Hartverwarmend ijs
UIT 7
Tolkiens hobbit houdt ook in het tweede deel stand op het witte doek
wmjt'iTftniftv''
ff: ïnrrmnmm
en oog in oog korpen te staan met de draak
Smaug, zijn al beter uit elkaar te houden
en krijgen individueel nu ook wat meer ge
wicht. Dat het verhaal daadwerkelijk geen
vetpot is, beaamt lackson door zelfbedach
te personages toe te voegen in zijn prach
tig vormgegeven wereld. Zo komt de char
mante en goedgetrainde elf Tauriel (Lilly),
die niet in het boek voorkomt, uitstekend
uit de verf als een welkom nieuw element.
En met vele afzichtelijke wezens is vrouwe
lijk schoon broodnodig voor de grote
groep fanboys.
Het is al een verrassing dat
een verhaal, dat zich voor
een groot deel in een de
cor van sneeuw en ijs afspeelt, zo
hartverwarmend en feestelijk kan
zijn. Het vinden van de juiste for
mule voor deze vrije bewerking
van Andersens sprookje 'De
sneeuwkoningin' heeft overigens
heel wat voeten in de aarde ge
had. Al in de jaren negentig had
Disney plannen, maar pas na en
kele valse starts is het nu dan
toch gelukt.
In de animatiefilm Frozen is het
symbolische sprookje over goed
en kwaad om te beginnen mense
lijker gemaakt. De sneeuwkonin
gin Elsa bezit gevaarlijke gaven
waarmee ze alles wat ze aanraakt
in ijs verandert. De dappere prin
ses Anna, die de betovering wil
verbreken, is in deze Disney-ver-
sie haar zus. Aldus begint het met
een speelse jeugdscène waarin An
na en Elsa dolle pret hebben met
een door Elsa getoverd sneeuwfes-
tijn. Tot er onbedoeld ongelukken
gebeuren en de volwassen Elsa
zich uit pure schaamte terugtrekt
in een hoog in de bergen gelegen
ijspaleis. Dat de bevrijdingsactie
die Anna onderneemt een heel
avontuur wordt, is natuurlijk voor
spelbaar. Wat het de moeite
waard maakt, is vooral de enthou
siaste en sprankelende manier
waarop al die animatiefiguren le
ven kregen ingeblazen. Ook het
gebaar van pure liefde dat het be
vroren hart natuurlijk moet ont
dooien, krijgt een onverwachte in
vulling. Dan zien we graag over
het hoofd dat de computergeani
meerde mensfiguurtjes, onder
wie een verliefde prins en een
stoere bergjongen, aan de gladde
kant zijn. De vrouwen kregen van
die grote meisjesogen die voor de
Japanse markt lijken gemaakt. Ge
lukkig doet het geen afbreuk aan
hun levensecht 'acteren'. Daar
naast zijn er kostelijke bijfiguren,
zoals een laconieke eland en een
levenslustige sneeuwpop die te
gen beter weten in over de zomer
droomt. Vergeet ook niet de lied
jes waardoor Frozen regelmatig in
een echte musical verandert. Bo
vendien: die magische ijsfiguren
en sneeuwlandschappen zijn toch
echt heel mooi in 3D.
tussen misverstand en fantasie.
Toch is het ook herkenbaar ge
noeg voor een geloofwaardige se
rieuze noot. Wanneer Kasper
vermoedens krijgt en zelf ook ie
mand ontmoet, zien we hoe ge
makkelijk in het echte leven rela
ties onnodig kunnen ontsporen.
Beumer heeft gevoel voor sfeer
en maakt dankbaar gebruik van
de ietwat bizarre feesten waar
Soof de hapjes en maaltijden ver
zorgt.
Daarnaast kan ze goed overweg
met acteurs. Visschedijk is ener
giek, blijmoedig en licht wanho
pig tegelijkertijd. Huêt zagen we
nog niet vaak zo ontspannen en
jongensachtig.
Maryam Hassouni zorgt voor
mooie terzijdes als Soofs ge-
hoofddoekte assistente met
rasechte Amsterdamse tongval.
Ook zo'n opstandige tienerdoch
ter is precies goed neergezet.
Dat Beumer de kunst verstaat
de juiste toon te treffen, blijkt
ook uit de knipogen richting
Bridget Jones.
Opvallend genoeg voor veel her-
kenningsplezier, terwijl we tege
lijkertijd tevreden vaststellen
dat Visschedijk minder pruile
rig doet dan Renée Zellweger.
Soof is een feelgoodfilm met een
hartig randje, afgerond met een
swingende finale die naar meer
smaakt.
Tolkiens literaire werken The Lord of
the Rings en The hobbit hebben het
nooit van sterke verhalen moeten
hebben. Het dunne boek The Hobbit steunt
ook veel meer op de sfeer van het uitheem
se Middle Earth, dan op een goed door
dacht plot. Veel meer dan 'We gaan door
het enge bos, over het gevaarlijke meer,
naar de hoge berg' is het niet. Dat Peter
Jackson het aandurft om van een fantasy-
boekje van die omvang een driedelige film-
serie te maken, is voor velen een raadsel.
Toch weet de gevierde filmmaker in dit
bijna drie uur durende middenstuk van de
beoogde Hobbit-trilogie de vaart er goed
in te houden. Veel meer nog dan in het eer
ste deel vorig jaar, dat behoorlijk traag uit
de startblokken kwam. De dwergen die de
tocht naar de Eenzame Berg ondernemen
DONDERDAG 12 DECEMBER 2013
The Hobbit: The Desolation of Smaug
Regie: Peter Jackson. Met: Martin Freeman, lan
McKellen, Evangeline Lilly
Te zien: Vlissingen, Goes, Terneuzen
door Leo Bankersen
Frozen
Regie: Chris Buck, Jennifer Lee. Met
stemmen van: (originele versie) Kris
ten Bell, Idina Menzel, Jonathan Groff,
Josh Gad; (Nederlandse versie) Noor
tje Herlaar, Willemijn Verkaik, Benja
Bruijning, Carlo Boszhard
Te zien in Vlissingen, Goes, Terneuzen
Prinses Anna, sneeuwman Olaf, Kristoff en zijn rendier Sven in Frozen.
Soof
Regie: Antoinette Beumer
Met: Lies Visschedijk, Fedja van
Huêt, Dan Karaty, Chantal Janzen
Te zien in Vlissingen, Goes en Ter
neuzen
door Ruben van Eijl
ongemakken
Martin Freeman als de hobbit.