Meej 'n tevreejen gevoel naor 'uus CULTUUR 33 6i Er was merkwaardig genoeg nog geen boek over 'Kralingen' Expositie en boek rond Gust Romijn The Juke Joints Peter Sijnke en Marcel Koopman schreven een boek over het befaamde popfestival in Kralingen (1970). Morgen wordt het gepresenteerd. V MIDDELBURG - Het was het Neder landse antwoord op Woodstock. Op 26,27 en 28 juni 1970 werd in het Kralingse Bos in Rotterdam het eerste grote, meerdaagse pop festival op het Europese vasteland gehouden. Vele tienduizenden be zoekers kwamen erop af. Er heer ste een sfeer van eenheid en ver broedering en het drugsgebruik was overvloedig. Drie dagen lang hing er een hasjwolk boven het terrein. Het festival is legendarisch gewor den. „Als iedereen die zegt er ge weest te zijn er ook echt was, dan waren er meer dan een miljoen bezoekers", zegt Peter Sijnke. De Middelburgse historicus tekende samen met plaatsgenoot Marcel Koopman, auteur en voormalig stadsdichter, de geschiedenis op van het Holland Pop Festival 1970, zoals de officiële benaming van 'Kralingen' luidde. Sijnke en Koopman vonden el kaar in hun gedeelde liefde voof de popmuziek. Bovendien waren beiden zelf bezoekers van het fes tival. Koopman wist gratis binnen te komen door zich aan te melden als steward. Sijnke was een van de betalende bezoekers. Aan het festijn heeft hij zelf alleen nog va ge herinneringen, mede als ge volg van een bad trip na het ne men van een Isd-pil. Dat Sijnke en Koopman zich enke le jaren geleden op 'Kralingen' stortten, had een eenvoudige re den. „Er was, behalve een foto boekje uit 1971, merkwaardig ge noeg nog geen boek over", zegt Sijnke. „In 2010 was het veertig jaar geleden dat het festival werd gehouden. Dat leek ons een mooie aanleiding." Er kwam inderdaad, met veel pijn en moeite, een boek: Holland Pop Festival 1970. Binnen enkele maan den was het al niet meer te krij gen. Al snel - ook omdat het boek allerminst foutloos was - ont stond het plan voor een herziene en uitgebreidere uitgave. Dat is er nu, onder de meer helde re titel Kralingen. „Het is eigenlijk een heel ander boek geworden", aldus Sijnke. „We hebben nieuwe interviews gedaan met artiesten (zoals Robert Jan Stips en Ernst Jansz), heel veel andere foto's ge bruikt en de tekst volledig her zien. Ook is het boek nu gebon den en voorzien van harde kaft. Bovendien zit er een cd bij met opnamen van het festival. Dat maakt het speciaal." Het boek belicht uiteenlopende aspecten van het evenement, zo als de mode van die tijd, de genut tigde drugs, de financiële perike len, het relaas van de initiatiefne mers en ervaringen en herinnerin gen van zowel muzikanten als be zoekers. Tevens is het een aange naam bladerboek geworden, dank zij het fraaie fotomateriaal. Marcel Koopman heeft zich onder meer verdiept in de bands die er optraden. De programmering was niet eens zo vooruitstrevend, con stateert hij. „Eigenlijk was het eer der oude kost, bands die al in hun nadagen waren, zoals Jefferson Airplane en The Byrds. Een uit zondering was bijvoorbeeld Santa- na. Die was toen echt op zijn hoogtepunt." Opmerkelijk is hoe lastig het was de programmering te reconstrue ren. Van sommige bands is nau welijks vast te stellen óf ze er heb ben gespeeld. Sijnke: „Neem de Bintangs. Die waren er wel, maar hebben niet opgetreden doordat het speelschema in het ongerede was geraakt. Zelf was ik ervan overtuigd dat ik naar Cuby 8c The Blizzards heb staan luisteren, maar die waren er helemaal niet. Van Tata Mirando dachten we dat die er niet hebben gespeeld, maar er bleek toch een foto van te zijn." In september van dit jaar was in het Kralingse Bos de onthulling van een herinneringsmonument voor het festival, gemaakt door beeldend kunstenaar John Blaak. Het streven van Sijnke en Koop man was aanvankelijk om tegelij kertijd ook hun boek te presente ren. Dat is uiteindelijk enkele maanden later geworden. „Wij hebben een monument in boek vorm gemaakt." Die zit nog 's 'n bitje lekker ook," 'öör ik een vrouwe zeggen, die in een grööte groene stoel stille tjes zit te proenken. Pontifikaol, mee d'r èrms op de brêêje leu- nieng en mee d'r bolle tegen 't 'ööfsteun. „In deze zetel kan je wel 'onderd worren." Me binnen op de rommelmart in Terneuzen. In de kérke bie Bach- ten Dieke, een weekje geleejen. Joengers wat een volk. 