REIZEN 19 exemplaar aan de voet. Het kan net. Uittrekken moet met de hulp van twee verkoopsters. Bij het losschieten tuimelen ze te gen de net opgetuigde plastic kerstboom. Vier ballen stuk! De volgende dag melden we ons gelaarsd en wel bij de leidster van onze excursie. De zon schijnt, de ongebaande paden lonken, de laarzen blijken water dicht. Vrolijk klossen we door de rivieren. Onze begeleidster houdt voortdu rend een beetje in, wanneer ze de rivierbedding doorwaadt, ter wijl ik gehaast verder stap door het water. Fijntjes wijst ze mij op het domme daarvan. Stevig doorklossen vergroot de kans op instromend water aanmerkelijk. Voorzichtige passen nemen, ga randeert droge voeten. Ik volg haar aanwijzingen deemoedig. Het is een prachtige wandeling. Paadjes, watertjes, weilandjes, modderpoeltjes, we komen over al. Op de plaats van bestemming spreken we degene die we zoe ken. Een aardige vrouw. Na de twee uur durende heenreis ben ik van top tot teen doorweekt van het zweet. Voor we terug gaan, ga ik eerst maar even op drogen en uitrusten op een grind- strandje aan het riviertje. Daar ontmoet ik Wilson, een zelfver zekerd ventje van een jaar of 8. Hij mag af en toe mee naar de fin- ca van zijn buurvrouw, hier diep in de jungle. Wilson steekt zijn aanwezigheid niet onder stoelen of banken. Zodra hij kan, pikt hij een scherpe machete en begint in het wilde weg te kappen. Voor mijn geestesoog zie ik hem zijn eigen beentjes al onder zich van daan snijden, maar het valt mee. Wanneer de kleine is uitgeraasd, krijgen we het teken dat we naar huis gaan. Ik draag een zwaar sta tief en een forse rugzak. Vlak voor me loopt Wilson. Hij heeft een enorme tros bananen gekre gen. Als hij in staat is de bananen zelf naar het dorp te dragen, mag Wilsons kleine lijfje doet zijn uiterste best de tros te tillen, maar is geen partij voor de bananen hij ze houden. Het kleine lijfje doet zijn uiterste best, maar is geen partij voor de bananen. Wilson heeft een gepijnigde blik in zijn ogen. Net voor hij omku kelt, neem ik de tros van hem over. Hij blij, ik balen. Wat is dat kreng zwaar! Nog meer dan een uur te gaan én ik voel mijn greep steeds sneller verslappen. Gelukkig krijg ik afleiding. Mijn tenen beginnen pijn te doen. De te krappe laarzen eisen hun tol. Het laatste halfuur is het lijden geblazen. Die rotbananen wegen 1.000 kilo en mijn tenen sterven af. Het statief schuurt op mijn schouders en hoeveel lood zit er eigenlijk in die rugzak? Wilson kijkt inmiddels weer brutaal om zich heen, hoewel hij mijn blik vermijdt. Heel verstandig. Wanneer het dorp in beeld komt, ben ik de uitputting nabij. Alles doet pijn en de rest ook. Vlak voor zijn huis pakt Wilson de tros bananen van me over. Een beetje beschaamd kijkt hij me aan. Ik leg mijn vinger op mijn lippen. Vertel thuis maar dat je hem helemaal zelf hebt ge tild. Als we een paar honderd meter verderop nog even staan na te praten en afspraken maken voor de volgende dag, word ik aan mijn doorweekte T-shirt getrok ken. Wilson steekt me een van zijn bananen toe. Muchas gra- cias, zegt hij keurig en rent weg. Tevreden kijk ik hem na. Met een mooier gebaar kan de dag niet eindigen. den, Polen en Russen bepaalden de ge schiedenis van de Letse hoofdstad. Het is ons te druk in het oude centrum van Riga en we fietsen snel de stad door. De Eurove- lo 13 volgt de kust van Letland die hier een grote bocht maakt. Wij kiezen voor een korte weg naar de westkust via een door steek. In Kuldiga ervaren we dat we geen