AUT^STURM Tweedehands auto's goedkoper door stijgende import uit met name Zuid-Europa. 59.392 +22,6% 72.861 ECONOMIE 11 OCCASIONS Topkok Sergio Herman kookt voor KLM 'Verkoop van kerstbomen lij'dt niet onder crisis' DE NIEUWE GENERATIE NISSAN QASHQAI ONTDEK HEM BIJ AUTO STURM IN GOES ALLEEN OP 2 EN 3 DEC. VAN 10:00-22:00 UUR RIJSWIJK - De KLM is begonnen maaltijden te-serveren van topkok Sergio Herman. Dat'dan wel al leen in de World Business Class. KLM is zeer verheugd, meldde het bedrijf gisteren. Ook Herman zeifis vereerd. De maaltijden in deze klasse wor den al jaren ontwikkeld door Ne derlandse topchefs. Eerder creëer den onder anderen Jonnie Boer, Richard Ekkebus en Onno Kokme- ijer het eten aan boord. Sergio Herman (1970) is eigenaar van driesterrenrestaurant Oud Sluis in Sluis. Hij sluit vlak voor kerst de deuren van Oud Sluis om zich op zijn andere zaken te richten. BOEKEL - Ondanks de economi sche malaise bezuinigen Neder landers naar verwachting niet op hun kerstboom in de huiskamer. De Vereniging Nederlandse Kerst bomenkwekers (VNK) rekent er op dat net als vorig jaar zo'n drie miljoen bomen aan de man wor den gebracht: twee miljoen echte en één miljoen kunstbomen. Ne derlandse kwekers spreken van een goede oogst. Vorig jaar was nog sprake van be perkte vorstschade, maar na een goed groeiseizoen met voor kerst bomen prima weer is de kwalitéit volgens VNK dit jaar weer uitste kend. DEN HAAG - Automobilisten die de ze weken met een lokkertje voor 2.000 euro extra inruilwaarde de showroom binnenlopen, kunnen met een flinke kater worden ge confronteerd. Hun oude auto is mogelijk veel minder waard dan gehoopt. Door goedkope, groot schalige import van tweedehands auto's uit met name Zuid-Europa staan de actuele inruilprijzen flink onder druk. „Wie op inter net een BMW 3 Touring diesel uit 2010 of een Peugeot 308 diesel uit 2012 zoekt, komt zonder uitzonde ring bij goedkope geïmporteerde auto's uit", zegt loost Klaren, hoofd restwaarden van taxateur Autotelex uit Arnhem. „Dat kan makkelijk 1200 tot 1500 euro sche len", licht Klaren toe. Ge ïmporteerde auto's zijn soms flink goedkoper dan Nederlandse tweedehandsjes. „De prijsdruk wordt in toenemende mate een probleem", erkent Tom Huyskens van Bovag, de brancheorganisatie van autobedrijven. Ondertussen groeit de import van occasions uit het buitenland gestaag. Tot en met oktober wa ren 72.861 auto's uit het buiten land geïmporteerd, een stijging van bijna 25 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Aumacon uit Leiden, dienstverle- Een geïmporteerde tweedehands auto is makkelijk 1200 tot 1500 euro goedkoper ner voor de autobranche, schat dat de import dit jaar op 88.000 auto's uit zal komen. Clem Dickmann, directeur van Aumacon schrijft de import toe aan het tekort aan jonge auto's uit de middenklasse (B en C) in Ne derland. Dat is mede het gevolg van de economische crisis. Men sen rijden blijkbaar langer door en stellen aankoop van een nieu we auto uit. „Het is met autoprij- zen net als met water: het gaat naar het laagste punt. Auto's wor den door dealers met name geïm porteerd uit Spanje, Griekenland, Portugal en Italië. Allemaal crisis- landen waar de autoverkopen stagneren en allemaal vakantielan den met een uitgebreide verhuur1 vloot aan auto's. Soms worden ze met honderden tegelijk geïmpor teerd", aldus Dickmann. Voor alle