3 6i Concurrentie bij het aantrekken van containerlading zal altijd blijven. Of we dat nu leuk vinden of niet iets van Zeeland Seaports of van het provinciaal be stuur gehoord." Vanuit de gedachte dat het lastig vrijen is met een onwillige bruid heeft Rotterdam het daar maar bij gelaten. Maar de verwondering blijft. Smits bespeurt wat hij 'emotioneel gedreven koud watervrees' noemt. „Rationeel gezien is het onlo gisch Rotterdam, Dordrecht, Moerdijk en de Zeeuw se havens niet als één havenbedrijf te managen. De vrees bestaat echter overschaduwd te worden door de Rotterdamse belangen. Maar dat Rotterdamse be lang bestaat helemaal niet meer als je de organisa ties, inclusief de boekhouding, in elkaar schuift. De lokale overheid blijft dan via bestemmingsplannen en milieuvergunningen de randvoorwaarden voor de ontwikkeling van de haven bepalen." De samenwerking in Zuidwest-Nederland is tot nu toe nog beperkt tot Rotterdam en de Drechtsteden. Rotterdam gaat de komende vijfjaar 20 tot 25 mil joen euro in de haven van Dordrecht investeren. West-Brabant voelt er wel voor met de haven van Moerdijk aan te sluiten. Smits: „Als het van onderaf niet lukt, mag het Rijk hierin best wat meer verant woordelijkheid nemen.. Het gaat per slot van reke ning ook om ruimtelijke ordening op nationaal ni veau en om hoe we als samenleving het best kun nen investeren in infrastructuur." Van buiten de havenwereld klinken voortdu rend aansporingen om de samenwerking op te schalen. Minister Melanie Schultz van Haegen duidde vorige week tijdens het Havengilde- diner in Amsterdam op gesprekken tussen de ha vens van Rotterdam en Amsterdam. Daarnaast wordt er vaak op gewezen dat Rotterdam en Ant werpen voor een verlader uit het Verre Oosten één pot nat zijn. Samenwerken dus! Smits geeft de voorkeur aan geleidelijke ontwikke lingen. „De voordelen van samenwerking in Zuid- west-Nederland zijn groter dan die tussen Rotter dam en Amsterdam. En daarmee bedoel ik dat voor alle partijen meer geld valt te verdienen." En samenwerking met Antwerpen? Smits stelt vast dat het wantrouwen van Vlaanderen jegens Neder land wat minder is geworden na de voltooiing van de derde verdieping van de Westerschelde en na het definitieve besluit van het kabinet Rutte 2 de Hertogin Hedwigepolder onder water te zetten. „De persoonlijke relaties tussen Rotterdam en Ant werpen zijn goed, maar ik merk ook dat de verhou dingen vanuit het verleden zijn belast. Vlaanderen en Holland zijn in de loop der eeuwen uit elkaar ge groeid." Hij signaleert dat samenwerking van de ha venbedrijven Rotterdam en Antwerpen geen punt is wanneer dat in het belang is van bedrijven die er zijn gevestigd. Bijvoorbeeld als het erom gaat chemi sche bedrijven in beide havens door middel van pijpleidingen met elkaar te verbinden. Smits meent ook dat Antwerpen en Rotterdam het containerver voer naar het achterland beter samen kunnen orga niseren, zeker naar gebieden waar ze nu op achter stand staan ten opzichte van de havens in het noor den van Duitsland. „Maar concurrentie bij het aan trekken van containerlading zal altijd blijven. Of we dat nu leuk vinden of niet, het leidt wel tot een hogere efficiency en scherpe prijzen." Van gezamen lijke handelsmissies, aangevoerd door de premiers van Nederland en België, heeft Smits nog geen ho- ge pet op: „Het zijn op dit moment nog te veel in tenties en mooie woorden." Smits was commissaris bij het Havenbedrijf Rotter dam toen de affaire Willem Scholten plaatsgreep. De toenmalige directeur vloog in 2004 de laan uit op verdenking van het aannemen van steekpennin gen van zakenman Joep van den Nieuwenhuizen in ruil voor bankgaranties die hij niet bevoegd was te verstrekken. Met zijn ervaring als president-direc teur van Schiphol („ook een haven, maar een zeeha ven is veel complexer") was Smits een logische keus als opvolger. Smits (1950) heeft er negen jaar bij het Haven bedrijf Rotterdam opzitten. Een mooi mo ment om op te stappen. „Je moet niet te lang in een functie blijven hangen. Dat is niet goed voor de organisatie waarin je werkt en niet goed voor je zelf. Tien, twaalf jaar is echt te lang. Dan loop je het gevaar te veel in jezelf te gaan geloven." Met de ope ning van Maasvlakte 2 afgelopen voorjaar, waardoor Rotterdam weer jaren vooruit kan, vond hij zijn taak bij het havenbedrijf wel voltooid. Tijdens zijn directeurschap is de omzet van het Ha venbedrijf met ruim 50 procent toegenomen, de netto winst met ruim 300 procent gestegen en is de winstuitkering aan de aandeelhouders bijna verdub beld. Dat alles is volgens Smits voor een groot deel te danken aan de verzelfstandiging van het Haven bedrijf. Om van de vroegere ambtelijke organisatie een onderneming te maken waarin commercieel wordt gedacht en gewerkt, is twee derde van het lei dinggevende kader vervangen. Smits wordt per 1 februari directeur van de bouwon derneming Jansen de Jong Groep, waar hij aandeel houder en commissaris is. Hij is ook in de markt om adviezen te verstrekken. In opdracht van poli tiek Den Haag en de gemeente Rotterdam bijvoor beeld. En voor Zeeland? Smits: „Ja waarom niet?" ZATERDAG 7 DECEMBER 2013 i Rotterdam staat open

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 63