Hans Klok neemt uitdaging aan
om Harry Houdini te overtreffen
UIT 11
Met zijn nieuwe show The New
Houdini boekte illusionist Hans
Klok eerder dit jaar successen in
Londen, Parijs en Berlijn, maar
vooral ook in eigen land. Reden voor Klok
om in de kerstperiode een extra tournee
door Nederland te doen, met voorstellingen
in onder meer Rotterdam (volgende week)
en Breda (begin januari).
Klok noemt The New Houdini zelf'de span
nendste, meest spectaculaire, maar ook de
meest riskante show van mijn leven'. „Ik
neem de uitdaging aan Houdini te evenaren,
soms zelfs te overtreffen." De Hongaars-Ame
rikaanse boeienkoning Harry Houdini (1874-
1926) zette, regelmatig zijn leven op het spel
met zijn ontsnappingsacts.
Houdini is een belangrijke inspiratiebron
voor Hans Klok, die 'de snelste illusionist ter
wereld' wordt genoemd. In The New Houdini
wordt hij bijgestaan door zijn Diva's of Ma
gie en The Houdini Dancers, maar ook door
internationaal bekroonde circusacts, zoals de
grondacrobatiek van Shcherbak Popov
(winnaar van de Gouden Clown, de Oscar
van de circuswereld), het hoelahoepnummer
van de Russische Yulia Rasshivkina en de
handstandacrobatiek van het duo Strakhov
uit de Oekraïne.
Al het werk van de zieke ge
luidskunstenaar Ad van Buuren
is nu te zien bij de Verbeke
Foundation in het Belgische
Kemzeke, net over de grens bij
Hulst.
Zelf kon Ad van Buuren er
niet bij zijn. Hij heeft kanker
en is te zwak om te reizen.
Er was nog even sprake van
dat de kunstenaar met een
speciale ambulance naar
Kemzeke zou gaan, waar af
gelopen weekeinde zijn expositie werd ge
opend. „Vorige week heb ik de knoop door
gehakt. Ik wilde er heel graag bij zijn, maar
ik kan niet meer", zegt hij.
Hij vindt het geweldig dat de Verbeke
Foundation in het Belgische Kemzeke, in
het Land van Waas, zich heeft ontfermd
over zijn werk. „Ik kende de stichting niet,
maar via internet heb ik gezien wat ze
doen. Mijn werk past daar uitstekend."
In een van de ruimtes van het complex van
Verbeke staan de installaties van Van
Buuren zachtjes te zoemen, te klikken en
te flikkeren. Af en toe breekt er een uit in
een jubelend gezoem, daarna is het weer
stil en hoor je het knakken van de relais.
Het is zijn totale oeuvre dat hier is onderge
bracht. Zijn installaties hebben namen als
'Spiralendans', 'Rietmachine', 'Nestkastje'
en 'Muziek voor de wind'.
Het zijn prachtige objecten. Nut hebben ze
niet, maar ze maken mooie geluiden en
zien er ook nog eens fraai uit. Geert Verbe
ke hoefde dan ook niet lang na te denken
toen het werk werd aangeboden. „Ik hou
van dit soort kunst. Kinetische kunst, as
semblages, alles wat beweegt heeft mijn in
teresse." Verbeke heeft zich verplicht voor
het werk te zorgen. Hij zal het voorlopig
'zeker een jaar' tonen en het beschikbaar
maken voor exposities met Van Buurens
werk.
De overname van het werk was in drie we
ken geregeld. Kunstenares Anna Lange uit
Den Bosch sprak Verbeke tijdens de exposi
tie MEATing in Udenhout. Ze was op zoek
naar een nieuwe verblijfplaats voor haar
neonkunstwerk 'Hoe te koe', dat sinds
2007 op de Melkfabriek in Den Bosch
stond. Woningbouwvereniging Zayaz wil
de er vanaf, het contract was afgelopen en
er waren klachten. Verbeke vond het een
goed werk dat hij graag wilde overnemen.
Bij die gesprekken vroeg Lange ook de aan
dacht voor het werk van Van Buuren.
De in 1951 in Breda geboren Van Buuren
studeerde in 1980 af aan de Akademie voor
Kunst en Vormgeving in Den Bosch. Aan
vankelijk was hij schilder, pas later ging hij
bijzondere installaties maken. De kunste
naar bouwde in de kleine wereld van ge
luidkunst een goede naam op, maar werd
nooit bekend bij een groter publiek.
Groot is zijn oeuvre niet: in de Verbeke
Foundation staat het totale werk: twaalf in
stallaties. Met hulp van vrienden van Van
Buuren is het vorige week weer opge
bouwd. Onderbrengen bij Nederlandse in
stellingen lukte niet. Ook het Stedelijk Mu
seum in Den Bosch had geen interesse. Ver
beke weet waarom dat is. „Kunstinstellin
gen zijn gefixeerd op grote namen. Ze kij
ken niet meer naar het werk zelf. Zie hoe
liefdevol en mooi dit is gemaakt. Er is een
band met het werk van Stan Wannet dat
hier staat. Waar Wannet alles met de com
puter doet, werkte Van Buuren analoog.
Maar de uitgangspunten zijn hetzelfde.
Wannet komt ook uit Den Bosch, maar ze
bleken elkaar niet eens te kennen."
Verbeke ontpopt zich als een adoptieouder
van verweesde Nederlandse kunst. Want
niet alleen Van Buuren en 'Hoe te koe' von
den een plekje in het Waasland, ook het
werk van Jacobus Kloppenburg (1930) is -
met dank aan de Mondriaanstichting - bij
Verbeke te zien. De gemeente Amsterdam
had die collectie al in de vuilcontainer ge
gooid, maar moest na internationaal pro
test van de kunstwereld het daar weer uit
halen.
DONDERDAG 5 DECEMBER 2013
Hans Klok foto Covert de Roos
Hans Klok, dinsdag 10 en woensdag 11 december
in Nieuwe Luxor in Rotterdam. Aanvang: 20.00
uur. Van donderdag 2 t/m zondag 5 januari ook in
Chassé Theater in Breda.
Installaties maken mooie geluiden
door Gerrit van den Hoven
i
In een van de ruimtes van Verbeke staan de installaties van Van Buuren zachtjes te zoemen, te klikken en te flikkeren, foto Tineke Schuurmans
Verbeke Foundation, Westakker, Kemzeke (Bel
gië). Geopend: do t/m zo, 11.00-18.00 uur.