Nieuwe toeristische
alliantie in Zeeland
Kamer en kabinet botsen over
hoeveelheid te vangen tong
I
Bacteriebom
22 ZEELAND
Website moet komst cruiseschepen
naar Zeeland aanwakkeren
POSTPAKKETTEN
PostNL verwerkt
in Goes duizenden
pakketten extra.
Raden maar
vrijdag
Ik ben dol op televisiepro
gramma's over ziekenhui
zen. Dan bedoel ik geen
documentaires met open
hartoperaties. Daarbij val ik
flauw. Nee, het gaat me om se
ries als Mash, ER, Grey's Ana
tomy en Scrubs, waarin artsen
vrolijk met elkaar keuvelen van
achter hun mondkapje, terwijl
ze een gecompliceerde operatie
uitvoeren.
„Schaar."
„Ajax-Barcelona nog gezien?"
„Nou, wat waren ze goed, hè?"
„Klem."
Wat als je daar ligt en je zou on
danks de narcose kunnen ho
ren wat dokters en verpleeg
sters elkaar vertellen? Niks, ver
moed ik sinds deze week. Men
sen gaan niet meer bij elkaar op
visite, ze kletsen niet meer
maar hebben contact via socia
le media en artsen reinigen rin
gen, horloges en armbanden
wel, maar ik ben bang dat ze
hun smartphone gewoon mee
de operatiekamer in nemen.
Staat de specialist daar met één
hand je blindedarm naar bui
ten te wurmen, checkt hij met
zijn andere hand op Google of
het ook alweer te halve kruis
steek of de stiksteek was waar
mee hij je buik moet hechten.
Of hij leest gewoon even zijn
email.
Knipoogde hij vroeger naar de
verpleegster als hij een ver-
bandgaasje vroeg, misschien
chat hij tegenwoordig wel, ter
wijl hij je dichtnaait, via de po
pulaire dating-app Tinder met
singles uit zijn directe omge
ving.
„Bijna klaar, hoor. Ik moet al
leen nog wat losse eindjes aan
elkaar knopen."
En als hij zijn verbandschaar
weer eens kwijt is, informeert
hij in de what's app-groep
ADRZ of iemand die toevallig
heeft gezien.
Het grote nadeel van de smart
phone is dat hij niet steriel is.
Het is een bacteriebom, lees ik
in onze krant. Je moet er toch
niet aan denken dat de iPhone
van een chirurg uit zijn borst
zakje in je open wond valt en
ongemerkt wordt ingenaaid.
Dan toch liever die steriele ver
bandschaar. Hoewel. Bel je bij
buikpijn de chirurg en hoor je
achter je broekriem een tele
foon overgaan, weet je meteen
wat er gebeurd is.
Dat maakte Margot Tempelman
van het kenniscentrum gisteren
bekend op de Zeeuwse Toeris
tische Ontmoetingsdag in IJzen-
dijke. Het is gebleken dat de drie
organisaties elk op hun terrein be
zig zijn met dingen die elkaar
kunnen versterken. Dat kan met
een met zich meebrengen dat al
lerlei processen goedkoper wor
den. De provincie Zeeland juicht
het initiatief van harte toe.
De gemeenten Vlissingen, Middel
burg, Terneuzen, Veere en Schou-
wen-Duiveland zijn samen met
Promotie Zeeland Delta de drij
vende krachten achter de portal.
De provincie leverde een finan-
Patrick Polie van de Zeeuwse
VW licht desgevraagd toe dat ie
der product, ook het toeristisch
product een zekere cyclus kent,
van bedenken, produceren, in de
markt zetten. Daarna weer evalue
ren om tot een beter product te
komen, dat dan weer diezelfde cy
clus ingaat. Ieder van de drie part
ners is sterk in een deel van die
cyclus. Door de werkzaamheden
voor bepaalde producten op el
kaar af te stemmen kan efficiën
ter worden gewerkt.
Elk van de drie organisaties heeft
ook een eigen netwerk waar een
beroep op kan worden gedaan. In
de loop van volgend jaar wordt
een website, Plaza genoemd, opge
zet. Dat is dan ook de brievenbus
voor de nieuwe toeristische allian
tie.
GOES - Ze noemen zich geksche
rend de 'hulptroepen van Sinter
klaas', want zo vlak voor het heer
lijk avondje zwelt de stroom post
pakketten aan. Dat betekent druk
op de ketel in het nieuwe pakket
tendepot aan de Columbusweg in
Goes. De ontvanger verwacht im
mers het pakje de volgende dag in
huis te hebben.
„Ja, Sint geeft een boost. Landelijk
verwerken we zo'n 400- tot
500.000 pakketten per dag. Rond
de feestdagen klimt dat aantal
naar 700.000. Hier in Goes zitten
we in deze tijd tussen de 17.000
tot 20.000 pakketten per dag. Ge
woonlijk zijn dat er 15.000 zeg
gen woordvoerder Mare Potma en
de Goese depotmanager Alexan
der van Keulen van PostNL
Stress lijkt te ontbreken in het
sinds 7 oktober operationele pak
ketdepot in Goes, het distributie
scharnierpunt voor Zuid-West-
Nederland en een stukje België.
Er staat alleen iets meer personeel
op de werkvloer. In de immense
hal, waar zo'n veertig medewer
kers lossen, aanvoeren, opladen
en transporteren, lopen de dozen
rustig over de sorteerband. Geleid
door een onzichtbare hand, glij
den ze op verschillende plaatsen
in een goot. Elke goot is gekop
peld aan plaatsen van bestem
ming: Haarlem en Halfweg. Twee
handjes van vlees en bloed stape
len de dozen op in trolleys. Op
een monitor volgen opzichters in
welke van de in totaal 52 goten
een stuwmeer ontstaat. Ze kun
nen de 'afslag' even blokkeren.
