Hans Klok neemt uitdaging aan om Harry Houdini te overtreffen UIT 11 Met zijn nieuwe show The New Houdini boekte illusionist Hans Klok eerder dit jaar successen in Londen, Parijs en Berlijn, maar vooral ook in eigen land. Reden voor Klok om in de kerstperiode een extra tournee door Nederland te doen, met voorstellingen in onder meer Rotterdam (volgende week) en Breda (begin januari). Klok noemt The New Houdini zelf'de span nendste, meest spectaculaire, maar ook de meest riskante show van mijn leven'. „Ik neem de uitdaging aan Houdini te evenaren, soms zelfs te overtreffen." De Hongaars-Ame rikaanse boeienkoning Harry Houdini (1874- 1926) zette, regelmatig zijn leven op het spel met zijn ontsnappingsacts. Houdini is een belangrijke inspiratiebron voor Hans Klok, die 'de snelste illusionist ter wereld' wordt genoemd. In The New Houdini wordt hij bijgestaan door zijn Diva's of Ma gie en The Houdini Dancers, maar ook door internationaal bekroonde circusacts, zoals de grondacrobatiek van Shcherbak Popov (winnaar van de Gouden Clown, de Oscar van de circuswereld), het hoelahoepnummer van de Russische Yulia Rasshivkina en de handstandacrobatiek van het duo Strakhov uit de Oekraïne. Al het werk van de zieke ge luidskunstenaar Ad van Buuren is nu te zien bij de Verbeke Foundation in het Belgische Kemzeke, net over de grens bij Hulst. Zelf kon Ad van Buuren er niet bij zijn. Hij heeft kanker en is te zwak om te reizen. Er was nog even sprake van dat de kunstenaar met een speciale ambulance naar Kemzeke zou gaan, waar af gelopen weekeinde zijn expositie werd ge opend. „Vorige week heb ik de knoop door gehakt. Ik wilde er heel graag bij zijn, maar ik kan niet meer", zegt hij. Hij vindt het geweldig dat de Verbeke Foundation in het Belgische Kemzeke, in het Land van Waas, zich heeft ontfermd over zijn werk. „Ik kende de stichting niet, maar via internet heb ik gezien wat ze doen. Mijn werk past daar uitstekend." In een van de ruimtes van het complex van Verbeke staan de installaties van Van Buuren zachtjes te zoemen, te klikken en te flikkeren. Af en toe breekt er een uit in een jubelend gezoem, daarna is het weer stil en hoor je het knakken van de relais. Het is zijn totale oeuvre dat hier is onderge bracht. Zijn installaties hebben namen als 'Spiralendans', 'Rietmachine', 'Nestkastje' en 'Muziek voor de wind'. Het zijn prachtige objecten. Nut hebben ze niet, maar ze maken mooie geluiden en zien er ook nog eens fraai uit. Geert Verbe ke hoefde dan ook niet lang na te denken toen het werk werd aangeboden. „Ik hou van dit soort kunst. Kinetische kunst, as semblages, alles wat beweegt heeft mijn in teresse." Verbeke heeft zich verplicht voor het werk te zorgen. Hij zal het voorlopig 'zeker een jaar' tonen en het beschikbaar maken voor exposities met Van Buurens werk. De overname van het werk was in drie we ken geregeld. Kunstenares Anna Lange uit Den Bosch sprak Verbeke tijdens de exposi tie MEATing in Udenhout. Ze was op zoek naar een nieuwe verblijfplaats voor haar neonkunstwerk 'Hoe te koe', dat sinds 2007 op de Melkfabriek in Den Bosch stond. Woningbouwvereniging Zayaz wil de er vanaf, het contract was afgelopen en er waren klachten. Verbeke vond het een goed werk dat hij graag wilde overnemen. Bij die gesprekken vroeg Lange ook de aan dacht voor het werk van Van Buuren. De in 1951 in Breda geboren Van Buuren studeerde in 1980 af aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving in Den Bosch. Aan vankelijk was hij schilder, pas later ging hij bijzondere installaties maken. De kunste naar bouwde in de kleine wereld van ge luidkunst een goede naam op, maar werd nooit bekend bij een groter publiek. Groot is zijn oeuvre niet: in de Verbeke Foundation staat het totale werk: twaalf in stallaties. Met hulp van vrienden van Van Buuren is het vorige week weer opge bouwd. Onderbrengen bij Nederlandse in stellingen lukte niet. Ook het Stedelijk Mu seum in Den Bosch had geen interesse. Ver beke weet waarom dat is. „Kunstinstellin gen zijn gefixeerd op grote namen. Ze kij ken niet meer naar het werk zelf. Zie hoe liefdevol en mooi dit is gemaakt. Er is een band met het werk van Stan Wannet dat hier staat. Waar Wannet alles met de com puter doet, werkte Van Buuren analoog. Maar de uitgangspunten zijn hetzelfde. Wannet komt ook uit Den Bosch, maar ze bleken elkaar niet eens te kennen." Verbeke ontpopt zich als een adoptieouder van verweesde Nederlandse kunst. Want niet alleen Van Buuren en 'Hoe te koe' von den een plekje in het Waasland, ook het werk van Jacobus Kloppenburg (1930) is - met dank aan de Mondriaanstichting - bij Verbeke te zien. De gemeente Amsterdam had die collectie al in de vuilcontainer ge gooid, maar moest na internationaal pro test van de kunstwereld het daar weer uit halen. DONDERDAG 5 DECEMBER 2013 Hans Klok foto Covert de Roos Hans Klok, dinsdag 10 en woensdag 11 december in Nieuwe Luxor in Rotterdam. Aanvang: 20.00 uur. Van donderdag 2 t/m zondag 5 januari ook in Chassé Theater in Breda. Installaties maken mooie geluiden door Gerrit van den Hoven i In een van de ruimtes van Verbeke staan de installaties van Van Buuren zachtjes te zoemen, te klikken en te flikkeren, foto Tineke Schuurmans Verbeke Foundation, Westakker, Kemzeke (Bel gië). Geopend: do t/m zo, 11.00-18.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 51