AUT^STURM
Tweedehands auto's goedkoper
door stijgende import uit met
name Zuid-Europa.
59.392 +22,6% 72.861
ECONOMIE 11
OCCASIONS
Topkok Sergio
Herman kookt
voor KLM
'Verkoop van
kerstbomen lij'dt
niet onder crisis'
DE NIEUWE GENERATIE NISSAN QASHQAI
ONTDEK HEM BIJ AUTO STURM IN GOES
ALLEEN OP 2 EN 3 DEC.
VAN 10:00-22:00 UUR
RIJSWIJK - De KLM is begonnen
maaltijden te-serveren van topkok
Sergio Herman. Dat'dan wel al
leen in de World Business Class.
KLM is zeer verheugd, meldde
het bedrijf gisteren. Ook Herman
zeifis vereerd.
De maaltijden in deze klasse wor
den al jaren ontwikkeld door Ne
derlandse topchefs. Eerder creëer
den onder anderen Jonnie Boer,
Richard Ekkebus en Onno Kokme-
ijer het eten aan boord. Sergio
Herman (1970) is eigenaar van
driesterrenrestaurant Oud Sluis
in Sluis. Hij sluit vlak voor kerst
de deuren van Oud Sluis om zich
op zijn andere zaken te richten.
BOEKEL - Ondanks de economi
sche malaise bezuinigen Neder
landers naar verwachting niet op
hun kerstboom in de huiskamer.
De Vereniging Nederlandse Kerst
bomenkwekers (VNK) rekent er
op dat net als vorig jaar zo'n drie
miljoen bomen aan de man wor
den gebracht: twee miljoen echte
en één miljoen kunstbomen. Ne
derlandse kwekers spreken van
een goede oogst.
Vorig jaar was nog sprake van be
perkte vorstschade, maar na een
goed groeiseizoen met voor kerst
bomen prima weer is de kwalitéit
volgens VNK dit jaar weer uitste
kend.
DEN HAAG - Automobilisten die de
ze weken met een lokkertje voor
2.000 euro extra inruilwaarde de
showroom binnenlopen, kunnen
met een flinke kater worden ge
confronteerd. Hun oude auto is
mogelijk veel minder waard dan
gehoopt. Door goedkope, groot
schalige import van tweedehands
auto's uit met name Zuid-Europa
staan de actuele inruilprijzen
flink onder druk. „Wie op inter
net een BMW 3 Touring diesel uit
2010 of een Peugeot 308 diesel uit
2012 zoekt, komt zonder uitzonde
ring bij goedkope geïmporteerde
auto's uit", zegt loost Klaren,
hoofd restwaarden van taxateur
Autotelex uit Arnhem. „Dat kan
makkelijk 1200 tot 1500 euro sche
len", licht Klaren toe. Ge
ïmporteerde auto's zijn soms
flink goedkoper dan Nederlandse
tweedehandsjes. „De prijsdruk
wordt in toenemende mate een
probleem", erkent Tom Huyskens
van Bovag, de brancheorganisatie
van autobedrijven.
Ondertussen groeit de import
van occasions uit het buitenland
gestaag. Tot en met oktober wa
ren 72.861 auto's uit het buiten
land geïmporteerd, een stijging
van bijna 25 procent ten opzichte
van dezelfde periode vorig jaar.
Aumacon uit Leiden, dienstverle-
Een geïmporteerde
tweedehands auto
is makkelijk 1200
tot 1500 euro
goedkoper
ner voor de autobranche, schat
dat de import dit jaar op 88.000
auto's uit zal komen.
Clem Dickmann, directeur van
Aumacon schrijft de import toe
aan het tekort aan jonge auto's uit
de middenklasse (B en C) in Ne
derland. Dat is mede het gevolg
van de economische crisis. Men
sen rijden blijkbaar langer door
en stellen aankoop van een nieu
we auto uit. „Het is met autoprij-
zen net als met water: het gaat
naar het laagste punt. Auto's wor
den door dealers met name geïm
porteerd uit Spanje, Griekenland,
Portugal en Italië. Allemaal crisis-
landen waar de autoverkopen
stagneren en allemaal vakantielan
den met een uitgebreide verhuur1
vloot aan auto's. Soms worden ze
met honderden tegelijk geïmpor
teerd", aldus Dickmann.