„Dit depot is, net als de andere
tien die we de laatste jaren heb
ben gebouwd, state of the art. Het
maakt deel uit van onze nieuwe
logistieke infrastructuur. Alles is
vergaand geautomatiseerd. Dat be
gint met de barcode die in het
postkantoor op het pakket wordt
geplakt. Als pakketten hier 's
avonds per vrachtwagen aanko
men, zetten we ze op de lopende
band. Ze worden automatisch ge-
PostNL houdt in december een actie.
Hoeveel pakjes bevat een vrachtwa
gen van PostNL? Wie het antwoord
weet, kan volgens de Facebook-pagi-
na depakjeswagen.nl een reis naar
Madrid, waar Sint woont, winnen.
wogen, gemeten en gescand voor
het adres. Precies bij de goot met
de juiste bestemming, bijvoor
beeld Groningen, wordt het pak
ket van de band geleid. En dat
zonder beschadigingen. De band
heeft een vilten toplaag. Van
wijn- tot eierdoos, je het kunt
zonder schade verwerken."
Natuurlijk bestaan er sloddervos
sen die een onleesbaar adres op
hun pakket kalken. Geen nood,
zegt Potma. Er gaat automatisch
een foto van het pakket naar een
servicedienst op dé Filipijnen.
Daar ontcijferen goedkope Googe
laars het gepriegel en leveren ver
volgens binnen 14 seconden het
juiste adres aan. Voor het myste
rieuze pakket op de lopende band
zijn tweede rondje draait, wordt
er een correcte barcode opgeplakt.
Zo'n foto is handig, want een pak
ket kan kwijtraken. Zo kostte het
PostNL dagen om een urn met de
as van een overledene op te spo
ren. „Er kan altijd iets fout gaan,
maar deze techniek bant fouten
vrijwel uit", onderstreept Potma.
De trolleys verdwijnen in vracht
wagens, die de pakketten 's
nachts afleveren bij drie superver-
deeldepots in Waddinxveen,
Amersfoort en Den Bosch. Van
daaruit gaan ze naar depots, waar
busjes klaar staan om de pakket
ten de volgende ochtend bij de
ontvangers af te leveren.
ciële bijdrage. Op de portal kun
nen reders en hun gasten zien
waar (rivier)cruiseschepen kun
nen afmeren en welke excursies
in Zeeland mogelijk zijn. Ook kan
per cruisehaven worden gezocht
naar horecagelegenheden, win
kels, bezienswaardigheden en ver
voersmogelijkheden van lokale
ondernemers. De website wordt
vandaag gelanceerd door gedepu
teerde Carla Schönknecht van re
creatie en toerisme.
Om overbevissing te voorkomen
wordt elk jaar per vissoort een
vangstquotum bepaald. Voor dit
jaar is afgesproken dat 14.000 ton
tong uit de Noordzee mag wor
den opgevist. Volgens de Interna
tional Council for Exploration of
the Seas (Ices) is de hoeveelheid
tong nog binnen biologisch veili
ge grenzen. Maar als het quotum
voor volgend jaar gelijk blijft, dan
verwachten de wetenschappers
van lees dat de hoeveelheid tong
in de Noordzee met 9 procent
daalt.
Tijdens een debat over visserij
bleek donderdag dat een meerder
heid van WD, CDA, SGP, PvdA
en Christenunie toch wil dat vis
sers volgend jaar evenveel tong
kunnen vangen als dit jaar.
„De EU blijft hangen in het vast
stellen van vangstquota voor de
tong", zei André Bosman (VVD).
„En dat terwijl het duidelijk is dat
de hoeveelheid tong ruim boven
het biologisch minimum is." Hij
wil dat Dijksma zich inzet voor
'realistische vangstquota voor de
tong in de aankomende visserij
raad' in Brussel.
Staatssecretaris Dijksma vindt de
houding van de Kamer niet ver
antwoord. „Nederland is met 75
procent grootaandeelhouder van
de Noordzee. Ik ben ook voor het
voortbestaan van de vissersvloot,
maar het moet wel verantwoord
blijven."
Om een aanvaring met de Kamer
te voorkomen stuurt ze de weten
schappelijke gegevens naar de Ka
mer. Binnenkort volgt een apart
debat over de tongvisserij.
Ernst Jan Rozendaal
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
door René Schrier
IJZENDIJKE - Vanaf volgend jaar zul
len de VW Zeeland, het Kenniscen
trum Kusttoerisme en Economi
sche Impuls Zeeland samenwerken
in een zogenaamde toeristische uit
voeringsalliantie. De startdatum is
1 januari 2014.
door Frank Balkenende
VLISSINGEN - Zeeland wil met de
nieuwe website cruiseportzee-
land.com het cruisetoerisme aanja
gen.
I Trolleys met pakketten uit Zeeland staan 's avonds gereed om gesorteerd te worden.
Sint zorgt voor piek
in pakkettendepot
door Frank Balkenende
door Jeffrey Kutterink
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil
dat vissers volgend jaar net zoveel
tong kunnen vangen in de Noord
zee als dit jaar. Staatssecretaris
Sharon Dijksma (Visserij) vindt dat
niet verantwoord. Binnenkort volgt
een apart debat.