28 ZEELAND DAGBOEK Het wrak van een tijdens de Tweede Wereldoorlog in het Veerse Meer gezonken Duitse mijnenlegger houdt de gemoederen al meer dan zeven jaar bezig. De berging is in volle gang. Projectleider Gerius van Woudenberg van Rijkswaterstaat hield een dagboek bij. 6i Door de spreekverbinding hoor ik dat de duikers het naar hun zin hebben. Pas na twee uur komen ze weer boven water Vrijdag 22 november Om half zeven loopt de wekker af. Vandaag staat de hele dag gepland om aanwezig te zijn op de bergingslocatie op het Veerse Meer. De rubberboot van Defensie die heen en weer pendelt tussen de bergingslocatie en de Veer se Dam komt al aangesneld om me op te pik ken. Met mij zijn een verslaggever van de PZC en een fotograaf meegekomen. De media vol gen de berging namelijk op de voet zodat ik menig uurtje kwijt ben aan het te woord staan van verslaggevers en het aanleveren van informatie voor diverse (duik)tijdschriften. Op verzoek van de fotograaf varen we eerst" een rondje om het werkplatform. Met zijn ca mera in de aanslag speuren zijn ogen het nade rende platform af om vervolgens op de ont spanner te drukken. Nauwelijks hebben we voet aan dek gezet of ook daar begint hij met het nemen van foto's. Niet zo verwonderlijk overigens, als je ziet wat Defensie hier op het water in elkaar heeft gezet. Het drijvende werkplatform is een heus minidorp dat voor zien is van alle gemakken om het verblijf en de werkzaamheden zo gemakkelijk en zo voor spoedig mogelijk te kunnen laten verlopen. Aan boord worden we opgevangen door ser geant-majoor Groen. Hij is de projectleider vanwege Defensie en gezamenlijk proberen we deze uitdagende klus tot een goed einde te brengen. Iedere nieuwkomer die aan boord komt, krijgt eerst uitleg over de veiligheids voorzieningen en de procedures aan boord. Dat is geen overbodige luxe, aangezien het werken op een dergelijke locatie altijd gepaard gaat met risico's. Zonder reddingsvest kom je hier niet aan boord! Tegen het einde van de ochtend verlaten de verslaggever en de foto graaf het werkplatform, waarna de ser geant-majoor en ik de stand van zaken en de planning tegen het licht houden. Met militai re precisie worden op een whiteboard de ont wikkelingen bijgehouden. Hier een stukje vooruitgang, daar een stukje tegenslag. Alles bij elkaar zitten we nog steeds goed op sche ma, ook al hadden we de eerste dagen wel wat opstartproblemen, mede te wijten aan de ste vige wind. Tegen zeven uur 's avonds is het tijd geworden om de duikwerkzaamheden te staken en het werkplatform te verlaten. Zes militairen blijven 's nachts achter 'om het fort te bewaken' terwijl een aantal van hun colle ga's met verlof gaat en de anderen gaan over- bUr8'St:0"8«h'""d nachten in het gebouw van de scouting Veere, dat tijdelijk als kazerne dienst doet. Zaterdag Vanochtend geen wekker die me wakker maakt. Het is mooi zonnig weer, dus tijd voor een fikse strandwandeling. Dit keer even met de auto naar Westkapelle en dan lopend bij de tank de dijk over en langs de waterlijn rich ting Zoutelande. Het is laagwater en op het badstrand van Westkapelle is een deel van een Duitse bunker uit de Tweede Wereldoor log nog zichtbaar. Deze bunker stond ooit op de dijk, maar is door het geallieerde bombarde ment van 1944 met dijk en al in zee verdwe nen. Aardig om te weten is dat naast die bun ker nog een supergroot scheepsanker ligt dat ooit verspeeld is. Dit anker zou niet misstaan bij het Polderhuis, het Dijk- en Oorlogsmu seum in Westkapelle, temeer omdat aan dit anker 'een mooi verhaal vastzit'. Er is overi gens een kansje dat dit anker volgend jaar ge borgen gaat worden, eveneens door duikers van Defensie. Zondag De werkzaamheden op het Veerse Meer gaan in de weekeinden gewoon door. Dus ook ik ontkom er niet aan om me vandaag op de ber gingslocatie te melden. Dit weekend voert lui tenant De Jong het bevel op het werkplatform en met hem neem ik de stand van zaken door. We zitten gelukkig nog steeds op schema! Helaas steekt in de loop van de middag de wind op zodat de grote kraan die aan dek staat noodgedwongen zijn werkzaamheden moet staken. In de takels van die kraan hangt een grote stalen buis die met een slang verbonden is aan een compressor. Het geheel functio neert als een grote stofzuiger waarmee zand en slib uit en rond het wrak worden weggezo gen. De twee duikers die met de stofzuiger aan het werk waren, komen het water uit. De volgorde van de werkzaamheden wordt direct aangepast; twee frisse duikers gaan te water om gaten in de bodem van het wrak te bran den. Door die gaten worden zware balken in gebracht, waaraan later de takels van de drij vende kraan zullen worden bevestigd om het wrakdeel uit hét water te hijsen. Ik staar in het diepe zwarte water en kan duidelijk de lichtflitsen van de brander waarnemen. Door de spreekverbinding hoor ik dat de duikers het naar hun zin hebben daar op vijftien me ter diepte. Pas na twee uur komen de duikers weer boven water en brengen ze uitgebreid verslag uit van hun vorderingen. Maandag Mijn werkweek begint vandaag gewoon op kantoor. Als jurist ligt daar het zwaartepunt van mijn werkzaamheden. Vanochtend eerst een overleg met alle projectleiders die een of meer dossiers hebben die raken aan het nau tisch beheer op de Westerschelde en het Ka naal van Gent naar Terneuzen. Op het vlak van het nautisch beheer gebeurt er werkelijk van alles en nog wat, van toelating van de al lergrootste containerschepen tot en met de vervanging van de verouderde navigatielich- ten door duurzame LED-varianten. Als jurist Wachten op het eerste wrakdeel Vlissinge" woonplaats:

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 120