoonlijk zoenen!' riep ze. Dat ze in Zutpen woonde, was blijkbaar geen bezwaar. 'Mijn jeugdtrauma wordt een jeugddroom. Ik heb het altijd een akelig schilderij gevonden.' Leuk is ook dat Sotheby's ons feliciteert. Mor gen wordt een belangrijke biografie over Hof ker gepresenteerd in Haarlem. De schrijvers zitten in de zaal en dringen er met klem op aan dat ik er bij moet zijn. Ik ben echter te moe en daarnaast is er zaterdag weer een vei ling bij onze dependance. Jeroen de Kuyper zal ons in Haarlem vertegenwoordigen. Vrijdag De eigenaar van de Yixing collectie belt. 'Gefe liciteerd! Ik ben erg blij! Ik volg jullie al jaren en u ontwikkelt een haast on-Nederlandse stijl! Ik bedoel dat overigens positief.' Ook een e-mail van de familie die het werk van Hofker liet veilen. 'Jullie hebben de con currentie versteld doen staan!'. Zowel Chris ties als Sotheby's had dit schilderij namelijk willen veilen, maar de familie koos voor ons. Door de drukte hebben we onze toto nog niet goed doorgenomen. Wie heeft gewonnen zal wel niet duidelijk worden, iedereen hanteert weer andere regels. Al met al een bijzondere week met een aantal momenten die ik niet snel zal vergeten! ZATERDAG 14 DECEMBER 2013 René de Visser van het Zeeuws Vei linghuis in Middelburg, met het schil derij van Willem Gerard Hofker dat voor 600.000 euro werd verkocht. foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 25