24 ZEELAND NA-OORLOGSE GESCHIEDENIS Een keurig uitgevoerde opdracht werd voor een jonge, gereformeerde zuster, een levensgroot trauma. De familie Meyer v was deel van de schuld die mijn moeder heel persoonlijk voelde Waarvan het ontaarde karakter de christen vanzelfsprekend tegenstaat Achteraf, ja, achteraf wor den de dingen duidelijk. Vooral als je gaat spitten, kun je soms voor verras singen komen te staan, lohan Gortworst kwam erachter dat aan wat al tijd als een karaktereigenschap is be schouwd, een trauma ten grondslag kan liggen. Hij dook in het verleden van zijn stille, bescheiden moeder en ontdekte een levensgroot schuldgevoel, waarvan een metafoor altijd aanwezig was in het gereformeerde gezin waarin hij opgroei de: het zilver van de familie Meyer, de Am sterdamse buren die werden weggevoerd en nooit meer terug kwamen. Zijn boek, dat vorige week vrijdag in de Uilenburgsjoel in Amsterdam werd gepre senteerd, draait om die ene keer dat zijn moeder zich uitliet over wat haar hele le ven donker kleurde. Ze had als psychia trisch verpleegkundige de joodse patiën ten van het gesticht in Franeker, waar ze werkte, naar Westerbork begeleid. Een an dere verpleegster, die vóór haar voor die klus werd aangewezen, had geweigerd. Zij bleek later actiefin het verzet. Pas tegen het einde van haar leven durfde zuster Magdalena Sap uit te spreken dat ze een andere keuze had moeten maken. „Ik heb nooit begrepen waarom mijn moe der, die als enige uit een gezin van negen kinderen een vak had geleerd, B-verpleeg kundige, niet trotser was op dat feit. Ze vertelde ook nooit wat over de tijd dat ze in verschillende gestichten haar opleiding deed en later ook werkte. Het moet te ma ken hebben gehad met die ene gebeurte nis. Erover praten bracht haar keuze te veel op de voorgrond. Ze vertelde ook nau welijks over de familie Meyer, van wie wij een zilveren suikerstrooiertje en een zout- potje in de kast hadden staan. Zilver in bruikleen. Ik wist dat het van de familie Meyer was, dat die mensen waren wegge voerd en nooit meer terug gekomen. Maar van mijn tantes heb ik moeten horen wat de rol van die mensen was in het leven van mijn moeder. Meneer Meyer opende voor mijn moeder de wereld van schoon heid en muziek, door met de meisjes Sap een koortje op te richten. Dat de Meyers niet bij haar familie zijn ondergedoken, is bij mijn moeder deel geworden van die hele grote schuld jegens het Joodse volk, die zij heel persoonlijk heeft gevoeld. Door het op te schrijven heb ik aan een kant geprobeerd haar te begrijpen en aan de andere kant wil ik tegenspreken, of ten minste tóch nuanceren wat in de geschie denisboeken staat. Dat de Nederlanders niet zo veel moeite hadden met de verwer king van de oorlog. Dat ze zich op de toe komst, de wederopbouw richtten. Dat zal allemaal waar zijn, maar het leven van mijn moeder zou fleuriger zijn verlopen, als ze die loodzware last niet had gedra gen." In zijn onderzoek naar de gebeurtenissen die het leven van zijn moeder zo beïn vloedden, kon Johan Gortworst moeilijk voorbijgaan aan de gereformeerde achter grond van Magdalena Sap. Haar vader was bij De Schelde in Vlissingen actief gewor den in de christelijke metaalbewerkers- bond. Hij had de verheffing van de arbei der voor ogen, maar wel met een zeer rechtlijnige en reformatorische opvatting van wat verheffing was. Hoewel de even zeer gereformeerde familie van zijn oma, afkomstig uit een familie van kleine vlas sers uit Hoofdplaat, veel soepeler en gevoe liger was, bleef starre rechtlijnigheid in het gezin Gortworst een