Hippies SPECTRUM 7 standplaats Israël Jan Franke truth Die gedachte speelde altijd in ons hoofd. Altijd." Maar er is vijftig jaar na de onafhanke lijkheidsverklaring toch ook wel wat te vieren, voegt de vrijheidsstrijder er op mildere toon aan toe. „Kenia is een vrij land. Vrijheid is het belangrijkste in een mensenleven. Veel burgers zijn goed opgeleid, we hebben een groeien de industrie waarin door zowel Kenia- nen als buitenlanders wordt geïnves teerd. Ik vertrouw erop dat we in de toekomst meer ontwikkeling zullen zien." Kahengeri was 17 toen hij zich, in na volging van zijn vader, aansloot bij de vrijheidsstrijd tegen de koloniale over heerser. „Het leven was zwaar onder de Britten. Van de bevolking werd 99 procent mishandeld. De overigen waren laffe collaborateurs." Hij was geen soldaat, maar een leider, bena drukt Kahengeri. „Ik was een strateeg. Deed er alles aan strijders te rekrute ren en burgers van voedsel en infor matie te voorzien. Ik organiseerde de guerrillastrijd tegen de koloniale rege ring in Nairobi, Nakuru en Momba sa." Toen in 1952 de noodtoestand werd uitgeroepen, werden Kahengeri en zijn vader tegelijk opgepakt en opge sloten in een detentiekamp in Athi Ri ver, ten oosten van Nairobi. Later wer den ze naar een kamp op het eiland Lamu overgeplaatst. „Het leven in de kampen was heel, heel beroerd. Iedere ochtend werden we afgeranseld. Ze sloegen je waar ze je maar raken kon- we told the and at last WSTICE den. Het was routine. We noemden het gekscherend 'British breakfast'. Te eten kregen we nauwelijks, het was net genoeg om in leven te blijven. Me dische zorg was er helemaal niet. De zwakkeren stierven door uitputting en ziekten. Ikzelf ben geen dag ziek geweest. Grenzeloze moed, kracht en hoop hielden mij overeind. God is great!" Hoezeer hij en zijn vader door de koloniale overheersers ook werden geslagen, ze verloochenden hun mis sie niet. „We hadden een eed afgelegd dat we onze strijd koste wat kost zou den voortzetten. We gingen nog lie ver dood dan dat we die strijd zouden afzweren." Via informanten hoorden ze dat de strijd zich steeds meer in het voordeel van Mau Mau begon af te tekenen. „We twijfelden er niet meer aan dat we de oorlog zouden winnen." In i960 kwamen vader en zoon vrij. Ze namen zich voor alle Kenianen in één politieke partij bij elkaar te breng en om als één sterke beweging naar de onafhankelijkheid toe te werken. De partij, KANU (Kenya African Na tional Union), richtte afdelingen in het hele land op en zou decennialang het politieke landschap beheersen. Ka hengeri werd secretaris-generaal van KANU in Gatundu, waar ook Kenia's eerste president Jomo Kenyatta van daan kwam. En hij zat tien jaar voor de partij in het nationale parlement. De voormalige vrijheidsstrijder herin nert zich 12 december 1963 als een 'prachtige dag vol vreugde en blijd schap'. „We hadden iets geweldigs te vieren, onze vrijheid." Teleurstellend was echter dat landhervormingen uit bleven. „Wij wilden ons land terug, maar alles bleef bij het oude." De regering zat vol collaborateurs, ook wel loyalisten genoemd, smaalt Kahengeri. Volgens hem deden ze niets om de Britten en hun handlan gers maar niet voor het hoofd te sto ten. Zijn hoop is nu gevestigd op de nieuwe, in 2010 van kracht geworden grondwet. Parlementariërs kunnen nu een limiet stellen aan de hoeveel heid land die iemand mag bezitten. „Veel gestolen land kan dan eindelijk worden teruggegeven aan Kenianen." Eén overwinning heeft Kahengeri in middels geboekt in zijn juridische strijd tegen Groot-Brittannië. In 2009 eiste hij, namens een aantal voormali ge Mau Mau-strijders, voor het Britse hooggerechtshof compensatie voor het leed dat hen tijdens de onafhanke lijkheidsstrijd was aangedaan. Afgelo pen zomer ging de Britse regering ak koord met een schikking. Alle 5.228 le den van de Mau Mau War Veterans Organization ontvingen ieder ruim 3.000 euro. En komende week zullen oud-strijders worden geëerd met een speciaal monument in Nairobi. „Ik ben erg trots op die compensatiere geling. Het was vijftig jaar na onze strijd een geweldige overwinning, niet alleen voor de oud-strijders, maar voor het hele land. Hoewel offi ciële excuses uitbleven, liet de Britse regering duidelijk blijken dat ze des tijds iets verkeerd gedaan had. Dat geeft alsnog veel voldoening." Voldaan meldt Kahengeri dat hij er persoonlijk voor