Vlissingse maakt Schilderij van het jaar 2013 Boekpresentatie Druppel, een verhaaltje voe kerst CULTUUR 29 Erica Boersma wint Zeeuwse scriptieprijs De WCH wil met deze tweejaar lijkse prijs meer bekendheid ge ven aan het feit dat er regelmatig boeiende masterscripties over Zee land worden geschreven. Deze worden doorgaans echter niet ge publiceerd, waardoor waardevolle informatie voor het grote publiek onbekend blijft. Voor de eerste Roggeveen-scrip tieprijs waren vijf kandidaten. De jury, onder leiding van historicus Hannie Kool-Blokland (directeur van het Zeeuws Archief), koos Eri ca Boersma als winnaar, met de scriptie De Republiek als barmharti ge Samaritaan. Collecties voor bui tenlandse geloofsgenoten in de zeven tiende eeuw (Universiteit Leiden). De jury noemt Boersma's scriptie een 'grensverleggend onderzoek'. „Haar scriptie getuigt van een diepgaande, solide en nieuwsgieri ge onderzoekshouding die verder reikt dan de lokale en nationale si tuatie." Aan de prijs is een bedrag van 500 euro verbonden. Ook gaat de WCH zich inspannen om de scriptie gepubliceerd te krij gen. Een eervolle vermelding was er voor Michal Bauwens (Universi teit Gent) voor haar scriptie Tus sen theocratie en tolerantie, over de status en macht van de Zeeuwse Gereformeerde elite in de zeven tiende eeuw. De jury was te spreken over het niveau van alle inzendingen. De drie overige kandidaten waren Fi- nus Kuijs, Robin Schillewaert en Nettie Schwartz. MIDDELBURG - 'Het zijn de lichte dagen voor Kerst' is misschien een merkwaardige titel voor zijn eindejaarsshow maar gelegen- p_ heidscabaretier Maikel Harte heeft er goed over nagedacht. 'Licht' klinkt immers beter dan 'donker' en je voorkomt er discus sies over 'zwart/wit' mee. Boven dien heeft Harte het - als er reke ning gehouden moet worden met gevoelens - liever over 'rose'. Harte hakt er af en toe stevig in, maar kiest in deze zevende editie van zijn decembershow tóch veel meer dan voorheen ook voor de nuancering. Zo grijpt hij de Zwar te Pieten-discussie aan voor een trits hilarische grappen, maar - brengt hij tevens een tegenklank. „Als mijn geluidsinstallatie te hard staat en de buren hebben daar last van, draai ik toch ge woon de knop een stukje terug." Harte is afgevallen, ruim tien ki lo. Daar is hij best trots op. Beide is hem aan te zien. Hij beweegt zich relaxed over het podium en koestert zich in de sympathie van een breed publiek dat hij met zijn jaarlijkse shows heeft opge bouwd. De voorbereiding ervan zal hem naast zijn werk al advo caat en columnist van de PZC, aanzienlijk wat tijd kosten. Deze zevende editie kenmerkt zich door een doordachte opbouw. De afgeslankte Harte legt er aan zienlijk meer gewicht mee in de schaal dan in sommige voorgaan de shows. Zo komen bijvoorbeeld woordgrappen die eerder zijn in gezet diverse keren terug. Ook laat hij achter een lekkere vette knipoog een stevig portie kritiek schuilgaan op de wijze waarop be zoekers in Zeeland worden ont haald. Juist met die streekgebon den grappen weet Harte zich te onderscheiden. Veel cabaretiers immers voelen zich geroepen tot een eindejaarsshow met vaak de zelfde items. Het is echter alleen aan Harte voorbehouden uit te leggen hoe een telefoongesprek in plat Zeeuws-Vlaams dialect de be langstelling van de Amerikaanse geheime dienst kan wekken. Dit verhaal geldt als een topper van zijn show. Evenals de hilarische conference over zijn angstdromen tijdens zijn dieet toen hij geen brood, pasta, rijst en aardappelen meer at. Ook zijn persoonlijke er varingen na zijn sterilisatie laten de lach door de zaal golven en zijn verontwaardiging over de ver gaande betutteling van de jeugd lijkt oprecht. Harte weet zelf hoe je als jongere maar het beste 'door schade en schande' wijs kunt wor den onder het motto You Only Li ve Once, ofwel YOLO en dat levert dan weer een pittige song op. Muzikale ode's brengt hij verder aan SGP-voorvrouw Lilian Janse, koningin Maxima en aan ieders ei gen vrouw, die het verdient met Kerstmis een beetje gekoesterd te worden. Harte is geen begenadigd zanger en de composities worden ten behoeve van de tekst vaak even opgerekt, maar de perfor mance is overtuigend en wat nog veel belangrijker is: hij laat zich begeleiden door vier prima muzi kanten: Laurens Joensen (gitaar), Frank van den Berge (toetsen, ac cordeon), Ivo de Zeeuw (drums) en Peter van Merode (contrabas). VLISSINGEN - Onderweg 1 van Na thalie van Terheijden uit Vlissin- gen is gekozen tot Schilderij van het jaar 2013. Dat heeft de jury gis teren bekendgemaakt. Deze jaarlijkse wedstrijd is uitge schreven door kunstmagazine Ate lier. Ruim 800 schilderijen waren dit jaar ingezonden. Een vakjury had eerst vijftig genomineerden geselecteerd, waarop het publiek kon stemmen. Samen met de keu ze van de jury leverde dat dertien