7^5w° 'Saldo te laag, dan ook geen incasso' Je spaart niet voor een droom Je spaart voor de werkelijkheid Unilever schrapt tientallen merken. Ook toppers als Calvé en Unox lopen gevaar. ECONOMIE 17 UNILEVER BEZUINIGT BOEK NU VOOR DE FEESTDAGEN! Procedure tegen Rabo ROTTERDAM - Lange schaatstoch ten, de geur van een dampende stamppot, jongens die nog ge woon boer willen worden: voor veel Nederlanders zijn Unox en Calvé veel meer dan alleen de merknamen op een rookworst of een pot pindakaas. Wanneer een multinational als Unilever echter aankondigt zijn assortiment te 'ra tionaliseren', dan is de boodschap helder: zulke sentimenten tellen eventjes niet mee. De Nederlands-Britse producent van voedingsmiddelen als Becel en Cup-a-Soup en producten als Omo kondigde gisteren aan dat zij fors gaat snijden in het aantal merken. Vooral producten die lo kaal wel succesvol zijn maar die wereldwijd nooit echt zullen aan slaan, worden naar verwachting geschrapt. „En mocht Calvé qua omzet onvoldoende bijdragen aan de wereldwijde resultaten, dan krijg je nu zelfs over zo'n product discussie", zegt analist Tom Mul ler van de bank Theodoor Gilis- sen. Niet dat Unilever het slecht doet, maar net als de concurrentie voelt het bedrijf de effecten van de cri sis. Eerder al in Europa, traditiege trouw een belangrijke markt voor Unilever, maar steeds vaker ook in de opkomende markten in on der andere Azië. En concurrenten als Procter Gamble, L'Oréal en Nestlé zitten bepaald niet stil. Op een bijeenkomst voor beleg gers, eergisteren in Londen, pre senteerde Unilever plannen om de resultaten te verbeteren. Kos tenbesparingen, ter waarde van 500 miljoen euro, maken daar een belangrijk deel van uit. Bijvoor beeld door zo'n 30 procent van al le verschillende smaken, varian ten en formaten te schrappen, waardoor naar schatting zeker tientallen merken verdwijnen. Het kan allemaal nóg efficiënter en goedkoper, was de boodschap. „Grote merken die in grote delen van de wereld in de markt wor den gezet, bieden schaalvoorde len waar kleine, lokale merken niet meer aan kunnen tippen", zegt Muller. Unilever wil de kos ten bijvoorbeeld drukken door meer wereldwijde reclamecam pagnes te ontwikkelen, voor pro ducten die overal in de schappen liggen, in plaats van campagnes die voor elk land verschillen. De reclame-uitgaven rezen de afgelo pen jaren namelijk de pan uit. Volgens berichten in Duitse me dia komen daarom mogelijk ook producten als de BiFi-worstjes niet meer in de toekomstplannen voor, omdat deze alleen in Duits land, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland populair zijn. Mede om soortgelijke redenen deed het bedrijf eerder merken als Iglo en Dextro Energy van de hand. „Een merk als Calvé draagt flink wat bij aan de winst in Neder land, maar internationaal gezien is het peanuts", aldus hoogleraar marketing Peter Verhoef (Rijks universiteit Groningen). „Unile ver koos eerder ook al voor meer focus op globale topmerken en daar viel wat voor te zeggen; zij hadden veel te veel verschillende producten." Door de opkomst van huismer ken hebben de A-merken van on der andere Unilever het volgens Verhoef recent sowieso moeilij- ker gekregen. „A-merken zijn rela tiefbuiten schot gebleven, tijdens de crisis. Maar dat verandert." De laatste jaren bracht Unilever het aantal merken al terug van 1200 naar zo'n 400. Welke merken in 2014 verdwijnen, kan of wil het bedrijf nog niet vertellen. Rond 2000 wilde Unilever ook al af van een aantal kleine merken, waaronder het botermerk Zeeuws Meisje. Dit bleek echter zoveel fans te hebben dat Unilever zich toch nog bedacht. Of zulke senti menten nu effect zouden hebben, is volgens Muller maar zeer de vraag. „Zo'n producent die op steeds meer plekken ter wereld steeds nieuwe innovaties op de markt brengt, moet het huis af en toe echt flink schoonmaken." AMSTERDAM - Incassoproblemen door de nieuwe Europese regels doen zich voor bij saldotekort. Als er geen of onvoldoende geld op de rekening van de klant staat, weigert de bank de incasso auto matisch. Dat zegt een woordvoer- der van Achmea. De verzekeraar kampt met problemen bij automa tische incasso van premiegelden. „In de oude situatie ging die incas so gewoon door, omdat de bank wist dat het salaris van de klant een dag later op diens rekening zou worden gestort. In de nieuwe situatie kan dat niet meer", aldus de woordvoerder. Niet iedereen kampt met proble men. Energiebedrijven Nuon en Essent zeggen geen hinder te on dervinden van incasso nieuwe -» stijl. Banken ontkennen dat spra ke is van problemen. „Wij herken nen ons niet in het beeld dat in casso's op grote schaal mislopen," aldus ABN Amro. Bedrijven die op de nieuwe betaalrichtlijnen overgaan zeggen dat banken daar voor onderling verschillende re gels hanteren, waardoor proble men in de hand worden gewerkt. ABN ontkent dat regels tussen banken verschillen en zegt dat el- ke bank in Europa dezelfde stan daard hanteert. De overgang naar het nieuwe Eu ropese betalingsverkeer (Sepa) kan niet worden uitgesteld. Bedrij-^. ven die niet tijdig aan de incasso- regels voldoen kunnen straks al leen nog papieren facturen verstu ren. 17-30 DECEMBER CHASSÉ THEATER BREDA 076 530 31 32 OF WWW.CHASSE.NL nationale nederlanden UTRECHT Advocaat Gerard Spong start een procedure om justitie als nog te dwingen de Rabobank en bankiers van deze bank te vervolgen. Het gaat om ban kiers die betrokken waren bij de fraude met de rentetarieven Libor en Euribor. Spong doet dat namens de in oprichting zijnde Stichting Justitia Distri- butiva, die de belanghebben den in de Liborffaude bundelt. EU-inval bij Philips Europese kartelautoriteiten hebben deze week een inval ge daan bij Philips. De Europese Commissie vermoedt dat elek tronicabedrijven, waaronder Philips, verboden prijsafspra ken hebben bij verkopen via in ternet Elektronicabedrijven, waaronder Media Markt en Sa- turn, en Samsung hadden al la ten weten deel uit te maken van het onderzoek. ZATERDAG 7 DECEMBER 2013 Geen A-merk blijkt heilig door Jelte Posthumus illustratie Nourdin Kouch Renteoverzicht 1,85% Nationale-Nederlanden Internetsparen 1,75% SNS Bank Internet Sparen 1,35% ING Oranje Spaarrekening 1,20% ABN AMRO Bank Direct Sparen 1,20% Rabobank InternetSparen MoneyView ïfr Brondatum: 28-11-2013. Direct opneembare spaarrekeningen van grootbanken, met een variabele rente en een saldo tot 20.000.-. Bereik sneller uw doel met een hoge rente Waar u ook voor spaart, één ding weet u zeker. Met een hoge rente bereikt u sneller uw doel. Daarom is het prettig om te weten dat Internetsparen van Nationale-Nederlanden met 1,85% een van de hoogste rentes in de markt biedt. Spaart u ook om uw droom werkelijkheid te laten worden? Ga nu naar nn.nl/sparen of uw adviseur en overtuig uzelf. wat er ook gebeurt EINDHOVEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17