Onduidelijkheid over
nieuwe lijst voor Alert!
linnenkasten
1
Thoolse boeren betalen
voor water uit Volkerak
24 SCHOUWEN-DUIVELAND
VERZAMELING
voor I JL
comple
Jeroen Hoep uit Bruinisse heeft een
privémuseum met klassieke auto's
en motoren.
de
interieur
specialist
KEURMERKFEESTJE
Alert! zit plotseling zonder be
oogd lijsttrekker nu huidig fractie
voorzitter Jos Beije zich terugge
trokken heeft als kandidaat voor
de komende verkiezingen. Beije
voelt zich onvoldoende gesteund
door het bestuur. Hij verschilt
van mening over de manier waar
op lokale politiek bedreven moet
worden. Als tweemansfractie is
het volgens hem zonder stevige
steun niet mogelijk alle onderwer
pen uitputtend te behandelen.
Hij koos ervoor onderwerpen aan
te pakken die dicht bij de burgers
lagen, zoals de herinrichting van
het Havenplein of het wegnemen
van hobbels waardoor ouderen
makkelijker de stad in kunnen lo-
ga je naar
pen. Ook behoud van historie
was een speerpunt. Daarmee zet
te Beije de koers voort die de par
tij bij de start in 2001 innam.
Alert! kwam voort uit de ontevre
den aanhang van de WD. De par
tij veroverde bij de eerste verkie
zingen gelijk drie zetels en lijst
trekker Joost van Felius werd wet
houder. De partij wist het succes
niet vast te houden, verloor een
zetel bij de volgende verkiezin
gen. Naast Joost van Felius kwam
Jos Hoeijmakers in de gemeente
raad. Hoeijmakers had zich in de
periode daarvoor gemanifesteerd
als zeer vasthoudend in de discus
sie over de omvang van het ambte
lijk apparaat. Die vechtersmentali
teit heeft hij vastgehouden tij
dens zijn raadswerk en latere lijst
trekkerschap. Door persoonlijke
omstandigheden moest hij tussen
tijds stoppen en nam plaats in het
bestuur. Beije kwam aan het roer.
Hij koos voor een gematigder
toon en zocht samenwerking met
andere fracties. Voor die verande
ring krijgt hij nu naar eigen zeg
gen te weinig steun.
BRUINISSE - Links de Britten,
rechts de Amerikanen. Jeroen
Hoep (51) uit Bruinisse vindt ze al
lebei leuk.
„Amerikaanse klassiekers zijn net
hoeren. Je wil wat en ze doen het.
Starten is lopen. Nou ja, behalve
deze Ford Thunderbird dan. Die
moet eerst twee borrels hebben.
Dat komt omdat ze geen elektri
sche benzinepomp heeft. Twee
blikjes benzine in de carburateur
en ze slaat aan."
Aan de overkant in het tot nostal-
giemuseum omgebouwde voor
malige verenigingsgebouw van de
NH Kerk is het een ander verhaal.
„Starten is toch een beetje avon
tuur. Ze willen dat je met respect
met ze omgaat."
Comfort is het verschil tussen
Groot-Brittannië en de Verenigde
Staten: „Die Thunderbird is uit
1955, maar heeft rembekrachti-
ging, stuurbekrachtiging, elektri
sche ramen en de zitbank gaat
elektrisch naar voren en omhoog.
Zeven jaar later - let wel: zeven
jaar - komen de Britten met hun
Jaguar E-type. Toch hét icoon van
de jaren zestig. En dan moet je
met de hand je raampje omhoog
draaien en stuurbekrachtiging zit
er ook al niet op."
Toch was het de Jaguar die Hoeps
verzamelwoede opwekte.
„Ik woon sinds mijn twintigste in
Bruinisse, maar groeide op in De
Bilt, vlakbij auto-importeur Hes-
sing. Na school ging ik daar vaak
heen en dan vroeg ik of ik in au
to's mocht zitten. O, als ik zoiets
toch ooit zou kunnen kopen,
droomde ik toen ik eens in een
E-type zat. Het vervelende is dat
je eerst vijftig moet worden voor
je zo'n auto kan betalen."
Drie jaar lang heeft Hoep gezocht
naar een E-type. „België en Duits
land heb ik afgereisd. Uit frustra
tie, omdat ik 'm niet kon vinden,
mijn geld in die Thunderbird ge
stopt. Tot mijn compagnon in
eens zei: d'r staat er eentje in
Nieuwerkerk, hoor."
„Twee keer ben ik bij die me
vrouw op audiëntie geweest. De
auto was van haar overleden echt
genoot geweest. 'Het is toch niet
voor de handel hè?', wilde ze we
ten. Maar uiteindelijk was ze blij
dat ie goed terecht is gekomen.
Het is er eentje uit de serie 1, de
mooiste van alle E-types. Dat
mondje, die dwarse achterlichten.
Voor de Amerikaanse markt heeft
Jaguar nog een serie 2 en 3 ge
maakt. Die serie 3 vind ik
he-le-maal niks. Te grof en met
plastic knoppen op het dash
board."
