Meej 'n tevreejen gevoel naor 'uus
CULTUUR 33
6i Er was merkwaardig
genoeg nog geen boek
over 'Kralingen'
Expositie en boek
rond Gust Romijn
The Juke Joints
Peter Sijnke en
Marcel Koopman
schreven een boek
over het befaamde
popfestival in
Kralingen (1970).
Morgen wordt het
gepresenteerd.
V
MIDDELBURG - Het was het Neder
landse antwoord op Woodstock.
Op 26,27 en 28 juni 1970 werd in
het Kralingse Bos in Rotterdam
het eerste grote, meerdaagse pop
festival op het Europese vasteland
gehouden. Vele tienduizenden be
zoekers kwamen erop af. Er heer
ste een sfeer van eenheid en ver
broedering en het drugsgebruik
was overvloedig. Drie dagen lang
hing er een hasjwolk boven het
terrein.
Het festival is legendarisch gewor
den. „Als iedereen die zegt er ge
weest te zijn er ook echt was, dan
waren er meer dan een miljoen
bezoekers", zegt Peter Sijnke. De
Middelburgse historicus tekende
samen met plaatsgenoot Marcel
Koopman, auteur en voormalig
stadsdichter, de geschiedenis op
van het Holland Pop Festival
1970, zoals de officiële benaming
van 'Kralingen' luidde.
Sijnke en Koopman vonden el
kaar in hun gedeelde liefde voof
de popmuziek. Bovendien waren
beiden zelf bezoekers van het fes
tival. Koopman wist gratis binnen
te komen door zich aan te melden
als steward. Sijnke was een van
de betalende bezoekers. Aan het
festijn heeft hij zelf alleen nog va
ge herinneringen, mede als ge
volg van een bad trip na het ne
men van een Isd-pil.
Dat Sijnke en Koopman zich enke
le jaren geleden op 'Kralingen'
stortten, had een eenvoudige re
den. „Er was, behalve een foto
boekje uit 1971, merkwaardig ge
noeg nog geen boek over", zegt
Sijnke. „In 2010 was het veertig
jaar geleden dat het festival werd
gehouden. Dat leek ons een
mooie aanleiding."
Er kwam inderdaad, met veel pijn
en moeite, een boek: Holland Pop
Festival 1970. Binnen enkele maan
den was het al niet meer te krij
gen. Al snel - ook omdat het boek
allerminst foutloos was - ont
stond het plan voor een herziene
en uitgebreidere uitgave.
Dat is er nu, onder de meer helde
re titel Kralingen. „Het is eigenlijk
een heel ander boek geworden",
aldus Sijnke. „We hebben nieuwe
interviews gedaan met artiesten
(zoals Robert Jan Stips en Ernst
Jansz), heel veel andere foto's ge
bruikt en de tekst volledig her
zien. Ook is het boek nu gebon
den en voorzien van harde kaft.
Bovendien zit er een cd bij met
opnamen van het festival. Dat
maakt het speciaal."
Het boek belicht uiteenlopende
aspecten van het evenement, zo
als de mode van die tijd, de genut
tigde drugs, de financiële perike
len, het relaas van de initiatiefne
mers en ervaringen en herinnerin
gen van zowel muzikanten als be
zoekers. Tevens is het een aange
naam bladerboek geworden, dank
zij het fraaie fotomateriaal.
Marcel Koopman heeft zich onder
meer verdiept in de bands die er
optraden. De programmering was
niet eens zo vooruitstrevend, con
stateert hij. „Eigenlijk was het eer
der oude kost, bands die al in hun
nadagen waren, zoals Jefferson
Airplane en The Byrds. Een uit
zondering was bijvoorbeeld Santa-
na. Die was toen echt op zijn
hoogtepunt."
Opmerkelijk is hoe lastig het was
de programmering te reconstrue
ren. Van sommige bands is nau
welijks vast te stellen óf ze er heb
ben gespeeld. Sijnke: „Neem de
Bintangs. Die waren er wel, maar
hebben niet opgetreden doordat
het speelschema in het ongerede
was geraakt. Zelf was ik ervan
overtuigd dat ik naar Cuby 8c The
Blizzards heb staan luisteren,
maar die waren er helemaal niet.
Van Tata Mirando dachten we dat
die er niet hebben gespeeld, maar
er bleek toch een foto van te zijn."
In september van dit jaar was in
het Kralingse Bos de onthulling
van een herinneringsmonument
voor het festival, gemaakt door
beeldend kunstenaar John Blaak.
Het streven van Sijnke en Koop
man was aanvankelijk om tegelij
kertijd ook hun boek te presente
ren. Dat is uiteindelijk enkele
maanden later geworden. „Wij
hebben een monument in boek
vorm gemaakt."
