w mm AUTO 15 KORTE RIJ-IMPRESSIES ■HHHHHHHi RENAULT ZOE 4*11/43 Wie volledig elektrisch wil rij den, moet op een aantal pun ten een omslag maken. Dat wordt duidelijk na een kennis making met de Renault Zoe. Van de vier elektrische auto's die Renault op dit moment in het programma voert, blijkt de Zoe de meest realis tische. Met een lengte van 4,08 meter blijft de vierzitter voldoende compact om zich in druk stadsverkeer als een vis in het wa ter te voelen. De auto kenmerkt zich door mooi afgeronde, haast organische vormen, waardoor een uitermate vriendelijke uit straling is verkregen. Doordat de batterij als een plat pakket onder de bodem hangt, biedt het interieur voorin veel ruimte. De hoofdruimte op de achterbank blijkt wat beperkt. Daarnaast scoort de auto met een zeer volwassen bagagevolume van mini maal 338 liter, terwijl de achterbank ge woon kan worden neergeklapt. Onder de kap ligt een 88 pk leverende elek tromotor met een meer dan voldoende kop pel van 220 Nm. Bij accelereren beweegt de Zoe zich bijna lineair in 13,5 seconden naar de 100 kilometer per uur en hij behaalt een topsnelheid van 135. Het is echter niet ver standig die snelheid langere tijd aan te hou den, want de batterij raakt dan wel heel erg snel leeg. De eco-knop tussen de stoe len beperkt het energieverbruik, door niet harder te gaan dan 95 kilometer per uur. Wie afwisselend stadsverkeer, buitenweg en snelweg rijdt, haalt op een volle lading zo'n 130 kilometer en daarmee is de Zoe prima geschikt voor woon-werkverkeer. Heerlijk stil en voldoende comfortabel be weegt de fransoos zich door het verkeer. De inzittenden profiteren daarvan en erva ren de afwezigheid van een verbrandings motor niet als een gemis. Een elektrische auto moet worden opgela den. Dat kan op dit moment bij de Zoe niet aan een gewoon stopcontact, wel aan een thuislaadpunt en bijna alle laadpalen. De tijd dat het volledig opladen duurt, is af hankelijk van het type laadpunt, tot maxi maal 22 kW. In dat laatste geval is de batte rij in slechts een uur weer vol. Maar dan moet zo'n lader zich wel in de buurt bevin den en dat blijkt lang niet altijd het geval. Wie verder moet voor opladen, moet de reis goed plannen en hopen dat er bij aan komst een plekje aan de laadpaal vrij is. Een benzine of diesel stokende 'asociaal' blokkeert immers niet zelden de laadpaal. De Zoe is er vanaf 20.990 euro (22.990 euro voor de luxere varianten). Daarbij komt nog een maandelijkse batterijhuur van mi nimaal 79 euro. Een goede analyse van het eigen autogebruik bepaalt of een elektri sche auto een haalbaar alternatief is. RENAULT ZOE EN CONCURRENTEN VRIJDAG 29 NOVEMBER 2013 Porsche presenteert Macan op twee continenten tegelijkertijd Porsche kondigde de Macan als pri meur aan op de show in Los Ange les. Tegelijkertijd pakte Porsche op de Tokyo Motor Show de nieuwko mer uit. Met de Macan stapt het Duitse merk in het segment van de meer compacte SUV. De aluminium Macan is 4.68 meter lang, 2.09 me ter breed en 1.62 meter hoog. De Macan komt er als S (3.0 V6 bitur- bo, 340 pk), S Diesel (3.0 V6 turbo diesel, 258 pk) en Turbo (3.6 V6 bi- turbo, 400 pk). Elke versie heeft ac tieve vierwielaandrijving en PDK- transmissie met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Die beperkt het brandstofverbruik door de zoge noemde coastfunctie: de transmis- Macan: Porsche-genen. foto PR sie ontkoppelt als de bestuurder het gas loslaat en snelheid mindert. Als de gewenste snelheid is bereikt en de bestuurder weer gas geeft, kiest de transmissie automatisch de juiste versnelling en grijpt de koppeling weer aan. De Macan heeft niet al leen motorisch en technisch Por sche-genen, maar ook qua belijning. De vorm van de zijruiten verwijst naar de 911. In het interieur heeft het sportstuur een link met de 918 Spyder. De zit achter het stuur is laag, het contactslot'zit aan de lin kerzijde op de stuurkolom. Ook de klokkenwinkel van de