66 Ik merkte dat mijn baas mij veel hoger inschatte dan ik dat zelf deed. Dat gaf vertrouwen WERKEN 5 recht", verklaart Saskia Bierling van de Autoriteit Consument Markt. Meld het onveilige product ook bij de Nederlandse Voedsel- en Wa renautoriteit (NVWA), te bereiken via telefoonnummer 0800-0488. De NVWA houdt toezicht op de veiligheid van producten en op de veiligheid van eten en drinken. „Wanneer een consument bij ons een serieuze melding doet van een onveilig product, nemen wij con tact op met de leverancier. Soms is er vervolgonderzoek nodig en on derzoeken we een aantal produc ten uit de schappen of gaan we naar de fabriek toe", vertelt Tjitte Mastenbroek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Voldoet het product niet aan de Nederlandse veiligheidseisen, dan kan de NVWA de producent dwin gen het product uit de schappen te nemen en de afnemers in te lichten over de gevaren van het product. „De producent moet dit zelf doen, maar wij zien er wel op toe dat het op een correcte manier ge beurt. Alleen als een bedrijf failliet is gegaan, nemen wij de voorlich ting over", legt Mastenbroek uit. Functioneringsgesprek? Dat hoeft geen 'moetje' te zijn. Als je het goed aanpakt, zet je na afloop samen de schouders onder het werk. En dat is winst voor iedereen. O Of je nu de timmerman bent of diens opzichter, de secretaresse of haar baas, de ambtenaar of de chef ervan: veel mensen zien op tegen het jaarlijk se functioneringsgesprek. Maar al te vaak stellen die gesprekken dan ook niet zo veel voor. 'Het gaat eigenlijk best goed', constateren baas en werknemer eensgezind. En ze gaan, opgelucht dat het verplichte nummer er weer op zit, over tot de orde van de dag. Maar het functioneringsgesprek met angst en beven tegemoetzien, is helemaal niet no dig. Sterker: als je het goed aanpakt, ga je na afloop met een tevreden gevoel aan de slag. )a, óók als er nog een en ander te ver beteren valt. Neem Margriet (29). Zij werkt in een klein bedrijf, waar ze met haar baas bezig is een nieuw product in de markt te zetten. Ze moest erg wennen en heeft, uit onzeker heid, lang op haar baas geleund. Dat gaf af en toe wrijving. „Hij vond dat ik meer zelf standig moest werken. Maar ik dacht dat ik dat nog niet kon." Tegelijkertijd vond Margriet haar baas niet duidelijk over zijn verwachtingen. Daar werd ze nog onzekerder van. Een functio neringsgesprek deed de lucht opklaren. „Ik merkte dat hij mij al veel hoger inschat dan ik dat zelf deed. Dat gaf vertrouwen. We hebben nu concrete afspraken gemaakt over verdeling van het werk." Een functioneringsgesprek kan dus heel prettig zijn. De truc is dat je moet weten wat het eigenlijk inhoudt. Velen denken dat het een gesprek is waarin de baas een oordeel velt over hoe jij het doet in je werk. Met alle ingrijpende gevolgen vandien: op slag of niet, promotie of niet, overplaatsing of niet. Noem maar op. Maar dat klopt niet. Leidinggevenden die het goed aanpakken, houden elk jaar drie gesprekken met hun werknemers. Eerst, aan het begin van het jaar, is er een plan- ningsgesprek. Dan bepalen jullie samen welke doelen er dit jaar moeten worden ge haald. Daar kan ook scholing bij horen. Een paar maanden later is het tijd voor het functioneringsgesprek, ook wel evaluatiege sprek geheten. Dan worden gemaakte af spraken tegen het licht gehouden. Haal je de gestelde doelen? Zo niet, wat moet er ge beuren om dat alsnog te bereiken? Je praat ook samen over het werk als geheel. Hoe gaat het op de afdeling, zijn er dingen die