w
mm
AUTO 15
KORTE RIJ-IMPRESSIES
■HHHHHHHi
RENAULT ZOE
4*11/43
Wie volledig elektrisch wil rij
den, moet op een aantal pun
ten een omslag maken. Dat
wordt duidelijk na een kennis
making met de Renault Zoe.
Van de vier elektrische auto's
die Renault op dit moment
in het programma voert,
blijkt de Zoe de meest realis
tische. Met een lengte van
4,08 meter blijft de vierzitter
voldoende compact om zich
in druk stadsverkeer als een vis in het wa
ter te voelen. De auto kenmerkt zich door
mooi afgeronde, haast organische vormen,
waardoor een uitermate vriendelijke uit
straling is verkregen. Doordat de batterij
als een plat pakket onder de bodem hangt,
biedt het interieur voorin veel ruimte. De
hoofdruimte op de achterbank blijkt wat
beperkt. Daarnaast scoort de auto met een
zeer volwassen bagagevolume van mini
maal 338 liter, terwijl de achterbank ge
woon kan worden neergeklapt.
Onder de kap ligt een 88 pk leverende elek
tromotor met een meer dan voldoende kop
pel van 220 Nm. Bij accelereren beweegt de
Zoe zich bijna lineair in 13,5 seconden naar
de 100 kilometer per uur en hij behaalt een
topsnelheid van 135. Het is echter niet ver
standig die snelheid langere tijd aan te hou
den, want de batterij raakt dan wel heel
erg snel leeg. De eco-knop tussen de stoe
len beperkt het energieverbruik, door niet
harder te gaan dan 95 kilometer per uur.
Wie afwisselend stadsverkeer, buitenweg
en snelweg rijdt, haalt op een volle lading
zo'n 130 kilometer en daarmee is de Zoe
prima geschikt voor woon-werkverkeer.
Heerlijk stil en voldoende comfortabel be
weegt de fransoos zich door het verkeer.
De inzittenden profiteren daarvan en erva
ren de afwezigheid van een verbrandings
motor niet als een gemis.
Een elektrische auto moet worden opgela
den. Dat kan op dit moment bij de Zoe
niet aan een gewoon stopcontact, wel aan
een thuislaadpunt en bijna alle laadpalen.
De tijd dat het volledig opladen duurt, is af
hankelijk van het type laadpunt, tot maxi
maal 22 kW. In dat laatste geval is de batte
rij in slechts een uur weer vol. Maar dan
moet zo'n lader zich wel in de buurt bevin
den en dat blijkt lang niet altijd het geval.
Wie verder moet voor opladen, moet de
reis goed plannen en hopen dat er bij aan
komst een plekje aan de laadpaal vrij is.
Een benzine of diesel stokende 'asociaal'
blokkeert immers niet zelden de laadpaal.
De Zoe is er vanaf 20.990 euro (22.990 euro
voor de luxere varianten). Daarbij komt
nog een maandelijkse batterijhuur van mi
nimaal 79 euro. Een goede analyse van het
eigen autogebruik bepaalt of een elektri
sche auto een haalbaar alternatief is.
RENAULT ZOE EN CONCURRENTEN
VRIJDAG 29 NOVEMBER 2013
Porsche presenteert Macan op
twee continenten tegelijkertijd
Porsche kondigde de Macan als pri
meur aan op de show in Los Ange
les. Tegelijkertijd pakte Porsche op
de Tokyo Motor Show de nieuwko
mer uit. Met de Macan stapt het
Duitse merk in het segment van de
meer compacte SUV. De aluminium
Macan is 4.68 meter lang, 2.09 me
ter breed en 1.62 meter hoog. De
Macan komt er als S (3.0 V6 bitur-
bo, 340 pk), S Diesel (3.0 V6 turbo
diesel, 258 pk) en Turbo (3.6 V6 bi-
turbo, 400 pk). Elke versie heeft ac
tieve vierwielaandrijving en PDK-
transmissie met dubbele koppeling
en zeven versnellingen. Die beperkt
het brandstofverbruik door de zoge
noemde coastfunctie: de transmis-
Macan: Porsche-genen. foto PR
sie ontkoppelt als de bestuurder het
gas loslaat en snelheid mindert. Als
de gewenste snelheid is bereikt en
de bestuurder weer gas geeft, kiest
de transmissie automatisch de juiste
versnelling en grijpt de koppeling
weer aan. De Macan heeft niet al
leen motorisch en technisch Por
sche-genen, maar ook qua belijning.
De vorm van de zijruiten verwijst
naar de 911. In het interieur heeft
het sportstuur een link met de 918
Spyder. De zit achter het stuur is
laag, het contactslot'zit aan de lin
kerzijde op de stuurkolom. Ook de
klokkenwinkel van de Macan ademt
Porsche. Porsche levert de Macan S
Diesel vanaf 75.400 euro. De S is er
vanaf 77.900 euro, de Turbo staat in
april voor 100.700 in de showroom.