eigenschap van de Zeeuwen. „Als ik eerlijk ben, heb ik zelf ook lang moeite gehad me te realiseren dat wie an ders denkt dan 'wij', met onze gerefor meerde en soms gevoelsarme dogma's, ook weieens gelijk kan hebben. In het boek beschrijf ik ook mijn eigen jeugd en achtergrond, al was het alleen maar om te. beseffen hoe ongemakkelijk het is om je daaraan te ontworstelen. Ik deed mijn ouders verdriet door niet meer naar de kerk te gaan. De kerk en de zekerheden van mijn veel emotioneler ingestelde va der, die geen andere houvast had dan de Bijbel." Gedurende zijn onderzoek werd Jo han Gortworst regelmatig ge schokt door wat het referentieka der van zijn moeder moet zijn geweest. In het boek is een afbeelding opgenomen van een bladzij uit het Gereformeerd Jon gelingsblad van januari 1939. In de rubriek Uit het Volle Leven gaat het over De Jood. We kunnen er uit opmaken dat er in de ogen van de auteur twee Joodse volken zijn: het oud-testamentische, door god uit verkoren volk en het Joodse volk dat ooste lijk van Nederland woont en waarvan het ontaarde karakter de Nederlandse chris ten vanzelfsprekend tegenstaat. Nu de Duitsers de joden proberen te verdrijven, moeten de christenen, ngt als Paulus, maar voor hen bidden. Andere aanbevelin gen, zoals bijvoorbeeld hun onderdak bie den, worden niet gedaan. De auteur onderzoekt en passant ook zijn eigen drijfveren. Welke invloed heeft de aanwezigheid van de familie Meyer gehad op de keuzes die hij zelf maakte? Het jon getje dat zendeling wilde worden en zijn psalmversjes zo keurig uit zijn hoofd leer de, mag de gereformeerde kerk dan wel de rug hebben toegekeerd, het zijn toch evangelische opvattingen en feiten uit het collectieve geheugen die zijn loopbaan hebben bepaald. Als student in Amsterdam kwam Jo han Gortworst in de Nicolaaskerk terecht, waar krakers, daklozen en vluchtelingen onderdak vonden. Hij span de zich in voor een groep Tamils, die in de jaren tachtig het begrip asielzoeker muntte. Daarover en vooral om begrip te kweken voor vluchtelingen, schreef hij zijn eerste boek Tamils vp je stoep. In 1987 werd hij de eerste directeur van het Asiel zoekerscentrum Bergzicht in Goes. Hij was er een opbouwwerker. AZC's beston den nog niet en de omgeving stond niet te springen. „Kort voordat ik wegging, ont moette ik mijn vrouw, Ans Rijkse uit Goes. Toen bleek het plotseling allemaal best mee te vallen met die Zeeuwen. Goed dat ik net wegging. De directeur en een werknemer, dat kan natuurlijk niet." In Apeldoorn ging Gortworst zich bezig houden met de opvang van Iraanse en Vietnamese vluchtelingen. Inmiddels is hij al jaren plaatsvervangend directeur van de Federatie Opvang. „De organisa ties die bij ons zijn aangesloten, Leger des Heils, Humanitas maar ook Emergis, bij voorbeeld, houden zich bezig met de op vang van eerwraakslachtoffers, slachtof fers van huiselijk geweld, van mensenhan del, vrouwen dus." Om zijn boek een beetje officieel te lance ren, nodigde Johan Gortworst historicus Bart Wallet uit, ook een jongen van gere formeerde huize, die veel onderzoek deed naar de geschiedenis van de joden in Ne derland. In zijn rede benadrukte Wallet dat juist onderzoek naar de naoorlogse be leving van de Tweede Wereldoorlog node wordt gemist. Hij was dus blij met het voorbeeld van Johan Gortworst: de genera tie die de oorlog beleefde aan de hand van de herinneringen van hun ouders. Zilver in Bruikleen metafoor voor schuld Johan Gortworst door Mieke van de Jagt Gereformeerd Jongelingsblad

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 64