I
I
I
4
I
I
UIT 9
-f
i
cB
Olphaert den Otter, Erik Sep
en Stefan Gross exposeren in
de Willem3 in Vlissingen. Het
is een indringende tentoonstel
ling. Visie, vorm en materiaal
maken zij tot een sterk geheel.
En hij zag dat het goed was is de
derde tentoonstelling uit een
op het scheppingsverhaal geba
seerde reeks in Expositieruimte
Willenvj. Olphaert den Otter,
Erik Sep en Stefan Gross spit
sen hun visie toe op wat men
sen met de wereld doen. Schilderijen van
geïmproviseerde bouwsels, maquettes van
verlaten steden en fluorescerende objecten
zetten aan tot nadenken.
Het is geen vrolijk beeld dat dit trio presen-
teert. Neem de zorgvuldig naturalistische
geschilderde taferelen van Den Otter.
Kwetsbare bouwsels toont hij, hutjes, soms
niet meer dan wat lappen en stokken. Ze
staan in de natuur, maar niet op pittoreske
plekken. Het oogt er verlaten, bewoners
ontbreken.
Als ik een voorstelling van hen zou maken,
denk ik aan vluchtelingen, ontheemde
mensen. Die ofwel geen huis hebben, of
zich in de beschaafde wereld niet thuis voe
len. Daarover laat Den Otter zich niet uit.
Ik houd het erop dat hij de vervreemding
verbeeldt die voortkomt uit de wereld die
mensen zelf scheppen en die desondanks
hen geen veiligheid biedt. Omdat wat zij
hebben gecreëerd eerder voortkomt uit de
instrumenten die zij hebben ontwikkeld
dan uit hun oorspronkelijke behoefte. Zo
dat de omgeving die wij zelf scheppen
vaak ver af staat van het paradijs waaruit
wij ooit zouden zijn verdreven. In onze
hang naar maakbaarheid zijn we vergeten
wat leven in feite is. Daarom legt Den Otte
in het werk 'Schuld en boete' uit de serie
'Dead's Life, een robotachtig personage op
het dak van zo'n tent.
Hij overdrijft, zijn werk is een metafoor,
maar de beelden beklijven. Ze knagen aan
mijn gevoel van veiligheid. Waarmee Den
Otter mij als toeschouwer in een vergelijk
bare positie brengt als de afwezigen in zijn
schilderijen.
Van de fel roze en lichtgroene plastic sculp
turen die Stefan Gross maakte, spettert de
kunstmatigheid af. Het zijn verwrongen
bouwsels, die op beelden of schilderijen lij
ken én soms op architectuurmodellen. De
kleur en de vorm sporen niet, passen niet
in mijn verwachtingen. Wat moet ik bij
voorbeeld met een levensgrote roze, aange
vreten straalmotor? En met de onder
TL-licht aan een rek hangende kunstva
rens? Verval en vervreemding zijn de sleu
telbegrippen in dit werk. Net als de schilde
rijen van Den Otter zijn de beelden en re
liëfs van Gross knap gemaakt en daardoor
overtuigend.
De maquettes van Erik Sep sluiten daar
naadloos bij aan. Liberty City is een ge
bouw op schaal. De muren zijn deels ver
dwenen, er sijpelt water naar binnen, graffi
ti kan de desolate sfeer niet wegnemen. De
wereld waarin wij ooit terechtkwamen is
een heel andere dan die wij hebben ge
maakt en waarin wij leven. Zijn wij het
spoor bijster en het goddelijke dat wij in
ons droegen kwijt? Vragen die dit trio in
dringend poneert. Omdat zij visie, vorm
en materiaal tot een sterk geheel weten te
maken.
DONDERDAG 12 DECEMBER 2013
Klaashenk Blonk zet wereld op
zijn kop
Keramist Klaashenk Blonk brengt in
zijn werk twee genres samen: hét por
tret en de vaas. Een ondersteboven
gezette kop wordt zo een vaas. Elk
object kreeg door de vorm en expres
sief glazuurgebruik een persoonlijk
karakter. Blonks werk is een spranke
lende verkenning van vorm en kleur
én een oproep je hoofd eens anders
te gebruiken. Nog twee dagen.
