Zijn moeder en de buurman nu werkelijk fraudeurs? WHH* lii Wie even een foutje maakt, krijgt met een een forse boete van de overheid. De sancties gaan te ver. SPECTRUM 15 - opinie ke ;r >g r- n- u- in fel langrijk dat kinderen leren dat seksua liteit veel meer inhoudt dan seksueel contact alleen. Veel volwassenen staan daar niet bij stil, wat de felheid verklaart van sommige reacties tegen seksuele vorming op school. Het gaat ook om het kennen en verzorgen van je lichaam, voortplanting, liefde en an dere gevoelens, rolpatronen, stereo typen, communicatie en andere socia le vaardigheden. Met aandacht voor verschillen en overeenkomsten tus sen jongens en meisjes en de vele fa bels en misverstanden die nog steeds bestaan over de puberteit en relaties. Voor docenten is het soms lastig om met leerlingen over seksualiteit te pra ten. Dokter Corrie kan hen uitstekend helpen. Door met hun klas naar haar programma te kijken, kunnen zij aan de hand van de reacties van hun leer lingen bepalen hoe zij na afloop ver- der praten over het behandelde the ma. Net zoals ze dat doen naar aanlei ding van een nieuwsbericht over een natuurramp of gezinsdrama. Als ouder of docent hoefje het abso luut niet met Dokter Corrie eens te zijn. Ook de grappen hoefje niet leuk te vinden. Maar maak gebruik van wat ze doet, zegt, stottert en stuntelt om met kinderen in gesprek te gaan. Vanaf de kleutertijd hebben zij hier over vragen. Het is zonde daar niet op in te gaan als opvoeder. Reagerend op hun vragen kun je hen leren dat ieder een op een eigen manier mag praten over seksualiteit, met respect voor el kaar. En dat je van mening kan en mag verschillen. Dat versta ik onder goede seksuele vorming. En voor op voeders die het lastig vinden een ge sprek hierover te beginnen, is Dokter Corrie een zegen. Stel: uw bejaarde moeder trekt in bij haar jongere zus ter die net als zijzelf wedu we is. Een tijdje na haar ver huizing komt ze, volledig in paniek, bij u met een brief van de SVB (de uitkerende instantie) waarin u leest dat zij fraude zou hebben ge pleegd. Fraude? Uw moeder had toch netjes haar nieuwe adres doorgege ven? Nee, nu ze samenwoont met een familielid in de tweede graad moet ze 1.500 euro aan te veel ontvangen AOW terugbetalen. Daar bovenop moet ze een boete betalen van maar liefst 1.500 euro. Een ander voorbeeld. Uw buurman, een uit Irak afkomstige erkende vluch teling die nog niet zo lang in Neder land woont, komt bij u met een brief die hij niet begrijpt. Uit de brief blijkt dat uw buurman de volgende fraudu leuze handelingen heeft gepleegd: in plaats van de gewerkte uren per week heeft hij de gewerkte uren per maand doorgegeven. Er wordt een boete van 1.000 euro opgelegd, de som van het niet opgegeven inkomen. En uw buur man was er nog wel zo trots op dat het hem lukte om zijn gewerkte uren elektronisch door te geven. Dan nog uw zoon. Het gaat al lange tijd niet goed met hem. Hij is een jaar geleden zijn baan kwijtgeraakt en heeft de neiging zijn kop in het zand te steken. Gelukkig kan hij af en toe helpen bij een vriend die een verhuis bedrijf heeft. Als u een keer bij hem langs komt, vindt u in het midden van een grote stapel post een brief van het UWV waarin uw zoon wordt beticht van fraude. Hij heeft bij herha ling niet doorgegeven hoeveel uur hij bij het verhuisbedrijf werkt. De ko mende maanden zal zijn uitkering in zijn geheel worden verrekend met de boete van 3.000 euro. Zoals deze voorbeelden laten zien, hoeft bij 'fraude' niet altijd opzet in het spel te zijn. Anders gezegd, er is een verschil tussen mensen die ter goeder trouw of ter kwader trouw in formatie verzwijgen of verkeerd door geven. De uitkeringsinstantie maakt evenwel in principe geen onderscheid tussen beide situaties: fraude is frau de. Uiteenlopende partijen zoals de SP, het CDA en D66 hebben zich vori ge week kritisch uitgelaten over de zo genaamde fraudewet die per 1 januari van dit jaar in werking is getreden. Op grond van deze wet moeten 'frau deurs' niet alleen de te veel ontvan gen uitkering terugbetalen, maar wordt hen ook een boete opgelegd die gelijk is aan het te veel ontvangen be drag, met een minimum van 150 euro. Dat is een stuk meer dan dat het was, namelijk 10 procent van de ten onrechte ontvangen uitkering, met een minimum van 52 euro. Gaat ie mand voor een tweede keer in de fout, dan wordt de boete vastgesteld op 150 procent van de uitkering en dient de uitkerende instantie de boete in zijn geheel te verrekenen met de uitkering. Een van de kernpunten in de huidige discussie gaat over de door de wet ge boden mogelijkheid om de boete te verlagen in geval van 'verminderde verwijtbaarheid'. Deze mogelijkheid lijkt in de praktijk weinig te worden gebruikt. Dat is ook niet zo vreemd, gezien de strenge criteria die hieraan worden gesteld. Ook onze moeder, buurman en zoon voldoen vermoede lijk niet aan de criteria van 'vermin derde verwijtbaarheid' nu er sprake was van onachtzaamheid door onbe kendheid met de regels (moeder), on voldoende beheersing van het Neder lands (buurman) en administratieve chaos (zoon). Maar om dit nu fraude te noemen en als zodanig te bestraf fen? De voorbeelden zijn afkomstig uit de Amsterdamse Sociaal Raadslieden praktijk waar ik jarenlang werkzaam was, en dateren (gelukkig) uit de pe- riode van voor de invoering van de fraudewet. Uit ervaring weet ik dat so- cialezekerheidsregels voor veel men sen erg ingewikkeld zijn. Zelfs hbo-ge- schoolde hulpverleners sturen cliën ten door naar sociaal raadslieden, om dat zij er niet zeker van zijn dat ze hun cliënten goed adviseren. Er kan bijvoorbeeld veel van afhangen 'of het kruisje al dan niet op de juiste plek staat'. Dit Keeft niet alleen mate riële gevolgen voor uitkeringsgerech tigden, maar zal in veel gevallen ook van invloed zijn op het gevoel van ei- genwaarde. Niemand vindt het im mers leuk het label 'fraudeur' op zich geplakt te krijgen. Natuurlijk, en dat wordt ook door alle partijen in het debat steeds weer bena drukt, moedwillige fraude moet wor den bestreden, maar laten we oppas sen dat we niet te ver doorschieten in de wens om calculerend gedrag tegen te gaan. De huidige wettekst die nog afkomstig is van de gedoogregering met Wilders biedt naar mijn smaak te weinig ruimte voor een soepele toe passing-van sancties. Deze trend lijkt helaas door de huidige regeringscoali- tie te zijn opgepikt en voortgezet, ge zien de onlangs ingediende wijzi gingsvoorstellen. reageren? -r ZATERDAG 30 NOVEMBER 2013 R II I H U RH 1- ;t s door Anja Eleveld Anja Eleveld is docent en on derzoeker so ciaal recht aan de Vrije Univer siteit van Am sterdam. Ele veld was tussen 2006 en 2012 als promovenda en docent ver bonden aan Uni versiteit Leiden bij de afdeling sociaal recht. nieuwsredactie@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 71