finalisten op. De jury kende uit eindelijk de titel toe aan het werk van Van Terheijden, een olieverf schilderij met abstracte en realis tische figuren die onderweg zijn. Het oordeel van de jury was una niem. Nathalie van Terheijden (1970) volgt de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwer pen en zit in het vijfde jaar. MIDDELBURG - De Vleeshal in Mid delburg presenteert vandaag om 16.00 uur haar publicatie From Ar chitecture to Books, from Books to Architecture and Onwards. Lorenzo Benedetti praat met Jean-Baptiste Decavèle en Luc Derycke. Het liekt wè een perfec te ansichtkaarte. Een wiede, witte polder, een paer troenkbömen een dam'ekken en een eindje vadderop een oud oefje onder een besneêuwd, riete dek. Een figuur maèkt z'n eigen los van de horizon en kom dichterbie, traeg en moei- zaem deur de sneeuw die a een voet dikke op het toch a zö hobbeli ge pad ligt. Eên die a een last dra- egt. Op z'n rik eit 'n een groat pak. A t'n bienae bie 't oefje is, is te zien dat het Ko Kiste is, d'n ahosiant. Mae op dezen dag? Mie dit weer? Op die leeftied? Wat bezielt die man toch? Hebzucht, ermoe? Het wor aollebei beweerd, mae op d'n dag voe kerst, tegen den aevond nog an de deure komme om te leu ren, varre van de beweunde wae- reld, dat gaèt toch wè eêl varre. An' ekomme bie het gedoetje lopt 'n rond het uus, klopt op een raem, roept wat en gaè dan deur het klien- ket naè binnen. „Jie ier?", zei Diengenis, „je bin d'n lesten die a 'k ier verwachte. En vee 'k nie noadig Ko noe a 'k mae mï alleêne bin. Mae komt 'r in. Wat je in de je kiste Ko? Kerstballen, beuterstaeve, kerst klokken Ko schodt z.n oad. Die mö bienae brulle. „Ik bin d'r uut 'egoaid. De maat is vol meneer Ko, de maat is vol. Ik wil u hier nooit meer zien. Dat, datdie..." „Dat mö toch z'n reden ehad zei Diengenis voorzichtig. Dan zet Ko z'n kiste neer en maèkt'n open en zei: „Dit is d'n druppel die a d'n eêmer over dee löpe", twint wurmt'n d'r een klein ondje uut en zet het op taefel, Het beêstje strekt z'n eigen uut en lekt aEEK> an Ko z'n and. „M'n god", zei Dienge nis, „een ond, nog een terriër ok, net zö eên as a oans vroeger ehad Kom Druppel, kom." „Druppel?", zei Ko ver- l baesd. „Ja, dat zei je toch. Dit is d'n druppel die a d'n eêmer dee overlopen." „Dat is dan makkelijk. Me noeme 'n Druppel", zei Ko. De mannen lache en bin net as klei ne guus bezig mie de kleine terriër op taefel. „Ik aele een mandje", zei Diengenis en even laeter lig Druppel in een echte mande nest de kachel. Uut een pannetje soep vist 'n de balle tjes, lei ze in een borretje, doet 'r kostjes broad bie en twint a t'n het voe Druppel z'n neuze zet, zeit 'n: „ierzö Druppel, ier ei jie je kerst- mael." „Verrekt", zei Ko, noe a je 't zeit, het is kerstaevond. Kan jie noe beg- riepe dat zö 'n loeder je d'r uutmie- tert? Waè mö 'k noe naè toe?" „Naè toe? Nergens Ko", zei Dienge nis, „je ben ier en je bluuf ier. M'è aoltied ezeid da je welkom bin en dat is dus zö. D'r is een béde op zol der, maè eên dieng: gin klachten over het diner. Het is soep en bróad en merge broad en soep. Voe liflaf- jes, champagne en verhalen mö je in de stad of op 't durp weze." Ko is stille. In een flits herinnert z'n eigen de verhalen van vroeger. De meêster die a zö vertelle kon, van een kind daè a gin plekke voe was en gebore wier in een stal. Dan begunt 'n te lachen. „In de stad is gin plekke voe eên - zöas ik", zeit 'n. „Diengenis, jie bin eigenlijk een kerstengel of een her der die a z'n stal open zet voor een erme sloeber as ik, of geloof je nie in kerst?" „Flauwekul", mopper Diengenis, „commercie en schoane schien. Pas mae op, straks gae j'r nog van zien- ge-" „Zienge? Ik? Toe mae", antwoordt Ko. „Nou Stille Nacht of Vrede op aerde en zö", zei Diengenis. ,,'t Zou moai weze, mae m'n stem me is t'r nie naè. M'n stemming wè", zeit 'n en kiekt vol dankbaer' eid om z'n eigen ene. Een dek bo ven j'n oad, soepe, broad en wie weet nog een borrel en dan dat lie ve beêstje die a 'k 'ered van d'n doad en noe vredig in een mande ligt." Vrede. Een 'druppel' op een gloeiende plaete. Ko glimlacht en zachtjes zakke z'n öögen toe. Dien genis volg z'n voorbeeld. Kerstae vond 1962. ZATERDAG 14 DECEMBER 2013 MIDDELBURG - Erica Boersma is de eerste winnaar geworden van de Roggeveen-scriptieprijs. Deze prijs is ingesteld door de Werkgroep Cultuur-Historie (WCH) van het Ko ninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen. Slanker en meer gewicht RECENSIE door Ali Pankow Maikel Harte in zijn decembershow: 'Het zijn de lichte dagen voor Kerst', foto Ruben Oreel 'Het zijn de lichte dagen voor Kerst' staat di. en wo. in het Ledeltheater, Oostburg (beide avonden zijn uitver kocht) en van do. t/m zat. Schelde- theater, Terneuzen. door Engel Reinhoudt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 101