T/m 13/12. Gemeentehuis Veere,
Domburg. Ma-vr. 9-17 uur, do. 9-21 u.
Alexandra Roozen zoekt op
IK-eiland grenzen op
Alexandra Roozen tekent met een
boormachine. En toch ogen haar teke
ningen verstild en meditatief. Zijn ze
voorstellingsloos of verwijzen ze naar
de grens tussen land en lucht of land
en watèr? Spannende zoektocht.
Daarnaast sterke verzameling funda
menteel georiënteerde schilderkunst
die een rijkdom aan gezichtspunten
etaleert.
T/m 15/12. IK-eiland. Vlissingsestraat
239a, O-Souburg. Za-zo. 12-17 uur.
Aansprekende beeldengroep in
De Vleeshal
De Noorse kunstenaar Ida Ekblad
toont een aantal meer dan mansho
ge, groteske gestalten die in een krin
getje met oud roest en afgedankte
metalen gevulde winkelwagentjes
voortduwen. Ekblad mixt de taal van
Cobra met die van de pop art tot
een eigen expressieve verbeelding
van een mallemolen van consumptie
drift, een ongeremde kooporgie.
T/m 15/12.De Vleeshal, Markt, Mid
delburg. Di-zo 13-17 uur.
Snel geschilderde voorstellingen
van Willem Behr
Willem Behr is een gedreven kunste
naar die expressief vormgeeft aan
thema's als urbanisatie, de aard van
de werkelijkheid en existentiële twij
fels. Dat krijgt vorm in snel geschil
derde voorstellingen. Daarnaast expo
seert hij naaktstudies en 40 A4-por-
tretten, kleine Zeeuwse landschap-
pen en Zeeuwse luchten.
T/m 15/2. Galerie de Ouverture. Bou
levard de Wielingen 64, Cadzand-Bad.
Za-zo 14-17 uur.
Objecten en sieraden Ineke Otte
versieren het leven
Met de natuur als inspiratie maakt
Ineke Otte speelse objecten en siera
den, die de laatste jaren gezelschap
kregen van lampen, gordijnen en
zelfs deurknoppen. Vaak is haar werk
kleurig, maar in de op serviesgoed ge
baseerde halskettingen en lampen do
mineert het wit. Een bezoek aan haar
studio is een ervaring.
T/m 2,2/12. Atelierexpositie, 's-Heer
Elsdorpweg 39, Goes. Za-zo. 13-16
uur
vf-
Schuld en boete, naturalistisch geschilderd tafereel van Olphaert den Otter.
Detail van Liberty City, maquette van Erik Sep.
Zijn wij het spoor bijster?
Nico Out gaat elke week op
zoek naar het beste wat
Zeeland op het gebied van
beeldende kunst
te bieden heeft.
DEN OTTER, CROSS EN SEP
Olphaert den Otter (Poortugaal, 1955)
werd opgeleid aan de Willem de Kooning
Academie (1976-1981). Werkt met eitempe-
ra, vaak in grote series. Eén daarvan, de Stal
en Kluismorfologieserie, werd in 2008 ge
toond in Museum Boijmans Van Beuningen.
Stefan Gross (Bendorf, Duitsland, 1964) was
glazenier en studeerde van 1991 tot 1996
aan de Academie van Saarbruecken. Sinds
1997 woont en werkt hij in Rotterdam. Hij
maakt vooral sculpturen van kunststof.
Met lichte spot becommentarieert Erik Sep
(Bergen op Zoom, 1976) de moderne inno
vatiemaatschappij. Sinds zijn studie aan de
Willem de Kooning Academie in Rotterdam
(1998-2002) werkt hij aan een uitdijend ste
delijk landschap waarin nieuwbouw en ver
val elkaar in snel tempo afwisselen. Hij
woont en werkt in Dordrecht.
T/m 12/1 2014. Willem3, Oranjestraat 4, Vlissin
gen. Do. t/m zo. 13.00-17.00 uur