Macan ademt Porsche. Porsche levert de Macan S Diesel vanaf 75.400 euro. De S is er vanaf 77.900 euro, de Turbo staat in april voor 100.700 in de showroom. Willem de Volder Nissan toont IDx-concepten Opvallend op de stand van Nissan op de Tokyo Motor Show zijn de IDx-concepten. Met de aantrekkelijk vormgegeven IDx Freeflow en Nismo mikt Nissan op de jongere koper. ID Nissan concept IDx. foto WdeV staat voor 'identificeren', 'x' voor va riabel. Onder de kap van de Freeflow mogen 1.2 en 1.5 liter motoren wor den verwacht. Een CVT-automaat is standaard op beide IDx'en. De spor tieve telg IDx Nismo is iets breder dan zijn broer, heeft geen 18, maar 19 inch lichtmetalen wielen en een 1.6 liter turbomotor. Nissan presen teerde in Tokio ook de straatversie van de elektrische en vooral elegan te sportauto BladeGlider. Daarbij zit ten de elektromotoren in de wielen. De sportiefste telg is de GT-R. Die ondergaat kleine aanpassingen voor modeljaar 2014. Nissan wijzigde het onderstel van de sportauto. Optio neel maakt het merk de achterklep van koolstofvezel. Het vermogen van 550 pk blijft gelijk. Nissan bewaart daardoor afstand met de GT-R Nis mo, die op de autoshow in Los Ange les werd getoond. De Nismo heeft 600 pk, goed voor een 0-100-sprint in minder dan 2,7 seconden, de tijd die de gewone GT-R voor die exerci tie nodig heeft. Willem de Volder ■■■1 Honda toont sportiviteit en stads gemak met S660 en Urban-SUV Honda onderstreept zijn sportieve ambities met het sportmodel S660. De auto met middenmotor komt in 2015 op de markt. Op de recente Tokyo Motor Show toonde het merk eveneens de compacte Urban-SUV. Ook die nieuweling staat over iets meer dan een jaar bij de dealer. Naar een naam voor die aanwinst wordt nog gezocht. De Urban-SUV komt be schikbaar in zowel een benzine- als een hybride-uitvoering. Mini wordt weer stukje groter en krijgt driecilinder turbomotoren De nieuwe Mini groeit ten opzichte van de tweede generatie: 10 centime ter langer en 4,4 centimeter breder. Achterpassagiers spinnen er garen bij. Ook wint de Mini aan techniek door ledverlichting en assistentiesys- temen. Uiterlijke vernieuwingen gaan schuil in de grill. Driecilinder 1.5 liter turbomotoren (116 en 136 pk, benzi ne en diesel) debuteren. De Cooper S heeft een 2.0 liter (192 pk). In het voorjaar staat de Mini bij de dealer. Mini met drie cilinders, foto AM Concerngenoten Toyota en Lexus verrassen op Tokyo Motor Show Toyota toont met de 4,87 meter lan ge FCV Concept de ontwikkeling van de waterstofauto. Die gaat in 2015 de weg op en is goed voor een actie radius van 500 kilometer. Concernge- noot Lexus pakte op de Tokyo Motor Show uit met de RC 300h. De achter- wielaangedreven coupé is lager en breder dan de vierdeurs IS 300h. Lexus dubt nog over motorisering in Europa (3.5 V6 of 2.5 liter hybride). Tesla verlaagt prijs van Model S met enkele duizenden euro's Tesla verlaagt de prijs van de Model S (60 KWh) met 3.600 euro naar 69.000 euro. De 85 KWh en 85 KWh Performance staan vanaf 79.000 en 92.400 euro in de lijst. Een herbere kening van de wisselkoers ligt aan de aanpassing ten grondslag. Bovendien biedt Tesla enkele opties niet langer gekoppeld, maar apart aan. Een Cha- demo-adapter is beschikbaar voor op laden bij gelijknamige snelladers. Door de Zoe organische vormen mee te geven, heeft deze elektrische auto van Renault een haast lieve uitstraling, foto Automedia Elektrisch alternatief door Tony Vos Renault Zoe Bagage 338-1.225 liter, gewicht 1.403 kg. Elektrisch, 88 pk. Vanaf 20.990 euro, Zen 22.990 euro. BMW i3 Bagage 260-1.100 liter, gewicht 1.170 kg. Elektrisch, 170 pk. Vanaf 35.500 euro*. Mitsubishi i-MiEV Bagage 166-860 liter, gewicht 1.085 kg. Elektrisch, 67 pk. Vanaf 28.460 euro*. Nissan Leaf Bagage 355-680 liter, gewicht 1.512 kg. Elektrisch, 109 pk. Vanaf 23.890 euro. inclusief batterij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2013 | | pagina 15