i t Ja. Uw belangen beschermen doet de NVM óók. NVM BOEKEN 17 1 De zelfmoord van zijn zuster, aan het begin van de oorlog, is de sleu tel tot leven en werk van Willem Frederik Her mans, stelt Willem Ot terspeer. Willem Otterspeer (63) heeft zo'n veertien jaar gewerkt aan het eer ste deel van de grote biografie van Willem Frederik Hermans. Zijn "conclusie luidt: „De kern van zijn leven en daarmee van het werk is de tragedie van zijn zuster." Op 14 mei 1940, kort na de inval van de Duitsers, pleegde Corry Her mans zelfmoord. Ze was toen 21, drie jaar ouder dan haar broer. Zowel de titel, omvang en inhoud van deze biografie maakten al vóór de verschijning ervan veel kritiek en discussies in de media los. Hermans heeft herhaaldelijk ver klaard dat hij zijn zusje haatte. Maar volgens de biograaf is dat maar een deel van het verhaal. Ot terspeer (63): „Alles wat Willem Frederik Hermans over zichzelf heeft gezegd, was de helft van de waarheid, de slechte helft. Voor Hermans was de motor van zijn schrijven de haat tegen het leven zelf." Uiterlijk leken zus en broer veel op elkaar. „Ze waren spiegels. Ze zijn elkaar zeer tegengesteld en tegelijkertijd zeer op elkaar ge lijkend. Daar is de dubbelfiguur. Alle romans van Hermans ken nen zo'n dubbelfiguur. Die komt voort uit zijn verhouding tot Cor ry." Willem Frederik Hermans (1921-1995), schrijver van romans als Nooit meer slapen, Ik heb altijd gelijk, De tranen der acacia's en De donkere kamer van Damokles. Ro mans die de ruggengraat vormen van de Nederlandse literatuur van de vorige eeuw. Daarnaast was hij een geslepen polemist, een scherp essayist. Hij kon niet zon der conflict en controverse. In late re jaren woonde hij in Parijs. Mooi, maar hij kon er geen herrie schoppen en dat beviel hem maar niks. Binnen het bestek van drie pagi na's in de biografie noemt histori cus Otterspeer Hermans 'de groot ste schrijver ter wereld' en 'de grootste schrijver van Nederland'. Otterspeer: „Ik was een groot le zer van Hermans al voordat ik aan de biografie begon. Maar de per soon Hermans is zo complex, hij heeft zo'n gekweld leven geleid, dat het moeilijk is om je met hem te identificeren. Ik kan mezelf niet zo goed voorstellen hoe je be vriend kunt zijn met iemand als Hermans. Maar zijn werk ben ik door het schrijven van de biogra fie nog meer gaan bewonderen. Dat heeft te maken met de enor me inzet Hij heeft in zijn leven al les op één kaart gezet. Hij heeft zich volledig uitgeleefd in de lite ratuur. Maar het resultaat was er dan ook naar." In de zelfmoord van Corry Her mans, op dezelfde dag als Menno ter Braak, zag haar broer de beves tiging van zijn wereldbeeld. „Daar zag hij dat wat hij 'het sadis tisch universum' noemde meteen in de praktijk. Hij zag de tragedie, die tot dat moment een theorie was, opeens werkelijkheid wor den. Hij besefte: 'Het is waar wat ik denk'. Het inbreken van de wer kelijkheid in het theoretisch ge heel is wat Hermans diep ge vormd heeft." De biografie draagt de opvallende titel De mislukkingskunstenaar. „Mislukken was voor Hermans de essentie van het leven. Hij eiste meer van het leven dan het leven hem kon bieden. Dat kon dus al leen maar mislukken. De wereld was voor hem één grote samen zwering tegen het onnoemelijke geluk dat hij voor zichzelf opeis te." Al in het jongetje Hermans kwa men sterk tegengestelde emoties samen. „Angst en agressie. Onze kerheid en superioriteitsgevoel. Je moet die als een soort weegschaal zien. Ze zijn allebei aanwezig. Soms overwint de een, soms de ander. Maar je begrijpt hem al-*~ leen maar als je steeds beide ele menten neemt." Oorlog staat centraal in het werk van Hermans. Maar de oorlog zelf, die was voor anderen. Hij was student in die jaren. „Geen moment heeft hij eraan gedacht zich te engageren. Toen hem ge vraagd werd of hij actief was ge weest in het verzet, antwoordde^» hij: 'Niet noemenswaardig'. Ridi cuul! Hij deed niets. Zelfs 'Niet noemenswaardig' is nog te veel." Wat Hermans wel deed, was zich aanmelden bij de Kultuurkamer, het door de Duitsers ingestelde in stituut waar kunstenaars zich bij moesten aansluiten om te mogen werken. Van alles wat Otterspeer over Hermans in deze schitte rende biografie bijeen heeft ge bracht, is de aanmelding bij de Kultuurkamer het enige waar hij geen sluitende verklaring voov-m heeft. „Ik denk dat hij het in een opwel ling heeft gedaan. Als een symbo lische daad om voor zichzelf te be vestigen dat hij schrijver was. Er is bij Hermans een enorme wissel werking tussen leven en werk. Je hebt zijn boeken nodig om über haupt het leven van Hermans te begrijpen." d? ~1rr U denkt wellicht dat de Nederlandse Vereniging van Makelaars er alleen is voor makelaars. Maar dat is niet zo. De NVM is er namelijk óók voor u. Want juist in deze tijd heeft u een makelaar nodig die u kunt vertrouwen. Daarom worden alleen makelaars aangesloten die aan de strenge ejsen voldoen, zoals de NVM Erecode of het verplichte jaarlijkse opleidingsprogramma. Makelaars die zich niet aan de regels houden, zijn bij ons niet welkom. Daar treden we zelfs tegen op. Kortom, een makelaar die is aangesloten bij de NVM, is een makelaar waar u op kunt rekenen. Kijk voor meer informatie op nvm.nl. Goed gevoel. NVM. ZATERDAG 30 NOVEMBER 2013 Haat als grote inspiratiebron i door Theo Hakkert Willem Otterspeer werkte veertien jaar aan de biografie van W.F. Hermans foto Emiel Muijderman Willem Frederik Hermans. Biografie, «r» deel 1 (1921 - 1952); 800 pagina's. De Bezige Bij, 39,90 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 17