Nieuwe toeristische alliantie in Zeeland Kamer en kabinet botsen over hoeveelheid te vangen tong I Bacteriebom 22 ZEELAND Website moet komst cruiseschepen naar Zeeland aanwakkeren POSTPAKKETTEN PostNL verwerkt in Goes duizenden pakketten extra. Raden maar vrijdag Ik ben dol op televisiepro gramma's over ziekenhui zen. Dan bedoel ik geen documentaires met open hartoperaties. Daarbij val ik flauw. Nee, het gaat me om se ries als Mash, ER, Grey's Ana tomy en Scrubs, waarin artsen vrolijk met elkaar keuvelen van achter hun mondkapje, terwijl ze een gecompliceerde operatie uitvoeren. „Schaar." „Ajax-Barcelona nog gezien?" „Nou, wat waren ze goed, hè?" „Klem." Wat als je daar ligt en je zou on danks de narcose kunnen ho ren wat dokters en verpleeg sters elkaar vertellen? Niks, ver moed ik sinds deze week. Men sen gaan niet meer bij elkaar op visite, ze kletsen niet meer maar hebben contact via socia le media en artsen reinigen rin gen, horloges en armbanden wel, maar ik ben bang dat ze hun smartphone gewoon mee de operatiekamer in nemen. Staat de specialist daar met één hand je blindedarm naar bui ten te wurmen, checkt hij met zijn andere hand op Google of het ook alweer te halve kruis steek of de stiksteek was waar mee hij je buik moet hechten. Of hij leest gewoon even zijn email. Knipoogde hij vroeger naar de verpleegster als hij een ver- bandgaasje vroeg, misschien chat hij tegenwoordig wel, ter wijl hij je dichtnaait, via de po pulaire dating-app Tinder met singles uit zijn directe omge ving. „Bijna klaar, hoor. Ik moet al leen nog wat losse eindjes aan elkaar knopen." En als hij zijn verbandschaar weer eens kwijt is, informeert hij in de what's app-groep ADRZ of iemand die toevallig heeft gezien. Het grote nadeel van de smart phone is dat hij niet steriel is. Het is een bacteriebom, lees ik in onze krant. Je moet er toch niet aan denken dat de iPhone van een chirurg uit zijn borst zakje in je open wond valt en ongemerkt wordt ingenaaid. Dan toch liever die steriele ver bandschaar. Hoewel. Bel je bij buikpijn de chirurg en hoor je achter je broekriem een tele foon overgaan, weet je meteen wat er gebeurd is. Dat maakte Margot Tempelman van het kenniscentrum gisteren bekend op de Zeeuwse Toeris tische Ontmoetingsdag in IJzen- dijke. Het is gebleken dat de drie organisaties elk op hun terrein be zig zijn met dingen die elkaar kunnen versterken. Dat kan met een met zich meebrengen dat al lerlei processen goedkoper wor den. De provincie Zeeland juicht het initiatief van harte toe. De gemeenten Vlissingen, Middel burg, Terneuzen, Veere en Schou- wen-Duiveland zijn samen met Promotie Zeeland Delta de drij vende krachten achter de portal. De provincie leverde een finan- Patrick Polie van de Zeeuwse VW licht desgevraagd toe dat ie der product, ook het toeristisch product een zekere cyclus kent, van bedenken, produceren, in de markt zetten. Daarna weer evalue ren om tot een beter product te komen, dat dan weer diezelfde cy clus ingaat. Ieder van de drie part ners is sterk in een deel van die cyclus. Door de werkzaamheden voor bepaalde producten op el kaar af te stemmen kan efficiën ter worden gewerkt. Elk van de drie organisaties heeft ook een eigen netwerk waar een beroep op kan worden gedaan. In de loop van volgend jaar wordt een website, Plaza genoemd, opge zet. Dat is dan ook de brievenbus voor de nieuwe toeristische allian tie. GOES - Ze noemen zich geksche rend de 'hulptroepen van Sinter klaas', want zo vlak voor het heer lijk avondje zwelt de stroom post pakketten aan. Dat betekent druk op de ketel in het nieuwe pakket tendepot aan de Columbusweg in Goes. De ontvanger verwacht im mers het pakje de volgende dag in huis te hebben. „Ja, Sint geeft een boost. Landelijk verwerken we zo'n 400- tot 500.000 pakketten per dag. Rond de feestdagen klimt dat aantal naar 700.000. Hier in Goes zitten we in deze tijd tussen de 17.000 tot 20.000 pakketten per dag. Ge woonlijk zijn dat er 15.000 zeg gen woordvoerder Mare Potma en de Goese depotmanager Alexan der van Keulen van PostNL Stress lijkt te ontbreken in het sinds 7 oktober operationele pak ketdepot in Goes, het distributie scharnierpunt voor Zuid-West- Nederland en een stukje België. Er staat alleen iets meer personeel op de werkvloer. In de immense hal, waar zo'n veertig medewer kers lossen, aanvoeren, opladen en transporteren, lopen de dozen rustig over de sorteerband. Geleid door een onzichtbare hand, glij den ze op verschillende plaatsen in een goot. Elke goot is gekop peld aan plaatsen van bestem ming: Haarlem en Halfweg. Twee handjes van vlees en bloed stape len de