f
ZEELAND 29
66 Het roestige wrak moet
geconserveerd worden en
daar zullen de vrijwilligers
heel wat uurtjes en vieze
handen aan kwijt zijn
t-
hoefje je hier in elk geval niet te vervelen, aan
alle dossiers zit immers wel een juridische
kant.
's Middags krijg ik een verrassend telefoontje
van een luchtfotografiebedrijf. Zij zijn de afge
lopen week twee keer over de bergingslocatie
op het Veerse Meer gevlogen en hebben diver
se foto's gemaakt. Of Rijkswaterstaat interesse
heeft in die foto's? Ik stem - met de nodige
voorbehouden - ermee in dat ik de foto's per
e-mail krijg toegestuurd om te bekijken. Voor
dat ik me goed en wel omdraai heb ik de fo
to's op mijn beeldscherm staan. De foto's zien
er inderdaad goed uit. Misschien een mooi pre
sentje voor de commandanten van Defensie
om daarmee onze goede samenwerking te be
klinken als de klus straks geklaard is!
Dinsdag
In de loop van de middag komt er een groepje
vrijwilligers van het Bevrijdingsmuseum Zee
land aan boord van het werkplatform; het
wrak wordt na de berging namelijk onderge
bracht in het Bevrijdingsmuseum. De vrijwil
ligers kijken hun ogen uit en verheugen zich
er al op dat het wrak straks te bewonderen zal
zijn in 'hun' museum in Nieuwdorp. Ik geef
ze alvast de hint dat ze straks flink aan de bak
zullen moeten. Het roestige wrak dat we bin
nenkort boven water hopen te halen zal im
mers geconserveerd moeten worden en daar
zullen de vrijwilligers heel wat uurtjes en vie
ze handen aan kwijt zijn.
De berging van het wrak is overigens niet in
gang gezet om het Bevrijdingsmuseum te ple
zieren. Het wrak is al meer dan zeven jaar een
bron van ergernis voor de betrokken overhe
den. Tot op de dag van vandaag is nog niet ze
ker of het wrak vrij is van munitie en aange
zien sportduikers het wrak binnengaan en
zelfs gesloten ruimten openbreken kan dat tot
levensgevaarlijke situaties leiden. Vandaar dat
de overheden hebben besloten het wrak op te
ruimen om daarmee een punt achter dit dos
sier te zetten. Mooie bijkomstigheid is dat de
berging van het wrak wordt uitgevoerd door
het Ministerie van Defensie. De militairen
kunnen al hun specialismen tijdens dit pro
ject in de praktijk brengen zonder dat het de
belastingbetaler extra geld kost; oefenen moe
ten ze nu eenmaal toch!
Woensdag
Nog elke keer als ik op het werkplatform rond
loop verbaas ik me over de gedrevenheid van
'onze jongens'. In al die dagen dat ze al bezig
zijn - en ik kan uit ervaring zeggen dat het
qua weer en wind niet altijd even prettig is -
heb ik de jongens nog geen onvertogen woord
horen zeggen. Ze nemen hun werk uiterst se
rieus, nemen elkaar regelmatig in de maling
en gaan vervolgens weer vrolijk verder. Trots
loop ik dan ook over het platform en zie dat
de samenwerking tussen Rijkswaterstaat en
Defensie op dit punt al meer dan geslaagd is.
Inmiddels is het al 13.00 uur en mijn maag be
gint behoorlijk te rammelen; ik heb sinds van
ochtend vroeg niets meer gegeten.
In de verte zie ik de rubberboot aankomen
met de foerier aan boord; dat betekent dus dat
het eten eraan komt. Hissen de middag wordt
er aan boord warm gegeten. Ontbijt, lunch en
diner worden in de.Marinekazerne in Vlissin-
gen bereid en vervolgens door de foerier op
het werkplatform bezorgd. Het eten is werke
lijk prima. Dat moet ook wel, want de duikers
en uiteraard ook het boordpersoneel worden
de hele dag aan de elementen blootgesteld,
dus die hebben wel behoefte aan een goede
maaltijd.
Donderdag
De dag begint vandaag bij de sluis Veere. Daar
ligt de grote drijvende kraan 'Bergse Maas' al
te wachten om naar de bergingslocatie ge
sleept te worden. De sluisdeuren gaan open
en daar komt de kraan naar buiten, vergezeld
van vijf duwboten. Werkelijk een indrukwek
kend schouwspel. Voorzichtig manoeuvreren
de schippers met hun duwboten de kraan rich
ting de Veerse Dam. Traag maar sierlijk glijdt
het geheel voorbij. Onze vaste cameraman
komt al filmend in een rubberboot aangeva
ren. Van de hele bergingsoperatie worden na
melijk twee documentaires gemaakt: een voor
Omroep Max en een voor Discovery Channel.
Ik ben erg benieuwd naar de resultaten!
De drijvende kraan komt volgens planning op
de bergingslocatie aan en zal daar tot morgen
ochtend geduldig wachten om te worden inge
zet voor de berging van het eerste wrakdeel.
Een ding staat vast: het wordt morgen een erg
spannende dag. En nu maar hopen dat de
wind geen roet in het eten gooit!
Noot van de redactie: Het eerste deel van het
wrak van de Duitse mijnenlegger is vrijdag met
succes boven water gehaald.
ZATERDAG 30 NOVEMBER 2013
■MBW^
I Projectleider Gerius van Wouden
berg van Rijkswaterstaat: „Tot op de
dag van vandaag is niet zeker of het
wrak vrij is van munitie."
foto Lex de Meester