De Algemene Onderwijsbond (AOb) wil graag meedenken met de Haagse roep om meer academici voor de klas. Maar eerst maar eens het probleem van onbevoegde docenten tackelen. opinie 14 SPECTRUM Het Nederlandse onderwijs moet bij de top gaan ho ren. 'We doen het goed, maar het kan nog veel be ter', is een veelgehoorde uitspraak in Den Haag. Om die top te bereiken, wordt een veelvoud aan plannetjes over het on derwijs uitgestrooid. In Den Haag lijken ze te denken dat concrete investeringen en duidelijke regelgeving niet zo nodig zijn, maar dat het onderwijs vooral gebaat is bij losse ideeën en proefballonnetjes. Die vervolgens maar door schoolbe sturen en personeel uitgevoerd moe ten gaan worden. Het is jammer dat politici vaak vergeten dat het hun taak is te zorgen voor goede randvoorwaar den, zodat wij in staat worden gesteld om binnen die kaders iedere leerling te geven wat hij verdient: goed onder wijs. Goed onderwijs begint bij de man of vrouw voor de klas. Dat vindt de Alge mene Onderwijsbond en dat vindt de Tweede Kamer gelukkig ook. Daarom omarmde de Kamer het plan van WD-onderwijswoordvoerder Pieter Duisenberg om in de toekomst alleen academisch geschoolde leraren voor vwo-klassen te zetten. De gedachte om leraren zo hoog mogelijk op te lei den is natuurlijk prima. Maar de vraag is wat dit idee concreet zou gaan ople veren in praktijk. Voor de duidelijkheid: de AOb is voor zo hoog mogelijk opgeleide leraren. Daarom pleiten we voor strenge eisen op de lerarenopleidingen. Maar ook voor voldoende mogelijkheden en ruimte voor om- en bijscholing. Juist omdat we eisen stellen, willen we ook dat alleen bevoegde leraren voor de klas staan, en zij zich door bijscholing blijven professionaliseren. Zoals al leen een chirurg mag opereren, zo zou alleen een bevoegd docent mogen lesgeven. Het opleiden van toekomsti ge generaties is een van de belangrijk ste taken in de maatschappij, dus daar moeten we niet te licht over denken. Helaas zijn de regels te soepel en wordt ongeveer een kwart van de les sen in het voortgezet onderwijs gege ven door een leraar die niet het juiste diploma heeft. Dit zijn meestal goede leraren die zijn opgeleid om andere vakken te geven. Vaak willen zij graag een extra bevoegdheid halen, maar ontbreekt het hen aan tijd en moge lijkheden. Met een werkdruk die het hoogst is in Europa is het niet makke lijk om daarnaast nog een studie te volgen. Werkgevers zijn niet altijd be reid om iemand minder taken te ge ven, zodat hij of zij tijd heeft om te studeren. Bovendien ontbreekt de juis te controle en kan de schoolleiding makkelijk een andere (onbevoegde) le raar aannemen als een leraar een les niet wil geven voor een vak waarvoor hij niet bevoegd is. Het mag duidelijk zijn dat wat de AOb betreft eerst de controle op de be voegdheidsregeling wordt aangepakt. Daarna gaan we nadenken over het ge wenste opleidingsniveau van docen ten. De eerstegraads opleidingen, die stu denten opleiden tot leraar in de bo venbouw van het voortgezet onder wijs, leveren uitstekende leraren af. Studenten en afgestudeerden van de ze opleiding vragen zich nu terecht af wat hun diploma straks waard is. Moe ten zij nog een aanvullende opleiding gaan doen en betalen voordat ze in het vwo les mogen geven? De roep om meer academici in de klas zet ons wel opnieuw aan het denken over de toekomst van de lerarenoplei dingen. Want eigenlijk is het maar een wirwar. We hebben tegenwoor dig een divers palet aan lerarenoplei dingen, zowel op het hbo als op de universiteit. Sinds een aantal jaren kennen we ook een academische mi nor die opleidt tot leraar. Universitai re studenten kunnen door deze mi nor te volgen tijdens of na hun studie in korte tijd een tweedegraads lesbe voegdheid halen. Deze deelbevoegd- heid houdt in dat hij of zij les mag ge ven op het vmbo-t en een aantal afge studeerden komt terecht in de onder bouw van het havo en vwo. Deze korte opleiding van slechts twin tig weken heeft als doel academici te interesseren voor een baan in het on derwijs. Het klinkt mooi, maar na twintig weken is iemand vaak onvol doende voorbereid om voor een klas te staan. Het is op zijn minst een interessante vraag of we terug zouden moeten naar de situatie waarin het aanbod van lerarenopleidingen niet meer zo versnipperd is. Waarbij je op het hbo de pabo volgt en de eerste- en tweede graadsopleidingen ingebed zijn in de verschillende faculteiten op de univer siteit. Waarbij educatieve minors die nen om studenten nieuwsgierig te ma ken naar het werken in het onderwijs en een opstapje zijn voor een aanvul lende educatieve opleiding. Ik wil hiermee niet zeggen dat de huidige opleidingen niet goed genoeg zijn, Walter Dres- scher was jaren lang leraar en is nu voorzitter van de Algeme ne Onderwijs bond. De AOb is de grootste vakbond in het onderwijs en heeft bijna 87.000 leden. -Alleen bevoegde leraren voor de klas door Walter Dresscher Illustratie Censuur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 74