spijt hebben van deze keuze: we fietsen over onvervalste Nederlandse fietsknoop- punten. Deze Hanzestad dankt dit sys teem aan de Nederlandse partnergemeen te Ommen. Bij de havenstad Liepaja zien we weer dui delijk tekenen van de periode van de Russi sche bezetting. De stad was van strate gisch belang vanwege de ijsvrije haven. Tij den van de tsareir, Stalin en de Koude Oor log lijken te herleven tijdens een tochtje over de vroegere marinebasis. Het uitge strekte complex van militaire gebouwen en woonkazernes op de verlaten basis lijkt langzaam door de natuur teruggenomen te worden. Stenen kolossen verdwijnen ach ter het groen. De voormalige gevangenis is nu een museum. De confrontatie met de harde werkelijkheid uit het verleden zorgt voor een gevoel van bevrijding als we bui ten weer op onze fietsen kunnen stappen. Net als elders in Europa lijken de grenzen tussen de Baitische staten vervaagd. Bijna zonder dat we het merken, fietsen we in Li touwen. De weelderigheid van de optui ging van de kerken toont wel aan dat we nu in een katholiek land zijn in plaats van protestants gebied. Klaipeda, de belangrijkste havenstad van Litouwen, heeft een metamorfose onder gaan. De oude havengebouwen aan de ri vier de Memel zijn omgetoverd tot heden daagse horecagelegenheden die vooral in trek zijn bij jongeren. De stad wordt van de Oostzee gescheiden door het langgerek te schiereiland Neringa. Dit smalle strook je land heeft het mooiste fietspad van deze tocht: afwisselend langs de zee en door de duinen, dwars door een natuurgebied. Ge lukkig staan er géén hekken langs het pad. Borden met verboden te betreden lijken af doende. Bij Mida knijpen we in de rem men voor de dreigende barrière van een échte grens. Kaliningrad is sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog een Russi sche enclave. We kunnen hier over land niet verder zonder de juiste papieren. Een veerbootje brengt ons terug naar het vaste land van Litouwen. WAAR EN WAT Hf ZATERDAG 30 NOVEMBER 2013 Paldiski Parnü Vilnius Het oude stads deel van Tallinn. foto links: Op de Estse eilanden Hiiumaa en Saaremaa fiets je door ongerepte natuur. foto rechts: Een dreigende wachttoren uit de Sovjettijd langs de kust van de Baitische Zee. foto's Bert Sitters reageren? reizen@depersdienst.nl POLEN WIT-RUSLAND Tallinn in Estland ligt he melsbreed zo'n 1.450 kilo meter verwijderd van Am sterdam. Estonian Air vliegt dagelijks van Schiphol naar Tallinn (www.estonia- nair.com). Auto- en treinrei zigers kunnen een veer boot nemen vanuit een Duitse haven aan de Oost zee. DFDS vaart bijvoor beeld van Kiel naar Klaipe da in Litouwen. Kijk voor meer informatie op www.balticferries.nl en www.dfdsseaways.nl. In Estland, Letland en Litou wen wordt veel gedaan aan de ontwikkeling van het fietstoerisme. Er is een ruim aanbod aan bewegwij- zerde routes, kaarten, gid sen en fietsverhuur. Op www.balticcyde.eu staat veel informatie over fietsen in de Baitische staten. NOORWEGEN Kirkenes*^ The Iron Curtain Trail is de Eurovelo 13, maar loopt grotendeels gelijk met de Eurovelo 10 en is op veel plaatsen als dusdanig be- wegwijzerd. De Eurovelo 10 is een fietsroute rond de Baitische Zee die maar liefst negen landen aan doet. Zie ook www.eurove- lo.com en www.ironcurtain- trail.eu. Toeristische diensten: www.visitestonia.com www.lithuania.travel www.latvia.travel ZWEDEN FINLAND (5^) Iron Curtain Trail - r-~ Haapsula Baitische Zee RUSLAND Liepaja Klaipeda

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 75