f ZEELAND 29 66 Het roestige wrak moet geconserveerd worden en daar zullen de vrijwilligers heel wat uurtjes en vieze handen aan kwijt zijn t- hoefje je hier in elk geval niet te vervelen, aan alle dossiers zit immers wel een juridische kant. 's Middags krijg ik een verrassend telefoontje van een luchtfotografiebedrijf. Zij zijn de afge lopen week twee keer over de bergingslocatie op het Veerse Meer gevlogen en hebben diver se foto's gemaakt. Of Rijkswaterstaat interesse heeft in die foto's? Ik stem - met de nodige voorbehouden - ermee in dat ik de foto's per e-mail krijg toegestuurd om te bekijken. Voor dat ik me goed en wel omdraai heb ik de fo to's op mijn beeldscherm staan. De foto's zien er inderdaad goed uit. Misschien een mooi pre sentje voor de commandanten van Defensie om daarmee onze goede samenwerking te be klinken als de klus straks geklaard is! Dinsdag In de loop van de middag komt er een groepje vrijwilligers van het Bevrijdingsmuseum Zee land aan boord van het werkplatform; het wrak wordt na de berging namelijk onderge bracht in het Bevrijdingsmuseum. De vrijwil ligers kijken hun ogen uit en verheugen zich er al op dat het wrak straks te bewonderen zal zijn in 'hun' museum in Nieuwdorp. Ik geef ze alvast de hint dat ze straks flink aan de bak zullen moeten. Het roestige wrak dat we bin nenkort boven water hopen te halen zal im mers geconserveerd moeten worden en daar zullen de vrijwilligers heel wat uurtjes en vie ze handen aan kwijt zijn. De berging van het wrak is overigens niet in gang gezet om het Bevrijdingsmuseum te ple zieren. Het wrak is al meer dan zeven jaar een bron van ergernis voor de betrokken overhe den. Tot op de dag van vandaag is nog niet ze ker of het wrak vrij is van munitie en aange zien sportduikers het wrak binnengaan en zelfs gesloten ruimten openbreken kan dat tot levensgevaarlijke situaties leiden. Vandaar dat de overheden hebben besloten het wrak op te ruimen om daarmee een punt achter dit dos sier te zetten. Mooie bijkomstigheid is dat de berging van het wrak wordt uitgevoerd door het Ministerie van Defensie. De militairen kunnen al hun specialismen tijdens dit pro ject in de praktijk brengen zonder dat het de belastingbetaler extra geld kost; oefenen moe ten ze nu eenmaal toch! Woensdag Nog elke keer als ik op het werkplatform rond loop verbaas ik me over de gedrevenheid van 'onze jongens'. In al die dagen dat ze al bezig zijn - en ik kan uit ervaring zeggen dat het qua weer en wind niet altijd even prettig is - heb ik de jongens nog geen onvertogen woord horen zeggen. Ze nemen hun werk uiterst se rieus, nemen elkaar regelmatig in de maling en gaan vervolgens weer vrolijk verder. Trots loop ik dan ook over het platform en zie dat de samenwerking tussen Rijkswaterstaat en Defensie op dit punt al meer dan geslaagd is. Inmiddels is het al 13.00 uur en mijn maag be gint behoorlijk te rammelen; ik heb sinds van ochtend vroeg niets meer gegeten. In de verte zie ik de rubberboot aankomen met de foerier aan boord; dat betekent dus dat het eten eraan komt. Hissen de middag wordt er aan boord warm gegeten. Ontbijt, lunch en diner worden in de.Marinekazerne in Vlissin- gen bereid en vervolgens door de foerier op het werkplatform bezorgd. Het eten is werke lijk prima. Dat moet ook wel, want de duikers en uiteraard ook het boordpersoneel worden de hele dag aan de elementen blootgesteld, dus die hebben wel behoefte aan een goede maaltijd. Donderdag De dag begint vandaag bij de sluis Veere. Daar ligt de grote drijvende kraan 'Bergse Maas' al te wachten om naar de bergingslocatie ge sleept te worden. De sluisdeuren gaan open en daar komt de kraan naar buiten, vergezeld van vijf duwboten. Werkelijk een indrukwek kend schouwspel. Voorzichtig manoeuvreren de schippers met hun duwboten de kraan rich ting de Veerse Dam. Traag maar sierlijk glijdt het geheel voorbij. Onze vaste cameraman komt al filmend in een rubberboot aangeva ren. Van de hele bergingsoperatie worden na melijk twee documentaires gemaakt: een voor Omroep Max en een voor Discovery Channel. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten! De drijvende kraan komt volgens planning op de bergingslocatie aan en zal daar tot morgen ochtend geduldig wachten om te worden inge zet voor de berging van het eerste wrakdeel. Een ding staat vast: het wordt morgen een erg spannende dag. En nu maar hopen dat de wind geen roet in het eten gooit! Noot van de redactie: Het eerste deel van het wrak van de Duitse mijnenlegger is vrijdag met succes boven water gehaald. ZATERDAG 30 NOVEMBER 2013 ■MBW^ I Projectleider Gerius van Wouden berg van Rijkswaterstaat: „Tot op de dag van vandaag is niet zeker of het wrak vrij is van munitie." foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 29