dozen op in trolleys. Op een monitor volgen opzichters in welke van de in totaal 52 goten een stuwmeer ontstaat. Ze kun nen de 'afslag' even blokkeren. „Dit depot is, net als de andere tien die we de laatste jaren heb ben gebouwd, state of the art. Het maakt deel uit van onze nieuwe logistieke infrastructuur. Alles is vergaand geautomatiseerd. Dat be gint met de barcode die in het postkantoor op het pakket wordt geplakt. Als pakketten hier 's avonds per vrachtwagen aanko men, zetten we ze op de lopende band. Ze worden automatisch ge- PostNL houdt in december een actie. Hoeveel pakjes bevat een vrachtwa gen van PostNL? Wie het antwoord weet, kan volgens de Facebook-pagi- na depakjeswagen.nl een reis naar Madrid, waar Sint woont, winnen. wogen, gemeten en gescand voor het adres. Precies bij de goot met de juiste bestemming, bijvoor beeld Groningen, wordt het pak ket van de band geleid. En dat zonder beschadigingen. De band heeft een vilten toplaag. Van wijn- tot eierdoos, je het kunt zonder schade verwerken." Natuurlijk bestaan er sloddervos sen die een onleesbaar adres op hun pakket kalken. Geen nood, zegt Potma. Er gaat automatisch een foto van het pakket naar een servicedienst op dé Filipijnen. Daar ontcijferen goedkope Googe laars het gepriegel en leveren ver volgens binnen 14 seconden het juiste adres aan. Voor het myste rieuze pakket op de lopende band zijn tweede rondje draait, wordt er een correcte barcode opgeplakt. Zo'n foto is handig, want een pak ket kan kwijtraken. Zo kostte het PostNL dagen om een urn met de as van een overledene op te spo ren. „Er kan altijd iets fout gaan, maar deze techniek bant fouten vrijwel uit", onderstreept Potma. De trolleys verdwijnen in vracht wagens, die de pakketten 's nachts afleveren bij drie superver- deeldepots in Waddinxveen, Amersfoort en Den Bosch. Van daaruit gaan ze naar depots, waar busjes klaar staan om de pakket ten de volgende ochtend bij de ontvangers af te leveren. ciële bijdrage. Op de portal kun nen reders en hun gasten zien waar (rivier)cruiseschepen kun nen afmeren en welke excursies in Zeeland mogelijk zijn. Ook kan per cruisehaven worden gezocht naar horecagelegenheden, win kels, bezienswaardigheden en ver voersmogelijkheden van lokale ondernemers. De website wordt vandaag gelanceerd door gedepu teerde Carla Schönknecht van re creatie en toerisme. Om overbevissing te voorkomen wordt elk jaar per vissoort een vangstquotum bepaald. Voor dit jaar is afgesproken dat 14.000 ton tong uit de Noordzee mag wor den opgevist. Volgens de Interna tional Council for Exploration of the Seas (Ices) is de hoeveelheid tong nog binnen biologisch veili ge grenzen. Maar als het quotum voor volgend jaar gelijk blijft, dan verwachten de wetenschappers van lees dat de hoeveelheid tong in de Noordzee met 9 procent daalt. Tijdens een debat over visserij bleek donderdag dat een meerder heid van WD, CDA, SGP, PvdA en Christenunie toch wil dat vis sers volgend jaar evenveel tong kunnen vangen als dit jaar. „De EU blijft hangen in het vast stellen van vangstquota voor de tong", zei André Bosman (VVD). „En dat terwijl het duidelijk is dat de hoeveelheid tong ruim boven het biologisch minimum is." Hij wil dat Dijksma zich inzet voor 'realistische vangstquota voor de tong in de aankomende visserij raad' in Brussel. Staatssecretaris Dijksma vindt de houding van de Kamer niet ver antwoord. „Nederland is met 75 procent grootaandeelhouder van de Noordzee. Ik ben ook voor het voortbestaan van de vissersvloot, maar het moet wel verantwoord blijven." Om een aanvaring met de Kamer te voorkomen stuurt ze de weten schappelijke gegevens naar de Ka mer. Binnenkort volgt een apart debat over de tongvisserij. Ernst Jan Rozendaal Voor meer columns: www.pzc.nl/columns door René Schrier IJZENDIJKE - Vanaf volgend jaar zul len de VW Zeeland, het Kenniscen trum Kusttoerisme en Economi sche Impuls Zeeland samenwerken in een zogenaamde toeristische uit voeringsalliantie. De startdatum is 1 januari 2014. door Frank Balkenende VLISSINGEN - Zeeland wil met de nieuwe website cruiseportzee- land.com het cruisetoerisme aanja gen. I Trolleys met pakketten uit Zeeland staan 's avonds gereed om gesorteerd te worden. Sint zorgt voor piek in pakkettendepot door Frank Balkenende door Jeffrey Kutterink DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat vissers volgend jaar net zoveel tong kunnen vangen in de Noord zee als dit jaar. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Visserij) vindt dat niet verantwoord. Binnenkort volgt een apart debat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 22