gezorgd heeft dat de Mau Mau-strijd nu officieel wordt er kend in de grondwet en dat 20 okto ber is uitgeroepen tot een feestdag ter ere van alle nationale helden. Zijn nog altijd onvervulde wens is dat nu ook politici opstaan die niet slechts begaan zijn met hun eigefi bankrekening, maar in de eerste plaats met het landsbelang. „Ik blijf hopen op betere tijden en verwacht dat de jongere generatie, die ook de buik vol heeft van corrupte politici, de volgende vijftig jaar voor veel ver betering zal zorgen en van Kenia ein delijk een eenheid zal maken." De weg van de moderne Israëlische metropool Tel Aviv naar de bad plaats Eilat aan de Rode Zee voert ons dwars door de gortdroge Negev-woestijn langs enkele hoog tepunten uit de geschiedenis van de staat Israël. Na bij het plaatsje Sde Boker sleet David Ben-Gurion, de stichter van de zionistische staat, zijn laatste ja ren in een afgelegen hut, verward en verbitterd over de uitkomst van zijn levensproject. Dit is het land van de kibboetsen, waar een van Ben-Gurions dromen - het laten bloeien van de woestijn - in de praktijk wordt gebracht. Her en der staan half verwoeste legerposten waar ooit veldsla gen tegen de Egyptenaren werden uitgevochten. Maar aan het einde van deze beroemde weg, zo'n 90 kilometer van Eilat, doemt plots een vreemde, niet bepaald Israëli sche afslag op: 'Desert Ashram to the left', staat er. Ashram is de Indiase naam voor leefgemeenschap en ver wijst in Israël naar plekken waar mensen tot bezinning komen en al lerlei veganistische diëten en cursus sen op het gebied van yoga en zinge ving volgen. Vlees en drugs zijn ver boden, er hangen mystieke, Indiase symbolen, en in plaats van een hand geven bezoekers en bewoners elkaar de hele dag minuten durende knuf fels. De meisjes hebben bloemen in hun haar, de jongens dragen dreadlocks. Alsof de jaren zestig nooit zijn weggeweest. Dat klopt, want onder een groeiende groep Israëlische jongeren wint het hip pieleven en -gedachtegoed aan populariteit Overal in het land duiken dit soort ashrams op. Ik ben hier om uit te zoeken hoe dat komt. Avi (28), een ge bronsde, stevig gebouwde Israëliër uit Tel Aviv die het tot majoor in het leger schopte en sinds een aan tal maanden in de ashram woont, legt het uit: „We leven in Israël in een snelkookpan. Van kleins af aan hangt de militaire dienst boven ons hoofd en het is altijd oorlog. Daarom zoeken jongeren naar zinge ving en ontsnapping. Dat vinden ze hier." Bijna alle bezoekers en bewoners van deze oase in de woestijn hebben hetzelfde verhaal. Na de ruim twee jaar durende dienstplicht - voor jongens én meisjes - maakten ze een lange reis naar India. Daar vonden ze, onder het genot van hasj en andere geestverruimende middelen, een rust die thuis ont breekt. Eenmaal terug kunnen ze maar moeilijk aar den in de harde, snelle Israëlische maatschappij, waar werkweken van zestig uur doodnormaal zijn en de middenklasse desondanks de eindjes aan el kaar moet knopen. Regelmatig publiceren de kranten verhalen over Is raëlische jongeren die tijdens hun reis door India aan de drugs raken en niet meer terugkomen. Er zijn zelfs organisaties die proberen deze jongeren onder lichte dwang mee terug te nemen naar Israël. Van degenen die wel terugkomen trekken sommi gen de woestijn of de bergen in met gelijkgestem den. Zo ver mogelijk van de zenuwachtige, grote ste den beginnen ze pacifistische communes. Ze doen denken aan de laatste dagen van staatsman David Ben-Gurion. Verward en verbitterd over wat er van hun land is geworden. ZATERDAG 7 DECEMBER 2013 Gitu wa Kahengeri: „Het gaat de huidige politici alleen maar om geld, geld, geld." foto Frans van den Houdt Kleine foto: Een Mau Mau-veteraan tijdens de bekendmaking van de Britse schadever goeding in juni van dit jaar. foto EPA Onderste foto: Kahengeri in zijn jonge jaren als vrijheidsstrijder. foto Frans van den Houdt ictims Of Torture of the colonial era De Mau Mau-beweging werd in 1947 opgericht door Kikuyu-opstandelin- gen die een eind wilden maken aan het Britse, koloniale bewind in Kenia. Het is onduidelijk waar de naam Mau Mau vandaan komt Sommige deskun digen zeggen dat de naam gebaseerd is op de reeks bergen ten westen van de Riftvallei. Anderen menen dat het met de schreeuw voor vrijheid van de Kikuyu te maken heeft. reageren? spectrum@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 67