auto's die Nederland bin nenkomen, moet bpm worden be taald. Daar wringt de schoen. Vol gens Autotelex laten veel impor teurs de wagen importeren op grond van de werkelijke waarde en niet op basis van de door de Be lastingdienst opgestelde tabel. Die laatste leidt tot een veel hoge re bpm-afdracht. Taxateur Klaren: „Krasjes, deuk jes, gebruikssporen drukken de werkelijke waarde, zodat minder bpm hoeft worden afgedragen." Volgens Autotelex wordt bijna één op de drie auto's van bouw jaar 2007 of later geïmporteerd te gen een bpm die 50 procent of meer lager ligt dan de bpm-lijst van de fiscus. Twee jaar geleden gold dat nog maar voor één op de tien auto's. „Met een aanzienlijk deel van de import wordt bewust gesjoe meld", zegt Bovag-woordvoerder Huyskens. Hij schat dat de fiscus op jaarbasis 60 miljoen aan bpm-inkomsten misloopt. De Bo vag zit flink in de maag met de waardebepaling van geïmporteer- de occasions. „Daarover zijn we nu in gesprek met de fiscus", zegt Huyskens. „Wij willen dat die waardebepaiing zoveel mogelijk aan banden wordt gelegd en dat er een zo reëel mogelijke waarde op papier wordt gezet." De fiscus heeft nu een half jaar de tijd om een taxatie te betwisten. Huys kens: „Als de fiscus dan onder zoek wil instellen, is die auto al lang weer weg. Er wordt nu ge dacht aan een termijn van drie weken. Binnen die termijn mag geen kenteken worden afgegeven. Ook wil de Rijksdienst voor het Wegverkeer foto's maken van schade zodra de auto's Nederland binnenkomen, zodat je bij contro le kunt zien of die deuk er toen al inzat of niet." Klaren van Autotelex betwijfelt of dat gaat werken. „Als de waarde van de auto is verlaagd omdat er kleurverschil zit in het spuitwerk kun je dat met foto's moeilijk aan tonen." Komen er strengere taxa- tieregels, dan is het prijsvoordeel- tje voor de consument meteen verleden tijd. Overigens geeft niet elke impor teur het prijsvoordeel door aan de klant, sommigen gebruiken de op brengst om de eigen winst op te krikken. Waar wel reden voor is. Volgens Aumacon hadden garages vorig jaar flinterdunne marges, maar komen ze dit jaar in de rode cijfers. IMPORT PERSONENAUTO OCCASIONS NAAR NEDERLAND TOP 5 POPULAIRSTE MODELLEN DINSDAG 3 DECEMBER 2013 Innovation that excites v.a. 23.150,-" lease 395,-/mnd Kom naar onze Nissan QASHQAI Exclusive Tour en ontdek de nieuwe generatie QASHQAI met dc allerlaatste technologie. Amundsenweg 39 4462 GP Goes Tel.: (0113) 60 20 00 www.autosturm.nl Consumentenadviespnjs Nissan QASHQAI 12L DIG-T Visa va. 23.150.- (o.b.v. de meest recente pepert, ind BTW en BPM, aid. racyclingbrjOrage a 45.- en kosten njklaar maken). Vanaf leasepnjs gebaseerd op Nissan QASHQA11 2L DIG-T Vara o.b.v. 40 maanden/15.000 km per par lui operational lease via Nissen Business finance, inclusief verzekering eiclusiel BTW. brandstof en vervangend vervoer. Afbeeldingen kunnen afweken van sfandaardurtvoering. QASHQAI-gamma: 3.0-5,1/100 km, resp. 26.3-17,2 km/ltr. CO,-uitsloof variërend van 99 gr/km lol 129 gr/km. Gegevens zijn gebaseerd op voorlopige homoiogatledifers. Alle wijzigingen voorbehouden aan Nissan Nederland. Import drukt inruilprijzen door Chris van Alem Joost Klaren, Autotelex jan./okt. 2012 jan./okt. 2013 3de kwartaal 2013 2de kwartaal 2013 infographic De Persdienst I bronnen VWE Trendweb, Aumacon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 11