makkelijker kunnen, zijn onderlinge ver houdingen goed? In dit gesprek mag het ook gaan over het functioneren van de baas. Die zit daar óók om iets te leren. Het laatste gesprek, helemaal aan het eind van het jaar, is het beoordelingsgesprek. Nu wordt het spannend. Tijdens dit ge sprek luistert de werknemer vooral naar wat de baas van zijn functioneren in het voorbije jaar vindt. Maar na alles wat er aan vooraf is gegaan, kan dat eigenlijk nauwe lijks meer een verrassing zijn. Is dat toch zo: een goede baas staat ook dan nog open voor discussie, dus leg je er niet direct bij neer. Menig bedrijf schuift planningsgesprek en functioneringsgesprek in elkaar. Maar ook in dat geval blijft overeind dat het functio neringsgesprek een dialoog is. Je kunt met elkaar van gedachten wisselen over de toe komst, waarin het liefst (nog) beter gaat, natuurlijk. Het functioneringsgesprek gaat in principe uit van de gedachte dat beiden - ieder in zijn eigen rol - een bijdrage kunnen leve ren aan de ontwikkeling van het bedrijf. Zo ziet Margriet dat inmiddels ook. En, al was ze daar niet per se op uit, een beter sa laris heeft ze nu ook in het vooruitzicht. ZATERDAG 30 NOVEMBER 2013 IOp mijn energierekening staat ook de post transportkosten'. Valt hierover ook te onderhandelen? Nee, helaas niet. Transportkosten, maar ook aansluitkosten en de huur van de elektriciteitsmeter, vallen on der de netwerkkosten: kosten die het energiebedrijf namens de netbeheer der in rekening brengt. Sommige con sumenten krijgen hiervan apart een re kening van de netwerkbeheerder. De NMa bepaalt de hoogte van de net werkkosten en het is niet mogelijk van netwerkbeheerder te veranderen. Wat wel cru is, is dat de kosten per re gio kunnen verschillen. Het enige wat u kunt doen, is verhuizen naar een goedkopere regio. Maar dat gaat na tuurlijk erg ver. 2 Ik ben van plan over te stappen van energieleverancier, maar twijfel tussen een vast of variabel tarief. Wat kan ik het beste doen? De variabele tarieven worden ieder halfjaar - per 1 januari en per 1 juli - door de energieleverancier bijgesteld op basis van de olieprijs en kunnen dus aanzienlijk fluctueren. Of een va riabel tarief gunstig is, hangt af van de ontwikkeling van de olieprijzen. Daar is dus vooraf wéinig over te zegen. Het is wel verstandig bij een variabel tarief voor een overeenkomst voor onbe paalde tijd te kiezen. Bij een contract voor bepaalde tijd moet je meestal een boete betalen als je de overeen komst tussentijds opzegt. Dat is on gunstig als de leverancier de prijzen tussentijds verhoogt. 3 Ik wil graag bij mijn leveran cier blijven. Is het mogelijk ook daar korting af te dwingen? jazeker, we kregen een brief van een lezer, met de volgende tip: 'Vraag een of enkele aantrekkelijke offertes op. Bel daarna uw eigen le verancier en confronteer die met die offertes. Geef aan dat u liever blijft, maar dat het prijsverschil nu toch echt te groot is. Vervolgens zal de huidige leverancier een goed aanbod doen. Ik kreeg dit jaar een zeer scherpe offerte voor collectie ve energie-inkoop bij Vereniging Ei gen Huis. Vervolgens heb ik gebeld met Nuon, de leverancier waar ik al achttien jaar klant ben. Nuon bood mij vervolgens nagenoeg dezelfde scherpe prijs als Vereniging Eigen Huis, waardoor ik enkele honder den euro's per jaar bespaar1. Praten met de baas: winst voor iedereen «WW HMIKIHII» NI door Jolenta Weijers illustratie Job van Gelder Margriet reageren? geld@depersdienst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 53