De vraag welke de favoriet van
zijn vijf klassiekers is, valt Hoep
zwaar: „Alsof je vraagt wat mijn
favoriete kind is."
Na lang nadenken pakt hij een
sleuteltje en start de Alvis 12/70,
een Brits racemonster uit 1937.
„Hoor je? Daarom! Die is hele
maal opnieuw gebouwd en moto
risch is hij aangepast aan het mo
derne verkeer. Er zit duizend uur
werk in. Toen hij werd afgeleverd
glom de lak. 'Die is nog niet af,
zei ik. De carosseriebouwer heeft
er toen een patina opgezet, net of
ie jarenlang is gebruikt. In de Al-
vis rij je open en je zit laag bij de
grond. Hij haalt 120 en dat was
wat hoor, in die tijd. Ik rij er regel
matig mee."
Zoals de auto's verschillen, zo
zijn ook de liefhebbers van Britse
of Amerikaanse auto's verschil-
lend. Hoep: „Praat je over Austin
Healy of Jaguar, dan heb je het
over artsen en notarissen. De lief
hebbers van Amerikaanse klassie
kers, dat zijn toch een beetje de
rock-'n-rolljongens."
tholen - Stemt de algemene ver
gadering van Waterschap Schelde-
stromen op donderdag 12 decem
ber in, dan is de zoetwatervoorzie
ning voor agrariërs op Tholen en
Sint Philipsland in 2014 een feit.
Lof voor de Thoolse ZLTO-afde-
ling, zegt waterschapsbestuurder
Luc Mangnus. Het is op initiatief
van de agrariërs zelf dat deze voor
ziening van de grond komt. Het
draagvlak is groot: Mangnus schat
dat zo'n 170 van de 200 boeren op
Tholen en Sint Philipsland zich
achter het zoetwatersysteem scha
ren. Goed voor tachtig procent
van het aantal betrokken hecta
ren. Via de voorziening wordt een
jaarrond zoet water uit het
Volkerak/Zoommeer ingelaten
dat vervolgens via waterlopen
door het gebied wordt verspreid.
Agrariërs betalen een tarief dat af
hankelijk is van de mate waarin
zij van dat zoet water kunnen pro
fiteren. Zij hebben het zoet water
keihard nodig voor hun bedrijfs
voering, maar het waterschap
heeft geen verplichting om voor
dat zoet water te zorgen. Niette
min hebben beide partijen de af
gelopen jaren in een proef samen
gewerkt om een pakket maatrege
len samen te stellen.
OUWERKERK - Met live muziek en hapjes was het een vervroegd oudejaars
feest gisteravond in zorgboerderij De Stelle in Ouwerkerk. Zowel de zorgboer
derij als de ADHD-logeerboerderij hebben het keurmerk Landbouw en Zorg
behaald. Het keurmerk is een kwaliteitsgarantie voor gemeenten die voor de
Wet Maatschappelijke Ondersteuning zorg inkopen, foto Ronald den Dekker
door Melita Lanting
ZlERlKZEE - Het bestuur van Alert!
weet nog niet hoe het verder moet
met de lijst voor de komende
raadsverkiezingen. Dat laat secreta
ris Jos Hoeijmakers weten. „Daar
over zijn we nog aan het nadenken.
In eerste instantie moeten we de
boel op orde krijgen."
DjUIMEL'fiNDS
MEÜBEÜHUIS
Wilgenstraat 1 Dreef 14
Oosterland Bruinisse
Tel: 0111 641213 Tel: 0111 484012
www.duivelandsmeubelhuis.nl
'Engelse auto's
door Ton van den Nouweland
De serie 1 van de Ja
guar E-types uit de ja
ren zestig vindt Jeroen
Hoep de mooiste die
oot werd gebouwd.
Meer nieuws zie:
www.pzc.nl
Uit een exploot van t.k.-gerechtsdeurwaarder
Erik Sinke d.d. 22-11-2013 blijkt, dat t.v.v.
Farnaz Ahamdzadegan, wonende te Mid
delburg aan MOHAMMAD BAHREMANDI
(26-08-1980) 8- ILHAM DRISSI JAZOULI
(24-10-1975), beiden zonder bekende woon-
of verblijfplaats, is betekend een door de
Voorzieningenrechter van de Rechtbank Zee
land-West-Brabant, locatie Middelburg gege
ven grosse van een beschikking d.d. 15-11-
2013 alsmede een drietal processen-verbaal
van conservatoir beslag onder derden en een
proces-verbaal houdende conservatoir beslag
op de daarin genoemde roerende zaken. Van
dit exploot kunnen M. Bahremandi I. Drissi
Jazouli voornoemd een afschrift krijgen op
één van onderstaande adressen.
GGN
Dam 2 Westsingel 132
4331 GJ Middelburg 4461 DR Goes
088-3314500 088-3314500
I Jeroen Hoep op een Harl^y uit
1940. De old-timer links op de ach
tergrond is de Alvis 12/70 uit
1937. De rode Amerikaan rechts
op de achtergrond is Hoeps eerste
aankoop: de Ford Thunderbird uit
1955. foto Dirk-jan Gjeltema
door Esme Soesman