BUITEN 5 Het jongetje, logerend bij zijn grootouders, zat ge dachteloos nieuwsgierig met een paar knopjes terzijde van de wc waarop hij zat, te spelen. Plots begonnen er krachtige warme stralen tegen z'n blote kontje te kletteren. Het jochie sprong als door een angel gestoken van de wc-bril op en rende huilend naar zijn opa, enorm geschrokken door de plotse ondermaatse rei niging... Ja, we zijn een heel eind verwijderd geraakt van de ouderwetse poepdoos die generaties lang in gebruik is geweest. Onwillekeurig moet ik bij de spuitende wc denken aan het verhaal van een Zeeuwse archeoloog die betrokken was bij de opgraving van het verwoeste Augustijner klooster in Vrouwenpolder. Daar vonden ze, vertelde hij, de oude latrine terug. Vier gaten aan één kant, en daar tegenover, een klein metertje verder aan de andere kant, weer vier gaten. Ertussen resten van een lange smalle tafel en wat muntjes. De recon structie was niet moeilijk: een 8-persoons latrine voor de monniken (zie ze zitten/hangen met opgeschorte zwarte pijen) en daartussen een lange tafel, gebruikt om stiekem te dobbelen om wat centjes. Dat was offici eel verboden in kloosters, maar werd vanwege het zwak ke vlees oogluikend en in het geniep toegestaan achter de gesloten deuren van het gezamenlijk secreet. Een on verwachte bijvondst in een klooster waar een heilbren gend conterfeitsel van Maria bewaard werd door de monniken. Niet toevallig in Vrouwenpolder, althans in mijn ogen, net tussen Domburg en Colijnsplaat, waar eeuwenlang een regionale heidense godin 'Nehalennia' dezelfde dankbare taak had gehad. Het vroege christen dom was, zo niet principieel, dan toch uiterst praktisch. Geen afschaffing van godinnen, maar vervanging zoe ken... Als je vaak oude boerderijen bezoekt, tref je ook af en toe nog de hokjes aan waarvan de deur versierd is met een hartje, en waar het interieur bestaat uit een soort kist van planken tegen de achterwand, op zithoogte. In het midden van de kist een rond gat met een deksel er op. Eronder een bovenmaatse emmer of een diepe put. Aan de kant tegen de muur een bosje afgescheurde of af geknipte kranten aan een touwtje, het equivalent van ons toiletpapier. Maar de vondst van een oude plee en zeker van zo'n bosje krantenpapier, gebeurt maar zel den meer. Als die (buiten)hokjes nog bestaan, zijn ze meestal onttakeld en in gebruik als berghok. Toch jam mer, want ook zo'n.'kamertje' is een restje oude cultuur historie. Sterker nog: aan de grootte van die oude plees kun je de herkomst duiden. In noord- en midden-Zee land waren alleen eenpersoonsplees aanwezig. In de oude kloosters en in de kelders van oude herenhuizen in Middelburg waren soms tweepersoons gerieven te vinden. Al dan niet gescheiden door een muurtje. In het oude voormalige burgemeestershuis waar we zelf wonen, zijn nog twee open hokjes in de bijkeuken, Eén voor de bewoners zelf, en één voor de al dan niet inwo nende meiden of knechts. Op oude hoeves in Zeeuws Vlaanderen trof je vroeger vaak twee- of driepersoons- plees aan, allemaal in dezelfde ruimte. Ongetwijfeld een restant van de gezamenlijke latrines van vroegere kloosters of Romeinse legerplaatsen zoals Aardenburg. Zo blijken ook de vaak begniffelde onderbuikse plich ten en rituelen toch weer verbonden te zijn met de his torie; daar kom je niet onderuit. Trouwens, ook het hart je in de deur van de plee is historisch en symbolisch be paald. Het is een oud vruchtbaarheidssymbool: wat je op de plee achterliet kwam via wat omwegen weer op de te bebouwen akkers terecht en hielp zo mee de aarde vruchtbaar te houden, en aldus de cirkel van leven en eten weer rond te maken. WOENSDAG 11 DECEMBER 2013 door Gerard Smallegange Het bos is rijk aan allerlei muizensoorten. foto Chiel Jacobusse Bosmuis Rosse woelmuis Aardmuis De wezel is een muizeneter bij uitstek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 41