Die zit nog 's 'n bitje
lekker ook," 'öör ik
een vrouwe zeggen,
die in een grööte
groene stoel stille
tjes zit te proenken. Pontifikaol,
mee d'r èrms op de brêêje leu-
nieng en mee d'r bolle tegen 't
'ööfsteun. „In deze zetel kan je
wel 'onderd worren."
Me binnen op de rommelmart in
Terneuzen. In de kérke bie Bach-
ten Dieke, een weekje geleejen.
Joengers wat een volk. 't Kèrk-
plein staot vol mee taofels, stoe
ien en kastjes.
En naost 't plein staot er een lege
vrachtwaogen van Rijnbèrg. „Dao-
mee is zeker alles angevoerd,"
dienk ik binst an 'k m'n eigen tus
sen de meubels prombeer deu te
wriengen.
„Zou dien 'êêle ver 'uuzieng daor
in kunnen? Messchiens is die wao-
gen wel twêê kêêr moeten riejen
om alles 'iere te briengen. Best
mooglijk. Zövee staot 'r uutge-
stald. 'n Mannetje mee 'n kastje
onder z'n èrm komt mee moeite
tussen de taofels deugewurmd.
„Daor ei jie zeker wel 'n schóón
kastje te pakken, Piet," zegt de
vrouwe die nog altied maor in de
groene zetel zit. Piet, ziet de vrou
we en komt op d'r af.
„Da's zeker een schóón kastje,"
zegt die, „maor 't is toch zwaor-
der as dan 'k gedocht En ver-
zichtig zet ie 't kostbaore meubel
stuk op d'n taofel naost de groene
stoel.
„Kiek," zegt ie, „noe gaon 'k
's even naost joe zitten. Stoelen ge
noeg." En verzichtig pakt ie een
rööie zetel vast en schuuft die 'n
bitje nao voren. De zetel is ook al
zwaorder dan die docht, want ie
eit 'r z'n bos an. Of komt 't deu de
ongelieke tegels in de straote?
„Da kastje," gaot ie vèder, „da was
maor voor 'n tientje gepriesd. Dao
kan je dat toch nie voo laoten
staon ee?" De twêê deurtjes mee
glas d'rin blienken in 't zonnetje.
„En dao zocht ik noe al 'n stuitje
nao."
De vrouwe knikt. „Jao," zegt ze,
„en wieder vonnen deze stoel
goed van pas kommen. M'n zeune
is om d'auto mee 'n karre d'r ach-
teran. En deze stoel zit nog 's een
bitje lekker ook."
As 'k even laoter de boeken 'èn be
keken en 'n zak mee oliebollen in
m'n rugzak 'èn gestoken, zien 'k
dien groene zetel net nog op 't kar
retje gelaoien worren. En 't kastje
ook en warrempel: ook dien
róóien stoel.
„Waor gaot 't toch allemaol nog
naor toe?" zou 'n méns dienken as
tie op de rommelmart rondsnuf
felt. Wat doe je mee al die bakken
en scheutels, mee striekiezders en
mixers, mee die schoenen en tas
sen? En dan maor over die
klêêren mao nie gesproken. En
speelgoed.
Maor a je vertrekt en je kiekt 's
rond, dan weet je'zö 't antwoord.
,,'t Gaot naor alle kanten."
Want dao binnen mao weinig
ménsen die nie bepakt en bezakt
naor 'uus gaon. En mee 'n 'êêl te
vreejen gevoel ook nog.
KEMZEK - Bij de Verbeke Founda
tion in Kemzek (B) wordt morgen
om 15.00 uur een expositie ge
opend met werk van Gust Ro
mijn (1922-2010). Deze beeldend
kunstenaar heeft lange tijd in
Dreischor gewoond en gewerkt.
Tijdens de opening van deze ten
toonstelling presenteert uitgeverij
De Bovenkamer het boek Gust Ro
mijn ontdekkingsreiziger door Eva
van Berne. Deze fraai geïllustreer
de biografie geeft een indruk van
de ontwikkeling van het veelzijdi
ge oeuvre van Romijn.
VLISSINGEN - De Zeeuwse blues
rockband The Juke Joints treedt
morgen op in Panta Rhei in Vlis-
singen. Aanvang: 17.00 uur.
I
ZATERDAG 30 NOVEMBER 2013
Verbroedering onder hasj wolk
Beeld van het chaotische terrein van het Holland Pop Festival 1970. foto Pim Westerweel
door Rolf Bosboom
Auteur en historicus Peter Sijnke
Peter Sijnke en Marcel Koopman:
'Kralingen. Holland Pop Festival 1970'
(boek cd). Uitgeverij In de Knip-
scheer, 144 pagina's, 29,50.
Het boek wordt morgen om 14.00
uur gepresenteerd in De Pluyme,
Nieuwstraat 29, Middelburg. Huib
Pouwer en Leo van de Ketterij ontvan
gen de eerste exemplaren. Er is mu
ziek van Marcel Koopman (gitaar) en
zijn dochter Viola (viool).
door Rinus Willemsen
Ai