I I I 4 I I UIT 9 -f i cB Olphaert den Otter, Erik Sep en Stefan Gross exposeren in de Willem3 in Vlissingen. Het is een indringende tentoonstel ling. Visie, vorm en materiaal maken zij tot een sterk geheel. En hij zag dat het goed was is de derde tentoonstelling uit een op het scheppingsverhaal geba seerde reeks in Expositieruimte Willenvj. Olphaert den Otter, Erik Sep en Stefan Gross spit sen hun visie toe op wat men sen met de wereld doen. Schilderijen van geïmproviseerde bouwsels, maquettes van verlaten steden en fluorescerende objecten zetten aan tot nadenken. Het is geen vrolijk beeld dat dit trio presen- teert. Neem de zorgvuldig naturalistische geschilderde taferelen van Den Otter. Kwetsbare bouwsels toont hij, hutjes, soms niet meer dan wat lappen en stokken. Ze staan in de natuur, maar niet op pittoreske plekken. Het oogt er verlaten, bewoners ontbreken. Als ik een voorstelling van hen zou maken, denk ik aan vluchtelingen, ontheemde mensen. Die ofwel geen huis hebben, of zich in de beschaafde wereld niet thuis voe len. Daarover laat Den Otter zich niet uit. Ik houd het erop dat hij de vervreemding verbeeldt die voortkomt uit de wereld die mensen zelf scheppen en die desondanks hen geen veiligheid biedt. Omdat wat zij hebben gecreëerd eerder voortkomt uit de instrumenten die zij hebben ontwikkeld dan uit hun oorspronkelijke behoefte. Zo dat de omgeving die wij zelf scheppen vaak ver af staat van het paradijs waaruit wij ooit zouden zijn verdreven. In onze hang naar maakbaarheid zijn we vergeten wat leven in feite is. Daarom legt Den Otte in het werk 'Schuld en boete' uit de serie 'Dead's Life, een robotachtig personage op het dak van zo'n tent. Hij overdrijft, zijn werk is een metafoor, maar de beelden beklijven. Ze knagen aan mijn gevoel van veiligheid. Waarmee Den Otter mij als toeschouwer in een vergelijk bare positie brengt als de afwezigen in zijn schilderijen. Van de fel roze en lichtgroene plastic sculp turen die Stefan Gross maakte, spettert de kunstmatigheid af. Het zijn verwrongen bouwsels, die op beelden of schilderijen lij ken én soms op architectuurmodellen. De kleur en de vorm sporen niet, passen niet in mijn verwachtingen. Wat moet ik bij voorbeeld met een levensgrote roze, aange vreten straalmotor? En met de onder TL-licht aan een rek hangende kunstva rens? Verval en vervreemding zijn de sleu telbegrippen in dit werk. Net als de schilde rijen van Den Otter zijn de beelden en re liëfs van Gross knap gemaakt en daardoor overtuigend. De maquettes van Erik Sep sluiten daar naadloos bij aan. Liberty City is een ge bouw op schaal. De muren zijn deels ver dwenen, er sijpelt water naar binnen, graffi ti kan de desolate sfeer niet wegnemen. De wereld waarin wij ooit terechtkwamen is een heel andere dan die wij hebben ge maakt en waarin wij leven. Zijn wij het spoor bijster en het goddelijke dat wij in ons droegen kwijt? Vragen die dit trio in dringend poneert. Omdat zij visie, vorm en materiaal tot een sterk geheel weten te maken. DONDERDAG 12 DECEMBER 2013 Klaashenk Blonk zet wereld op zijn kop Keramist Klaashenk Blonk brengt in zijn werk twee genres samen: hét por tret en de vaas. Een ondersteboven gezette kop wordt zo een vaas. Elk object kreeg door de vorm en expres sief glazuurgebruik een persoonlijk karakter. Blonks werk is een spranke lende verkenning van vorm en kleur én een oproep je hoofd eens anders te gebruiken. Nog twee dagen. T/m 13/12. Gemeentehuis Veere, Domburg. Ma-vr. 9-17 uur, do. 9-21 u. Alexandra Roozen zoekt op IK-eiland grenzen op Alexandra Roozen tekent met een boormachine. En toch ogen haar teke ningen verstild en meditatief. Zijn ze voorstellingsloos of verwijzen ze naar de grens tussen land en lucht of land en watèr? Spannende zoektocht. Daarnaast sterke verzameling funda menteel georiënteerde schilderkunst die een rijkdom aan gezichtspunten etaleert. T/m 15/12. IK-eiland. Vlissingsestraat 239a, O-Souburg. Za-zo. 12-17 uur. Aansprekende beeldengroep in De Vleeshal De Noorse kunstenaar Ida Ekblad toont een aantal meer dan mansho ge, groteske gestalten die in een krin getje met oud roest en afgedankte metalen gevulde winkelwagentjes voortduwen. Ekblad mixt de taal van Cobra met die van de pop art tot een eigen expressieve verbeelding van een mallemolen van consumptie drift, een ongeremde kooporgie. T/m 15/12.De Vleeshal, Markt, Mid delburg. Di-zo 13-17 uur. Snel geschilderde voorstellingen van Willem Behr Willem Behr is een gedreven kunste naar die expressief vormgeeft aan thema's als urbanisatie, de aard van de werkelijkheid en existentiële twij fels. Dat krijgt vorm in snel geschil derde voorstellingen. Daarnaast expo seert hij naaktstudies en 40 A4-por- tretten, kleine Zeeuwse landschap- pen en Zeeuwse luchten. T/m 15/2. Galerie de Ouverture. Bou levard de Wielingen 64, Cadzand-Bad. Za-zo 14-17 uur. Objecten en sieraden Ineke Otte versieren het leven Met de natuur als inspiratie maakt Ineke Otte speelse objecten en siera den, die de laatste jaren gezelschap kregen van lampen, gordijnen en zelfs deurknoppen. Vaak is haar werk kleurig, maar in de op serviesgoed ge baseerde halskettingen en lampen do mineert het wit. Een bezoek aan haar studio is een ervaring. T/m 2,2/12. Atelierexpositie, 's-Heer Elsdorpweg 39, Goes. Za-zo. 13-16 uur vf- Schuld en boete, naturalistisch geschilderd tafereel van Olphaert den Otter. Detail van Liberty City, maquette van Erik Sep. Zijn wij het spoor bijster? Nico Out gaat elke week op zoek naar het beste wat Zeeland op het gebied van beeldende kunst te bieden heeft. DEN OTTER, CROSS EN SEP Olphaert den Otter (Poortugaal, 1955) werd opgeleid aan de Willem de Kooning Academie (1976-1981). Werkt met eitempe- ra, vaak in grote series. Eén daarvan, de Stal en Kluismorfologieserie, werd in 2008 ge toond in Museum Boijmans Van Beuningen. Stefan Gross (Bendorf, Duitsland, 1964) was glazenier en studeerde van 1991 tot 1996 aan de Academie van Saarbruecken. Sinds 1997 woont en werkt hij in Rotterdam. Hij maakt vooral sculpturen van kunststof. Met lichte spot becommentarieert Erik Sep (Bergen op Zoom, 1976) de moderne inno vatiemaatschappij. Sinds zijn studie aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam (1998-2002) werkt hij aan een uitdijend ste delijk landschap waarin nieuwbouw en ver val elkaar in snel tempo afwisselen. Hij woont en werkt in Dordrecht. T/m 12/1 2014. Willem3, Oranjestraat 4, Vlissin gen. Do. t/m zo. 13.00-17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 49