Hartverwarmend ijs UIT 7 Tolkiens hobbit houdt ook in het tweede deel stand op het witte doek wmjt'iTftniftv'' ff: ïnrrmnmm en oog in oog korpen te staan met de draak Smaug, zijn al beter uit elkaar te houden en krijgen individueel nu ook wat meer ge wicht. Dat het verhaal daadwerkelijk geen vetpot is, beaamt lackson door zelfbedach te personages toe te voegen in zijn prach tig vormgegeven wereld. Zo komt de char mante en goedgetrainde elf Tauriel (Lilly), die niet in het boek voorkomt, uitstekend uit de verf als een welkom nieuw element. En met vele afzichtelijke wezens is vrouwe lijk schoon broodnodig voor de grote groep fanboys. Het is al een verrassing dat een verhaal, dat zich voor een groot deel in een de cor van sneeuw en ijs afspeelt, zo hartverwarmend en feestelijk kan zijn. Het vinden van de juiste for mule voor deze vrije bewerking van Andersens sprookje 'De sneeuwkoningin' heeft overigens heel wat voeten in de aarde ge had. Al in de jaren negentig had Disney plannen, maar pas na en kele valse starts is het nu dan toch gelukt. In de animatiefilm Frozen is het symbolische sprookje over goed en kwaad om te beginnen mense lijker gemaakt. De sneeuwkonin gin Elsa bezit gevaarlijke gaven waarmee ze alles wat ze aanraakt in ijs verandert. De dappere prin ses Anna, die de betovering wil verbreken, is in deze Disney-ver- sie haar zus. Aldus begint het met een speelse jeugdscène waarin An na en Elsa dolle pret hebben met een door Elsa getoverd sneeuwfes- tijn. Tot er onbedoeld ongelukken gebeuren en de volwassen Elsa zich uit pure schaamte terugtrekt in een hoog in de bergen gelegen ijspaleis. Dat de bevrijdingsactie die Anna onderneemt een heel avontuur wordt, is natuurlijk voor spelbaar. Wat het de moeite waard maakt, is vooral de enthou siaste en sprankelende manier waarop al die animatiefiguren le ven kregen ingeblazen. Ook het gebaar van pure liefde dat het be vroren hart natuurlijk moet ont dooien, krijgt een onverwachte in vulling. Dan zien we graag over het hoofd dat de computergeani meerde mensfiguurtjes, onder wie een verliefde prins en een stoere bergjongen, aan de gladde kant zijn. De vrouwen kregen van die grote meisjesogen die voor de Japanse markt lijken gemaakt. Ge lukkig doet het geen afbreuk aan hun levensecht 'acteren'. Daar naast zijn er kostelijke bijfiguren, zoals een laconieke eland en een levenslustige sneeuwpop die te gen beter weten in over de zomer droomt. Vergeet ook niet de lied jes waardoor Frozen regelmatig in een echte musical verandert. Bo vendien: die magische ijsfiguren en sneeuwlandschappen zijn toch echt heel mooi in 3D. tussen misverstand en fantasie. Toch is het ook herkenbaar ge noeg voor een geloofwaardige se rieuze noot. Wanneer Kasper vermoedens krijgt en zelf ook ie mand ontmoet, zien we hoe ge makkelijk in het echte leven rela ties onnodig kunnen ontsporen. Beumer heeft gevoel voor sfeer en maakt dankbaar gebruik van de ietwat bizarre feesten waar Soof de hapjes en maaltijden ver zorgt. Daarnaast kan ze goed overweg met acteurs. Visschedijk is ener giek, blijmoedig en licht wanho pig tegelijkertijd. Huêt zagen we nog niet vaak zo ontspannen en jongensachtig. Maryam Hassouni zorgt voor mooie terzijdes als Soofs ge- hoofddoekte assistente met rasechte Amsterdamse tongval. Ook zo'n opstandige tienerdoch ter is precies goed neergezet. Dat Beumer de kunst verstaat de juiste toon te treffen, blijkt ook uit de knipogen richting Bridget Jones. Opvallend genoeg voor veel her- kenningsplezier, terwijl we tege lijkertijd tevreden vaststellen dat Visschedijk minder pruile rig doet dan Renée Zellweger. Soof is een feelgoodfilm met een hartig randje, afgerond met een swingende finale die naar meer smaakt. Tolkiens literaire werken The Lord of the Rings en The hobbit hebben het nooit van sterke verhalen moeten hebben. Het dunne boek The Hobbit steunt ook veel meer op de sfeer van het uitheem se Middle Earth, dan op een goed door dacht plot. Veel meer dan 'We gaan door het enge bos, over het gevaarlijke meer, naar de hoge berg' is het niet. Dat Peter Jackson het aandurft om van een fantasy- boekje van die omvang een driedelige film- serie te maken, is voor velen een raadsel. Toch weet de gevierde filmmaker in dit bijna drie uur durende middenstuk van de beoogde Hobbit-trilogie de vaart er goed in te houden. Veel meer nog dan in het eer ste deel vorig jaar, dat behoorlijk traag uit de startblokken kwam. De dwergen die de tocht naar de Eenzame Berg ondernemen DONDERDAG 12 DECEMBER 2013 The Hobbit: The Desolation of Smaug Regie: Peter Jackson. Met: Martin Freeman, lan McKellen, Evangeline Lilly Te zien: Vlissingen, Goes, Terneuzen door Leo Bankersen Frozen Regie: Chris Buck, Jennifer Lee. Met stemmen van: (originele versie) Kris ten Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff, Josh Gad; (Nederlandse versie) Noor tje Herlaar, Willemijn Verkaik, Benja Bruijning, Carlo Boszhard Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen Prinses Anna, sneeuwman Olaf, Kristoff en zijn rendier Sven in Frozen. Soof Regie: Antoinette Beumer Met: Lies Visschedijk, Fedja van Huêt, Dan Karaty, Chantal Janzen Te zien in Vlissingen, Goes en Ter neuzen door Ruben van Eijl ongemakken Martin Freeman als de hobbit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 47