Onduidelijkheid over nieuwe lijst voor Alert! linnenkasten 1 Thoolse boeren betalen voor water uit Volkerak 24 SCHOUWEN-DUIVELAND VERZAMELING voor I JL comple Jeroen Hoep uit Bruinisse heeft een privémuseum met klassieke auto's en motoren. de interieur specialist KEURMERKFEESTJE Alert! zit plotseling zonder be oogd lijsttrekker nu huidig fractie voorzitter Jos Beije zich terugge trokken heeft als kandidaat voor de komende verkiezingen. Beije voelt zich onvoldoende gesteund door het bestuur. Hij verschilt van mening over de manier waar op lokale politiek bedreven moet worden. Als tweemansfractie is het volgens hem zonder stevige steun niet mogelijk alle onderwer pen uitputtend te behandelen. Hij koos ervoor onderwerpen aan te pakken die dicht bij de burgers lagen, zoals de herinrichting van het Havenplein of het wegnemen van hobbels waardoor ouderen makkelijker de stad in kunnen lo- ga je naar pen. Ook behoud van historie was een speerpunt. Daarmee zet te Beije de koers voort die de par tij bij de start in 2001 innam. Alert! kwam voort uit de ontevre den aanhang van de WD. De par tij veroverde bij de eerste verkie zingen gelijk drie zetels en lijst trekker Joost van Felius werd wet houder. De partij wist het succes niet vast te houden, verloor een zetel bij de volgende verkiezin gen. Naast Joost van Felius kwam Jos Hoeijmakers in de gemeente raad. Hoeijmakers had zich in de periode daarvoor gemanifesteerd als zeer vasthoudend in de discus sie over de omvang van het ambte lijk apparaat. Die vechtersmentali teit heeft hij vastgehouden tij dens zijn raadswerk en latere lijst trekkerschap. Door persoonlijke omstandigheden moest hij tussen tijds stoppen en nam plaats in het bestuur. Beije kwam aan het roer. Hij koos voor een gematigder toon en zocht samenwerking met andere fracties. Voor die verande ring krijgt hij nu naar eigen zeg gen te weinig steun. BRUINISSE - Links de Britten, rechts de Amerikanen. Jeroen Hoep (51) uit Bruinisse vindt ze al lebei leuk. „Amerikaanse klassiekers zijn net hoeren. Je wil wat en ze doen het. Starten is lopen. Nou ja, behalve deze Ford Thunderbird dan. Die moet eerst twee borrels hebben. Dat komt omdat ze geen elektri sche benzinepomp heeft. Twee blikjes benzine in de carburateur en ze slaat aan." Aan de overkant in het tot nostal- giemuseum omgebouwde voor malige verenigingsgebouw van de NH Kerk is het een ander verhaal. „Starten is toch een beetje avon tuur. Ze willen dat je met respect met ze omgaat." Comfort is het verschil tussen Groot-Brittannië en de Verenigde Staten: „Die Thunderbird is uit 1955, maar heeft rembekrachti- ging, stuurbekrachtiging, elektri sche ramen en de zitbank gaat elektrisch naar voren en omhoog. Zeven jaar later - let wel: zeven jaar - komen de Britten met hun Jaguar E-type. Toch hét icoon van de jaren zestig. En dan moet je met de hand je raampje omhoog draaien en stuurbekrachtiging zit er ook al niet op." Toch was het de Jaguar die Hoeps verzamelwoede opwekte. „Ik woon sinds mijn twintigste in Bruinisse, maar groeide op in De Bilt, vlakbij auto-importeur Hes- sing. Na school ging ik daar vaak heen en dan vroeg ik of ik in au to's mocht zitten. O, als ik zoiets toch ooit zou kunnen kopen, droomde ik toen ik eens in een E-type zat. Het vervelende is dat je eerst vijftig moet worden voor je zo'n auto kan betalen." Drie jaar lang heeft Hoep gezocht naar een E-type. „België en Duits land heb ik afgereisd. Uit frustra tie, omdat ik 'm niet kon vinden, mijn geld in die Thunderbird ge stopt. Tot mijn compagnon in eens zei: d'r staat er eentje in Nieuwerkerk, hoor." „Twee keer ben ik bij die me vrouw op audiëntie geweest. De auto was van haar overleden echt genoot geweest. 