't Kèrk- plein staot vol mee taofels, stoe ien en kastjes. En naost 't plein staot er een lege vrachtwaogen van Rijnbèrg. „Dao- mee is zeker alles angevoerd," dienk ik binst an 'k m'n eigen tus sen de meubels prombeer deu te wriengen. „Zou dien 'êêle ver 'uuzieng daor in kunnen? Messchiens is die wao- gen wel twêê kêêr moeten riejen om alles 'iere te briengen. Best mooglijk. Zövee staot 'r uutge- stald. 'n Mannetje mee 'n kastje onder z'n èrm komt mee moeite tussen de taofels deugewurmd. „Daor ei jie zeker wel 'n schóón kastje te pakken, Piet," zegt de vrouwe die nog altied maor in de groene zetel zit. Piet, ziet de vrou we en komt op d'r af. „Da's zeker een schóón kastje," zegt die, „maor 't is toch zwaor- der as dan 'k gedocht En ver- zichtig zet ie 't kostbaore meubel stuk op d'n taofel naost de groene stoel. „Kiek," zegt ie, „noe gaon 'k 's even naost joe zitten. Stoelen ge noeg." En verzichtig pakt ie een rööie zetel vast en schuuft die 'n bitje nao voren. De zetel is ook al zwaorder dan die docht, want ie eit 'r z'n bos an. Of komt 't deu de ongelieke tegels in de straote? „Da kastje," gaot ie vèder, „da was maor voor 'n tientje gepriesd. Dao kan je dat toch nie voo laoten staon ee?" De twêê deurtjes mee glas d'rin blienken in 't zonnetje. „En dao zocht ik noe al 'n stuitje nao." De vrouwe knikt. „Jao," zegt ze, „en wieder vonnen deze stoel goed van pas kommen. M'n zeune is om d'auto mee 'n karre d'r ach- teran. En deze stoel zit nog 's een bitje lekker ook." As 'k even laoter de boeken 'èn be keken en 'n zak mee oliebollen in m'n rugzak 'èn gestoken, zien 'k dien groene zetel net nog op 't kar retje gelaoien worren. En 't kastje ook en warrempel: ook dien róóien stoel. „Waor gaot 't toch allemaol nog naor toe?" zou 'n méns dienken as tie op de rommelmart rondsnuf felt. Wat doe je mee al die bakken en scheutels, mee striekiezders en mixers, mee die schoenen en tas sen? En dan maor over die klêêren mao nie gesproken. En speelgoed. Maor a je vertrekt en je kiekt 's rond, dan weet je'zö 't antwoord. ,,'t Gaot naor alle kanten." Want dao binnen mao weinig ménsen die nie bepakt en bezakt naor 'uus gaon. En mee 'n 'êêl te vreejen gevoel ook nog. KEMZEK - Bij de Verbeke Founda tion in Kemzek (B) wordt morgen om 15.00 uur een expositie ge opend met werk van Gust Ro mijn (1922-2010). Deze beeldend kunstenaar heeft lange tijd in Dreischor gewoond en gewerkt. Tijdens de opening van deze ten toonstelling presenteert uitgeverij De Bovenkamer het boek Gust Ro mijn ontdekkingsreiziger door Eva van Berne. Deze fraai geïllustreer de biografie geeft een indruk van de ontwikkeling van het veelzijdi ge oeuvre van Romijn. VLISSINGEN - De Zeeuwse blues rockband The Juke Joints treedt morgen op in Panta Rhei in Vlis- singen. Aanvang: 17.00 uur. I ZATERDAG 30 NOVEMBER 2013 Verbroedering onder hasj wolk Beeld van het chaotische terrein van het Holland Pop Festival 1970. foto Pim Westerweel door Rolf Bosboom Auteur en historicus Peter Sijnke Peter Sijnke en Marcel Koopman: 'Kralingen. Holland Pop Festival 1970' (boek cd). Uitgeverij In de Knip- scheer, 144 pagina's, 29,50. Het boek wordt morgen om 14.00 uur gepresenteerd in De Pluyme, Nieuwstraat 29, Middelburg. Huib Pouwer en Leo van de Ketterij ontvan gen de eerste exemplaren. Er is mu ziek van Marcel Koopman (gitaar) en zijn dochter Viola (viool). door Rinus Willemsen Ai

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 33