Willem de Volder
Nissan toont IDx-concepten
Opvallend op de stand van Nissan
op de Tokyo Motor Show zijn de
IDx-concepten. Met de aantrekkelijk
vormgegeven IDx Freeflow en Nismo
mikt Nissan op de jongere koper. ID
Nissan concept IDx. foto WdeV
staat voor 'identificeren', 'x' voor va
riabel. Onder de kap van de Freeflow
mogen 1.2 en 1.5 liter motoren wor
den verwacht. Een CVT-automaat is
standaard op beide IDx'en. De spor
tieve telg IDx Nismo is iets breder
dan zijn broer, heeft geen 18, maar
19 inch lichtmetalen wielen en een
1.6 liter turbomotor. Nissan presen
teerde in Tokio ook de straatversie
van de elektrische en vooral elegan
te sportauto BladeGlider. Daarbij zit
ten de elektromotoren in de wielen.
De sportiefste telg is de GT-R. Die
ondergaat kleine aanpassingen voor
modeljaar 2014. Nissan wijzigde het
onderstel van de sportauto. Optio
neel maakt het merk de achterklep
van koolstofvezel. Het vermogen van
550 pk blijft gelijk. Nissan bewaart
daardoor afstand met de GT-R Nis
mo, die op de autoshow in Los Ange
les werd getoond. De Nismo heeft
600 pk, goed voor een 0-100-sprint
in minder dan 2,7 seconden, de tijd
die de gewone GT-R voor die exerci
tie nodig heeft.
Willem de Volder
■■■1
Honda toont sportiviteit en stads
gemak met S660 en Urban-SUV
Honda onderstreept zijn sportieve
ambities met het sportmodel S660.
De auto met middenmotor komt in
2015 op de markt. Op de recente
Tokyo Motor Show toonde het merk
eveneens de compacte Urban-SUV.
Ook die nieuweling staat over iets
meer dan een jaar bij de dealer. Naar
een naam voor die aanwinst wordt
nog gezocht. De Urban-SUV komt be
schikbaar in zowel een benzine- als
een hybride-uitvoering.
Mini wordt weer stukje groter en
krijgt driecilinder turbomotoren
De nieuwe Mini groeit ten opzichte
van de tweede generatie: 10 centime
ter langer en 4,4 centimeter breder.
Achterpassagiers spinnen er garen
bij. Ook wint de Mini aan techniek
door ledverlichting en assistentiesys-
temen. Uiterlijke vernieuwingen gaan
schuil in de grill. Driecilinder 1.5 liter
turbomotoren (116 en 136 pk, benzi
ne en diesel) debuteren. De Cooper
S heeft een 2.0 liter (192 pk). In het
voorjaar staat de Mini bij de dealer.
Mini met drie cilinders, foto AM
Concerngenoten Toyota en Lexus
verrassen op Tokyo Motor Show
Toyota toont met de 4,87 meter lan
ge FCV Concept de ontwikkeling van
de waterstofauto. Die gaat in 2015
de weg op en is goed voor een actie
radius van 500 kilometer. Concernge-
noot Lexus pakte op de Tokyo Motor
Show uit met de RC 300h. De achter-
wielaangedreven coupé is lager en
breder dan de vierdeurs IS 300h.
Lexus dubt nog over motorisering in
Europa (3.5 V6 of 2.5 liter hybride).
Tesla verlaagt prijs van Model S
met enkele duizenden euro's
Tesla verlaagt de prijs van de Model
S (60 KWh) met 3.600 euro naar
69.000 euro. De 85 KWh en 85 KWh
Performance staan vanaf 79.000 en
92.400 euro in de lijst. Een herbere
kening van de wisselkoers ligt aan de
aanpassing ten grondslag. Bovendien
biedt Tesla enkele opties niet langer
gekoppeld, maar apart aan. Een Cha-
demo-adapter is beschikbaar voor op
laden bij gelijknamige snelladers.
Door de Zoe organische vormen mee te geven, heeft deze elektrische auto van Renault een haast lieve uitstraling, foto Automedia
Elektrisch alternatief
door Tony Vos
Renault Zoe
Bagage 338-1.225 liter, gewicht 1.403 kg.
Elektrisch, 88 pk. Vanaf 20.990 euro, Zen
22.990 euro.
BMW i3
Bagage 260-1.100 liter, gewicht 1.170 kg.
Elektrisch, 170 pk. Vanaf 35.500 euro*.
Mitsubishi i-MiEV
Bagage 166-860 liter, gewicht 1.085 kg.
Elektrisch, 67 pk. Vanaf 28.460 euro*.
Nissan Leaf
Bagage 355-680 liter, gewicht 1.512 kg.
Elektrisch, 109 pk. Vanaf 23.890 euro.
inclusief batterij