Voor alle auto's die Nederland bin
nenkomen, moet bpm worden be
taald. Daar wringt de schoen. Vol
gens Autotelex laten veel impor
teurs de wagen importeren op
grond van de werkelijke waarde
en niet op basis van de door de Be
lastingdienst opgestelde tabel.
Die laatste leidt tot een veel hoge
re bpm-afdracht.
Taxateur Klaren: „Krasjes, deuk
jes, gebruikssporen drukken de
werkelijke waarde, zodat minder
bpm hoeft worden afgedragen."
Volgens Autotelex wordt bijna
één op de drie auto's van bouw
jaar 2007 of later geïmporteerd te
gen een bpm die 50 procent of
meer lager ligt dan de bpm-lijst
van de fiscus. Twee jaar geleden
gold dat nog maar voor één op de
tien auto's.
„Met een aanzienlijk deel van de
import wordt bewust gesjoe
meld", zegt Bovag-woordvoerder
Huyskens. Hij schat dat de fiscus
op jaarbasis 60 miljoen aan
bpm-inkomsten misloopt. De Bo
vag zit flink in de maag met de
waardebepaling van geïmporteer-
de occasions. „Daarover zijn we
nu in gesprek met de fiscus", zegt
Huyskens. „Wij willen dat die
waardebepaiing zoveel mogelijk
aan banden wordt gelegd en dat
er een zo reëel mogelijke waarde
op papier wordt gezet." De fiscus
heeft nu een half jaar de tijd om
een taxatie te betwisten. Huys
kens: „Als de fiscus dan onder
zoek wil instellen, is die auto al
lang weer weg. Er wordt nu ge
dacht aan een termijn van drie
weken. Binnen die termijn mag
geen kenteken worden afgegeven.
Ook wil de Rijksdienst voor het
Wegverkeer foto's maken van
schade zodra de auto's Nederland
binnenkomen, zodat je bij contro
le kunt zien of die deuk er toen al
inzat of niet."
Klaren van Autotelex betwijfelt of
dat gaat werken. „Als de waarde
van de auto is verlaagd omdat er
kleurverschil zit in het spuitwerk
kun je dat met foto's moeilijk aan
tonen." Komen er strengere taxa-
tieregels, dan is het prijsvoordeel-
tje voor de consument meteen
verleden tijd.
Overigens geeft niet elke impor
teur het prijsvoordeel door aan de
klant, sommigen gebruiken de op
brengst om de eigen winst op te
krikken. Waar wel reden voor is.
Volgens Aumacon hadden garages
vorig jaar flinterdunne marges,
maar komen ze dit jaar in de rode
cijfers.
IMPORT PERSONENAUTO OCCASIONS NAAR NEDERLAND
TOP 5 POPULAIRSTE MODELLEN
DINSDAG 3 DECEMBER 2013
Innovation
that excites
v.a. 23.150,-" lease 395,-/mnd
Kom naar onze Nissan QASHQAI Exclusive Tour en ontdek de
nieuwe generatie QASHQAI met dc allerlaatste technologie.
Amundsenweg 39 4462 GP Goes Tel.: (0113) 60 20 00
www.autosturm.nl
Consumentenadviespnjs Nissan QASHQAI 12L DIG-T Visa va. 23.150.- (o.b.v. de meest recente pepert, ind BTW en BPM, aid. racyclingbrjOrage a 45.- en kosten njklaar maken). Vanaf
leasepnjs gebaseerd op Nissan QASHQA11 2L DIG-T Vara o.b.v. 40 maanden/15.000 km per par lui operational lease via Nissen Business finance, inclusief verzekering eiclusiel BTW. brandstof
en vervangend vervoer. Afbeeldingen kunnen afweken van sfandaardurtvoering.
QASHQAI-gamma: 3.0-5,1/100 km, resp. 26.3-17,2 km/ltr. CO,-uitsloof variërend van 99 gr/km lol 129 gr/km. Gegevens zijn gebaseerd op voorlopige homoiogatledifers. Alle
wijzigingen voorbehouden aan Nissan Nederland.
Import drukt inruilprijzen
door Chris van Alem
Joost Klaren, Autotelex
jan./okt. 2012 jan./okt. 2013
3de kwartaal 2013
2de kwartaal 2013
infographic De Persdienst I bronnen VWE Trendweb, Aumacon