'Het is toch niet voor de handel hè?', wilde ze we ten. Maar uiteindelijk was ze blij dat ie goed terecht is gekomen. Het is er eentje uit de serie 1, de mooiste van alle E-types. Dat mondje, die dwarse achterlichten. Voor de Amerikaanse markt heeft Jaguar nog een serie 2 en 3 ge maakt. Die serie 3 vind ik he-le-maal niks. Te grof en met plastic knoppen op het dash board." De vraag welke de favoriet van zijn vijf klassiekers is, valt Hoep zwaar: „Alsof je vraagt wat mijn favoriete kind is." Na lang nadenken pakt hij een sleuteltje en start de Alvis 12/70, een Brits racemonster uit 1937. „Hoor je? Daarom! Die is hele maal opnieuw gebouwd en moto risch is hij aangepast aan het mo derne verkeer. Er zit duizend uur werk in. Toen hij werd afgeleverd glom de lak. 'Die is nog niet af, zei ik. De carosseriebouwer heeft er toen een patina opgezet, net of ie jarenlang is gebruikt. In de Al- vis rij je open en je zit laag bij de grond. Hij haalt 120 en dat was wat hoor, in die tijd. Ik rij er regel matig mee." Zoals de auto's verschillen, zo zijn ook de liefhebbers van Britse of Amerikaanse auto's verschil- lend. Hoep: „Praat je over Austin Healy of Jaguar, dan heb je het over artsen en notarissen. De lief hebbers van Amerikaanse klassie kers, dat zijn toch een beetje de rock-'n-rolljongens." tholen - Stemt de algemene ver gadering van Waterschap Schelde- stromen op donderdag 12 decem ber in, dan is de zoetwatervoorzie ning voor agrariërs op Tholen en Sint Philipsland in 2014 een feit. Lof voor de Thoolse ZLTO-afde- ling, zegt waterschapsbestuurder Luc Mangnus. Het is op initiatief van de agrariërs zelf dat deze voor ziening van de grond komt. Het draagvlak is groot: Mangnus schat dat zo'n 170 van de 200 boeren op Tholen en Sint Philipsland zich achter het zoetwatersysteem scha ren. Goed voor tachtig procent van het aantal betrokken hecta ren. Via de voorziening wordt een jaarrond zoet water uit het Volkerak/Zoommeer ingelaten dat vervolgens via waterlopen door het gebied wordt verspreid. Agrariërs betalen een tarief dat af hankelijk is van de mate waarin zij van dat zoet water kunnen pro fiteren. Zij hebben het zoet water keihard nodig voor hun bedrijfs voering, maar het waterschap heeft geen verplichting om voor dat zoet water te zorgen. Niette min hebben beide partijen de af gelopen jaren in een proef samen gewerkt om een pakket maatrege len samen te stellen. OUWERKERK - Met live muziek en hapjes was het een vervroegd oudejaars feest gisteravond in zorgboerderij De Stelle in Ouwerkerk. Zowel de zorgboer derij als de ADHD-logeerboerderij hebben het keurmerk Landbouw en Zorg behaald. Het keurmerk is een kwaliteitsgarantie voor gemeenten die voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning zorg inkopen, foto Ronald den Dekker door Melita Lanting ZlERlKZEE - Het bestuur van Alert! weet nog niet hoe het verder moet met de lijst voor de komende raadsverkiezingen. Dat laat secreta ris Jos Hoeijmakers weten. „Daar over zijn we nog aan het nadenken. In eerste instantie moeten we de boel op orde krijgen." DjUIMEL'fiNDS MEÜBEÜHUIS Wilgenstraat 1 Dreef 14 Oosterland Bruinisse Tel: 0111 641213 Tel: 0111 484012 www.duivelandsmeubelhuis.nl 'Engelse auto's door Ton van den Nouweland De serie 1 van de Ja guar E-types uit de ja ren zestig vindt Jeroen Hoep de mooiste die oot werd gebouwd. Meer nieuws zie: www.pzc.nl Uit een exploot van t.k.-gerechtsdeurwaarder Erik Sinke d.d. 22-11-2013 blijkt, dat t.v.v. Farnaz Ahamdzadegan, wonende te Mid delburg aan MOHAMMAD BAHREMANDI (26-08-1980) 8- ILHAM DRISSI JAZOULI (24-10-1975), beiden zonder bekende woon- of verblijfplaats, is betekend een door de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Zee land-West-Brabant, locatie Middelburg gege ven grosse van een beschikking d.d. 15-11- 2013 alsmede een drietal processen-verbaal van conservatoir beslag onder derden en een proces-verbaal houdende conservatoir beslag op de daarin genoemde roerende zaken. Van dit exploot kunnen M. Bahremandi I. Drissi Jazouli voornoemd een afschrift krijgen op één van onderstaande adressen. GGN Dam 2 Westsingel 132 4331 GJ Middelburg 4461 DR Goes 088-3314500 088-3314500 I Jeroen Hoep op een Harl^y uit 1940. De old-timer links op de ach tergrond is de Alvis 12/70 uit 1937. De rode Amerikaan rechts op de achtergrond is Hoeps eerste aankoop: de Ford Thunderbird uit 1955. foto Dirk-jan Gjeltema door Esme Soesman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 54