Colsen pakt opnieuw Zeeuwse innovatieprijs ECONOMIE 13 MKB woest over extra vaderverlof UPC probeert weer concurrent Ziggo in te lijven. Klanten van de kabelaars schieten daar zelf niet veel mee op. (ZIQQO DEN HAAC - Werkgeversorganisa tie MKB-Nederland is woest op minister Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) omdat die van plan is vaders het recht te ge ven vijf dagen vrij te nemen bij de geboorte van hun kind. Nu is dat nog twee dagen. Voorzitter Mi chael van Straalen vreest dat het vaderschapsverlof daarmee in een claimcultuur van 'ik heb recht op' belandt, terwijl het nu bijna altijd in goed overleg en met maatwerk wordt geregeld. In 2005 pakte Colsen het goud met een methode voor fosfaatte rugwinning bij afvalwaterzuive ringen. Gisteren herhaalde Col sen dat kunstje. Tijdens de uitrei king van de Emergo 2013 op de HZ in Vlissingen bleek dat de ju ry de Bidox van Colsen als beste innovatie bestempelt. De Bidox is een milieuvriendelijke, cilinder vormige installatie om onder meer biogas, aardgas, stortgas en flue-gas te ontzwavelen. Het sys teem heeft al zijn weg gevonden naar de voedingsmiddelenindus trie, de pulp- en papiersector en rioolwaterzuiveringen. Veertien stuks heeft Colson er al van ver kocht. Zo draait de Bidox al bij aardappelverwerker Lamb Weston Meijer in Kruiningen. wQ_are kreeg de publieksprijs voor zijn onderhoudsconcept voor ziekenhuizen en zorginstel lingen. Op de website van Om roep Zeeland konden mensen op hun favoriet stemmen. De andere finalisten waren Holland Water Goes to Africa uit Goes, KG Fruit uit Kapelle, vis- en mesheften kweker Seafarm uit Kamperland. De Emergo is een initiatief van Syntens Innovatiecentrum en de provincie. AMSTERDAM - Het is de tweede po ging binnen twee maanden. En als die lukt, is de geboorte van een kabelkolos in Nederland dichtbij. UPC, of liever gezegd moederbe drijf Liberty Global, gaat opnieuw proberen concurrent Ziggo in te lijven. Tenminste, de laatste heeft gisteren gemeld dat beide par tijen weer met elkaar praten over een bod. Zelf zwijgt Liberty Glo bal in alle talen. In oktober strand de de eerste poging omdat Ziggo het bod te laag vond. Liberty Glo bal is al voor 28 procent eigenaar van Ziggo. „De klanten schieten niks op met een overname", denkt Ed Achter berg van het onafhankelijke on derzoeksbureau Telecompaper. „Tenzij de winst uit kostenbespa ringen aan de klant wordt doorge geven in de vorm van lagere tarie ven. Maar die winst kan net zo goed naar de aandeelhouders van Liberty Global gaan." Bundeling van UPC en Ziggo tot één grote Nederlandse kabelgi gant betekent dat de slag om de Je kunt niet met twee maten meten als het om openstelling van netwerken gaat ternet. Grote troef: glasvezel. Via dochterbedrijf Reggefiber wordt glasvezel nu met spoed uitgerold. Het marktaandeel van glasvezel (6 procent) is met 400.000 aangesloten huizen nog bescheiden, maar de groei van 40 procent is veel groter dan de 2 pro cent groei bij internet via de ka bel. Ook woedt er een strijd om mo biel internet tussen beide kam pen. KPN rolt bliksemsnel het snelle mobiele 4G-netwerk uit; UPC en Ziggo zetten hun kaarten op duizenden wifi hotspots waar klanten gratis gebruik van kun nen maken. KPN wil trouwens ook hotspots gaan maken. In de breedbandstrijd speelt triple play de hoofdrol: wie de klant bin nenhaalt voor internet, verkoopt er tegen voordeeltarief tegelijk een tv- en telefoonabonnement bij. De strijd concentreert zich op de laagste tarieven voor deze ge bundelde diensten. Tegen die achtergrond is een krachtenbundeling in kabelland eerder noodzaak dan luxe. Ziggo en UPC hoeven dan niet meer af zonderlijk reclame te maken, kun nen volstaan met één helpdesk en veel geld besparen door een flink deel van hun 4.400 medewerkers naar huis te sturen. Overname van Ziggo door UPC is geen easy ride: kartelwaak hond Autoriteit Consument Markt moet er immers mee ak koord gaan. En dat kan leiden tot omkering van de rollen. KPN moet nu verplicht andere aanbieders toelaten op haar net werken. Waar Ziggo/UPC na het samen gaan dominant worden, lijkt openstelling van het kabelnet voor concurrenten onafwendbaar. „Je kunt niet met twee maten me ten", zegt Ed Achterberg. Daar komt bij dat beide kabelbe drijven eigen netwerken en ver schillende technische platforms hebben, die op elkaar moeten wor den afgestemd. Dat kost veel geld en vooral veel tijd. En er kan veel misgaan. Veel klanten van kabe laars weten wat het is om in zo'n situatie contact te krijgen met de helpdesk. UPC EN ZIGGO GAAN MOGELIJK SAMEN schuiven snel, blijkt uit de meest recente Marktrapportage Elektro nische Communicatie van TNO Delft. KPN is na Ziggo de tweede aanbieder van digitale televisie in Nederland. Waar de kabelaars ter rein verliezen, groeit tv van KPN razendsnel; in 2012 met bijna 23 procent. KPN is ook vast van plan de baas te blijven bij breedbandin- breedbandklant verhevigt. UPC en Ziggo kunnen nu, door hun re gionale spreiding, nauwelijks een vuist maken tegen het grote KPN. Een groot landelijke kabelbedrijf kan dat wel. Kabelaars en KPN vissen in dezelf de vijver: breedbandinternet, (di gitale) televisie en telefonie. Sa men zijn UPC en Ziggo (41,7 pro cent marktaandeel) nog een maat je groter dan KPN (40,5 procent) in die markt; op het gebied van di gitale televisie overheersen de twee kabelbedrijven (marktaan deel 62 procent) waar KPN 17 pro cent heeft. Bij vaste telefonie zijn de machts verhoudingen nagenoeg in even wicht. Maar de verhoudingen ver- UPC 1.7 miljoen Ziggo 2.8 miljoen VRIJDAG 13 DECEMBER 2013 BIJ NADER fMZttpp Boven het artikel over de Nationale Hypo theekinstelling (NHI) in de krant van don derdag stond een verkeerde kop. De NHI biedt juist géén ruimte aan bestaande hy potheken, maar alleen aan bestaande hy potheken en hypotheken die aan het eind van de rentevaste periode zijn. door Frank Balkenende VLISSINGEN - Voor de tweede keer heeft adviesbureau voor milieutech niek Colsen uit Hulst de Zeeuwse innovatieprijs Emergo in de wacht gesleept. De publieksprijs ging naar wQare uit Westdorpe. Daar mee werd de uitreiking van de in novatieprijs een Zeeuws-Vlaams feestje. Geboorte kabelkolos lijkt/nabij door Chris van Alem Ed Achterberg, Telecompaper Graphic Nourdin Kouch Bron TNO Internet Digitale tv Telefonie (Aantallen aansluitingen in miljoenen) Daaruit ontstaat een landelijk kabelbedrijf dat 4,5 miljoen van de 7,5 miljoen huishoudens bereikt il».

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 13